Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2016, Special Issue 2016 II, 11 - 19, 01.02.2016
https://doi.org/10.17275/per.16.spi.2.2

Öz

Kaynakça

  • Akın, A., Abacı, R. & Çetin, B. (2007). The validity and reliability study of the Turkish version of the Metacognitive Awareness Inventory. Educational Science: Theory & Practice, 7(2), 655-680.
  • Altıntaş, E., Özdemir, A. Ş., & Kerpiç, A. (2012). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlik algılarının bölümlere göre karşılaştırılması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 26-34.
  • Altunçekiç, A., Yaman, S., & Koray, Ö. (2005). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma (Kastamonu ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1), 93-102.
  • Aydemir, H., & Kubanç, Y. (2014). Problem çözme sürecinde üstbilişsel davranışların incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 9(2),203-219.
  • Bakioğlu, B., Küçükaydın, M. A., & Karamustafaoğlu, O. (2015). Öğretmen adaylarının bilişötesi farkındalık düzeyi, problem çözme becerileri ve teknoloji tutumlarının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 22-33.
  • Baysal, Z. N., Ayvaz, A., Çekirdekçi, S., & Malbeleği, F. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının üstbilişsel farkındalıklarının farklı değişkenler açısından incelenmesi M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 68-81.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chapman, O. (1997). Metaphors in the teaching of mathematical problem solving. Educational Studies in Mathematics, 32 (3), 201-228.
  • Davidson, J. E., & Sternberg, R. J. (1998). Smart problem solving: How metacognition helps. In Hacker, D. J., Dunlosky, J., & Graesser, A. C. (Eds.), Metacognition in educational theory and practice (pp. 47-68). New Jersey: Lawrance Erlbaum Associates, Publishers.
  • Dündar, S. (2009). Üniversite öğrencilerinin kişilik özellikleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 139-150.
  • Güneş, G. & Gökçek, T. (2013). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 70-79.
  • Heppner, P.P., Petersen, C.H. (1982). The development and implications of a personal problem solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1), 66-75.
  • Karakelle, S. (2012). Üst bilişsel farkındalık, zekâ, problem çözme algısı ve düşünme ihtiyacı arasındaki bağlantılar. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 237-250.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi, kavramlar, ilkeler, teknikler (14th Edition). Ankara: Nobel Yayın.
  • Kiremitci, O., & Canpolat, A. M. (2014). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin çoklu zeka alanlarının üstbilişsel farkındalık ve problem çözme becerilerini belirlemedeki rolü. Spor Bilimleri Dergisi: Hacettepe Üniversitesi, 25(3), 118-126.
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 177-184.
  • Kuzgun, Y. (1992). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Lester, F. K. Jr., Garofalo, J., & Kroll, D., L. (1989). The role of metacognition in mathematical problem solving: A study of two grade seven classes (Final Report for National Science Foundation, Washington, D.C.). Bloomington: Indiana University. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED314255.pdf
  • MEB, (2012). PISA 2012 ulusal ön raporu. Retrieved from http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2013/12/pisa2012-ulusal-on-raporu.pdf, 08.10.2015.
  • NCTM, (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Retrieved from http://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/PSSM_ExecutiveSummary.pdf, 08.10.2015.
  • OECD, (2003). The PISA 2003 assessment framework-mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills. Retrieved from http://www.oecd.org/edu/school/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/33694881.pdf 20.10.2015.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2008). Matematik okuryazarlığı öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2), 517-528.
  • Özgen, K., & Bindak, R. (2011). Lise öğrencilerinin matematik okuryazarlığına yönelik öz-yeterlik inançlarının belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 1073-1089.
  • Özsoy, G. (2005). Problem çözme becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 179-190.
  • Özsoy, G. & Günindi, Y. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalık düzeyleri. Ilkogretim Online, 10(2), 430-440.
  • Pajares, F. & Miller, D. (1994). The role of self efficacy and self concept beliefs in mathematical problem solving: A path analysis. Journal of Educational Psychology, 86-2, 193-203.
  • Polya, G. (1981). Mathematical discovery: On understanding, learning, and teaching problem solving (2). New York: John Wiley & Sons.
  • Reeve, R. A. & Brown, A. L. (1984). Metacognition reconsidered: Implications for intervention research (US Department of Education Technical Report No. 328). Retrieved from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED249484.pdf, 08.10.2015
  • Saracaloğlu, A. S., Serin, O., & Bozkurt, N. (2001). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile başarıları arasındaki ilişki. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 121-134.
  • Schunk, D. H. (2011). Eğitimsel Bir Bakışla Öğrenme Teorileri [Learning Theories: An Educational Perspective] (Translated and Edited by Muzaffer Şahin) (Translation of the 5th edition) Ankara: Nobel Yayın.
  • Sitko, B. M. (1998). Knowing how to write. In Hacker, D. J., Dunlosky, J., & Graesser, A. C. (Eds.), Metacognition in educational theory and practice (pp. 93-116). New Jersey: Lawrance Erlbaum Associates, Publishers.
  • Sahin, N., Sahin, N. H., & Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17(4), 379-396.
  • Tümkaya, S., & İflazoğlu, U. A. (2000). Ç Ü sınıf öğretmenliği öğrencilerinin otomatik düşünce ve problem çözme düzeylerinin bazı sosyo demografik değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6), 143-158.
  • Tüysüz, C. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin problem çözme becerisine yönelik üstbiliş düzeylerinin belirlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 157-166.

