The aim of
this study is to develop a scale of view of stem in order to determine the
views of Science teachers about stem. Study group of this research is
constituted by 115 science teachers from Kayseri and its around in the academic
year of 2016-2017. The survey model was used from quantitative research
patterns. First of all, a 42-point draft scale was developed by using the
relevant literature and expert views in the scale development process. A draft
scale was applied to 115 science teachers working in Kayseri province.
Descriptive and confirmatory factor analyses were performed for the validity
and reliability calculations of the draft scale. As a result of exploratory
factor analysis, 13 items were removed from the scale. The Cronbach Alpha
internal consistency coefficient for 29 substances was calculated as 0.912. As
a result of the factor analysis, it was determined that the draft scale
exhibited a 4-factor structure and the total variance was calculated as 70.7%.
Confirmatory factor analysis was performed to verify the validity of the scale
and increase the evidence status. A scale of 26-item 4-factor structure, which
validated the validity of the confirmatory factor analysis, has been formed.
Reliability coefficient of the whole scale was calculated as 0.920
Bu araştırmanın amacı fen bilimleri öğretmenlerinin
STEM hakkındaki görüşlerini belirlemek için STEM görüş ölçeği geliştirmektir.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim öğretim yılında Kayseri il ve
ilçelerinden 115 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada nicel
araştırma desenlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada öncelikle
ölçek geliştirme sürecinde ilgili literatür ve uzman görüşlerinden
yararlanılarak 42 maddelik taslak ölçek oluşturulmuştur. Kayseri ilinde görev
yapan 115 fen bilimleri öğretmenine taslak ölçek uygulanmıştır. Taslak ölçeğin
geçerlik ve güvenirlik hesaplamaları için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizleri yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda 13 madde ölçekten
çıkarılmıştır. 29 maddeye ait Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı 0.912
olarak hesaplanmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda taslak ölçeğin 4
faktörlü yapı sergilediği belirlenmiş ve toplam varyans % 70.7 olarak
hesaplanmıştır. Ölçeğin geçerliliğinin doğrulamak ve kanıt durumunu arttırmak
için doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi
geçerliliği doğrulanan 26 maddelik 4 faktörlü yapıda bir ölçek oluşturulmuştur.
Ölçeğin bütününe ait güvenirlik katsayısı 0,920 olarak hesaplanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 14 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |