Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akran Öğretiminin İşitme Kayıplı Öğrencilerin Kesirler Konusundaki Akademik Başarılarına Etkisi ve Öğrenci Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 2, 453 - 467, 01.11.2022
https://doi.org/10.21666/muefd.984251

Öz

Bu çalışma, akran öğretiminin kesirler konusunun öğretiminde işitme kayıplı
sekizinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına olan etkisini ve işitme kayıplı
öğrencilerin akran öğretimi sürecine ilişkin görüşlerini ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Çalışmada ön test-son test kontrol gruplu yarı-deneysel desen
kullanılmıştır. İstanbul ilindeki bir işitme engelliler devlet ortaokulunda sekizinci
sınıfa devam eden 12 öğrenci ile 8 hafta boyunca yürütülmüştür. Deney
grubundaki işitme kayıplı 6 öğrenciye akran öğretimi yöntemi ile kontrol
grubundaki işitme kayıplı 6 öğrenci ile geleneksel yöntemlerle öğretim
yapılmıştır. Çalışmaya katılan tüm öğrencilere Kesirler Başarı Testi ön ve son test
olarak uygulanmıştır. Ardından, deney grubundaki öğrencilerle yarı
yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilerek akran öğretimi ile ilgili sorular
yöneltilmiştir. Öğrencilerin yanıtları içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir.
Çalışma sonucunda, kesirler konusunda akran öğretim yönteminin kullanılması
öğrencilerinin akademik başarılarını istatistiksel olarak anlamlı şekilde artırdığı
gözlemlenmiştir. Yapılan görüşmelerde öğrenciler, akran öğretimi yöntemini
faydalı ve eğlenceli bulduklarını, eski bilgilerini hatırladıklarını ve konuyu daha
iyi öğrendiklerini ve akran öğretimini tekrarlama isteğinde olduklarını
belirtmişlerdir

Kaynakça

  • Altun, M. (2016). Matematik öğretimi (12. Baskı). Aktüel Yayınevi
  • Ataş, S. (2019). Görme engelli kaynaştırma öğrencilerine akran aracılığıyla sunulan rehberle yürüme becerisinin eşzamanlı ipucu yöntemiyle öğretiminin etkililiği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Atay, M. (1999.) İşitme engelli çocukların eğitiminde temel ilkeler. Özgür Yayınları.
  • Atayurt Fenge, Z. Z. & Subaşıoğlu, F. (2019). Dünyada ve Türkiye’de işitme engellilik: Zaman çizelgesi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 59(2), 1188-1207. http://dx.doi.org/10.33171/dtcfjournal.2019.59.2.21
  • Dineen. J. P., Clark. H. P., & Risley T. D. (1977). Peer tutoring among elementary students: Educational benefits to the tutor. Journal Of Applied Behavior Analysis, 10(2), 231–238. http://doi/ 10.1901/jaba.1977.10-231.
  • Erbay, H. N., Şimşek, İ. & Kirişçi, M. (2019). Üç boyutlu sanal öğrenme ortamında 5. sınıf düzeyinde kesirlerin öğretimi second life örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 155-170. https://doi.org/10.29299/ kefad.2018.20.01.005
  • Gottardis, L., Nunes, T., & Lunt, I. (2011). A synthesis of research on deaf and hearing children’s mathematical achievement. Deafness and Education International. 13, 131–150. https://doi.org/10.1179/1557069X11Y.0000000006
  • Gürbüz, R., & Birgin, O. (2008). Farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin rasyonel sayıların farklı gösterim şekilleriyle işlem yapma becerilerinin karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 529-550.
  • Herring-Harrison, T. J., Gardner III, R., & Lovelace, T. S. (2007). Adapting peer tutoring for learners who are deaf or hard of hearing. Intervention in School and Clinic, 43(2), 82-87. https://doi.org/10.1177/10534512070430020801
