Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ MÜZİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN SANAT OKURYAZARLIĞI DÜZEYLERİNİN ve BELİRLİ DEĞİŞKENLERLE İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Sayı: 86, 191 - 208, 24.05.2021

Öz

Türkiye’deki müzik bölümü programlarının önemli bir hedefi araştırma yapma konusunda farkındalıkları yüksek ve
bilinçli davranan öğrenciler yetiştirmektir. Bu araştırmada,
Kırıkkale Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Müzik Bölümü 2020-2021 güz döneminde 1,2,3,4. sınıfta
eğitim gören öğrencilerin sanat okuryazarlığı düzeylerinin çeşitli
değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma nicel araştırma modellerinden
tarama modeli ile yapılmıştır. Veriler Yücetoker (2014) tarafından geliştirilmiş
dört değişkenli “Sanat okuryazarlığı ölçeği” yoluyla toplanmıştır. Öncelikle öğrencilerin
sanat okuryazarlığı ölçeği skorları tespit edilmiştir. Ardından elde edilen sanat okuryazarlığı düzeyleri ile
kitap okuma, sanat kitapları okuma, kütüphanede çalışma durumu
ve TYT başarı puanları ile karşılaştırılması yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre GSF
müzik bölümü öğrencilerinin ortalama sanat okuryazarlık düzeyleri, ortalamanın çok
üzerinde çıkmıştır. Kitap okumaktan hoşlananların sanat okuryazarlık düzeylerinin, kitap
okumaktan hoşlanmayanlara göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Sanat kitapları
okumaktan hoşlananların, sanat okuryazarlık düzeylerinin, hoşlanmayanlardan daha yüksek
olduğu saptanmıştır. Kütüphanede araştırma yapmaktan hoşlananların, sanat okuryazarlık
düzeylerinin, hoşlanmayanlardan daha yüksek olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin TYT
puanları arttıkça sanat okuryazarlığı ölçek skorunun da arttığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Afacan, Ş. ve Kaya, E. E. (2019). Güzel sanatlar fakültesi müzik bölümü öğrencilerinin sanat okuryazarlığı durumlarının incelenmesi. The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, 5(2), 204-214.
  • Afacan, Ş. ve Şentürk, N. (2016). Okul öncesi ve sınıf eğitimi anabilim dallarına yönelik müzik okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(25), 228-247.
  • Arslan, L. F. (2010). Müzik okuryazarlığına yönelik bir test geliştirme ve ilköğretim mezunları üzerine örnek bir uygulama. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aslan, L. ve Deniz, J. (2011). İlköğretim mezunu öğrencilerin müzik okuryazarlık düzeyleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 43, 25-34.
  • Avcı, A. (2020). Dijital okuryazarlıkta müzik eğitimi. Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, 20(8), 111-131.
  • Çimen, M. (2018). Ortaokul mezunu öğrencilerin müzik okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Eraslan Taşpınar, Ş. (2016). Sanat eğitiminin görsel okuryazarlık becerilerin etkisi. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 6(3), 335-342.
  • Hiçyılmaz, Y. (2020). İlkokul öğrencilerinin empresyonizme yönelik görüşlerinin gör- sel okuryazarlık bağlamında incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversite- si Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 1145–1152. http://dx.doi.org/10.18506/ane- mon.669162.
  • İşler, A.Ş. (2002). Günümüzde görsel okuryazarlık ve görsel okuryazarlık eğitimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 153-161.
  • Kaynar Tanır, A. (2019). Yurtdışında farklı kültür görmeyi deneyimlemiş öğrencilere yönelik bir uygulama örneği: görsel kültür. Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 1(2), 239-259.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kurtaslan Yıldırım, H. (2017). Evaluatıon of art literacy levels of students who study in fine arts high school in terms of variables. EKEV Akademi Dergisi, 21(70), 39-56.
  • Mentiş Köksoy, A. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik okuryazarlık düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 13(4), 899-918. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13126.
  • Okan-Akın, N. ve Yücetoker, İ. (2016). Sanat okuryazarlığı ölçeğinin resim-iş eğitimi anabilimdalında uygulanması. VIII. Uluslararası EğitimAraştırmaları Kongresi, Çanakkale, 1296-1301.
  • Örs, E. ve Baş, B. (2018). İkinci sınıf öğrencilerinin görsel okuryazarlığı üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(1), 95-113.
  • ÖSYM. (2020). https://www.osym.gov.tr/TR,19226/2020-yuksekogretim-kurumlari-si- navi-yks-kilavuzu.html adresinden 03.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Özer, B. (2018). Güzel sanatlar fakültelerindeki öğrencilerin sanat okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma. EKEV Akademi Dergisi, 22(73), 441-450.
  • Som, S. ve Kurt, A. A. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1), 104-119.
  • Soysal,A. ve Obuz, E. (2020). Sağlık okuryazarlığı: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi sağlık yönetimi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Kahramanmaraş Sütçü
  • İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 1198-1217. DOI: 10.33437/ ksusbd.677560.
  • Taşkesen, S. ve Ekici, S. (2020). Görsel sanatlar öğretmen adaylarının sanat okuryazarlık düzeyleri ile estetik beğeni düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 24(81), 411-428.
  • Uçan, A. (2018). Dünyada müzik araştırmalarına genel bir bakış ve KKÜ 1. Uluslararası müzik araştırmaları öğrenci kurultayı. Online Journal of Music Sciences, 3(2), 7-45. Doi: 10.31811/ojomus.491235
  • Uyar, E. (2019). Amatör ve profesyonel koristlerin Sanat okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde: Ömer Halis Demir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Uyar, E. Ve Temiz, E. (2019). Amatör ve profesyonel koristlerin sanat okuryazarlık düzeylerinin İncelenmesi. Eurasian Journal of Music and Dance, 15, 69-77.
  • Yalçınkaya, B. ve Eldemir, A. C. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının alana yönelik bilgisayar okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesi. Turkish Studies, 8(8), 2185- 2195.
  • Yücetoker, İ. (2014). Sanat okuryazarlığı ölçeğinin hazırlanması ve geliştirilmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(1), 112-126.
  • Yücetoker, İ. (2015). Güzel sanatlar eğitimi öğrencilerinin sanat okuryazarlığı düzeylerinin değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi, 19(62), 669-676.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Demet Aydınlı Gürler

Tuğçe Kaynak Akçaoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 86

Kaynak Göster

APA Aydınlı Gürler, D., & Kaynak Akçaoğlu, T. (2021). GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ MÜZİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN SANAT OKURYAZARLIĞI DÜZEYLERİNİN ve BELİRLİ DEĞİŞKENLERLE İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(86), 191-208.