Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİKSEL GÜVEN ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 1259 - 1269, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1134464

Öz

Yapılan araştırmalar matematiksel güveni yüksek olan öğrencilerin genelde matematikte, özelde ise problem çözmede daha başarılı olabileceğini vurgulamıştır. Bu nedenle matematiksel güveni incelemeye yönelik yapılacak araştırmalar önemli görülmektedir. Ancak alan yazın incelendiğinde matematiksel güvene yönelik yapılan çalışmaların uluslararası alan yazında son yıllarda yoğunlaşmaya başladığı, bu yoğunluğun ise ulusal alan yazına yeterince yansımadığı belirlenmiştir. Bu durumun nedeni matematiksel güvene yönelik yapılan araştırmalarda daha çok nicel yöntemler kullanılmasına karşın ulusal alan yazında öğrencilerin matematiksel güvenlerini ölçebilecek nicel ölçme araçlarının bulunmaması olabilir. Bu nedenle ortaokul öğrencileri için matematiksel güven ölçeğinin geliştirilmesinin amaçlandığı bu çalışmada, geliştirilecek olan matematiksel güven ölçeğinin alan yazına katkı sağlaması ve araştırmalar için öncü olması beklenmektedir. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmada iki aşamalı örneklem seçimi yapılmıştır. İlkinde 359 ortaokul öğrencisi katılmış ve bu öğrencilerden elde edilen verilerle ölçeğin yapısını belirlemek üzere açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. İkincisinde 145 ortaokul öğrencisi katılmış ve elde edilen verilere doğrulayıcı faktör analizi uygulanarak ölçeğin yapısının doğrulaması yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda ortaokul öğrencilerinin matematiksel güven düzeylerini belirleyebilecek 10 maddeden oluşan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmiştir.

Destekleyen Kurum

Bu araştırma, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından finansal olarak desteklenen 121K859 numaralı “Problem Çözme ve Problem Kurma Becerisini Yordayan Değişkenler: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi” başlıklı projeden üretilmiştir.

Proje Numarası

121K859

Teşekkür

Araştırmamıza sağladığı finansal destekten dolayı Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu'na (TÜBİTAK) teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Ahmed, W., Minnaert, A., Kuyper, H., & Van der Werf, G. (2012). Reciprocal relationships between math self-concept and math anxiety. Learning and individual differences, 22(3), 385-389. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.12.004
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory (1nd ed.). Prentice Hall.
  • Bro, R., & Smilde, A. K. (2014). Principal component analysis. Analytical methods, 6(9), 2812-2831. http://dx.doi.org/10.1039/C3AY41907J
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research (1nd ed.). The Guilford.
  • Büyükkarcı, A. (2021). Attitudes of preservice teachers to mathematics and technology. i-Manager's Journal on School Educational Technology, 17(1), 12. http://dx.doi.org/10.26634/jsch.17.1.18326
  • Calsyn, R. J., & Kenny, D. A. (1977). Self-concept of ability and perceived evaluation of others: Cause or effect of academic achievement? Journal of Educational Psychology, 69, 136–145. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.69.2.136
  • Christensen R, & Knezek G. (2020). Indicators of middle school students' mathematics enjoyment and confidence. School Science and Mathematics. 120, 491–503. https://doi.org/10.1111/ssm.12439
  • Christensen, R., & Knezek, G. (2020). Indicators of middle school students' mathematics enjoyment and confidence. School Science and Mathematics, 120(8), 491-503. https://doi.org/10.1111/ssm.12439
  • Cramer, D. (2003). Advanced quantitative data analysis (1nd ed). McGraw-Hill Education (UK).
  • Dance R. & Kaplan. T. (2018). Mathematical Confidence: Why It Matters. Heinemann Blog. https://blog.heinemann.com/thinking-together-encouraging-mathematical-confidence Dedeoğlu, N. Ç., Ergene, B. Ç., Takunyacı, M., & Ergene, Ö. (2020). Matematik ve teknoloji tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Matematik öğretmen adayları için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Teknoloji, 2(1), 64-77.
  • Dowling, D. M. (1978). The development of a mathematics confidence scale and its application in the study of confidence in women college students. (Publication No. 7902111) [Doctoral dissertation, The Ohio State University- Columbus] ProQuest Dissertations and Theses Global.
  • Duru, A., Peker, M., & Akçakın, V. (2010). Lise öğrencilerinin bilgisayar destekli matematik öğrenmeye yönelik tutumları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 264-284.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler (1. baskı). Pegem Akademi.
  • Foster, C., Woodhead, S., Barton, C., & Clark-Wilson, A. (2022). School students’ confidence when answering diagnostic questions online. Educational Studies in Mathematics, 109(3), 491-521. https://doi.org/10.1007/s10649-021-10084-7
  • Fredricks, J. A., & Eccles, J. S. (2002). Children's competence and value beliefs from childhood through adolescence: Growth trajectories in two male-sex-typed domains. Developmental Psychology, 38(4), 519–533. https://doi.org/10.1037/0012-1649.38.4.519
  • Galbraith, P., & Haines, C. (1998). Disentangling the nexus: Attitudes to mathematics and technology in a computer learning environment. Educational Studies in Mathematics, 36(3), 275–290. https://doi.org/10.1023/A:1003198120666
  • Ganley, C. M., & Lubienski, S. T. (2016). Mathematics confidence, interest, and performance: Examining gender patterns and reciprocal relations. Learning and Individual Differences, 47, 182-193. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.01.002
  • Ganley, C. M., & Vasilyeva, M. (2011). Sex differences in the relation between math performance, spatial skills, and attitudes. Journal of Applied Developmental Psychology, 32(4), 235–242. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2011.04.001
  • Ganley, C. M., & Vasilyeva, M. (2011). Sex differences in the relation between math performance, spatial skills, and attitudes. Journal of Applied Developmental Psychology, 32(4), 235-242. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2011.04.001
  • Goetz, T., Cronjaeger, H., Frenzel, A. C., Lüdtke, O., & Hall, N. C. (2010). Academic self-concept and emotion relations: Domain specificity and age effects. Contemporary Educational Psychology, 35(1), 44-58. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2009.10.001
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (2. baskı). Seçkin.
  • Güven, B., & Karatas, I. (2003). Dinamik geometri yazılımı Cabri ile geometri ögrenme: Öğrenci görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2), 67-78.
  • Hacıömeroğlu, G. (2019). İlkokul öğrencilerinin teknoloji destekli matematik öğrenmeye yönelik tutum ve kaygı düzeylerinin incelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 7(14), 356-382. https://doi.org/10.18009/jcer.581625
  • Heaverlo, C. A. (2011). STEM development: A study of 6 th–12 th grade girls' interest and confidence in mathematics and science (Publication No. 3473025) [Doctoral dissertation, Iowa State University–Lova]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
  • Herbert, J., & Stipek, D. (2005). The emergence of gender differences in children's perceptions of their academic competence. Applied Developmental Psychology, 26, 276–294. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2005.02.007
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  • Hyde, J. S., Fennema, E., Ryan, M., Frost, L. A., & Hopp, C. (1990). Gender comparisons of mathematics attitudes and affect: A meta-analysis. Psychology of Women Quarterly, 14 (3), 299–324. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1990.tb00022.x
  • Iacobelli, E. M. (2019). Exploring the mathematical confidence and self-efficacy of primary/junior pre-service teachers (Master Thesis, University of Windsor), Electronic Theses and Dissertations. https://scholar.uwindsor.ca/etd/7708/
  • Ku, O., Chen, S. Y., Wu, D. H., Lao, A. C., & Chan, T. W. (2014). The effects of game-based learning on mathematical confidence and performance: High ability vs. low ability. Journal of Educational Technology & Society, 17(3), 65-78.
  • Liu, O. L. (2009). An investigation of factors affecting gender differences in standardized math performance: Results from U.S. and Hong Kong 15 year olds. International Journal of Testing, 9(3), 215–237. https://doi.org/10.1080/15305050903106875
  • Ma, X., & Kishor, N. (1997). Assessing the relationship between attitude toward mathematics and achievement in mathematics: A meta-analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 28(1), 26–47. https://doi.org/10.2307/749662
  • Marsh, H. W., & Yeung, A. S. (1998). Longitudinal structural equation models of academic self-concept and achievement: Gender differences in the development of math and English constructs. American Educational Research Journal, 35, 705–738. https://doi.org/10.3102/00028312035004705
  • McMillan, J. W., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (6nd ed.). Pearson.
  • Öztürk, M., & Büyüksevindik, B. (2021). Matematiksel güven. E. Ertekin & B. Dilmaç (Ed.) Matematiğin duyuşsal özellikleri içinde (1. baskı, s. 23-44). Pegem Akademi.
  • Pierce, R., & Stacey, K. (2004). A framework for monitoring progress and planning teaching towards the effective use of computer algebra systems. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 9, 59–93. https://doi.org/10.1023/B:IJCO.0000038246.98119.14
  • Robb-Hagg, A. (2021). Building mathematical confidence: Using math talk in a second language context. delta-K, 56(1), 20-29.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve LISREL uygulamaları (1. baskı). Anı.
  • Siregar, N., Hasanah, H., & Ginting, S. S. B. (2022). Peningkatan kepercayaan diri matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Jurnal Basicedu, 6(1), 415-422. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1929
  • Stevens, J. P. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences (4nd ed.). Erlbaum.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (5. baskı). Nobel Akademik.
  • Watt, H. M. G. (2004). Development of adolescents' self-perceptions, values, and task perceptions according to gender and domain in 7th through 11th grade Australian students. Child Development, 75, 1556–1574. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00757.x
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mesut Öztürk 0000-0002-2163-3769

Kübra Ada 0000-0001-6243-9703

Mustafa Albayrak 0000-0002-3788-5717

Proje Numarası 121K859
Erken Görünüm Tarihi 26 Mayıs 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztürk, M., Ada, K., & Albayrak, M. (2023). MATEMATİKSEL GÜVEN ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 1259-1269. https://doi.org/10.24315/tred.1134464