Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemisi Sürecinde Okul Yöneticiliği: Karşılaşılan Sorunlar ve Çıkarılan Dersler

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 2, 1076 - 1103, 28.12.2021
https://doi.org/10.37217/tebd.969888

Öz

Bu araştırmanın amacı, Covid-19 pandemisi sürecinde okul yöneticilerinin karşılaştığı sorunların ve bu sorunlardan çıkardığı derslerin belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim (fenomenoloji) kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Gaziantep ilinde görev yapan 21 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Çalışma grubunda yer alan okul yöneticileri maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Çalışma grubunun çeşitliliği cinsiyet, yaş, okul kademesi, eğitim durumu ve yöneticilik kıdemi gibi özellikler ile sağlanmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda okul yöneticilerinin en fazla ani ve sık karar değişimi, öğretmenlerin teknolojiyi kullanma yetersizliği, öğrencilerin uzaktan eğitime erişimi, uzaktan eğitime öğrenci katılımı, öğrenci ve öğretmeni motive etme ve paydaşlar arasında iletişimi sağlama konularında sorun yaşadıkları belirlenmiştir. Bununla birlikte okul yöneticilerinin bu süreçten en çok kriz yönetimi becerilerinin geliştirilmesi, okullarda hijyene daha fazla önem verilmesi, online eğitim altyapılarının geliştirilmesi, merkezi kararlarda yerel aktörlerin görüşlerinin alınması, uzaktan okul yönetimi becerilerinin geliştirilmesi ve eğitim sürecine ilişkin alternatif uygulamaların tasarlanması yönünde dersler çıkardıkları görülmüştür. Elde edilen bulgular ve ulaşılan sonuçlar ışığında öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Akıncı, M., & Pişkin Tunç, M. (2021). Uzaktan eğitim uygulamalarında matematik öğretmen adaylarının karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. EKEV Akademi Dergisi, 25(85), 359-376.
  • Akkaş Baysal, E., & Ocak, G . (2020). Covid-19 salgını sonrasında okul kavramındaki paradigma değişimine ve okulların yeniden açılmasına ilişkin öğretmen görüşleri . Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 18(2) , 676-705 . https://doi.org/10.37217/tebd.787504
  • Arastaman, G., Öztürk Fidan, İ., & Fidan, T. (2018). Nitel Araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme . Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1) , 37-75.
  • Aytaç, T. (2020). The problems and opinions of school administrators during Covid-19 pandemic: A qualitative study from Turkey. European Journal of Educational Sciences, 7(4), 57-79. http://dx.doi.org/10.19044/ejes.v7no4a5
  • Balcı, A. (2020). Covid-19 özelinde salgınların eğitime etkileri. International Journal of Leadership Studies: Theory and Practice, 3(3), 75-85.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28. Burke, J., & Dempsey, M. (2020). Covid-19 practice in primary schools in Ireland report. Ireland: Maynooth University.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research. NJ: Pearson.
  • Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks: Sage.
  • Çakın, M., & Külekçi Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • Daniel, S.J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49, 91–96. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3
  • Domenico, L. Di, Pullano, G. Coletti, P. Hens, N., & Colizza, V. (2020). Expected impact of school closure and telework to mitigate COVİD -19 epidemic in France. Erişim adresi: https://www.epicxlab.com/uploads/9/6/9/4/9694133/inserm_Covid-19-school-closure.frenchregions _20200313.pdf.
  • Ersoy, A. F. (2017). Fenomenoloji. A. Saban & A. Ersoy (Edt.), Eğitimde nitel araştırma desenleri (2. Baskı) içinde (ss. 81-138). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Frankel, R.M., & Devers, K.J. (2000). Study design in qualitative research-1: Developing research questions and assessing research needs. Education for Health, 13(2), 251-261.
  • Gençoğlu, C., & Çiftçi, M. (2020). Covid-19 salgınında eğitim: Türkiye üzerinden bir analiz. Journal of History School, 46, 1648-1673. http://dx.doi.org/10.29228/Joh44212
  • Güçlü, İ. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri: Teknik, yaklaşım, uygulama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Harris, A. (2020). COVID-19-school leadership in crisis?. Journal of Professional Capital and Community. 5(3), 321-326. https://doi.org/10.1108/JPCC-06-2020-0045
  • Harris, A., & Jones, M. (2020) COVID 19-School leadership in disruptive times. School Leadership & Management, 40(4), 243-247. https://doi.org/10.1080/13632434.2020.1811479
  • Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
  • Kavrayıcı, C., & Kesim, E. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde okul yönetimi: Nitel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 27(1), 1005-1060. https://doi.org/10.14527/kuey.2021.004
  • Keleş, H. N., Atay, D., & Karanfil, F. (2020). Covid 19 pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Milli Eğitim Dergisi, 49(Özel Sayı), 155-174. https://dx.doi.org/10.37669/milliegitim.787255
