Kesirler, doğal sayılar gibi tam olan
miktarları göstermez. Bu da öğrencide bir dengesizlik durumu oluşturur ve
kesirleri algılamayı zorlaştırır. Kesirlerin öğretiminde kesirlerin farklı
anlamlarına da dikkat edilerek konunun işlenmesi ve farklı kesir modellerinden
yararlanılarak somutlaştırılması, öğrenciler tarafından kesirler konusunu daha
kolay anlaşılabilir kılması açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı,
kesirlerin farklı anlamları ve farklı kesir modelleri konularında ilkokul sınıf
öğretmenlerinin görüşlerinin tespit edilmesidir. Çalışma İç Anadolu’nun bir
ilindeki devlet ilkokulunda görev yapmakta olan gönüllülük esasına göre basit
seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilmiş toplam 43 sınıf öğretmeni ile 2015-2016
bahar yarıyılında uygulanmıştır. Bu çalışma için nitel araştırma desenlerinden
biri olan durum çalışması benimsenmiştir. Verilerin toplanmasında bireysel
görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşme için araştırmacılar tarafından önce
pilot uygulaması yapılarak geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yaklaşımı benimsenerek
kesirlerin anlam ve modellerine ilişkin hem bilgi, hem de öğrenme sürecinde
işlenmesi konularında literatür incelenerek oluşturulmuş kategorilere göre
incelenmiştir. Toplanan veriler incelendiğinde, katılımcı öğretmenlerin
çoğunluğunun kesirlerin farklı anlamları ve modelleri konularında yeterli bilgi
sahibi olmadığı görülmüştür. Bunun yanında, öğretmenlerin öğretme-öğrenme
sürecinde kesirlerin farklı anlamlarını ve modellerini kullanmalarına yönelik görüşlerinde
de yetersizlikler olduğu görülmüştür. Sonuçlardan yola çıkılarak sınıf
öğretmenlerinin kesirlerin farklı anlamları ve modellere yönelik hem bilgi, hem
de öğrenme sürecinde vurgulamaya yönelik hizmetiçi eğitim almaları ve
öğretme-öğrenme sürecinde etkin bir biçimde işlemeleri gerektiği söylenebilir.
matematik öğretimi sınıf öğretmenleri kesirler kesirlerin anlamları kesir modelleri
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 33 |