Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Gözüyle Üniversite Kavramı

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: Eğitim ve Toplum Özel sayısı, 5585 - 5607, 31.12.2020
https://doi.org/10.26466/opus.786247

Öz

Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin üniversite kavramı hakkındaki düşüncelerini metaforlar aracılığı ile nasıl kavramsallaştırdıklarını ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomonolojik desen, çalışma grubunun belirlenmesinde ise kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmada 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Bingöl Üniversitesinde öğrenim gören toplam 539 üniversite öğrencisi yer almıştır. Araştırmada öğrencilere metafor cümlesi online ortamda mail olarak gönderilmiştir. Verilerin analizinde “içerik analizi” tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrenciler tarafından en fazla “her çeşit insanın olduğu yer” kategorisinde metafor üretilmiştir (f=78). Öğrencilerin ürettiği metaforlar frekans sayısı bakımından; her çeşit insanın olduğu yer, tecrübe kazandıran yer, yeni bir hayatın başlangıcı olan yer, bilgilerin kaynağı olan ve yayıldığı yer, hayatına yön verdiğin yer, zor olan yer, emek vermen gereken yer, eğlenceli olan yer, gerçek hayatın simülasyonu olan yer, bilgi sahibi olduğun yer, farklılaşıp yeni bakış açıları kazandığın yer, eşsiz ve güzel olan yer, özgürlüğün başladığı yer, yaşam alanı olan yer, aydınlanmanın yaşandığı yer, değerli ve mecburi olan kurum, eğitici olan kurum, keşiflerin yapıldığı yer, hayal kırıklığının yaşandığı yer, hayallerin gerçekleştiği yer, heyecanın yaşandığı yer, maddi zorlukların yaşandığı yer ezberi zorunlu kılan sıradan bir yer, gizliliğin olduğu yer, boşluğa düşülen yer yer gibi toplam 25 kategori başlığı altında yer aldığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Açıkgöz, Ö. (2012). Yükseköğretim üzerine bir değerlendirme: yeniden yapılanma sürecinde bir sistem önerisine giriş. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(Ek sayı), 11-17.
  • Antalyalı, Ö. (2007). Tarihsel süreç içerisinde üniversite misyonlarının oluşumu. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 25-40
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Demirtaş, H., ve Çoban, D. (2014). Üniversite öğrencilerinin, üniversite ve fakülte kavramlarına ilişkin metaforları İnönü Üniversitesi Örneği. On dokuz Mayıs University Journal of Education, 33(1).
  • Kılcan, B. (2017). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kılıç, R. (1999). Türkiye yükseköğretiminin kapsamı ve tarihsel gelişimi. Sosyal Bilimler Dergisi, 289-310.
  • Kurt, T. ve Gümüş, S. (2015). Dünyada yükseköğretimin finansmanına ilişkin eğilimler ve Türkiye için öneriler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 14-26.
  • Mayring, P., Gümüş, A., ve Durgun, S. M. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş: nitel düşünce için bir rehber. Bilgesu Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Ortaş, İ. (2004). Üniversite özerkliği nedir? Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 4(1), 1- 7.
  • Özoğlu, M. (2011). Statükodan değişime: 21. yüzyılın başında Türkiye'de yükseköğretim. B. GÜR (ed.), 2000'li Yıllarda Türkiye'de eğitim içinde (s. 125-161). İstanbul: Meydan Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage publications.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(3), 459-496.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri [Exemplified scientific research methods]. Ankara: ANI Yayıncılık.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R. ve Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 17(3), 429- 452.
  • Timur, T. (2000). Toplumsal değişme ve üniversiteler, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Uysal, D. ve Ersun Aydemir, E. (2016). Türkiye’de yükseköğretim kavramı ve yükseköğretimin istihdam ve ekonomiye etkisinin analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 275-284.
  • Yaman, E., Mermer, E. Ç., ve Mutlugil, S. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin etik davranışlara ilişkin görüşleri: Nitel bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 93-108.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.(9. Genişletilmiş Baskı) Ankara: Seçkin Yayınevi.

University Concept in the Eyes of University Students

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: Eğitim ve Toplum Özel sayısı, 5585 - 5607, 31.12.2020
https://doi.org/10.26466/opus.786247

Öz

The aim of this research is to reveal how university students conceptualized their thoughts on the concept of university through metaphors. In the research, the phenomenological pattern, which is one of the qualitative research methods, and the easily accessible case sampling were used to determine the study group. The research included 539 university students studying at Bingöl University in the 2019-2020 academic year. In the study, the metaphor sentence was sent to the students as an online mail. “Content analysis” technique was used in the analysis of the data. According to the results of the research, metaphors were produced mostly by the students in the category of “where there are all kinds of people” (f= 78). Metaphors produced by students in terms of number of frequencies, respectively; the place of all kinds of people, the place that gives experience, the place of the beginning of a new life, the place where the information is spread and spread, the place where you direct your life, the place where it is difficult, the place where you have to work, the place where it is fun, the simulation of real life, the knowledge owner where you are, where you differentiate and gain new perspectives, the place that is unique and beautiful, the place where freedom begins, the place of living, the place of enlightenment, the institution that is valuable and compulsory, the educational institution, the place of discoveries, the place of disappointment, the realization of dreams. It was observed that the place was under 25 categories, such as the place where the excitement was experienced, the place where the financial difficulties were experienced, an ordinary place that makes memorization mandatory, the place where there is privacy, the place falling into space.

Kaynakça

  • Açıkgöz, Ö. (2012). Yükseköğretim üzerine bir değerlendirme: yeniden yapılanma sürecinde bir sistem önerisine giriş. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(Ek sayı), 11-17.
  • Antalyalı, Ö. (2007). Tarihsel süreç içerisinde üniversite misyonlarının oluşumu. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 25-40
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Demirtaş, H., ve Çoban, D. (2014). Üniversite öğrencilerinin, üniversite ve fakülte kavramlarına ilişkin metaforları İnönü Üniversitesi Örneği. On dokuz Mayıs University Journal of Education, 33(1).
  • Kılcan, B. (2017). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kılıç, R. (1999). Türkiye yükseköğretiminin kapsamı ve tarihsel gelişimi. Sosyal Bilimler Dergisi, 289-310.
  • Kurt, T. ve Gümüş, S. (2015). Dünyada yükseköğretimin finansmanına ilişkin eğilimler ve Türkiye için öneriler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 14-26.
  • Mayring, P., Gümüş, A., ve Durgun, S. M. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş: nitel düşünce için bir rehber. Bilgesu Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Ortaş, İ. (2004). Üniversite özerkliği nedir? Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 4(1), 1- 7.
  • Özoğlu, M. (2011). Statükodan değişime: 21. yüzyılın başında Türkiye'de yükseköğretim. B. GÜR (ed.), 2000'li Yıllarda Türkiye'de eğitim içinde (s. 125-161). İstanbul: Meydan Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage publications.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(3), 459-496.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri [Exemplified scientific research methods]. Ankara: ANI Yayıncılık.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R. ve Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 17(3), 429- 452.
  • Timur, T. (2000). Toplumsal değişme ve üniversiteler, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Uysal, D. ve Ersun Aydemir, E. (2016). Türkiye’de yükseköğretim kavramı ve yükseköğretimin istihdam ve ekonomiye etkisinin analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 275-284.
  • Yaman, E., Mermer, E. Ç., ve Mutlugil, S. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin etik davranışlara ilişkin görüşleri: Nitel bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 93-108.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.(9. Genişletilmiş Baskı) Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nesip Demirbilek 0000-0001-5133-7111

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Kabul Tarihi 2 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: Eğitim ve Toplum Özel sayısı

Kaynak Göster

APA Demirbilek, N. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Gözüyle Üniversite Kavramı. OPUS International Journal of Society Researches, 16(Eğitim ve Toplum Özel sayısı), 5585-5607. https://doi.org/10.26466/opus.786247