This study was carried out to reveal the metaphorical perceptions of secondary school students about the concept of smart board. In this research phenomenology which is one of a qualitative research, is used. The study group of the research consists of a total of 226 secondary school students, 93 of whom are girls and 133 are boys, at a public school where the smart board installation is completed. For the collection of the data, students were asked to complete the sentence “Smartboard is like ……; because ……”. Content analysis technique was used in the analysis of the data. The data obtained from the study were presented as the form of tables including frequency and percentage ratios, and then this data were interpreted accordingly. In some places, students' views are included with direct quotations. As a result of the research, have been identified that students produced 23 different metaphors. These metaphors are grouped as six different categories in terms of their features. The most television, computer and telephone metaphors about the concept of smart board have been produced.
Bu çalışma ortaokul öğrencilerinin akıllı tahta kavramına ilişkin metaforik algılarını ortaya çıkarmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu akıllı tahta kurulumunun tamamlandığı bir devlet okulunda öğrenim gören 93’ü kız, 133’ü erkek olmak üzere toplam 226 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için öğrencilerden “Akıllı tahta …… gibidir; çünkü ……” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler frekans ve yüzde oranlarına dayalı olacak şekilde yorumlanarak tablolarla sunulmuştur. Ayrıca bazı yerlerde öğrencilerin görüşlerine doğrudan alıntılar ile yer verilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin 23 farklı metafor ürettiği tespit edilmiştir. Bu metaforlar özellikleri bakımından 4 farklı kategori altında toplanmıştır. Akıllı tahta kavramına ilişkin en fazla televizyon, bilgisayar ve telefon metaforları üretilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2020 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mayıs 2020 |
Kabul Tarihi | 2 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 3 |