The Relationships Between Preservice Teachers’ Mathematical Literacy Self Efficacy Beliefs, Metacognitive Awareness And Problem Solving Skills

Yıl 2016, Special Issue 2016 II, 11 - 19, 01.02.2016
https://doi.org/10.17275/per.16.spi.2.2

Öz

The
purpose of this study was to examine the relationships between metacognitive
awareness, mathematical literacy self-efficacy beliefs and problem solving
skills, and the effects of metacognitive awareness and mathematical literacy
self-efficacy beliefs on problem solving skills. This study used a
correlational survey design, and was conducted in the Faculty of Education of
Ondokuz Mayıs University in the 2014/15 spring semester. The sample group,
selected used convenience sampling, consisted of a total of 171 prospective
teachers. Data were collected using Metacognitive Awareness Inventory (Akın,
Abacı & Çetin, 2007), the Problem Solving Inventory (Şahin, Şahin &
Heppner, 1993) and Math Literacy Self-Efficacy Measurement (Özgen & Bindak,
2008). For the data analysis, descriptive statistics, Pearson correlation, and
regression analysis were used. 
Significant relationships were found to exist between the problem
solving scores on the one hand and metacognitive awareness and math literacy
self-efficacy scores on the other. In addition, the first stage of the
regression analysis showed that metacognitive awareness scores are a
significant predictor of problem solving skills, explaining 15% of the
variation. In the second stage, it was found that metacognitive awareness and
math literacy self-efficacy scores are both significant predictors of problem
solving skills, together explaining 18% of the variation. This study shows that
significant relationships and interactions exist between metacognitive
awareness, mathematical literacy self-efficacy, and problem solving skills

