Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 154 - 173, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • 1. Adana, F., and Arslantaş, H. (2011). Ergenlikte Öfke ve Öfkenin Yönetiminde Okul Hemşiresinin Rolü, ADÜ Tip Fakültesi Dergisi, 12(1): 57 – 62 (In Turkish).
  • 2. Akgün Şahin, Z. (2009). Kemoterapi Hastalarına Bakım Veren Aile Bireylerinin Gösterdikleri Tepkiler ile Öfke İfade Tarzlarının Belirlenmesi (Determing reactions and anger expressions of family members giving care for receiving chemotherapy) (Unpublished Master’s Thesis) Atatürk University Institute of Health Sciences, Erzurum. (In Turkish).
  • 3. Albayrak, B., Kutlu, Y. (2009). Ergenlerde Öfke İfade Tarzı ve İlişkili Faktörler, Maltepe Üniversitesi, Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(3), 57-69. (In Turkish).
  • 4. Arman, E., (2009), İlköğretimde ve Ortaöğretimde Çalışan Öğretmenlerin Öfke İfade Biçimlerinin İncelenmesi (The examination of expression styles of anger of the teachers working in primary and secondary schools), (Unpublished Master Thesis). Ataturk University Institute of Social Sciences, Erzurum. (In Turkish).
  • 5. Avcı, R. (2006). Şiddet Davranışı Gösteren ve Göstermeyen Ergenlerin Ailelerinin Aile İşlevleri, Öfke ve Öfke İfade Tarzları Açısından İncelenmesi (An investigation of violent and nonviolent adolescent' families in terms in terms of family fuctioning, anger and anger expression) (Unpublished Master's Thesis) Ankara University Social Sciences Institute, Ankara. (In Turkish).
  • 6. Averil, R. J. (1983). Studies On Anger and Aggression: Implications for Theories of Emotion. American Psychologist, November, 38(11), 1145–1160.
  • 7. Bal, F., Faraji, H. and Gemici, M. (2018). Travma ve Öfke Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Journal of Social and Humanities Sciences Research, Vol:5, Issue:26, 2470-2482. Access Date: 18.11.2019 (In Turkish).
  • 8. Baltaş, A. and Baltaş, Z. (1999). Stres ve Başa Çıkma Yolları. Ankara: Remzi Kitabevi. (In Turkish)
  • 9. The Bridewell W. B. And Edward C. C. (1997). Distinguishing Between Anxiety, Depression, and Hostility: Relations to Anger-In, Anger-Out, and Anger Control. Personal Individual Differences, 22(4), 587-590.
  • 10. Burger, J. M. (2006). Kişilik (Trans İ.D. Erguvan Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayınları. (In Turkish).
  • 11. Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi. (In Turkish).
  • 12. Davila, J. & Beck, J. G. (2002). Is Social Anxiety Associated with Impairment in Close Relationships? A Preliminary Investigation. Behaviour Therapy, 33, 427-446. 13. Danış, M. Z. (2006). Davranış Bilimlerinde Ekolojik Sistem Yaklaşım. Aile ve Toplum Dergisi, 3(9), 45-53. (In Turkish).
  • 14. Deffenbacher, J. L. Thwaites, G. A Wallace, T. L and Oetting, E. T. (1994). Social Skills and Cognitive-Relaxation Approaches to General Anger Reduction. Journal of Counseling Psychology, Vol: 41, 386-396.
  • 15. Demirci Danışık, N. (2005). Ergenlerin Sürekli Öfke Öfke İfade Tarzları ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki (The Relation between adolescents' continual anger-anger expression and problem solving skills). (Unpublished Master’s Thesis) Abant İzzet Baysal University Institute of Social Sciences, Bolu. (In Turkish).
  • 16. Diril, A. (2011). Lise Öğrencilerinin Bilişsel Esneklik Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenler ve Öfke Düzeyi ile Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişki Açısından İncelenmesi (An investigation of cognitive flexibility in terms of socio-demographic variables and anger level and anger styles in adolescent) (Unpublished Master’s Thesis), Çukurova University, Institute of Social Sciences. Adana. (In Turkish).
  • 17. Duran O. and Eldeleklioğlu J. (2005). Öfke Kontrol Programının 15-18 Yaş Arası Ergenler Üzerindeki Etkililiğinin Araştırılması, GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 267-280.
  • 18. Ekinci, N. (2013). Öğretmenlerin Öfke İfade Tarzları ile Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Investigation the relationship of teachers' expression of anger style and their level of fatigue), (Unpublished Master’s Thesis), Necmettin Erbakan University Institute of Educational Sciences, Konya. (In Turkish).
  • 19. Elkin, N and Karadağlı, F. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Öfke İfade Tarzı ve İlişkili Faktörler. Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, 21(1), 64-71. (In Turkish).
  • 20. Finkenauer, C. and Rime, B. (1998). Socially Shared Emotional Experiences vs. Emotional Experiences Kept Secret: Differential Characteristics and Consequences. Journal of Social and Clinical Psychology, 17(3), 295-318.
  • 21. Firestone, R.W. Firestone, L.A. and Catlett, J. (2003). Coping with Anger, Passivity, and a Victimized Point of View, chap.16, 131-148. Creating a Life of Meaning and Compassion: The Wisdom of Psychotherapy. PsycBOOKS.
  • 22. Guerrero, L. K. & Andersen, P. A. (2000). Emotion in close relationships. C. Hendrick & S. S. Hendrick (Eds). Close Relationships: A Sourcebook (171-183). USA: Sage. 23. The Hankins G. and Hankins, C. (1988). Prescription for anger. New York: Warner, 1988.
  • 24. Haskan Avcı, Ö. and Yıldırım İ. (2014). Ergenlerde Şiddet Eğilimi, Yalnızlık ve Sosyal Destek (Violence Tendency, Loneliness and Social Support Among Adolescents), Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 29 (1), 157-168 (In Turkish).
  • 25. Hatunoğlu, A. (1994). “Ana-baba Tutumları ile Saldırganlık Arasındaki İlişkiler (The Relationships between the Parental Attitudes and the Violence), Unpublished Master’s Thesis, Atatürk University, Institute of Social Sciences, Erzurum. (In Turkish).
  • 26. Kahramanol, B. (2016). Aleksitimi, Öfke ve Öfke İfade Tarzları ile Stresle Başa Çıkma Tarzları ve Psikolojik Belirtiler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (The relationship of alexithymia, anger and anger expression styles with coping styles and psychological symptoms), (Unpublished Master’s Thesis), Hacettepe University Institute of Social Sciences, Ankara. (In Turkish).
  • 27. Kaya, M., Genç, M., Kaya, B., Pehlivan, E. (2007). Tıp Fakültesi ve Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Depresif Belir Yaygınlığı, Stresle Başa Çıkma Tarzları ve Etkileyen Faktörler, Türk Psikiyatri Dergisi, 18(2), 137-146. (In Turkish).
  • 28. Keskin. G., Gümüş, A. B., Engin, E. (2011). Bir Grup Sağlık Çalışanında Öfke ve Mizaç Özellikleri: İlişkisel Bir İnceleme. Düşünen Adam: Journal of Psychiatry & Neurological Sciences, 24(3), 199-208. (In Turkish).
  • 29. Kısaç, İ. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Bazı Değişkenlere Göre Sürekli Öfke ve Öfke İfade Düzeyleri (Trait anger expression levels of university students according to some variables) (Unpublished Doctoral Dissertation) Ankara University Social Sciences Institute, Ankara. (In Turkish).
  • 30. Köknel, Ö. (1999). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik. İstanbul: Altın Kitabevi. (In Turkish).
  • 31. Monnier, J., Stone, B. K., Hobfoll, S. E. & Johnson, R. J. (1998). How Antisocial and Prosocial Coping Influence the Support Process among Men and Women in the U.S. Postal Service, Sex Roles, 39, 1-20.
  • 32. Morgan, Clifford T. (2000). Psikolojiye Giriş. (Publication Executive: Karakaş, Sibel) Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları. (In Turkish).
