Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Special Education in Turkey: Development from Past to Present and Reflections in Kocaeli Province

Yıl 2024, Sayı: 5 - ERİŞİLEBİLİRLİK, 117 - 124, 31.01.2024

Öz

Peers differing significantly in individual and developmental characteristics and educational competencies from their counter- parts, special needs individuals, have historically faced ill-treatment due to these differences. Globally, it is known that these individuals were sometimes employed in strenuous jobs, used as beggars, and even deprived of their right to life. Over time, with the spread of religions, the emergence of philosophies, and the development of science, these negative behaviors began to decrease and eventually disappear. In Turkey, special education should be examined in two periods: pre-Republic and post-Republic. In the Ottoman period before the Republic, individuals with disabilities were known to acquire professions, and attempts were made to treat them with the scent of roses and music. Later on, the idea emerged that these individuals could be educated, leading to the opening of a school in Istanbul for individuals with hearing impairments. With the establishment of the Republic, rapid changes and innovations occurred in education, positively influencing special education. Thus, this article narrates the development of special education in Turkey and the special education initiatives in the Kocaeli province.

Proje Numarası

9

Kaynakça

  • Akçamete, A., G. (2010). Özel Eğitim. A. G. Akçamete (Ed.). Özel Gereksinimli Çocuklar. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Bahap-Kudret, Z. (2022). Erken Çocukluk Özel Eğitimine İlişkin Temel Konular. H. Bakkaloğlu, S. Çelik & G. Tomris. (Eds.). Araştırmadan Uygulamaya Erken Çocukluk Özel Eğitimi El Kitabı (s. 3-44) (2.Baskı). Ankara: Vize Akademik.
  • Batu, S. & Kırcaali-İftar, G. (2005). Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Çitil, M. (2012). Yasalar Ve Özel Eğitim. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Demir, S. & Kale, M. (2019). İlkokullarda Özel Eğitim Sınıflarında Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 354-373.
  • Enç, M. (1973). Üstün Beyin Göçü. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Enç, M., Çağlar, D., Özsoy, Y. (1987). Özel Eğitime Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.

Türkiye’de Özel Eğitim: Geçmişten Günümüze Gelişim ve Kocaeli İlindeki Yansımalar

Yıl 2024, Sayı: 5 - ERİŞİLEBİLİRLİK, 117 - 124, 31.01.2024

Öz

Akranlarından bireysel ve gelişim özellikleri ile eğitim yeterlilikleri açısından anlamlı düzeyde farklılaşan özel gereksinimli bireyler, bu farklılıklar nedeniyle insanlığın eski zamanlarda kötü davranışlara maruz kalmışlardır. Dünya geneline bakıldığında; bu bireylerin kimi zaman ağır işlerde çalıştırıldıkları kimi zaman dilencilikte kullanıldıkları ve hatta yaşam haklarının ellerinden alındıkları bilinmektedir. Zamanla dinlerin yaygınlaşması, felsefelerin doğması ve bilimin gelişmesiyle beraber bu olumsuz davranışlar azalmaya başlamış ve ortadan kalmıştır. Türkiye’de ise özel eğitime, Cumhuriyet öncesi ve sonrası şeklinde iki türlü bakılmalıdır. Cumhuriyetten önce Osmanlı Dönemi’nde yetersizliği olan bireylerin meslek edindikleri, gül kokusu ve müzik ile tedavi edilmeye çalışıldıkları bilinmektedir.

Daha sonraları ise bu bireylerin eğitilebileceği görüşü ortaya çıkmış ve İstanbul’da işitme yetersizliği olan bireylerin eğitim alabileceği bir okul açılmıştır. Cumhuriyet’in ilanı ile eğitimde hızla değişiklikler ve yenilikler meydana gelmiş ve bundan özel eğitim de olumlu şekilde etkilenmiştir. Buradan hareketle bu makalede Türkiye’de özel eğitimin gelişimi ve Kocaeli ilindeki özel eğitim çalışmaları anlatılmıştır.

Proje Numarası

9

Kaynakça

  • Akçamete, A., G. (2010). Özel Eğitim. A. G. Akçamete (Ed.). Özel Gereksinimli Çocuklar. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Bahap-Kudret, Z. (2022). Erken Çocukluk Özel Eğitimine İlişkin Temel Konular. H. Bakkaloğlu, S. Çelik & G. Tomris. (Eds.). Araştırmadan Uygulamaya Erken Çocukluk Özel Eğitimi El Kitabı (s. 3-44) (2.Baskı). Ankara: Vize Akademik.
  • Batu, S. & Kırcaali-İftar, G. (2005). Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Çitil, M. (2012). Yasalar Ve Özel Eğitim. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Demir, S. & Kale, M. (2019). İlkokullarda Özel Eğitim Sınıflarında Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 354-373.
  • Enç, M. (1973). Üstün Beyin Göçü. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Enç, M., Çağlar, D., Özsoy, Y. (1987). Özel Eğitime Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer), Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Muratcan Akbıyık

Ahmet Yıkmış

Nesime Kübra Terzioğlu

Proje Numarası 9
Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2023
Kabul Tarihi 28 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 5 - ERİŞİLEBİLİRLİK

Kaynak Göster

APA Akbıyık, M., Yıkmış, A., & Terzioğlu, N. K. (2024). Türkiye’de Özel Eğitim: Geçmişten Günümüze Gelişim ve Kocaeli İlindeki Yansımalar. Şura Akademi(5), 117-124.