  • Konan, N., & Ulaş, M. M. (2021, Şubat 2-3). Koronavirüs ( COVID-19) salgın döneminde anaokulu yöneticisi olmak. Sözlü Sunum, Eurasian Conference on Language & Social Sciences, Kosova.
  • Külekçi Akyavuz, E., & Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44140
  • McMillan, J.H. (2000). Educational Reasearch: Fundamentals fort he consumer (3. Baskı). London: Longman.
  • Merriam, S. B. (2018). Qualitative research: A guide to design and implementation (Çev. Edt. S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Metcalfe, L. S., & Perez, I. (2020). Blinded by the unknown: A school’s leader’s authentic actions to support teachers and students during COVID-19 school closures. Journal of School Administration Research and Development, 5(SI), 49-54. https://doi.org/10.32674/jsard.v5iS1.2746
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (Çev. Ed. S.A. Altun & A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2020). Bakan Selçuk, Koronavirüs'e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitimalaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr,web
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2021). 68 bin 241 tablet bilgisayar daha öğrencilere ulaşıyor. Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/68-bin-241-tablet-bilgisayar-daha-ogrencilere-ulasiyor/haber/22656 /tr
  • Morgan, H. (2020). Best practices for implementing remote learning during a pandemic. The Clearing House, 93(3), 134-140. https://doi.org/10.1080/00098655.2020.1751480
  • Önan, E., & Menekay, M. (2021). Covid-19 salgını sürecinde öğretmenlerin mesleki gelişimleri üzerinde okul yöneticilerinin rollerine yönelik algılarının incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(70), 1299- 1306. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.2468
  • Öz Ceviz, N., Tektaş N., Basmacı G., & Tektaş, M. (2020). Covid 19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen değişkenlerin analizi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 312-329.
  • Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(Özel Sayı), 13-43. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788118
  • Özer, M., & Suna, H. E. (2020). COVID-19 salgını ve eğitim. M. Şeker, A. Özer & C. Korkut (Edt.), Küresel salgının anatomisi: İnsan ve toplumun geleceği içinde (ss. 173-192). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Patton, M. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Razik, T. A., & Swanson, A. D. (2001). Fundamental concepts of educational leadership. NJ: Prentice Hall.
  • Reimers, F. M., & Schleicher, A. (2020). Covid-19 pandemisine karşı eğitimde atılabilecek adımlara rehberlik edecek bir çerçeve. OECD. Erişim adresi: https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/framework_guide_v4_tr.pdf
  • Sarı, E., & Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: Covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49-63.
  • Saygı, H. (2021). Covid-19 pandemi uzaktan eğitim sürecinde sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi 7(2), 109-129. https://doi.org/10.51948/auad.841632
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education For Information, 22(2), 63-75. . Stone-Johnson, C., & Weiner, J. M. (2020). Principal professionalism in the time of COVID-19. Journal of Professional Capital and Community, 5(3/4), 367-374. https://doi.org/10.1108/JPCC-05-2020-0020
  • Taşar, H. H. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinin okul müdürleri üzerindeki etkileri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 171-196. https://doi.org/10.29299/kefad.808864
  • TEDMEM. (2020). COVID-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri (TEDMEM Analiz Dizisi 7). Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • TEDMEM. (2021). 2020 eğitim değerlendirme raporu (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 7). Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Turan, S. (2020). Covid-19 sürecinde okul müdürlerinin teknolojik liderliği. Milli Eğitim Dergisi, 49(Özel Sayı), 175-199. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788133
  • UNESCO (2020). COVID-19 Educational Disruption and Response. Erişim adresi: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
  • United Nations. (2020). Policy brief: Education during COVID-19 and beyond. Erişim adresi: https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy _brief_ covid-19_and_education_august_2020.pdf
  • Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., & Ho, R. C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 Coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 17-29. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729
  • World Health Organization. (2020). Coronavirus updates (COVİD -19). Erişim adresi: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/events-as-they-happen
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Güner, B. Mutlu, H., & Arın Yılmaz, D. (2020). Farklı öğrenim kademelerindeki öğrencilere verilen uzaktan eğitim hizmetinin veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(Özel Sayı), 477-503. https://doi.org/10.37669/milliegitim.777353
  • Zizek, S. (2020). Pandemic: COVID-19 shakes the world. New York: OR Books.