  • 33. Okan İbiloğlu, A. (2012). Aile İçi Şiddet (Domestic Violence), Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar (Current Approaches in Psychiatry), 4(2):204-222. (In Turkish).
  • 34. Özer, A.K. (1994). Sürekli Öfke (SL-Öfke) ve Öfke İfade Tarzı (Öfke-Tarz) Ölçekleri Ön Çalışması, Türk Psikoloji Dergisi, 9(31), 26-35. (In Turkish).
  • 35. Özmen, A. (2006). Öfkeyle Başa Çıkma Eğitiminin ve Etkileşim Grubu Uygulamasının İçe Yönelik Öfke Üzerindeki Etkisi, C. Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 175-185. (In Turkish).
  • 36. Pennebaker, J. W., Zech, E. ve Rime, B. (2001). Disclosing and Sharing Emotion: Psychological, Social and Health Consequences. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/228474677_Disclosing_and_Sharing_Emotion_Psychological_Social_and_Health_Consequences Access Date 21.10.2019.
  • 37. Savaşan, A. (2009). Hipertansiyonu Olan Hastalarda Öfke ve Öz-Bakım Gücü İlişkisi The Relationship between Anger and Self-Care Agency in Patients with Hypertension, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi (Journal of Psychiatric Nurses) 1(1):13-17. (In Turkish).
  • 38. Savi F. (2008).( 12-15 yaş arası ilköğretim öğrencilerinin davranış sorunları ile aile işlevleri ve anne-baba kişilik özellikleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi (Between 12-15 years old primary school students’ behaviour problems by the relations between family function and mather-fathers personality dimensions) (Unpublished Doctoral Dissertation). Dokuz Eylül University Institute of Educational Sciences Counseling and Psychological Guidance Department, İzmir. (In Turkish).
  • 39. Sepetçi, M. (2019). Yetişkinlerde Bilişsel Duygu Düzenleme, Kişilerarası İlişki Problemleri, Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkiler (The relationships of cognitive emotion regulation, interpersonal relationship problems, trait anger and anger expression styles among adults), (Unpublished Master’s Thesis), Maltepe University Institute of Social Sciences, İstanbul. (In Turkish).
  • 40. Sheafor, B. W and Horejsi, C. J. (2015). Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikler ve İlkeler, Translation Ed. Çiftçi. B. 2. Edition. Ankara: Nika Yayınları. (In Turkish).
  • 41. Spielberger, C. D., Krasner, S. S. & Solomon, E. P. (1988). The Experience, Expression and Control of Anger. M. P. Janisse (Ed.), In Individual Differences, Stress, and Health Psychology (89-108). New York: Springer-Verlag.
  • 42. Şahin, N. H., Batıgün, A. D. and Koç, V. (2011). Kişilerarası Tarz, Kendilik Algısı, Öfke ve Depresyon, Türk Psikiyatri Dergisi, 22(1), 17-25.
  • 43. Şahin, N. H. and Savaşır, I. (1997). Bilişsel Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. (In Turkish).
  • 44. Taşçı Eser, D. and Üstün, B. (2011). Psikiyatrik Bozukluğu Olan Ergen ve Ebeveynlerinin Öfke İfade Biçimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, (Examining the Mode of Anger Expression in Adolescents with Psychiatric Disorders and their Parents), Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(3):111-116 (In Turkish).
  • 45. Thompson, N. (2016). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak. 3. Edition. Ankara: Dipnot Yayınları. (In Turkish).
  • 46. Topbaş, M. (2018). Öfke Duygusunun Saldırgan Davranışa Dönüşmesinde Kişilerarası İlişki Boyutlarının Rolünün İncelenmesi (The investigation of dimension of inter personal relationship on conversion from feeling of anger to aggressive behaviours), (Unpublished Master’s Thesis), İstanbul Aydın University Institute of Social Sciences, İstanbul. (In Turkish).
  • 47. Wolf K, Foshee V. (2003). Family Violence, Anger Expression Styles and Adolescent Dating Violence, Journal of Family Violence,18:309-316.
  • 48. Yavuzer, H. (1996). Çocuk ve Suç, 8. Edition, Türkmen Kitabevi, İstanbul. (In Turkish).
  • 49. Yazgan-İnanç, B. Bilgin, M. and Kılıç-Atıcı, M. (2004). Gelişim Psikolojisi: Çocuk ve Ergen Gelişimi. Adana: Nobel Kitabevi. (In Turkish).
  • 50. Yıldırım, N. and Yıldırım, K. (2008). Sosyal Hizmet ve Yaklaşımlar, İstanbul: Sakarya Yayınları. (In Turkish).
  • 51. Yıldız, E. and Erci, B. (2011). Anne Baba Tutumları ile Adölesan Saldırganlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3): 6-11(In Turkish).
  • 52. Yöndem, Z. D. and Bıçak, B. (2008). Öğretmen Adaylarının Öfke Düzeyi ve Öfke Tarzları, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), Accessed from http://www.insanbilimleri.com. (In Turkish).
  • 53. Zech, E. Rime B. and Nils F. (2003). Social Sharing of Emotion, Emotional Recovery, and Interpersonal Aspects. Edt. P. Philippot and R. Feldman. The Regulation of Emotion, New York: Lawrence Erlbaum Associates.

PREDICTOR RELATIONSHIPS BETWEEN THE ANGER LEVEL, ANGER STYLES AND SOCIAL SHARING

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 154 - 173, 31.12.2019

Öz

Anger and anger expression style consists of a fundamental emotion and the behaviour of the component varying between individuals. Social sharing is a basic need inherent in human beings. Determining the effect of social sharing in anger and anger expression styles will make it possible to observe the dynamic relationship in this regard. The present study aims to analyze the predictor relations between the anger expression styles of undergraduate students of Sakarya University and their social sharing. The population of the study is the undergraduate students of Sakarya University in the 2019-2020 academic year. The sample of the study is 310 students selected through random sampling method. Personal Information Form, State-Trait Anxiety Inventory and Social Sharing Scale were used as the data-gathering instruments. SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) Version 22.0 program was used in the data analysis. Apart from descriptive statistical parameters (arithmetic average, standard deviation as well as maximum and minimum frequencies), Independent Sample t-test and the one-way variance analysis (ANOVA) and Simple Regression analysis were conducted. The analysis revealed a significant difference between gender variance and social sharing, state anger and anger-out subscales, parental attitudes and state anger and anger-out subscales. According to the regression analysis results, social sharing level is explained significantly in the anger-in and state anger subscales. The results obtained were evaluated in the context of social work practices, psychology, sociology and psychological counselling and guidance services and recommendations were presented.

Kaynakça

  • 1. Adana, F., and Arslantaş, H. (2011). Ergenlikte Öfke ve Öfkenin Yönetiminde Okul Hemşiresinin Rolü, ADÜ Tip Fakültesi Dergisi, 12(1): 57 – 62 (In Turkish).
  • 2. Akgün Şahin, Z. (2009). Kemoterapi Hastalarına Bakım Veren Aile Bireylerinin Gösterdikleri Tepkiler ile Öfke İfade Tarzlarının Belirlenmesi (Determing reactions and anger expressions of family members giving care for receiving chemotherapy) (Unpublished Master’s Thesis) Atatürk University Institute of Health Sciences, Erzurum. (In Turkish).
  • 3. Albayrak, B., Kutlu, Y. (2009). Ergenlerde Öfke İfade Tarzı ve İlişkili Faktörler, Maltepe Üniversitesi, Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(3), 57-69. (In Turkish).
  • 4. Arman, E., (2009), İlköğretimde ve Ortaöğretimde Çalışan Öğretmenlerin Öfke İfade Biçimlerinin İncelenmesi (The examination of expression styles of anger of the teachers working in primary and secondary schools), (Unpublished Master Thesis). Ataturk University Institute of Social Sciences, Erzurum. (In Turkish).
  • 5. Avcı, R. (2006). Şiddet Davranışı Gösteren ve Göstermeyen Ergenlerin Ailelerinin Aile İşlevleri, Öfke ve Öfke İfade Tarzları Açısından İncelenmesi (An investigation of violent and nonviolent adolescent' families in terms in terms of family fuctioning, anger and anger expression) (Unpublished Master's Thesis) Ankara University Social Sciences Institute, Ankara. (In Turkish).
  • 6. Averil, R. J. (1983). Studies On Anger and Aggression: Implications for Theories of Emotion. American Psychologist, November, 38(11), 1145–1160.
  • 7. Bal, F., Faraji, H. and Gemici, M. (2018). Travma ve Öfke Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Journal of Social and Humanities Sciences Research, Vol:5, Issue:26, 2470-2482. Access Date: 18.11.2019 (In Turkish).
  • 8. Baltaş, A. and Baltaş, Z. (1999). Stres ve Başa Çıkma Yolları. Ankara: Remzi Kitabevi. (In Turkish)
  • 9. The Bridewell W. B. And Edward C. C. (1997). Distinguishing Between Anxiety, Depression, and Hostility: Relations to Anger-In, Anger-Out, and Anger Control. Personal Individual Differences, 22(4), 587-590.
  • 10. Burger, J. M. (2006). Kişilik (Trans İ.D. Erguvan Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayınları. (In Turkish).
  • 11. Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi. (In Turkish).
  • 12. Davila, J. & Beck, J. G. (2002). Is Social Anxiety Associated with Impairment in Close Relationships? A Preliminary Investigation. Behaviour Therapy, 33, 427-446. 13. Danış, M. Z. (2006). Davranış Bilimlerinde Ekolojik Sistem Yaklaşım. Aile ve Toplum Dergisi, 3(9), 45-53. (In Turkish).
  • 14. Deffenbacher, J. L. Thwaites, G. A Wallace, T. L and Oetting, E. T. (1994). Social Skills and Cognitive-Relaxation Approaches to General Anger Reduction. Journal of Counseling Psychology, Vol: 41, 386-396.
  • 15. Demirci Danışık, N. (2005). Ergenlerin Sürekli Öfke Öfke İfade Tarzları ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki (The Relation between adolescents' continual anger-anger expression and problem solving skills). (Unpublished Master’s Thesis) Abant İzzet Baysal University Institute of Social Sciences, Bolu. (In Turkish).
  • 16. Diril, A. (2011). Lise Öğrencilerinin Bilişsel Esneklik Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenler ve Öfke Düzeyi ile Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişki Açısından İncelenmesi (An investigation of cognitive flexibility in terms of socio-demographic variables and anger level and anger styles in adolescent) (Unpublished Master’s Thesis), Çukurova University, Institute of Social Sciences. Adana. (In Turkish).
  • 17. Duran O. and Eldeleklioğlu J. (2005). Öfke Kontrol Programının 15-18 Yaş Arası Ergenler Üzerindeki Etkililiğinin Araştırılması, GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 267-280.
  • 18. Ekinci, N. (2013). Öğretmenlerin Öfke İfade Tarzları ile Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Investigation the relationship of teachers' expression of anger style and their level of fatigue), (Unpublished Master’s Thesis), Necmettin Erbakan University Institute of Educational Sciences, Konya. (In Turkish).
  • 19. Elkin, N and Karadağlı, F. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Öfke İfade Tarzı ve İlişkili Faktörler. Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, 21(1), 64-71. (In Turkish).
  • 20. Finkenauer, C. and Rime, B. (1998). Socially Shared Emotional Experiences vs. Emotional Experiences Kept Secret: Differential Characteristics and Consequences. Journal of Social and Clinical Psychology, 17(3), 295-318.
  • 21. Firestone, R.W. Firestone, L.A. and Catlett, J. (2003). Coping with Anger, Passivity, and a Victimized Point of View, chap.16, 131-148. Creating a Life of Meaning and Compassion: The Wisdom of Psychotherapy. PsycBOOKS.
  • 22. Guerrero, L. K. & Andersen, P. A. (2000). Emotion in close relationships. C. Hendrick & S. S. Hendrick (Eds). Close Relationships: A Sourcebook (171-183). USA: Sage. 23. The Hankins G. and Hankins, C. (1988). Prescription for anger. New York: Warner, 1988.
