Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Dönemde Eğitsel Mobil Oyunların Eleştirel Düşünme Becerisine Etkisi

Yıl 2024, Sayı: 22, 6 - 18, 15.04.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı, eğitsel mobil oyunların okul öncesi dönemde çocukların eleştirel düşünme becerilerine etkisini incelemektir. Araştırma, ön-test son-test kontrol gruplu deneysel desenle gerçekleştirilmiştir. Bir anaokulunda 40 öğrenci (deney grubu: 20, kontrol grubu: 20) ile yürütülmüştür. Eğitsel içerik, öğretmen onayı, ebeveyn yorumları, oyun puanı gibi kriterler göz önünde bulundurularak araştırmacılar tarafından belirlenen eğitsel oyunlar (Library, Memory Games, Visual Games, Puzzle Kids, Welcome to Shubi, Mental-Up), öğretmen rehberliğinde ve gözetiminde, iki kişilik gruplar halinde altı hafta boyunca, haftada bir gün ve yaklaşık 20 dakika olacak şekilde her hafta bir oyun oynamıştır. Son-test puanları dikkate alınarak yapılan bağımsız gruplar t-testi sonucuna göre eleştirel düşünme becerileri toplam puanlar arasında deney grubu lehine istatistiki olarak anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır (p=.00, p<.005)). Bu sonuç mevcut okul öncesi öğretim programına eğitsel mobil oyunları entegre etmenin çocukların eleştirel düşünme becerilerini geliştirdiğini ortaya koymaktadır. Eleştirel düşünme becerileri testinin yorumlama, açıklama, çıkarım, analiz ve öz düzenleme alt boyutlarında da deney grubu lehine istatistiki olarak anlamlı bir farklılık ortaya çıkmış ancak değerlendirme boyutunda ise anlamlı bir farklılık çıkmamıştır. Elde edilen bu sonuçlar eğitsel mobil oyunların okul öncesi öğretim ortamlarına dahil edilmesinin çocukların eleştirel düşünme becerilerine katkı sağlayabileceğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Akkocaoğlu Çayır, N. ve Akkoyunlu, B. (2016). Çocuklar için felsefe eğitimi üzerine nitel bir araştırma. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(2), 97-133.
  • Amorim, A. N., Jeon, L., Abel, Y., Albuquerque, E. X., Soares, M., Silva, V. C. ve Neto, J. R. O. (2022). Escribo play learning games can foster early reading and writing for low-income kindergarten children. Computers & Education, 177, 104364. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104364
  • Ashford-Rowe, K., Herrington, J. ve Brown, C. (2014). Establishing the critical elements that determine authentic assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(2), 205-222. https://doi.org/10.1080/02602938.2013.819566
  • Ateş, M. A. ve Durmuşoğlu Saltalı, N. (2019). KKTC’de yaşayan 5-6 yaş çocukların tablet ve cep telefonu kullanımına ilişkin ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 62-90. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.01.004
  • Bay, D. N. (2023). The relations between preschool children's self-regulation skills and play skills. International Journal of Progressive Education, 19(1), 99-111. https://doi.org/10.29329/ijpe.2023.517.7
  • Behnamnia, N., Kamsin, A. ve Ismail, M. A. B. (2020). The landscape of research on the use of digital game-based learning apps to nurture creativity among young children: A review. Thinking Skills and Creativity, 37, 100666. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100666
  • Behnamnia, N., Kamsin, A., Ismail, M. A. B. ve Hayati, A. (2020). The effective components of creativity in digital game-based learning among young children: A case study. Children and Youth Services Review, 116, 105227
  • Bilgin, E. A. (2021). A mobile educational game design for eliminating math anxiety of middle school students. Education Quarterly Reviews, 4(1), 354-361. https://doi.org/10.31014/aior.1993.04.02.251
  • Bulut Özek, M. (2022). Gelenekselden dijitale oyunlar. Ş. Sağıroğlu, H. İ. Bülbül, A. Kılıç, M. Küçükali, Ş. Bayzan, & Y. Samur (Ed.), Dijital Oyunlar-1: Araçlar, Metodolojiler, Uygulamalar ve Öneriler (ss. 1-23) içinde. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Butler, H. A. (2012). Halpern Critical Thinking Assessment predicts real‐world outcomes of critical thinking. Applied Cognitive Psychology, 26(5), 721-729. https://doi.org/10.1002/acp.2851
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, ÖE., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri, Pegem Yayıncılık, 30. Baskı. Ankara.
  • Çakır, Y. (2019). İlköğretim matematik derslerinde mobil öğrenmenin kullanımına ilişkin öğrenci tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması. Yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Çalışkan, M. (2019). Eleştirel düşünmenin öğretimi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(1), 114-134.
  • Celayir, İ. (2015). İlkokul programı oyun ve fiziki etkinlikler dersinin işlevselliğinin ve geleneksel çocuk oyunlarının uygulanabilirliğine göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi.
  • Celuch, K. ve Slama, M. (1999). Teaching critical thinking skills for the 21st century: An advertising principles case study. Journal of Education for Business, 74(3), 134-139.
  • Çetin, E. (2013). Tanımlar ve temel Kavramlar. M. Akif Ocak (Ed.), Eğitsel Dijital Oyunlar (ss.1-18) içinde. Pegem Akademi.
  • Chen, H. L. ve Wu, C. T. (2021). A digital role-playing game for learning: Effects on critical thinking and motivation. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1916765
  • Convertini, J. (2021). An interdisciplinary approach to investigate preschool children’s implicit inferential reasoning in scientific activities. Research in Science Education, 51, 171-186. https://doi.org/10.1007/s11165-020-09957-3
  • Danby, S., Evaldsson, A. C., Melander, H. ve Aarsand, P. (2018). Situated collaboration and problem solving in young children's digital gameplay. British Journal of Educational Technology, 49(5), 959-972. https://doi.org/10.1111/bjet.12636
  • Durak, H. Y., Karaoğlan Yilmaz, F. G. ve Yilmaz, R. (2017). Examining the relationship between digital game preferences and computational thinking skills. Contemporary Educational Technology, 8(4), 359-369. https://doi.org/10.30935/cedtech/6205
  • Efendi, A. (2022). Improve critical thinking skills with informatics educational games. Journal of Education Technology, 6(3), 521-530
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara.
  • Ennis, R. H. (1993). Critical thinking assessment. Theory Into Practice, 32(3), 179–186. https://doi.org/10.1080/00405849309543594
  • Ergüney, M. (2017). İnternetin okul öncesi dönemdeki çocuklar üzerindeki etkileri hakkında bir araştırma. Ulakbilge, 5(17), 1917- 1938.
  • Facione, P. A. (2013). Critical thinking: What it is and why it counts. Insight Assesment. Measured Reasons and The California Academic Press. https://www.student.uwa.edu.au/__data/assets/pdf_file/0003/1922502/Critical-Thinking-What-it-is-and-why-it-counts.pdf
  • Fernández-Santín, M. ve Feliu-Torruella, M. (2020). Developing critical thinking in early childhood through the philosophy of Reggio Emilia. Thinking Skills and Creativity, 37, 100686. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100686
  • Fitriyadi, N. ve Wuryandani, W. (2021). Is educational game effective in improving critical thinking skills. Jurnal Prima Edukasia, 9(1), 107-117. https://doi.org/10.21831/jpe.v9i1.35475
  • Frazer, A., Argles, D. ve Wills, G. (2008). The same, but different: The educational affordances of different gaming genres. 2008 Eighth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Spain. https://doi.org/10.1109/ICALT.2008.228
  • Goksu, I. (2021). Bibliometric mapping of mobile learning. Telematics and Informatics, 56, 101491. https://doi.org/10.1016/j.tele.2020.101491
  • Griffith, S. F., Hagan, M. B., Heymann, P., Heflin, B. H. ve Bagner, D. M. (2020). Apps as learning tools: A systematic review. Pediatrics, 145(1), e20191579. https://doi.org/10.1542/peds.2019-1579
  • Halpern, D. F., Millis, K., Graesser, A. C., Butler, H., Forsyth, C. ve Cai, Z. (2012). Operation ARA: A computerized learning game that teaches critical thinking and scientific reasoning. Thinking Skills and Creativity, 7(2), 93-100. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2012.03.006
  • Hill, D., Ameenuddin, N., Chassiakos, Y. L. R., Cross, C., Radesky, J., Hutchinson, J., ... ve Swanson, W. S. (2016). Media use in school-aged children and adolescents. Pediatrics, 138(5), e20162592. https://doi.org/10.1542/peds.2016-2592
  • Hübscher, I., Esteve-Gibert, N., Igualada, A. ve Prieto, P. (2017). Intonation and gesture as bootstrapping devices in speaker uncertainty. First Language, 37(1), 24-41. https://doi.org/10.1177/0142723716673953
  • Hussein, M. H., Ow, S. H., Cheong, L. S. ve Thong, M.-K. (2019). A Digital Game-Based Learning Method to Improve Students’ Critical Thinking Skills in Elementary Science. IEEE Access, 7, 96309-96318. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2929089
  • Işıkoğlu Erdoğan, N. ve Ergenekon, E. (2021). Bebeklerin teknolojik araçları kullanmalarıyla ilgili anne görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(1). 117-140. https://doi.org/10.30964/auebfd.767338
  • İnce, G. (2022). Okul öncesi dönem çocuğuna sahip ailelerin “dijital oyun ve çocuk” aile eğitimi programı öncesi ve sonrası görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi.
  • Jaswal, V. K. ve Neely, L. A. (2006). Adults don’t always know best: Preschoolers use past reliability over age when learning new words. Psychological Science, 17(9), 757–758
  • Karaarslan, E., Boz, B. ve Yıldırım, K. (2013). Technology Based Approaches in Mathematics and Geometry Education (Matematik ve Geometri Eğitiminde Teknoloji Tabanlı Yaklaşımlar). International Conference on XVIII. Internet Conference. Turkey.
  • Karadağ, F. ve Demirtaş, V. Y. (2018). Çocuklarla felsefe öğretim programı’nın okul öncesi dönemdeki çocukların eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkililiği. Eğitim ve Bilim, 43(195), 19-40. https://doi.org/10.15390/EB.2018.7268
  • Kırmızıyüz, E., Ercan, D. ve Uz Bilgin, Ç. (2021). Elektrik enerjisinin dönüşümü ve geri dönüşüm konusunda eğitsel mobil oyun tasarlanması, geliştirilmesi ve uygulanması. Yıldız Journal of Educational Research, 6(1), 48–60.
  • Koenig, M. A. ve Harris, P. L. (2005). Preschoolers mistrust ignorant and inaccurate speakers. Child Development, 76(6), 1261–1277
  • Kuhn, D. (2018). A role for reasoning in a dialogic approach to critical thinking. Topoi, 37, 121-128. https://doi.org/10.1007/s11245-016-9373-4
  • Lai, E. R. (2011). Critical thinking: A literature review. Pearson's Research Reports, 6(1), 40-41.
  • Livingstone, S. (2016). Parenting for a digital future. What are pre-schoolers doing with tablets and is it good for them? https://blogs.lse.ac.uk/parenting4digitalfuture/2016/02/29/what-are-pre-schoolers-doing-with-tablets-and-is-it-good-for-them/. Erişim Tarihi: 11.07.2023
  • Lu, C., Chang, M., Huang, E. ve Ching-Wen, C. (2011). Usability of context-aware mobile educational game. Knowledge Management & E-Learning, 3(3), 448-477. https://doi.org/10.34105/j.kmel.2011.03.031
  • Lutz, D. J. ve Keil, F. C. (2002). Early understanding of the division of cognitive labor. Child Development, 73(4), 1073–1084
  • Madigan, S., Browne, D., Racine, N., Mori, C. ve Tough, S. (2019). Association between screen time and children’s performance on a developmental screening test. JAMA Pediatrics, 173(3), 244-250. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2018.5056
  • Matei, C. S. (2018). Advocacy for the study of critical thinking. Euromentor Journal-Studies About Education, 9(1), 48-54.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf OECD. (2021). OECD digital education outlook 2021: Pushing the frontiers with artificial intelligence, Blockchain and Robots. OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/589b283f-en
  • Ongoro, C. A. ve Mwangoka, J. W. (2019). Effects of digital games on enhancing language learning in Tanzanian preschools. Knowledge Management & E-Learning, 11(3), 325–344. https://doi.org/10.34105/j.kmel.2019.11.017
  • O'Reilly, C., Devitt, A. ve Hayes, N. (2022). Critical thinking in the preschool classroom-a systematic literature review. Thinking Skills and Creativity, 46, 101110. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101110
  • Özyürek, A. (2018). Okul öncesi çocukların bilgisayar teknolojileri kullanımının annelerin görüşlerine göre incelenmesi. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 2(2), 1-12.
  • Papadopoulos, I. ve Bisiri, E. (2020). Fostering critical thinking skills in preschool education: designing, implementing and assessing a multiliteracies-oriented programme based on intercultural tales. Multilingual Academic Journal of Education and Social Sciences, 9(2), 1-19.
  • Papas, S. (2020). What do we really know about kids and screens? Erişim tarihi: 19.12.2022. https://www.apa.org/monitor/2020/04/cover-kids-screens
  • Petrovska, S., Sivevska, D. ve Cackov, O. (2013). Role of the game in the development of preschool child. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 92, 880-884.
  • Polat, Ö. ve Aydın, E. (2020). The effect of mind mapping on young children’s critical thinking skills. Thinking Skills and Creativity, 38, 100743. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100743
  • Rahimi, S., Shute, V., Kuba, R., Dai, C. P., Yang, X., Smith, G. ve Fernández, C. A. (2021). The use and effects of incentive systems on learning and performance in educational games. Computers & Education, 165, 104135.
  • Rhodes, A. (2017). Screen time and kids: What’s happening in our homes. Detailed report. Melbourne (VIC): The Royal Children’s Hospital Melbourne.
  • Rideout, V. ve Robb, M. B. (2020). The Common Sense Census: Media use by kids age zero to eight. https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/research/report/2020_zero_to_eight_census_final_web.pdf
  • Şalcı, O., Karakaya, K. ve Tatlıeşme, S. (2018). Akıllı cihaz kullanımının 3-6 yaş çocukların gelişimine etkisinin okul öncesi öğretmenleri görüşleri açısından değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 53-63.
  • Savina, E. (2014). Does play promote self-regulation in children? Early Child Development and Care, 184(11), 1692-1705.
  • Schmitt, K. L., Hurwitz, L. B., Duel, L. S. ve Linebarger, D. L. N. (2018). Learning through play: The impact of web-based games on early literacy development. Computers in Human Behavior, 81, 378-389. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.12.036
  • Seferoğlu, S. ve Akbıyık, C. (2006). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 193-200.
  • Silva, G. C., Rodrigues, R. L., Amorim, A. N., Mello, R. F. ve Neto, J. R. O. (2022). Game learning analytics can unpack Escribo play effects in preschool early reading and writing. Computers and Education Open, 3, 100066. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2021.100066
  • Tathahira, T. (2020). Promoting students’ critical thinking through online learning in higher education: challenges and strategies. Englisia: Journal of Language, Education, and Humanities, 8(1), 79-92.
  • Toran, M., Ulusoy, Z., Aydın, B., Deveci, T. ve Akbulut, A. (2016). Çocukların dijital oyun kullanımına ilişkin annelerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2263-2278.
  • Tozduman Yaralı, K. (2020). Gelişimsel açıdan eleştirel düşünme ve çocuklarda eleştirel düşünmenin desteklenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 454-479.
  • Tozduman Yaralı, K. ve Güngör Aytar, F. A. (2020). The critical thinking skills test for 5-6 year-old children (CTTC): A study of validity and reliability. Elementary Education Online, 19(3), 1439-1449. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.730757
  • Tozduman Yaralı, K. ve Güngör Aytar, F. A. (2021). Öyküleştirme yöntemiyle oluşturulan eğitim programının okul öncesi çocukların eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkililiği. Eğitim ve Bilim, 46(205), 137-159. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2020.8698
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2021). Çocuklarda bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Cocuklarda-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2021-41132. Erişim Tarihi: 27.09.2022
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2022). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587. Erişim Tarihi: 27.09.2022
  • Urfa, D. T. (2020). Okul öncesi dönem çocuklarının gelişim düzeyleri üzerinde akıllı telefon/tablet kullanım alışkanlıklarının ve buna yönelik anne baba tutumlarının rolü. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Wang, D., Liu, H. ve Hau, K. T. (2022). Automated and interactive game-based assessment of critical thinking. Education and Information Technologies, 27(4), 4553-4575.
  • Winarni, E. W., Purwandari, E. P. ve Hervianti, Y. (2018). Mobile educational game for earthquake disaster preparedness in elementary school. ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences, 13(7), 2612-2618.
  • Xiong, Z., Liu, Q. ve Huang, X. (2022). The influence of digital educational games on preschool children's creative thinking. Computers & Education, 189, 104578. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104578
  • Yalçın, V. ve Erden, Ş. (2018). Okul öncesi çocuklarının akıllı cihaz kullanma durumları üzerine ebeveyn algılarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 461-480.
  • Yıldırım, K., Yaşar, Ö. ve Murat, D. (2016). Öğretmen ve öğrenci görüşleri temelinde akıllı telefonların eğitim öğretim ortamlarında kullanılmasının ve etkilerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 72-84.
  • Yıldız, H., Öztora, S. ve Dağdeviren, H. N. (2022). Anaokulu çocuklarının teknolojik alet kullanımı, ebeveynlerinin tutum ve davranışları. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 26(3), 108-115.
  • Yonanda, D. A., Yuliati, Y. ve Saputra, D. S. (2019). Development of problem-based comic book as learning media for improving primary school students' critical thinking ability. Elementary School Forum, 6(3), 341-348. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v6i3.22892
  • Yücelyiğit, S. ve Aral, N. (2020). Dijital teknolojiyi üretim ve tüketim amacıyla kullanan çocukların ve ebeveynlerinin tercihlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 1071-1084.
  • Zehir, H., Zehir, K., Ağgül Yalçın, F. ve Yalçın, M. (2019). Okul öncesi dönemde çocukların teknolojik araç kullanımı ve ailelerin bu araçların kullanımını sınırlandırmada kullandığı stratejiler. Current Research in Education, 5(2), 88-103.

The Effect of Educational Mobile Games in the Pre-School Period on Critical Thinking Skills

Yıl 2024, Sayı: 22, 6 - 18, 15.04.2024

Öz

The aim of this research is to examine the effect of educational mobile games on children's critical thinking skills during the preschool period. The research employed an experimental design with pre-test and post-test control groups, and was conducted in a kindergarten with 40 students (experimental group: 20, control group: 20). Educational games, such as "Library," "Memory Games," "Visual Games," "Puzzle Kids," "Welcome to Shubi," and "Mental-Up," were selected by the researchers based on criteria such as educational content, teacher approval, parental feedback, and game score. The games were played once a week for six weeks, with each session lasting approximately 20 minutes and conducted under the guidance and supervision of a teacher. According to the results of the independent groups t-test, a statistically significant difference emerged between the post-test scores of the experimental group and the control group in terms of total critical thinking skills scores (p=.00, p<.005). This finding indicates that integrating educational digital games into the preschool curriculum can enhance children's critical thinking skills. Moreover, there was a statistically significant difference between the experimental group and the control group in the sub-dimensions of interpretation, explanation, inference, analysis, and self-regulation of the critical thinking skills test. However, there was no significant difference in the evaluation dimension. These results suggest that including educational mobile games in preschool teaching environments can contribute to the development of children's critical thinking skills.

Kaynakça

  • Akkocaoğlu Çayır, N. ve Akkoyunlu, B. (2016). Çocuklar için felsefe eğitimi üzerine nitel bir araştırma. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(2), 97-133.
  • Amorim, A. N., Jeon, L., Abel, Y., Albuquerque, E. X., Soares, M., Silva, V. C. ve Neto, J. R. O. (2022). Escribo play learning games can foster early reading and writing for low-income kindergarten children. Computers & Education, 177, 104364. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104364
  • Ashford-Rowe, K., Herrington, J. ve Brown, C. (2014). Establishing the critical elements that determine authentic assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(2), 205-222. https://doi.org/10.1080/02602938.2013.819566
  • Ateş, M. A. ve Durmuşoğlu Saltalı, N. (2019). KKTC’de yaşayan 5-6 yaş çocukların tablet ve cep telefonu kullanımına ilişkin ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 62-90. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.01.004
  • Bay, D. N. (2023). The relations between preschool children's self-regulation skills and play skills. International Journal of Progressive Education, 19(1), 99-111. https://doi.org/10.29329/ijpe.2023.517.7
  • Behnamnia, N., Kamsin, A. ve Ismail, M. A. B. (2020). The landscape of research on the use of digital game-based learning apps to nurture creativity among young children: A review. Thinking Skills and Creativity, 37, 100666. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100666
  • Behnamnia, N., Kamsin, A., Ismail, M. A. B. ve Hayati, A. (2020). The effective components of creativity in digital game-based learning among young children: A case study. Children and Youth Services Review, 116, 105227
  • Bilgin, E. A. (2021). A mobile educational game design for eliminating math anxiety of middle school students. Education Quarterly Reviews, 4(1), 354-361. https://doi.org/10.31014/aior.1993.04.02.251
  • Bulut Özek, M. (2022). Gelenekselden dijitale oyunlar. Ş. Sağıroğlu, H. İ. Bülbül, A. Kılıç, M. Küçükali, Ş. Bayzan, & Y. Samur (Ed.), Dijital Oyunlar-1: Araçlar, Metodolojiler, Uygulamalar ve Öneriler (ss. 1-23) içinde. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Butler, H. A. (2012). Halpern Critical Thinking Assessment predicts real‐world outcomes of critical thinking. Applied Cognitive Psychology, 26(5), 721-729. https://doi.org/10.1002/acp.2851
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, ÖE., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri, Pegem Yayıncılık, 30. Baskı. Ankara.
  • Çakır, Y. (2019). İlköğretim matematik derslerinde mobil öğrenmenin kullanımına ilişkin öğrenci tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması. Yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Çalışkan, M. (2019). Eleştirel düşünmenin öğretimi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(1), 114-134.
  • Celayir, İ. (2015). İlkokul programı oyun ve fiziki etkinlikler dersinin işlevselliğinin ve geleneksel çocuk oyunlarının uygulanabilirliğine göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi.
  • Celuch, K. ve Slama, M. (1999). Teaching critical thinking skills for the 21st century: An advertising principles case study. Journal of Education for Business, 74(3), 134-139.
  • Çetin, E. (2013). Tanımlar ve temel Kavramlar. M. Akif Ocak (Ed.), Eğitsel Dijital Oyunlar (ss.1-18) içinde. Pegem Akademi.
  • Chen, H. L. ve Wu, C. T. (2021). A digital role-playing game for learning: Effects on critical thinking and motivation. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1916765
  • Convertini, J. (2021). An interdisciplinary approach to investigate preschool children’s implicit inferential reasoning in scientific activities. Research in Science Education, 51, 171-186. https://doi.org/10.1007/s11165-020-09957-3
  • Danby, S., Evaldsson, A. C., Melander, H. ve Aarsand, P. (2018). Situated collaboration and problem solving in young children's digital gameplay. British Journal of Educational Technology, 49(5), 959-972. https://doi.org/10.1111/bjet.12636
  • Durak, H. Y., Karaoğlan Yilmaz, F. G. ve Yilmaz, R. (2017). Examining the relationship between digital game preferences and computational thinking skills. Contemporary Educational Technology, 8(4), 359-369. https://doi.org/10.30935/cedtech/6205
  • Efendi, A. (2022). Improve critical thinking skills with informatics educational games. Journal of Education Technology, 6(3), 521-530
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara.
  • Ennis, R. H. (1993). Critical thinking assessment. Theory Into Practice, 32(3), 179–186. https://doi.org/10.1080/00405849309543594
  • Ergüney, M. (2017). İnternetin okul öncesi dönemdeki çocuklar üzerindeki etkileri hakkında bir araştırma. Ulakbilge, 5(17), 1917- 1938.
  • Facione, P. A. (2013). Critical thinking: What it is and why it counts. Insight Assesment. Measured Reasons and The California Academic Press. https://www.student.uwa.edu.au/__data/assets/pdf_file/0003/1922502/Critical-Thinking-What-it-is-and-why-it-counts.pdf
  • Fernández-Santín, M. ve Feliu-Torruella, M. (2020). Developing critical thinking in early childhood through the philosophy of Reggio Emilia. Thinking Skills and Creativity, 37, 100686. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100686
  • Fitriyadi, N. ve Wuryandani, W. (2021). Is educational game effective in improving critical thinking skills. Jurnal Prima Edukasia, 9(1), 107-117. https://doi.org/10.21831/jpe.v9i1.35475
  • Frazer, A., Argles, D. ve Wills, G. (2008). The same, but different: The educational affordances of different gaming genres. 2008 Eighth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Spain. https://doi.org/10.1109/ICALT.2008.228
  • Goksu, I. (2021). Bibliometric mapping of mobile learning. Telematics and Informatics, 56, 101491. https://doi.org/10.1016/j.tele.2020.101491
  • Griffith, S. F., Hagan, M. B., Heymann, P., Heflin, B. H. ve Bagner, D. M. (2020). Apps as learning tools: A systematic review. Pediatrics, 145(1), e20191579. https://doi.org/10.1542/peds.2019-1579
  • Halpern, D. F., Millis, K., Graesser, A. C., Butler, H., Forsyth, C. ve Cai, Z. (2012). Operation ARA: A computerized learning game that teaches critical thinking and scientific reasoning. Thinking Skills and Creativity, 7(2), 93-100. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2012.03.006
  • Hill, D., Ameenuddin, N., Chassiakos, Y. L. R., Cross, C., Radesky, J., Hutchinson, J., ... ve Swanson, W. S. (2016). Media use in school-aged children and adolescents. Pediatrics, 138(5), e20162592. https://doi.org/10.1542/peds.2016-2592
  • Hübscher, I., Esteve-Gibert, N., Igualada, A. ve Prieto, P. (2017). Intonation and gesture as bootstrapping devices in speaker uncertainty. First Language, 37(1), 24-41. https://doi.org/10.1177/0142723716673953
  • Hussein, M. H., Ow, S. H., Cheong, L. S. ve Thong, M.-K. (2019). A Digital Game-Based Learning Method to Improve Students’ Critical Thinking Skills in Elementary Science. IEEE Access, 7, 96309-96318. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2929089
  • Işıkoğlu Erdoğan, N. ve Ergenekon, E. (2021). Bebeklerin teknolojik araçları kullanmalarıyla ilgili anne görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(1). 117-140. https://doi.org/10.30964/auebfd.767338
  • İnce, G. (2022). Okul öncesi dönem çocuğuna sahip ailelerin “dijital oyun ve çocuk” aile eğitimi programı öncesi ve sonrası görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi.
  • Jaswal, V. K. ve Neely, L. A. (2006). Adults don’t always know best: Preschoolers use past reliability over age when learning new words. Psychological Science, 17(9), 757–758
  • Karaarslan, E., Boz, B. ve Yıldırım, K. (2013). Technology Based Approaches in Mathematics and Geometry Education (Matematik ve Geometri Eğitiminde Teknoloji Tabanlı Yaklaşımlar). International Conference on XVIII. Internet Conference. Turkey.
  • Karadağ, F. ve Demirtaş, V. Y. (2018). Çocuklarla felsefe öğretim programı’nın okul öncesi dönemdeki çocukların eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkililiği. Eğitim ve Bilim, 43(195), 19-40. https://doi.org/10.15390/EB.2018.7268
  • Kırmızıyüz, E., Ercan, D. ve Uz Bilgin, Ç. (2021). Elektrik enerjisinin dönüşümü ve geri dönüşüm konusunda eğitsel mobil oyun tasarlanması, geliştirilmesi ve uygulanması. Yıldız Journal of Educational Research, 6(1), 48–60.
  • Koenig, M. A. ve Harris, P. L. (2005). Preschoolers mistrust ignorant and inaccurate speakers. Child Development, 76(6), 1261–1277
  • Kuhn, D. (2018). A role for reasoning in a dialogic approach to critical thinking. Topoi, 37, 121-128. https://doi.org/10.1007/s11245-016-9373-4
  • Lai, E. R. (2011). Critical thinking: A literature review. Pearson's Research Reports, 6(1), 40-41.
  • Livingstone, S. (2016). Parenting for a digital future. What are pre-schoolers doing with tablets and is it good for them? https://blogs.lse.ac.uk/parenting4digitalfuture/2016/02/29/what-are-pre-schoolers-doing-with-tablets-and-is-it-good-for-them/. Erişim Tarihi: 11.07.2023
  • Lu, C., Chang, M., Huang, E. ve Ching-Wen, C. (2011). Usability of context-aware mobile educational game. Knowledge Management & E-Learning, 3(3), 448-477. https://doi.org/10.34105/j.kmel.2011.03.031
  • Lutz, D. J. ve Keil, F. C. (2002). Early understanding of the division of cognitive labor. Child Development, 73(4), 1073–1084
  • Madigan, S., Browne, D., Racine, N., Mori, C. ve Tough, S. (2019). Association between screen time and children’s performance on a developmental screening test. JAMA Pediatrics, 173(3), 244-250. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2018.5056
  • Matei, C. S. (2018). Advocacy for the study of critical thinking. Euromentor Journal-Studies About Education, 9(1), 48-54.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf OECD. (2021). OECD digital education outlook 2021: Pushing the frontiers with artificial intelligence, Blockchain and Robots. OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/589b283f-en
  • Ongoro, C. A. ve Mwangoka, J. W. (2019). Effects of digital games on enhancing language learning in Tanzanian preschools. Knowledge Management & E-Learning, 11(3), 325–344. https://doi.org/10.34105/j.kmel.2019.11.017
  • O'Reilly, C., Devitt, A. ve Hayes, N. (2022). Critical thinking in the preschool classroom-a systematic literature review. Thinking Skills and Creativity, 46, 101110. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101110
  • Özyürek, A. (2018). Okul öncesi çocukların bilgisayar teknolojileri kullanımının annelerin görüşlerine göre incelenmesi. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 2(2), 1-12.
  • Papadopoulos, I. ve Bisiri, E. (2020). Fostering critical thinking skills in preschool education: designing, implementing and assessing a multiliteracies-oriented programme based on intercultural tales. Multilingual Academic Journal of Education and Social Sciences, 9(2), 1-19.
  • Papas, S. (2020). What do we really know about kids and screens? Erişim tarihi: 19.12.2022. https://www.apa.org/monitor/2020/04/cover-kids-screens
  • Petrovska, S., Sivevska, D. ve Cackov, O. (2013). Role of the game in the development of preschool child. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 92, 880-884.
  • Polat, Ö. ve Aydın, E. (2020). The effect of mind mapping on young children’s critical thinking skills. Thinking Skills and Creativity, 38, 100743. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100743
  • Rahimi, S., Shute, V., Kuba, R., Dai, C. P., Yang, X., Smith, G. ve Fernández, C. A. (2021). The use and effects of incentive systems on learning and performance in educational games. Computers & Education, 165, 104135.
  • Rhodes, A. (2017). Screen time and kids: What’s happening in our homes. Detailed report. Melbourne (VIC): The Royal Children’s Hospital Melbourne.
  • Rideout, V. ve Robb, M. B. (2020). The Common Sense Census: Media use by kids age zero to eight. https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/research/report/2020_zero_to_eight_census_final_web.pdf
  • Şalcı, O., Karakaya, K. ve Tatlıeşme, S. (2018). Akıllı cihaz kullanımının 3-6 yaş çocukların gelişimine etkisinin okul öncesi öğretmenleri görüşleri açısından değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 53-63.
  • Savina, E. (2014). Does play promote self-regulation in children? Early Child Development and Care, 184(11), 1692-1705.
  • Schmitt, K. L., Hurwitz, L. B., Duel, L. S. ve Linebarger, D. L. N. (2018). Learning through play: The impact of web-based games on early literacy development. Computers in Human Behavior, 81, 378-389. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.12.036
  • Seferoğlu, S. ve Akbıyık, C. (2006). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 193-200.
  • Silva, G. C., Rodrigues, R. L., Amorim, A. N., Mello, R. F. ve Neto, J. R. O. (2022). Game learning analytics can unpack Escribo play effects in preschool early reading and writing. Computers and Education Open, 3, 100066. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2021.100066
  • Tathahira, T. (2020). Promoting students’ critical thinking through online learning in higher education: challenges and strategies. Englisia: Journal of Language, Education, and Humanities, 8(1), 79-92.
  • Toran, M., Ulusoy, Z., Aydın, B., Deveci, T. ve Akbulut, A. (2016). Çocukların dijital oyun kullanımına ilişkin annelerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2263-2278.
  • Tozduman Yaralı, K. (2020). Gelişimsel açıdan eleştirel düşünme ve çocuklarda eleştirel düşünmenin desteklenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 454-479.
  • Tozduman Yaralı, K. ve Güngör Aytar, F. A. (2020). The critical thinking skills test for 5-6 year-old children (CTTC): A study of validity and reliability. Elementary Education Online, 19(3), 1439-1449. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.730757
  • Tozduman Yaralı, K. ve Güngör Aytar, F. A. (2021). Öyküleştirme yöntemiyle oluşturulan eğitim programının okul öncesi çocukların eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkililiği. Eğitim ve Bilim, 46(205), 137-159. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2020.8698
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2021). Çocuklarda bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Cocuklarda-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2021-41132. Erişim Tarihi: 27.09.2022
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2022). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587. Erişim Tarihi: 27.09.2022
  • Urfa, D. T. (2020). Okul öncesi dönem çocuklarının gelişim düzeyleri üzerinde akıllı telefon/tablet kullanım alışkanlıklarının ve buna yönelik anne baba tutumlarının rolü. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Wang, D., Liu, H. ve Hau, K. T. (2022). Automated and interactive game-based assessment of critical thinking. Education and Information Technologies, 27(4), 4553-4575.
  • Winarni, E. W., Purwandari, E. P. ve Hervianti, Y. (2018). Mobile educational game for earthquake disaster preparedness in elementary school. ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences, 13(7), 2612-2618.
  • Xiong, Z., Liu, Q. ve Huang, X. (2022). The influence of digital educational games on preschool children's creative thinking. Computers & Education, 189, 104578. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104578
  • Yalçın, V. ve Erden, Ş. (2018). Okul öncesi çocuklarının akıllı cihaz kullanma durumları üzerine ebeveyn algılarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 461-480.
  • Yıldırım, K., Yaşar, Ö. ve Murat, D. (2016). Öğretmen ve öğrenci görüşleri temelinde akıllı telefonların eğitim öğretim ortamlarında kullanılmasının ve etkilerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 72-84.
  • Yıldız, H., Öztora, S. ve Dağdeviren, H. N. (2022). Anaokulu çocuklarının teknolojik alet kullanımı, ebeveynlerinin tutum ve davranışları. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 26(3), 108-115.
  • Yonanda, D. A., Yuliati, Y. ve Saputra, D. S. (2019). Development of problem-based comic book as learning media for improving primary school students' critical thinking ability. Elementary School Forum, 6(3), 341-348. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v6i3.22892
  • Yücelyiğit, S. ve Aral, N. (2020). Dijital teknolojiyi üretim ve tüketim amacıyla kullanan çocukların ve ebeveynlerinin tercihlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 1071-1084.
  • Zehir, H., Zehir, K., Ağgül Yalçın, F. ve Yalçın, M. (2019). Okul öncesi dönemde çocukların teknolojik araç kullanımı ve ailelerin bu araçların kullanımını sınırlandırmada kullandığı stratejiler. Current Research in Education, 5(2), 88-103.
Toplam 81 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ceren Çalhan Bu kişi benim 0000-0003-1535-6002

İdris Göksu 0000-0002-7120-6562

Erken Görünüm Tarihi 27 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 21 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Çalhan, C., & Göksu, İ. (2024). Okul Öncesi Dönemde Eğitsel Mobil Oyunların Eleştirel Düşünme Becerisine Etkisi. Temel Eğitim(22), 6-18.

24007          Open_Access_logo_with_dark_text_for_contrast%2C_on_transparent_background.png                      240px-Cc-nc.svg.png No APCs or Submission Charges           Copyright.svg Authors Hold Copyright without Restrictions