School Administration during the Covid-19 Pandemic: Challenges and Lessons Learned

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 2, 1076 - 1103, 28.12.2021
https://doi.org/10.37217/tebd.969888

Öz

This study aimed at determining the problems encountered by school administrators during the Covid-19 pandemic and the lessons learned. Phenomenology, one of the qualitative research designs, was used in the study. The study group consisted of 21 school administrators working in Gaziantep. The respondents were determined through the maximum diversity sampling method. The diversity of the study group was based on the characteristics such as gender, age, school level, educational background, and management experience. A semi-structured interview form developed by the researchers was used to collect the research data. The obtained data were analyzed through content analysis. As a result of the study, it was determined that school administrators mostly experienced the problems of sudden and frequent changes of decisions, teachers’ inability to use technology, students’ access to distance education, student participation in distance education, motivating students and teachers, and ensuring communication between the stakeholders. However, it was observed that school administrators mostly learned from challenges to develop crisis management skills, to attach more importance to hygiene at schools, to develop an online education infrastructure, to take the opinions of local actors regarding central decrees, to develop distance school management skills, and to design alternative practices for the educational procedures. Practical recommendations were given in light of the obtained findings and results of the study.

Kaynakça

  • Akıncı, M., & Pişkin Tunç, M. (2021). Uzaktan eğitim uygulamalarında matematik öğretmen adaylarının karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. EKEV Akademi Dergisi, 25(85), 359-376.
  • Akkaş Baysal, E., & Ocak, G . (2020). Covid-19 salgını sonrasında okul kavramındaki paradigma değişimine ve okulların yeniden açılmasına ilişkin öğretmen görüşleri . Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 18(2) , 676-705 . https://doi.org/10.37217/tebd.787504
  • Arastaman, G., Öztürk Fidan, İ., & Fidan, T. (2018). Nitel Araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme . Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1) , 37-75.
  • Aytaç, T. (2020). The problems and opinions of school administrators during Covid-19 pandemic: A qualitative study from Turkey. European Journal of Educational Sciences, 7(4), 57-79. http://dx.doi.org/10.19044/ejes.v7no4a5
  • Balcı, A. (2020). Covid-19 özelinde salgınların eğitime etkileri. International Journal of Leadership Studies: Theory and Practice, 3(3), 75-85.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28. Burke, J., & Dempsey, M. (2020). Covid-19 practice in primary schools in Ireland report. Ireland: Maynooth University.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research. NJ: Pearson.
  • Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks: Sage.
  • Çakın, M., & Külekçi Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • Daniel, S.J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49, 91–96. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3
  • Domenico, L. Di, Pullano, G. Coletti, P. Hens, N., & Colizza, V. (2020). Expected impact of school closure and telework to mitigate COVİD -19 epidemic in France. Erişim adresi: https://www.epicxlab.com/uploads/9/6/9/4/9694133/inserm_Covid-19-school-closure.frenchregions _20200313.pdf.
  • Ersoy, A. F. (2017). Fenomenoloji. A. Saban & A. Ersoy (Edt.), Eğitimde nitel araştırma desenleri (2. Baskı) içinde (ss. 81-138). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Frankel, R.M., & Devers, K.J. (2000). Study design in qualitative research-1: Developing research questions and assessing research needs. Education for Health, 13(2), 251-261.
  • Gençoğlu, C., & Çiftçi, M. (2020). Covid-19 salgınında eğitim: Türkiye üzerinden bir analiz. Journal of History School, 46, 1648-1673. http://dx.doi.org/10.29228/Joh44212
  • Güçlü, İ. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri: Teknik, yaklaşım, uygulama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Harris, A. (2020). COVID-19-school leadership in crisis?. Journal of Professional Capital and Community. 5(3), 321-326. https://doi.org/10.1108/JPCC-06-2020-0045
  • Harris, A., & Jones, M. (2020) COVID 19-School leadership in disruptive times. School Leadership & Management, 40(4), 243-247. https://doi.org/10.1080/13632434.2020.1811479
  • Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
  • Kavrayıcı, C., & Kesim, E. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde okul yönetimi: Nitel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 27(1), 1005-1060. https://doi.org/10.14527/kuey.2021.004
  • Keleş, H. N., Atay, D., & Karanfil, F. (2020). Covid 19 pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Milli Eğitim Dergisi, 49(Özel Sayı), 155-174. https://dx.doi.org/10.37669/milliegitim.787255
  • Konan, N., & Ulaş, M. M. (2021, Şubat 2-3). Koronavirüs ( COVID-19) salgın döneminde anaokulu yöneticisi olmak. Sözlü Sunum, Eurasian Conference on Language & Social Sciences, Kosova.
  • Külekçi Akyavuz, E., & Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44140
  • McMillan, J.H. (2000). Educational Reasearch: Fundamentals fort he consumer (3. Baskı). London: Longman.