  • Herring, T. J., & Woolsey, M. L. (2020). Three suggested teaching strategies for students who are deaf or hard of hearing. Support for Learning, 35(3), 346-358. https://doi.org/10.1111/1467-9604.12314
  • Işık, C., Albayrak, M., & İpek, A.S. (2005). Matematik öğretiminde kendini gerçekleştirme. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 129 - 138.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2008). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi işitme engelli bireyler destek eğitim programı. MEB Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2015). İşitme engelliler öğretmen kılavuz kitabı. MEB Yayınları.
  • Mı̇rzeoğlu, A., & Özcan, G. (2015). Akran öğretimiyle işlenen okul deneyimi dersi hakkında öğrenci görüşleri ve kazanımları. Sport Sciences, 10 (4), 16-33. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.4.2B0101
  • Mkpanang, J. T. (2016). Effects of classwide and reciprocal peer tutoring strategies on students’ mathematical problem-solving achievement in electricity concepts in physics. International Journal of Education, Learning and Development, 4(3), 37-44.
  • Nunes, T., & Moreno, C. (2002). An intervention program for promoting deaf pupils’ achievement in mathematics. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 7(2), 120-133. https://doi.org/10.1093/deafed/7.2.120
  • Okilwa, N. S. A., & Shelby, L. (2010). The effects of peer tutoring on academic performance of students with disabilities in grades 6 through 12: A synthesis of the literature. Remedial and Special Education, 31(6) 450–463. https://doi.org/10.1177/ 0741932509355991
  • Rao, S. P., & DiCarlo, S. E. (2000). Peer instruction improves performance on quizzes. Advances in Physiology Education, 24(1), 51–55. https://doi.org/10.1152/ advances.2000.24.1.51
  • Sayın, G., & Ünsal, Y., (2020). Fizik öğretmenlerinin derslerinde akran öğretimi tekniğinin kullanımına ilişkin tutumlarının incelenmesi. 5th International EMI Entrepreneurship Social Sciences Congress (ss.465-476). Gostivar, Macedonia.
  • Selimoğlu, H., & Aydın, A. (2019). Akran öğretiminin zihinsel yetersizliği olan bireylerin sosyal kabulü ve benlik saygısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 639-658. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018042227
  • Sönmez, N., & Alpteki̇n, S. (2019). Özel gereksinimli öğrenci kılavuz kitabı. Akdeniz Üniversitesi Yayınları.
  • Swanwick, R., Oddy, A., & Roper, T. (2005). Mathematics and deaf children: An exploration of barriers to success. Deafness & Education International, 7, 1-21. https://doi.org/10.1179/146431505790560446
  • Tanrıdı̇ler, A. (2013). İşitme engelli öğrencilerle yapılan matematik öğretimi araştırmaları. Education Sciences, 8(1), 146-163. https://doi.org/10.12739/10.12739
  • Topping, K. J. (2005). Trends in peer learning. Educational Psychology, 25(6), 631–645. https://doi.org/10.1080/01443410500345172
  • Yardım, H.G. (2009). Matematik derslerinde akran eğitimi yaklaşımının 9.sınıf öğrencilerine etkisi üzerine eylem araştırması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Yeşilyurt, E. (2019). Öğrenme stili modelleri: Teorik temelleri bağlamında kapsayıcı bir derleme çalışması. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 2169-2226. https://doi.org/10.26466/opus.603506
  • Yıldırım, T. & Canpolat, N. (2017). Akran öğretiminin etkililiğine ilişkin öğrenci görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 515-526. https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/33599/344638

The Effect of Peer Education on Success of HearingImpaired Students about Fractions and Students’ Opinions

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 2, 453 - 467, 01.11.2022
https://doi.org/10.21666/muefd.984251

Öz

This study aims to reveal the effect of peer teaching on the academic achievement
of eighth grade students with hearing impairment in teaching the subject of
fractions and their views on the peer teaching process. In the study, a semiexperimental design with pre-test and post-test control group was used. It was
conducted for 8 weeks with 12 students attending eighth grade in a state
secondary school for the hearing-impaired in Istanbul. 6 students in the
experimental group were taught by peer teaching method and 6 students in the
control group were taught with traditional methods. Fractions Achievement Test
was administered to all students participating in the study as a pre-test and posttest. Then, semi-structured interviews were conducted with the students in the
experimental group and questions about peer teaching were asked. The answers
of the students were analyzed by content analysis method. In conclusion, it was
observed that the use of peer teaching method on fractions increased the
academic achievement of students statistically significantly. In the interviews, the
students stated that they found the peer teaching method useful and fun, they
remembered their previous knowledge and learned the subject better, and they
wanted to repeat the peer teaching method

Kaynakça

  • Altun, M. (2016). Matematik öğretimi (12. Baskı). Aktüel Yayınevi
  • Ataş, S. (2019). Görme engelli kaynaştırma öğrencilerine akran aracılığıyla sunulan rehberle yürüme becerisinin eşzamanlı ipucu yöntemiyle öğretiminin etkililiği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Atay, M. (1999.) İşitme engelli çocukların eğitiminde temel ilkeler. Özgür Yayınları.
  • Atayurt Fenge, Z. Z. & Subaşıoğlu, F. (2019). Dünyada ve Türkiye’de işitme engellilik: Zaman çizelgesi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 59(2), 1188-1207. http://dx.doi.org/10.33171/dtcfjournal.2019.59.2.21
  • Dineen. J. P., Clark. H. P., & Risley T. D. (1977). Peer tutoring among elementary students: Educational benefits to the tutor. Journal Of Applied Behavior Analysis, 10(2), 231–238. http://doi/ 10.1901/jaba.1977.10-231.
  • Erbay, H. N., Şimşek, İ. & Kirişçi, M. (2019). Üç boyutlu sanal öğrenme ortamında 5. sınıf düzeyinde kesirlerin öğretimi second life örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 155-170. https://doi.org/10.29299/ kefad.2018.20.01.005
  • Gottardis, L., Nunes, T., & Lunt, I. (2011). A synthesis of research on deaf and hearing children’s mathematical achievement. Deafness and Education International. 13, 131–150. https://doi.org/10.1179/1557069X11Y.0000000006
  • Gürbüz, R., & Birgin, O. (2008). Farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin rasyonel sayıların farklı gösterim şekilleriyle işlem yapma becerilerinin karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 529-550.
  • Herring-Harrison, T. J., Gardner III, R., & Lovelace, T. S. (2007). Adapting peer tutoring for learners who are deaf or hard of hearing. Intervention in School and Clinic, 43(2), 82-87. https://doi.org/10.1177/10534512070430020801
  • Herring, T. J., & Woolsey, M. L. (2020). Three suggested teaching strategies for students who are deaf or hard of hearing. Support for Learning, 35(3), 346-358. https://doi.org/10.1111/1467-9604.12314
  • Işık, C., Albayrak, M., & İpek, A.S. (2005). Matematik öğretiminde kendini gerçekleştirme. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 129 - 138.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2008). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi işitme engelli bireyler destek eğitim programı. MEB Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2015). İşitme engelliler öğretmen kılavuz kitabı. MEB Yayınları.
  • Mı̇rzeoğlu, A., & Özcan, G. (2015). Akran öğretimiyle işlenen okul deneyimi dersi hakkında öğrenci görüşleri ve kazanımları. Sport Sciences, 10 (4), 16-33. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.4.2B0101
  • Mkpanang, J. T. (2016). Effects of classwide and reciprocal peer tutoring strategies on students’ mathematical problem-solving achievement in electricity concepts in physics. International Journal of Education, Learning and Development, 4(3), 37-44.
  • Nunes, T., & Moreno, C. (2002). An intervention program for promoting deaf pupils’ achievement in mathematics. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 7(2), 120-133. https://doi.org/10.1093/deafed/7.2.120
  • Okilwa, N. S. A., & Shelby, L. (2010). The effects of peer tutoring on academic performance of students with disabilities in grades 6 through 12: A synthesis of the literature. Remedial and Special Education, 31(6) 450–463. https://doi.org/10.1177/ 0741932509355991
  • Rao, S. P., & DiCarlo, S. E. (2000). Peer instruction improves performance on quizzes. Advances in Physiology Education, 24(1), 51–55. https://doi.org/10.1152/ advances.2000.24.1.51
  • Sayın, G., & Ünsal, Y., (2020). Fizik öğretmenlerinin derslerinde akran öğretimi tekniğinin kullanımına ilişkin tutumlarının incelenmesi. 5th International EMI Entrepreneurship Social Sciences Congress (ss.465-476). Gostivar, Macedonia.
  • Selimoğlu, H., & Aydın, A. (2019). Akran öğretiminin zihinsel yetersizliği olan bireylerin sosyal kabulü ve benlik saygısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 639-658. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018042227
  • Sönmez, N., & Alpteki̇n, S. (2019). Özel gereksinimli öğrenci kılavuz kitabı. Akdeniz Üniversitesi Yayınları.
  • Swanwick, R., Oddy, A., & Roper, T. (2005). Mathematics and deaf children: An exploration of barriers to success. Deafness & Education International, 7, 1-21. https://doi.org/10.1179/146431505790560446
  • Tanrıdı̇ler, A. (2013). İşitme engelli öğrencilerle yapılan matematik öğretimi araştırmaları. Education Sciences, 8(1), 146-163. https://doi.org/10.12739/10.12739
  • Topping, K. J. (2005). Trends in peer learning. Educational Psychology, 25(6), 631–645. https://doi.org/10.1080/01443410500345172
  • Yardım, H.G. (2009). Matematik derslerinde akran eğitimi yaklaşımının 9.sınıf öğrencilerine etkisi üzerine eylem araştırması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Yeşilyurt, E. (2019). Öğrenme stili modelleri: Teorik temelleri bağlamında kapsayıcı bir derleme çalışması. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 2169-2226. https://doi.org/10.26466/opus.603506
  • Yıldırım, T. & Canpolat, N. (2017). Akran öğretiminin etkililiğine ilişkin öğrenci görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 515-526. https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/33599/344638
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler - Articles
Yazarlar

Seray Elçin Ada 0000-0002-7963-6444

Hatice Kübra Güler Selek 0000-0002-6262-8421

Ridvan Ezentaş 0000-0001-8619-8334

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ada, S. E., Güler Selek, H. K., & Ezentaş, R. (2022). Akran Öğretiminin İşitme Kayıplı Öğrencilerin Kesirler Konusundaki Akademik Başarılarına Etkisi ve Öğrenci Görüşleri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 453-467. https://doi.org/10.21666/muefd.984251