Kaynakça

  • Akın, A., Abacı, R. & Çetin, B. (2007). The validity and reliability study of the Turkish version of the Metacognitive Awareness Inventory. Educational Science: Theory & Practice, 7(2), 655-680.
  • Altıntaş, E., Özdemir, A. Ş., & Kerpiç, A. (2012). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlik algılarının bölümlere göre karşılaştırılması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 26-34.
  • Altunçekiç, A., Yaman, S., & Koray, Ö. (2005). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma (Kastamonu ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1), 93-102.
  • Aydemir, H., & Kubanç, Y. (2014). Problem çözme sürecinde üstbilişsel davranışların incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 9(2),203-219.
  • Bakioğlu, B., Küçükaydın, M. A., & Karamustafaoğlu, O. (2015). Öğretmen adaylarının bilişötesi farkındalık düzeyi, problem çözme becerileri ve teknoloji tutumlarının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 22-33.
  • Baysal, Z. N., Ayvaz, A., Çekirdekçi, S., & Malbeleği, F. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının üstbilişsel farkındalıklarının farklı değişkenler açısından incelenmesi M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 68-81.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chapman, O. (1997). Metaphors in the teaching of mathematical problem solving. Educational Studies in Mathematics, 32 (3), 201-228.
  • Davidson, J. E., & Sternberg, R. J. (1998). Smart problem solving: How metacognition helps. In Hacker, D. J., Dunlosky, J., & Graesser, A. C. (Eds.), Metacognition in educational theory and practice (pp. 47-68). New Jersey: Lawrance Erlbaum Associates, Publishers.
  • Dündar, S. (2009). Üniversite öğrencilerinin kişilik özellikleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 139-150.
  • Güneş, G. & Gökçek, T. (2013). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 70-79.
  • Heppner, P.P., Petersen, C.H. (1982). The development and implications of a personal problem solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1), 66-75.
  • Karakelle, S. (2012). Üst bilişsel farkındalık, zekâ, problem çözme algısı ve düşünme ihtiyacı arasındaki bağlantılar. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 237-250.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi, kavramlar, ilkeler, teknikler (14th Edition). Ankara: Nobel Yayın.
  • Kiremitci, O., & Canpolat, A. M. (2014). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin çoklu zeka alanlarının üstbilişsel farkındalık ve problem çözme becerilerini belirlemedeki rolü. Spor Bilimleri Dergisi: Hacettepe Üniversitesi, 25(3), 118-126.
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 177-184.
  • Kuzgun, Y. (1992). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Lester, F. K. Jr., Garofalo, J., & Kroll, D., L. (1989). The role of metacognition in mathematical problem solving: A study of two grade seven classes (Final Report for National Science Foundation, Washington, D.C.). Bloomington: Indiana University. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED314255.pdf
  • MEB, (2012). PISA 2012 ulusal ön raporu. Retrieved from http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2013/12/pisa2012-ulusal-on-raporu.pdf, 08.10.2015.
  • NCTM, (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Retrieved from http://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/PSSM_ExecutiveSummary.pdf, 08.10.2015.
  • OECD, (2003). The PISA 2003 assessment framework-mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills. Retrieved from http://www.oecd.org/edu/school/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/33694881.pdf 20.10.2015.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2008). Matematik okuryazarlığı öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2), 517-528.
  • Özgen, K., & Bindak, R. (2011). Lise öğrencilerinin matematik okuryazarlığına yönelik öz-yeterlik inançlarının belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 1073-1089.
  • Özsoy, G. (2005). Problem çözme becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 179-190.
  • Özsoy, G. & Günindi, Y. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalık düzeyleri. Ilkogretim Online, 10(2), 430-440.
  • Pajares, F. & Miller, D. (1994). The role of self efficacy and self concept beliefs in mathematical problem solving: A path analysis. Journal of Educational Psychology, 86-2, 193-203.
  • Polya, G. (1981). Mathematical discovery: On understanding, learning, and teaching problem solving (2). New York: John Wiley & Sons.
  • Reeve, R. A. & Brown, A. L. (1984). Metacognition reconsidered: Implications for intervention research (US Department of Education Technical Report No. 328). Retrieved from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED249484.pdf, 08.10.2015
  • Saracaloğlu, A. S., Serin, O., & Bozkurt, N. (2001). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile başarıları arasındaki ilişki. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 121-134.
  • Schunk, D. H. (2011). Eğitimsel Bir Bakışla Öğrenme Teorileri [Learning Theories: An Educational Perspective] (Translated and Edited by Muzaffer Şahin) (Translation of the 5th edition) Ankara: Nobel Yayın.
  • Sitko, B. M. (1998). Knowing how to write. In Hacker, D. J., Dunlosky, J., & Graesser, A. C. (Eds.), Metacognition in educational theory and practice (pp. 93-116). New Jersey: Lawrance Erlbaum Associates, Publishers.
  • Sahin, N., Sahin, N. H., & Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17(4), 379-396.
  • Tümkaya, S., & İflazoğlu, U. A. (2000). Ç Ü sınıf öğretmenliği öğrencilerinin otomatik düşünce ve problem çözme düzeylerinin bazı sosyo demografik değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6), 143-158.
  • Tüysüz, C. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin problem çözme becerisine yönelik üstbiliş düzeylerinin belirlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 157-166.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Özlem Özçakır Sümen

Hamza Çalışır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2016
Kabul Tarihi 1 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Special Issue 2016 II

Kaynak Göster

APA Özçakır Sümen, Ö., & Çalışır, H. (2016). The Relationships Between Preservice Teachers’ Mathematical Literacy Self Efficacy Beliefs, Metacognitive Awareness And Problem Solving Skills. Participatory Educational Research, 3(5), 11-19. https://doi.org/10.17275/per.16.spi.2.2