  • 24. Haskan Avcı, Ö. and Yıldırım İ. (2014). Ergenlerde Şiddet Eğilimi, Yalnızlık ve Sosyal Destek (Violence Tendency, Loneliness and Social Support Among Adolescents), Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 29 (1), 157-168 (In Turkish).
  • 25. Hatunoğlu, A. (1994). “Ana-baba Tutumları ile Saldırganlık Arasındaki İlişkiler (The Relationships between the Parental Attitudes and the Violence), Unpublished Master’s Thesis, Atatürk University, Institute of Social Sciences, Erzurum. (In Turkish).
  • 26. Kahramanol, B. (2016). Aleksitimi, Öfke ve Öfke İfade Tarzları ile Stresle Başa Çıkma Tarzları ve Psikolojik Belirtiler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (The relationship of alexithymia, anger and anger expression styles with coping styles and psychological symptoms), (Unpublished Master’s Thesis), Hacettepe University Institute of Social Sciences, Ankara. (In Turkish).
  • 27. Kaya, M., Genç, M., Kaya, B., Pehlivan, E. (2007). Tıp Fakültesi ve Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Depresif Belir Yaygınlığı, Stresle Başa Çıkma Tarzları ve Etkileyen Faktörler, Türk Psikiyatri Dergisi, 18(2), 137-146. (In Turkish).
  • 28. Keskin. G., Gümüş, A. B., Engin, E. (2011). Bir Grup Sağlık Çalışanında Öfke ve Mizaç Özellikleri: İlişkisel Bir İnceleme. Düşünen Adam: Journal of Psychiatry & Neurological Sciences, 24(3), 199-208. (In Turkish).
  • 29. Kısaç, İ. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Bazı Değişkenlere Göre Sürekli Öfke ve Öfke İfade Düzeyleri (Trait anger expression levels of university students according to some variables) (Unpublished Doctoral Dissertation) Ankara University Social Sciences Institute, Ankara. (In Turkish).
  • 30. Köknel, Ö. (1999). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik. İstanbul: Altın Kitabevi. (In Turkish).
  • 31. Monnier, J., Stone, B. K., Hobfoll, S. E. & Johnson, R. J. (1998). How Antisocial and Prosocial Coping Influence the Support Process among Men and Women in the U.S. Postal Service, Sex Roles, 39, 1-20.
  • 32. Morgan, Clifford T. (2000). Psikolojiye Giriş. (Publication Executive: Karakaş, Sibel) Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları. (In Turkish).
  • 33. Okan İbiloğlu, A. (2012). Aile İçi Şiddet (Domestic Violence), Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar (Current Approaches in Psychiatry), 4(2):204-222. (In Turkish).
  • 34. Özer, A.K. (1994). Sürekli Öfke (SL-Öfke) ve Öfke İfade Tarzı (Öfke-Tarz) Ölçekleri Ön Çalışması, Türk Psikoloji Dergisi, 9(31), 26-35. (In Turkish).
  • 35. Özmen, A. (2006). Öfkeyle Başa Çıkma Eğitiminin ve Etkileşim Grubu Uygulamasının İçe Yönelik Öfke Üzerindeki Etkisi, C. Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 175-185. (In Turkish).
  • 36. Pennebaker, J. W., Zech, E. ve Rime, B. (2001). Disclosing and Sharing Emotion: Psychological, Social and Health Consequences. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/228474677_Disclosing_and_Sharing_Emotion_Psychological_Social_and_Health_Consequences Access Date 21.10.2019.
  • 37. Savaşan, A. (2009). Hipertansiyonu Olan Hastalarda Öfke ve Öz-Bakım Gücü İlişkisi The Relationship between Anger and Self-Care Agency in Patients with Hypertension, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi (Journal of Psychiatric Nurses) 1(1):13-17. (In Turkish).
  • 38. Savi F. (2008).( 12-15 yaş arası ilköğretim öğrencilerinin davranış sorunları ile aile işlevleri ve anne-baba kişilik özellikleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi (Between 12-15 years old primary school students’ behaviour problems by the relations between family function and mather-fathers personality dimensions) (Unpublished Doctoral Dissertation). Dokuz Eylül University Institute of Educational Sciences Counseling and Psychological Guidance Department, İzmir. (In Turkish).
  • 39. Sepetçi, M. (2019). Yetişkinlerde Bilişsel Duygu Düzenleme, Kişilerarası İlişki Problemleri, Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkiler (The relationships of cognitive emotion regulation, interpersonal relationship problems, trait anger and anger expression styles among adults), (Unpublished Master’s Thesis), Maltepe University Institute of Social Sciences, İstanbul. (In Turkish).
  • 40. Sheafor, B. W and Horejsi, C. J. (2015). Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikler ve İlkeler, Translation Ed. Çiftçi. B. 2. Edition. Ankara: Nika Yayınları. (In Turkish).
  • 41. Spielberger, C. D., Krasner, S. S. & Solomon, E. P. (1988). The Experience, Expression and Control of Anger. M. P. Janisse (Ed.), In Individual Differences, Stress, and Health Psychology (89-108). New York: Springer-Verlag.
  • 42. Şahin, N. H., Batıgün, A. D. and Koç, V. (2011). Kişilerarası Tarz, Kendilik Algısı, Öfke ve Depresyon, Türk Psikiyatri Dergisi, 22(1), 17-25.
  • 43. Şahin, N. H. and Savaşır, I. (1997). Bilişsel Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. (In Turkish).
  • 44. Taşçı Eser, D. and Üstün, B. (2011). Psikiyatrik Bozukluğu Olan Ergen ve Ebeveynlerinin Öfke İfade Biçimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, (Examining the Mode of Anger Expression in Adolescents with Psychiatric Disorders and their Parents), Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(3):111-116 (In Turkish).
  • 45. Thompson, N. (2016). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak. 3. Edition. Ankara: Dipnot Yayınları. (In Turkish).
  • 46. Topbaş, M. (2018). Öfke Duygusunun Saldırgan Davranışa Dönüşmesinde Kişilerarası İlişki Boyutlarının Rolünün İncelenmesi (The investigation of dimension of inter personal relationship on conversion from feeling of anger to aggressive behaviours), (Unpublished Master’s Thesis), İstanbul Aydın University Institute of Social Sciences, İstanbul. (In Turkish).
  • 47. Wolf K, Foshee V. (2003). Family Violence, Anger Expression Styles and Adolescent Dating Violence, Journal of Family Violence,18:309-316.
  • 48. Yavuzer, H. (1996). Çocuk ve Suç, 8. Edition, Türkmen Kitabevi, İstanbul. (In Turkish).
  • 49. Yazgan-İnanç, B. Bilgin, M. and Kılıç-Atıcı, M. (2004). Gelişim Psikolojisi: Çocuk ve Ergen Gelişimi. Adana: Nobel Kitabevi. (In Turkish).
  • 50. Yıldırım, N. and Yıldırım, K. (2008). Sosyal Hizmet ve Yaklaşımlar, İstanbul: Sakarya Yayınları. (In Turkish).
  • 51. Yıldız, E. and Erci, B. (2011). Anne Baba Tutumları ile Adölesan Saldırganlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3): 6-11(In Turkish).
  • 52. Yöndem, Z. D. and Bıçak, B. (2008). Öğretmen Adaylarının Öfke Düzeyi ve Öfke Tarzları, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), Accessed from http://www.insanbilimleri.com. (In Turkish).
  • 53. Zech, E. Rime B. and Nils F. (2003). Social Sharing of Emotion, Emotional Recovery, and Interpersonal Aspects. Edt. P. Philippot and R. Feldman. The Regulation of Emotion, New York: Lawrence Erlbaum Associates.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Fikri Keleşoğlu 0000-0002-3736-0179

Hülya Aksakal Kuc

Mehmet Atasayar 0000-0002-0363-7993

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Kabul Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Keleşoğlu, F., Aksakal Kuc, H., & Atasayar, M. (2019). PREDICTOR RELATIONSHIPS BETWEEN THE ANGER LEVEL, ANGER STYLES AND SOCIAL SHARING. Turkish Journal of Applied Social Work, 2(2), 154-173.