Eğitim-öğretim
sürecini etkileyen duyuşsal değişkenlerinden biri de kaygıdır. Yazma
becerisinin eğitiminde de kaygı dikkate alınması gereken önemli bir
değişkendir. Bireylerin yazma becerisinin geliştirilmesine engel olan kaygı,
çeşitli değişkenlerin bir araya gelmesinden kaynaklanmaktadır. Yazma eğitiminin
etkili ve verimli olabilmesi için kaygı unsurunun dikkate alınması gerekir.
Çalışmanın amacı ortaokul öğrencileri için geçerli ve güvenilir bir yazma
kaygısı ölçeği geliştirmektir. Araştırma İstanbul’daki ortaokullarda öğrenim
gören 500 öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Bu okullarda öğrenim gören rastgele
seçilmiş 96 ortaokul öğrencilerine yazmaya yönelik düşüncelerinin yer aldığı
bir kompozisyon yazdırılarak nitel veri toplanmıştır. Öğrencilerin yazmış
olduğu kompozisyonlardan hareketle 46 maddeden oluşan bir taslak ölçek
hazırlanmıştır. Taslak ölçeğin 48 ortaokul öğrencisi üzerinde ön denemesi
yapılmıştır. Uzman görüşleri ve öğrencilerden alının dönütler doğrultusunda
taslak ölçek 38 maddeye düşürülmüştür. Elde edilen 38 maddelik ölçek 500 ortaokul
öğrencisine uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin
Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) değeri ,838; Bartlett’s Küresellik Testi değeri ise
(χ2=1767,902; sd=171 p<. ,000)
bulunmuştur. Ölçeğin iç tutarlılığının hesaplanmasında kullanılan
Cronbach’s Alpha güvenirlik katsayısı ,790 olarak hesaplanmıştır. Faktör
analizi sonucunda ölçeğin toplam varyansının % 41,036’sını açıklayan ve üç
faktör altında toplanan 16 madde elde edilmiştir. Araştırma bulgularına
dayanarak ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu söylenebilir. Ölçek, ortaokul
öğrencilerinin yazma kaygısının ölçülmesinde kullanılabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |