Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of Mathematical Concepts in the 4th Grade Social Studies Textbook

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: Special Issue, 160 - 180, 29.10.2023

Öz

In Turkey, it is important to associate the social studies course, which starts at the 4th grade level, with mathematics concepts in order to reveal the interdisciplinary coherence of the curriculum. In this study, it was aimed to determine the mathematical concepts in the 4th grade social studies course book and to reveal how the related concepts were covered. In line with this purpose, the study examined the mathematics concepts in the primary school 4th grade Social Studies textbook prepared according to the 2018 Social Studies Curriculum, which is currently in force, on the basis of the 2018 Mathematics Curriculum.

Kaynakça

  • Ablak, S., & Aksoy, B. (2021). Sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan zaman ve kronolojiyi algılama becerisine ilişkin öğrenci algılarının incelenmesi [Examining students’ perceptions about the skill of perceiving time and chronology in the social studies curriculum]. Kalem International Journal of Education and Human Sciences, 11(1), 41-73.
  • Akbaba, B., Keçe, M., & Erdem, M. (2012). Sosyal bilgiler dersinde çoklu ortam kullanımının öğrencilerin zaman kronoloji ve değişim sürekliliği algılama becerilerine etkisi [Effect of using multi-media to students time-chronology skills and perception skills of students change-continuity]. Afyon Kocatepe University Journal of Social Sciences, 14(2), 237-257.
  • Akgün, İ. H. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler 7. sınıf öğrencilerinin grafik okuma ve hazırlama becerisini kazanma düzeyleri [The acquisition level of the students studying social sciences of abilities to interpret and prepare graphics]. [Unpublished master thesis], Niğde University.
  • Akın-Köse, M. (2011). Sosyal bilgiler öğretiminde istatistik ve grafik kullanım tekniklerinin öğrencilerin grafik okuma becerisine etkisi [The effect of statistics and graphic usage techniques in teaching social studies on students' graph reading skills.]. (Tez No. 249080). [Master Thesis, Gazi University], National Thesis Center.
  • Aktan, C. C. (2007). Yüksek öğretimde değişim: Global trendler ve yeni paradigmalar [Change in higher education: Global trends and new paradigms] In Değişim çağında yüksek öğretim: Global trendler ve yeni paradigmalar [Higher education in an age of change: Global trends and new paradigms]. Yaşar Üniversitesi Yayını.
  • Aladağ, E., & Şahinkaya, N. (2013). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeni adaylarının sosyal bilgiler ve matematik derslerinin ilişkilendirilmesine yönelik görüşleri [The views of pre-service teachers on relationships between social studies and mathematics], Kastamonu Education Journal, 21(1), 157-176.
  • Anık, S., Ergül, V., & Üney, M. (2023). Disiplinlerarası öğretim yaklaşımına ilişkin ilkokul öğretmenlerinin görüşleri [Primary school teachers' views on ınterdisciplinary teaching approach]. International Academic Social Resources Journal, 8(45), 2052-2062.
  • Aslan, S., & Karakuş, M. (2016). İlkokulda disiplinlerarası öğretime yönelik mevcut durumun incelenmesi [Examination of the current situation regarding ınterdisciplinary teaching in primary schools]. Elementary Education Online, 15(4), 1325-1344.
  • Aybek, B. (2001). Disiplinlerarası (bütünleştirilmiş) öğretim yaklaşımı [Interdisciplinary (integrated) teaching approach], Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3, 1-7.
  • Baş, M., Işık Tertemiz, N., & Tay, B. (2021). Bütünleştirilmiş matematik ve hayat bilgisi öğretiminin ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin derslerdeki akademik başarılarına etkisi [The effects of integrated mathematics and social sciences teaching on 3rd grade students' academic achievement]. Bolu Abant İzzet Baysal University Journal of Faculty of Education, 21(4), 1311-1327.
  • Battista, M. T. (2007). The development of geometric and spatial thinking. In F. K. Lester Jr. (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 843-908). Information Age Publishing.
  • Bekdemir, M., & Başıbüyük, A. (2011). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenliği programı öğrencilerinin matematik başarı ve kaygı düzeylerinin coğrafya başarısını yordaması [The prediction of the levels of mathematics achievement and anxiety of the social sciences and primary education students to their geography achievement]. Gazi Universitiy Journal of Gazi Educational Faculty, 31(2), 459-477.
  • Bingölbali, E., & Özmantar, M. F. (2010). Matematiksel kavram yanılgıları: sebepleri ve çözüm arayışları [Mathematical misconceptions: causes and search for solutions]. In E. Bingölbali & M. F. Özmantar (Eds.). İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri [Mathematical difficulties encountered in primary education and solution suggestions.]. (pp. 1-30). Pegem Akademi.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2020). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach. Routledge.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. Taylor & Francis Group.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Sage.
  • Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into Practice, 39(3), 124-130.
  • Dede, Y., & Argün, Z. (2004). Matematiksel düşüncenin başlangıç noktası: Matematiksel kavramlar [Starting point of mathematical thınking: The role of mathematical concepts]. Educational Administration in Theory & Practice, 39, 338-355.
  • Demirel, M., & Coşkun, Y. D. (2010). Proje tabanlı öğrenme ile desteklenen disiplinler arası öğretim yaklaşımına ilişkin bir durum çalışması [Case study on interdisciplinary teaching approach supported by project based learning]. The International Journal of Research in Teacher Education, 1(2), 28-53.
  • Doğan, C. (2014). Coğrafya öğretiminde disiplinlerarası ders işlenişinin başarıya etkisinin değerlendirilmesi [Assessing the impact of the lesson process interdisciplinary teaching success of geograph]. (Tez No. 354668). [Master Thesis Gazi University], National Thesis Center.
  • Ertuğrul, Z. (2008). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin harita ve küre kullanım becerilerinin tespiti [The determination of 6th grade primary school students? map and globe usage skills]. (Tez No. 219055). [Master thesis, Gazi University], National Thesis Center.
  • Eryılmaz, Ö., & Demirtaş, Ç. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının matematiğe yönelik tutum düzeylerinin incelenmesi [Investigation of social studies teacher candidates’ attitude levels towards mathematics]. Ahi Evran University Journal of Kırşehir Education Faculty, 23(2), 2153-2192.
  • Franklin, C., Kader, G., Mewborn, D., Moreno, J., Peck, R., Perry, M., & Scheaffer, R. (2007). Guidelines for assessment and instruction in statistics education (gaise) report: A pre-K-12 curriculum framework. American Statistical Association.
  • İnel, Y. (2011). Sosyal bilgiler öğretiminde öğrencilerin ölçek kullanma becerilerinin geliştirilmesi [Developing skills of map scale using in teaching social studies]. (Tez No. 290595). [Master thesis, Gazi University], National Thesis Center.
  • Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Kekeç, M. (2018). Zaman ve kronoloji becerisinin kazandırılmasında modelleme tekniğinin kullanılması [Using modeling techniques to gain time and chronology skills]. (Tez No. 508279). [Master thesis, Karadeniz Technical University], National Thesis Center.
  • Kuşçu, Ö. (2011). Sosyal bilgiler öğretiminde öğrencilerin konum ve koordinat belirleme becerilerinin geliştirilmesi [Developing the position and coordinate determination skill in social sciences course]. [Unpublished master thesis], Gazi University.
  • Liben, L. S., & Downs, R. M. (1993). Understanding person-space-map relations: Cartographic and developmental perspectives. Developmental Psychology, 29(4), 739–752.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage Publications.
  • Ministry of National Education [MoNE]. (2018a). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar) [Social studies course curriculum (Primary and secondary school 4th, 5th, 6th and 7th grades)]. MEB.
  • Minsitry of National Education [MoNE]. (2018b). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) [Mathematics course curriculum (Primary and secondary school 1st, 2nd, 3rd, 4th, 5th, 6th, 7th and 8th grades)]. MEB.
  • Mokros, J. R., & Russell, S. J. (1995). Children's concepts of average and representativeness. Journal for Research in Mathematics Education, 26(1), 20-39.
  • Moyer-Packenham, P. S., & Westenskow, A. (2013). Effects of virtual manipulatives on student achievement and mathematics learning. International Journal of Virtual and Personal Learning Environments, 4(3), 35-50.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and standards for school mathematics. NCTM.
  • Özaydınlı-Tanrıverdi, B., & Kılıç, C. (2019). Disiplinlerarası yaklaşıma ilişkin ortaöğretim öğretmenlerinin görüşleri ve ders uygulamaları [Secondary school teachers’ opinions and course practices on İnterdisciplinary teaching approach]. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 52(2), 301-330.
  • Pala, Ş. M., & Başıbüyük, A. (2019). Matematik becerisinin sosyal bilgiler derslerindeki harita grafik ve tablo okuma becerilerine etkisi [The effect of mathematics skills on map, graphic and table reading skills ın social studies courses]. International Journal of New Approaches in Social Studies, 3(1), 41-56.
  • Saxe, G. B. (1991). Culture and cognitive development: Studies in mathematical understanding. Erlbaum.
  • Sezgin, K. A., Çarıkçı, S., & Öntaş, T. (2018). İlkokul programlarında yer alan düşünme becerilerinin incelenmesi [Examiation of thinking skills included in primary school programs]. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 8(1), 24-42.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for Information, 22(2), 63-75.
  • Sönmez, Ö. F. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde harita becerileri [Map skills in primary school social studies education]. (Tez No. 298446). (Doctoral dissertation, Gazi University), National Thesis Center.
  • Stanic, G. M. A., & Kilpatrick, J. (1989). Historical perspectives on problem solving in the mathematics curriculum. In R. I. Charles & E. A. Silver (Eds.), The teaching and assessing of mathematical problem solving (pp. 1-22). National Council of Teachers of Mathematics.
  • Steffe, L. P., & Thompson, P. W. (2000). Teaching experiment methodology: Underlying principles and essential elements. In R. Lesh & A. E. Kelly (Eds.), Research design in mathematics and science education (pp. 267-307). Erlbaum.
  • Şahinkaya, N., & Aladağ, E. (2009). İlköğretim sosyal bilgiler programında sosyal bilgiler dersi ile matematik dersinin ilişkilendirilmesinin değerlendirilmesi [The evaluation of integrating mathematics and social studies in primary education socialstudies curriculum]. Journal of the Institute of Social Sciences, 1(4), 103-123.
  • Turna, Ö., & Bolat, M. (2015). An analysis of theses related to ınterdisciplinary approach in education. Ondokuz Mayis University Journal of Faculty of Education, 34(1), 35- 55.
  • Tüysüz, S. (2022). İlkokul sosyal bilgiler ders kitabı [Primary school social studies textbook]. Tuna Matbaacılık.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2014). Elementary and middle school mathematics. Pearson.
  • Watson, J. M. (2009). The influence of variation and expectation on the developing awareness of distribution. Statistics Education Research Journal, 8(2), 32-61.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar [The concept of interdisciplinary teaching and its consequences for programs]. Hacettepe University - Journal of Education:, 12, 89–94.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. (12. nd Ed.). Seçkin.
  • Yıldız, C. (2021). Sosyal bilgiler ve matematik [Social studies and mathematics]. In H. Demircioğlu, S. Kaymakçı & E. Demircioğlu (Eds.). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi araştırmaları el kitabı [Social studies education research in Türkiye]. (pp. 359-379). Pegem Akademi.

4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERS KİTABINDA YER ALAN MATEMATİKSEL KAVRAMLARIN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: Special Issue, 160 - 180, 29.10.2023

Öz

Türkiye özelinde 4. sınıf düzeyinde başlayan sosyal bilgiler dersinin matematik kavramları ile ilişkilendirilmesi öğretim programlarının disiplinlerarası açıdan uyumunu ortaya çıkarabilmesi açısından önemlidir. Bu çalışmada da ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersi kitabında bulunan matematik kavramlarını belirleyerek ilgili kavramların nasıl işlendiğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, çalışmada, hâlihazırda yürürlükte bulunan 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’na göre hazırlanmış ilkokul 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında yer alan matematik kavramlarının 2018 Matematik Dersi Öğretim Programı temelinde incelemesi yapılmıştır.

Kaynakça

  • Ablak, S., & Aksoy, B. (2021). Sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan zaman ve kronolojiyi algılama becerisine ilişkin öğrenci algılarının incelenmesi [Examining students’ perceptions about the skill of perceiving time and chronology in the social studies curriculum]. Kalem International Journal of Education and Human Sciences, 11(1), 41-73.
  • Akbaba, B., Keçe, M., & Erdem, M. (2012). Sosyal bilgiler dersinde çoklu ortam kullanımının öğrencilerin zaman kronoloji ve değişim sürekliliği algılama becerilerine etkisi [Effect of using multi-media to students time-chronology skills and perception skills of students change-continuity]. Afyon Kocatepe University Journal of Social Sciences, 14(2), 237-257.
  • Akgün, İ. H. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler 7. sınıf öğrencilerinin grafik okuma ve hazırlama becerisini kazanma düzeyleri [The acquisition level of the students studying social sciences of abilities to interpret and prepare graphics]. [Unpublished master thesis], Niğde University.
  • Akın-Köse, M. (2011). Sosyal bilgiler öğretiminde istatistik ve grafik kullanım tekniklerinin öğrencilerin grafik okuma becerisine etkisi [The effect of statistics and graphic usage techniques in teaching social studies on students' graph reading skills.]. (Tez No. 249080). [Master Thesis, Gazi University], National Thesis Center.
  • Aktan, C. C. (2007). Yüksek öğretimde değişim: Global trendler ve yeni paradigmalar [Change in higher education: Global trends and new paradigms] In Değişim çağında yüksek öğretim: Global trendler ve yeni paradigmalar [Higher education in an age of change: Global trends and new paradigms]. Yaşar Üniversitesi Yayını.
  • Aladağ, E., & Şahinkaya, N. (2013). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeni adaylarının sosyal bilgiler ve matematik derslerinin ilişkilendirilmesine yönelik görüşleri [The views of pre-service teachers on relationships between social studies and mathematics], Kastamonu Education Journal, 21(1), 157-176.
  • Anık, S., Ergül, V., & Üney, M. (2023). Disiplinlerarası öğretim yaklaşımına ilişkin ilkokul öğretmenlerinin görüşleri [Primary school teachers' views on ınterdisciplinary teaching approach]. International Academic Social Resources Journal, 8(45), 2052-2062.
  • Aslan, S., & Karakuş, M. (2016). İlkokulda disiplinlerarası öğretime yönelik mevcut durumun incelenmesi [Examination of the current situation regarding ınterdisciplinary teaching in primary schools]. Elementary Education Online, 15(4), 1325-1344.
  • Aybek, B. (2001). Disiplinlerarası (bütünleştirilmiş) öğretim yaklaşımı [Interdisciplinary (integrated) teaching approach], Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3, 1-7.
  • Baş, M., Işık Tertemiz, N., & Tay, B. (2021). Bütünleştirilmiş matematik ve hayat bilgisi öğretiminin ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin derslerdeki akademik başarılarına etkisi [The effects of integrated mathematics and social sciences teaching on 3rd grade students' academic achievement]. Bolu Abant İzzet Baysal University Journal of Faculty of Education, 21(4), 1311-1327.
  • Battista, M. T. (2007). The development of geometric and spatial thinking. In F. K. Lester Jr. (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 843-908). Information Age Publishing.
  • Bekdemir, M., & Başıbüyük, A. (2011). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenliği programı öğrencilerinin matematik başarı ve kaygı düzeylerinin coğrafya başarısını yordaması [The prediction of the levels of mathematics achievement and anxiety of the social sciences and primary education students to their geography achievement]. Gazi Universitiy Journal of Gazi Educational Faculty, 31(2), 459-477.
  • Bingölbali, E., & Özmantar, M. F. (2010). Matematiksel kavram yanılgıları: sebepleri ve çözüm arayışları [Mathematical misconceptions: causes and search for solutions]. In E. Bingölbali & M. F. Özmantar (Eds.). İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri [Mathematical difficulties encountered in primary education and solution suggestions.]. (pp. 1-30). Pegem Akademi.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2020). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach. Routledge.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. Taylor & Francis Group.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Sage.
  • Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into Practice, 39(3), 124-130.
  • Dede, Y., & Argün, Z. (2004). Matematiksel düşüncenin başlangıç noktası: Matematiksel kavramlar [Starting point of mathematical thınking: The role of mathematical concepts]. Educational Administration in Theory & Practice, 39, 338-355.
  • Demirel, M., & Coşkun, Y. D. (2010). Proje tabanlı öğrenme ile desteklenen disiplinler arası öğretim yaklaşımına ilişkin bir durum çalışması [Case study on interdisciplinary teaching approach supported by project based learning]. The International Journal of Research in Teacher Education, 1(2), 28-53.
  • Doğan, C. (2014). Coğrafya öğretiminde disiplinlerarası ders işlenişinin başarıya etkisinin değerlendirilmesi [Assessing the impact of the lesson process interdisciplinary teaching success of geograph]. (Tez No. 354668). [Master Thesis Gazi University], National Thesis Center.
  • Ertuğrul, Z. (2008). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin harita ve küre kullanım becerilerinin tespiti [The determination of 6th grade primary school students? map and globe usage skills]. (Tez No. 219055). [Master thesis, Gazi University], National Thesis Center.
  • Eryılmaz, Ö., & Demirtaş, Ç. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının matematiğe yönelik tutum düzeylerinin incelenmesi [Investigation of social studies teacher candidates’ attitude levels towards mathematics]. Ahi Evran University Journal of Kırşehir Education Faculty, 23(2), 2153-2192.
  • Franklin, C., Kader, G., Mewborn, D., Moreno, J., Peck, R., Perry, M., & Scheaffer, R. (2007). Guidelines for assessment and instruction in statistics education (gaise) report: A pre-K-12 curriculum framework. American Statistical Association.
  • İnel, Y. (2011). Sosyal bilgiler öğretiminde öğrencilerin ölçek kullanma becerilerinin geliştirilmesi [Developing skills of map scale using in teaching social studies]. (Tez No. 290595). [Master thesis, Gazi University], National Thesis Center.
  • Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Kekeç, M. (2018). Zaman ve kronoloji becerisinin kazandırılmasında modelleme tekniğinin kullanılması [Using modeling techniques to gain time and chronology skills]. (Tez No. 508279). [Master thesis, Karadeniz Technical University], National Thesis Center.
  • Kuşçu, Ö. (2011). Sosyal bilgiler öğretiminde öğrencilerin konum ve koordinat belirleme becerilerinin geliştirilmesi [Developing the position and coordinate determination skill in social sciences course]. [Unpublished master thesis], Gazi University.
  • Liben, L. S., & Downs, R. M. (1993). Understanding person-space-map relations: Cartographic and developmental perspectives. Developmental Psychology, 29(4), 739–752.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage Publications.
  • Ministry of National Education [MoNE]. (2018a). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar) [Social studies course curriculum (Primary and secondary school 4th, 5th, 6th and 7th grades)]. MEB.
  • Minsitry of National Education [MoNE]. (2018b). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) [Mathematics course curriculum (Primary and secondary school 1st, 2nd, 3rd, 4th, 5th, 6th, 7th and 8th grades)]. MEB.
  • Mokros, J. R., & Russell, S. J. (1995). Children's concepts of average and representativeness. Journal for Research in Mathematics Education, 26(1), 20-39.
  • Moyer-Packenham, P. S., & Westenskow, A. (2013). Effects of virtual manipulatives on student achievement and mathematics learning. International Journal of Virtual and Personal Learning Environments, 4(3), 35-50.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and standards for school mathematics. NCTM.
  • Özaydınlı-Tanrıverdi, B., & Kılıç, C. (2019). Disiplinlerarası yaklaşıma ilişkin ortaöğretim öğretmenlerinin görüşleri ve ders uygulamaları [Secondary school teachers’ opinions and course practices on İnterdisciplinary teaching approach]. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 52(2), 301-330.
  • Pala, Ş. M., & Başıbüyük, A. (2019). Matematik becerisinin sosyal bilgiler derslerindeki harita grafik ve tablo okuma becerilerine etkisi [The effect of mathematics skills on map, graphic and table reading skills ın social studies courses]. International Journal of New Approaches in Social Studies, 3(1), 41-56.
  • Saxe, G. B. (1991). Culture and cognitive development: Studies in mathematical understanding. Erlbaum.
  • Sezgin, K. A., Çarıkçı, S., & Öntaş, T. (2018). İlkokul programlarında yer alan düşünme becerilerinin incelenmesi [Examiation of thinking skills included in primary school programs]. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 8(1), 24-42.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for Information, 22(2), 63-75.
  • Sönmez, Ö. F. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde harita becerileri [Map skills in primary school social studies education]. (Tez No. 298446). (Doctoral dissertation, Gazi University), National Thesis Center.
  • Stanic, G. M. A., & Kilpatrick, J. (1989). Historical perspectives on problem solving in the mathematics curriculum. In R. I. Charles & E. A. Silver (Eds.), The teaching and assessing of mathematical problem solving (pp. 1-22). National Council of Teachers of Mathematics.
  • Steffe, L. P., & Thompson, P. W. (2000). Teaching experiment methodology: Underlying principles and essential elements. In R. Lesh & A. E. Kelly (Eds.), Research design in mathematics and science education (pp. 267-307). Erlbaum.
  • Şahinkaya, N., & Aladağ, E. (2009). İlköğretim sosyal bilgiler programında sosyal bilgiler dersi ile matematik dersinin ilişkilendirilmesinin değerlendirilmesi [The evaluation of integrating mathematics and social studies in primary education socialstudies curriculum]. Journal of the Institute of Social Sciences, 1(4), 103-123.
  • Turna, Ö., & Bolat, M. (2015). An analysis of theses related to ınterdisciplinary approach in education. Ondokuz Mayis University Journal of Faculty of Education, 34(1), 35- 55.
  • Tüysüz, S. (2022). İlkokul sosyal bilgiler ders kitabı [Primary school social studies textbook]. Tuna Matbaacılık.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2014). Elementary and middle school mathematics. Pearson.
  • Watson, J. M. (2009). The influence of variation and expectation on the developing awareness of distribution. Statistics Education Research Journal, 8(2), 32-61.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar [The concept of interdisciplinary teaching and its consequences for programs]. Hacettepe University - Journal of Education:, 12, 89–94.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. (12. nd Ed.). Seçkin.
  • Yıldız, C. (2021). Sosyal bilgiler ve matematik [Social studies and mathematics]. In H. Demircioğlu, S. Kaymakçı & E. Demircioğlu (Eds.). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi araştırmaları el kitabı [Social studies education research in Türkiye]. (pp. 359-379). Pegem Akademi.
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Research Article
Yazarlar

Neşe Uygun 0000-0003-0961-5303

Betül Akyürek Tay 0000-0002-1803-7325

Erken Görünüm Tarihi 28 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: Special Issue

Kaynak Göster

APA Uygun, N., & Akyürek Tay, B. (2023). An Analysis of Mathematical Concepts in the 4th Grade Social Studies Textbook. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 7(Special Issue), 160-180.

2613928412   28976  19030            19029       19031  logo1.jpg27281     27280  27284  27285   27290  27291 2729227294          27937   28409