  • Merriam, S. B. (2018). Qualitative research: A guide to design and implementation (Çev. Edt. S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Metcalfe, L. S., & Perez, I. (2020). Blinded by the unknown: A school’s leader’s authentic actions to support teachers and students during COVID-19 school closures. Journal of School Administration Research and Development, 5(SI), 49-54. https://doi.org/10.32674/jsard.v5iS1.2746
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (Çev. Ed. S.A. Altun & A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2020). Bakan Selçuk, Koronavirüs'e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitimalaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr,web
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2021). 68 bin 241 tablet bilgisayar daha öğrencilere ulaşıyor. Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/68-bin-241-tablet-bilgisayar-daha-ogrencilere-ulasiyor/haber/22656 /tr
  • Morgan, H. (2020). Best practices for implementing remote learning during a pandemic. The Clearing House, 93(3), 134-140. https://doi.org/10.1080/00098655.2020.1751480
  • Önan, E., & Menekay, M. (2021). Covid-19 salgını sürecinde öğretmenlerin mesleki gelişimleri üzerinde okul yöneticilerinin rollerine yönelik algılarının incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(70), 1299- 1306. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.2468
  • Öz Ceviz, N., Tektaş N., Basmacı G., & Tektaş, M. (2020). Covid 19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen değişkenlerin analizi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 312-329.
  • Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(Özel Sayı), 13-43. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788118
  • Özer, M., & Suna, H. E. (2020). COVID-19 salgını ve eğitim. M. Şeker, A. Özer & C. Korkut (Edt.), Küresel salgının anatomisi: İnsan ve toplumun geleceği içinde (ss. 173-192). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Patton, M. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Razik, T. A., & Swanson, A. D. (2001). Fundamental concepts of educational leadership. NJ: Prentice Hall.
  • Reimers, F. M., & Schleicher, A. (2020). Covid-19 pandemisine karşı eğitimde atılabilecek adımlara rehberlik edecek bir çerçeve. OECD. Erişim adresi: https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/framework_guide_v4_tr.pdf
  • Sarı, E., & Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: Covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49-63.
  • Saygı, H. (2021). Covid-19 pandemi uzaktan eğitim sürecinde sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi 7(2), 109-129. https://doi.org/10.51948/auad.841632
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education For Information, 22(2), 63-75. . Stone-Johnson, C., & Weiner, J. M. (2020). Principal professionalism in the time of COVID-19. Journal of Professional Capital and Community, 5(3/4), 367-374. https://doi.org/10.1108/JPCC-05-2020-0020
  • Taşar, H. H. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinin okul müdürleri üzerindeki etkileri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 171-196. https://doi.org/10.29299/kefad.808864
  • TEDMEM. (2020). COVID-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri (TEDMEM Analiz Dizisi 7). Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • TEDMEM. (2021). 2020 eğitim değerlendirme raporu (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 7). Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Turan, S. (2020). Covid-19 sürecinde okul müdürlerinin teknolojik liderliği. Milli Eğitim Dergisi, 49(Özel Sayı), 175-199. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788133
  • UNESCO (2020). COVID-19 Educational Disruption and Response. Erişim adresi: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
  • United Nations. (2020). Policy brief: Education during COVID-19 and beyond. Erişim adresi: https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy _brief_ covid-19_and_education_august_2020.pdf
  • Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., & Ho, R. C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 Coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 17-29. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729
  • World Health Organization. (2020). Coronavirus updates (COVİD -19). Erişim adresi: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/events-as-they-happen
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Güner, B. Mutlu, H., & Arın Yılmaz, D. (2020). Farklı öğrenim kademelerindeki öğrencilere verilen uzaktan eğitim hizmetinin veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(Özel Sayı), 477-503. https://doi.org/10.37669/milliegitim.777353
  • Zizek, S. (2020). Pandemic: COVID-19 shakes the world. New York: OR Books.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mevlüt Kara 0000-0002-6381-5288

Bayram Bozkurt 0000-0002-9184-0878

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 11 Temmuz 2021
Kabul Tarihi 3 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kara, M., & Bozkurt, B. (2021). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Okul Yöneticiliği: Karşılaşılan Sorunlar ve Çıkarılan Dersler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 1076-1103. https://doi.org/10.37217/tebd.969888

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı