Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuklar için Duygu Düzenleme Ölçeği Çocuk Formu (ÇDDÖ) ve Yetişkin Formunun (ÇDDÖ-YF) Türkçeye Uyarlanması

Yıl 2023, Cilt: 52 Sayı: 237, 71 - 106, 10.02.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1072215

Öz

Bu çalışma da çocukların duygu düzenleme becerilerini ölçmek üzere Rydell vd. tarafından geliştirilen “Çocuklar için Duygu Düzenleme Ölçeği (ÇDDÖ)” ile “Çocuklar için Duygu Düzenleme Ölçeği-Yetişkin Formu (ÇDDÖ-YF)”nun Türkçe’ye uyarlanması amaçlanmıştır. Çocuklar için Duygu Düzenleme Ölçeği (ÇDDÖ); öfke, heyecan, korku ve üzüntü olmak üzere dört alt boyuta ilişkin 29 maddeden oluşmaktadır. Çocuklar için Duygu Düzenleme Ölçeği-Yetişkin Formu (ÇDDÖ-YF) ise ölçekte iki yapı olarak ele alınan duygu yoğunluğu ve duygu düzenleme becerilerini öfke, korku, coşku-heyecan ve üzüntü olmak üzere dört alt boyut içerisinde değerlendirmekte ve 40 maddeden meydana gelmektedir. Uyarlama çalışmasına ilişkin örneklem gurubunu 8-12 yaş aralığındaki 584 çocuk ve bunlardan 402’sinin ebeveyni oluşturmuştur. Belirlenen amaç doğrultusunda ilk olarak ölçeklerin dil eşdeğerliği sağlanmıştır. Ardından ölçeklerin geçerliğini sağlamak üzere; kapsam geçerliği için uzman görüşüne, yapı geçerliği için ise doğrulayıcı faktör analizine başvurulmuştur. Güvenirliğin belirlenmesinde Cronbach Alpha ve McDonald  katsayılarının kullanılmasının yanı sıra. test tekrar test güvenirliğine başvurulmuştur. Analizler sonucunda, ölçeklere ait Türkçe formların geçerli ve güvenilir oldukları ve ölçeklerin 8-12 yaş grubu çocukların duygu düzenlemeleri ile ilgili araştırmalarda kullanılabileceği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ahçı-Gültekin, Z., Akdeniz, S., Harmancı, H., Akaroğlu, E. G., & Seçer, İ. (2020). The Validity And Reliability Study of the Turkish Version of Parent Emotion Regulation Scale. European Journal of Education Studies, 6(11), 221-229.
  • Altan, Ö. (2006). The effects of maternal socialization and temperament on children’s emotion regulation, Masters Thesis, Koç Üniversitesi, İstanbul.
  • Ayre, C., & Scally, A. J. (2014). Critical Values for Lawshe’s Content Validity Ratio: Revisiting the Original Methods of Calculation—Colin Ayre, Andrew John Scally, 2014. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 47(1), 79-86.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Pegem Akademi.
  • Blair, B. L., Perry, N. B., O’Brien, M., Calkins, S. D., Keane, S. P., & Shanahan, L. (2015). Identifying developmental cascades among differentiated dimensions of social competence and emotion regulation. Developmental Psychology, 51(8), 1062-1073.
  • Browne, M. W., & Cudeck, R. (1992). Alternative Ways of Assessing Model Fit. Sociological Methods & Research, 21(2), 230-258.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Calkins, S. D., & Hill, A. (2007). Caregiver Influences on Emerging Emotion Regulation: Biological and Environmental Transactions in Early Development. Handbook of emotion regulation (pp. 229-248). The Guilford Press.
  • Cole, P. M., Michel, M. K., & Teti, L. O. (1994). The development of emotion regulation and dysregulation: A clinical perspective. Monographs of the society for research in child development, 59(2-3), 73-102.
  • Cracco, E., Van Durme, K., & Braet, C. (2015). Validation of the FEEL-KJ: An Instrument to Measure Emotion Regulation Strategies in Children and Adolescents. Plos One, 10(9).
  • Curby, T. W., Brown, C. A., Bassett, H. H., & Denham, S. A. (2015). Associations between preschoolers’ social–emotional competence and preliteracy skills. Infant and Child Development, 24(5), 549-570.
  • Duy, Y., & Yıldız, M. A. (2014). Ergenler için Duygu Düzenleme Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 5(41), 23-35.
  • Ecirli, H., & Ogelman, H. G. (2015). Beş-Altı Yaş Çocukları için Duygu Düzenleme Stratejileri Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 4(13), 85-100.
  • Eisenberg, N., Fabes, R., Guthrie, I., Murphy, B., Maszk, P., Holmgren, R., & Suh, K. (1996). The relations of regulation and emotionality to problem behavior in elementary school children. Development and Psychopathology, 8(1), 141-162.
  • Eisenberg, N., & Spinrad, T. L. (2004). Emotion-related regulation: Sharpening the definition. Child development, 75(2), 334-339.
  • Eisenberg, N., Hofer, C., & Vaughan, J. (2007). Effortful Control and Its Socioemotional Consequences. J. J. Gross (Eds.), Handbook of Emotion Regulation (ss. 287-306). Guilford Press.
  • Eldeliklioğlu, J., & Eroğlu, Y. (2015). A Turkish Adaptation of The Emotion Regulation Questionnaire. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1157-1168.
  • Ersan, C. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme Ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi. Doktora Tezi Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstiütüsü, Denizli.
  • Graziano, P. A., Reavis, R. D., Keane, S. P., & Calkins, S. D. (2007). The Role of Emotion Regulation and Children’s Early Academic Success. Journal of school psychology, 45(1), 3-19.
  • Gross, J. J. (1999). Emotion regulation: Past, present, future. Cognition & emotion, 13(5), 551-573.
  • Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291.
  • Gross, J. J. (2014). Emotion regulation: Conceptual and empirical foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3–20). The Guilford.
  • Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion Regulation: Conceptual Foundations. In J. J. Gross (Eds.), Handbook of emotion regulation (pp. 3-24). The Guilford.
  • Gülgez, Ö. (2018). İlkokul Çocuklarında Duygu Düzenleme ile Sosyal Yeterlilik İlişkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Hambleton, R. K., & Patsula, L. (1999). Increasing the Validity of Adapted Tests: Myths to be Avoided and Guidelines for Improving Test Adaptation Practices. Journal of Applied Testing Technology, 1(1), 1-30.
  • Hoffmann, J., & Russ, S. (2012). Pretend Play, Creativity, and Emotion Regulation in Children. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 6(2), 175-184.
  • Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Hyson, M. (2004). The Emotional Development of Young Children: Building an Emotion-centered Curriculum. Teachers College Press.
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2014). Eğitim Araştırmaları: Nicel Nitel ve Karma Yaklaşımlar (S. B. Demir, Çev.). Eğiten Kitap.
  • Kapçı, E. G., Uslu, R. İ., Akgün, E., & Acer, D. (2009). İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 16(1), 13-20.
  • Kline, R. B. (2015). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Guilford.
  • Lawshe, C. H. (1975). A Quantitative Approach To Content Validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
  • Luerssen, A., & Ayduk, O. (2014). The role of emotion and emotion regulation in the ability to delay gratification. In Handbook of emotion regulation (pp. 111-125). Guilford.
  • Macklem, G. L. (2008). Practitioner’s guide to emotion regulation in school-aged children. Springer Science & Business Media.
  • Murphy, K. R., & Davidshofer, C. O. (2014). Psychological Testing: Principles and Applications. Pearson Education.
  • Nyklíček, I., Vingerhoets, A., & Zeelenberg, M. (2011). Emotion regulation and well-being: A view from different angles. In I. Nyklíček, A. Vingerhoets, & M. Zeelenberg (Eds.), Emotion Regulation and Well-Being (pp. 1-9). Springer.
  • Phillips, K. F. V., & Power, M. J. (2007). A new self-report measure of emotion regulation in adolescents: The regulation of emotions questionnaire. Clinical Psychology & Psychotherapy, 14(2), 145-156.
  • Ramsden, S. R., & Hubbard, J. A. (2002). Family Expressiveness and Parental Emotion Coaching: Their Role in Children’s Emotion Regulation and Aggression. Journal of Abnormal Child Psychology, 30(6), 657-667.
  • Reeve, J. (2014). Understanding motivation and emotion. John Wiley & Sons.
  • Romanchych, E. L. (2014). Young Children’s Aggression: Links Between Emotion Regulation, Mother-Child Shared Affect, Parenting Practices and Parenting Support. Master Thesis, University of Windsor, Ontario.
  • Rugancı, R. N., & Gençöz, T. (2010). Psychometric Properties of A Turkish Version of The Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Clinical Psychology, 66(4), 442-455.
  • Russell, J. A. (2003). Core affect and the psychological construction of emotion. Psychological review, 110(1), 145.
  • Rydell, A.-M., Berlin, L., & Bohlin, G. (2003). Emotionality, emotion regulation, and adaptation among 5- to 8-year-old children. Emotion, 3(1), 30-47.
  • Rydell, A.-M., Thorell, L. B., & Bohlin, G. (2007). Emotion regulation in relation to social functioning: An investigation of child self-reports. European Journal of Developmental Psychology, 4(3), 293-313.
  • Savaşır, I. (1994). Ölçek uyarlamasındaki bazı sorunlar ve çözüm yollar. Türk Psikoloji Dergisi, 33(9), 27-32.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik Test Geliştirme ve Uyarlama Süreci. Anı Yayıncılık.
  • Southam-Gerow, M. A. (2014). Çocuklarda ve Ergenlerde Duygusal Düzenleme (M. Şahin, Çev.). Nobel Akademi.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve Lısrel Uygulamaları. Ekinoks Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2019). Using multivariate statistics (Seventh edition). Pearson.
  • Tavşancıl, E. (2019). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Nobel Akademik.
  • Thompson, R. A. (1991). Emotional regulation and emotional development. Educational Psychology Review, 3(4), 269-307.
  • Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the society for research in child development, 59(2-3), 25-52.
  • Thompson, R. A., & Calkins, S. D. (1996). The double-edged sword: Emotional regulation for children at risk. Development and Psychopathology, 8, 163-182.
  • Thompson, R. A., & Goodvin, R. (2007). Taming the tempest in the teapot emotion regulation in toddlers. In C. A. Brownell & C. B. Kopp (Eds.), Socioemotional Development in the Toddler Years: Transitions and Transformations (pp. 320-341). Guilford Press.
  • Totan, T. (2015). Duygu düzenlenme anketi Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliği. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 3, 153-161.
  • Tuna, E. (2020). Psychometric Properties of the Turkish Version of the Behavioral Emotion Regulation Questionnaire (BERQ). The Journal of General Psychology, 1-17.
  • Vatan, S. (2019). Özgül Duygular Temelli Duygu Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Klinik Psikiyatri, 22, 63-70.
  • Vatan, S., & Oruçlular-Kahya, Y. (2018). Duygu Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlilik Ve Güvenilirlik Çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19(2), 192-201.
  • Weston, R., & Gore, P. A. (2006). Yapısal Eşitlik Modellemesi İçin Kısa Bir Kılavuz. The Counseling Psychologist, 34(5), 719-751.
  • Yılmaz, H. (2020). Okul Öncesi Duygu Düzenleme Ölçeği’nin Geliştirilmesi ve Annelerin Duygu Düzenleme Güçlüklerinin Çocukların Duygu Düzenleme Becerilerini Yordayıcılığı. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yiğit, İ., & Guzey-Yiğit, M. (2017). Psychometric Properties of Turkish Version of Difficulties in Emotion Regulation Scale-Brief Form (DERS-16). Current Psychology, 38, 1503-1511.
  • Zinbarg, R. E., Revelle, W., Yovel, I., & Li, W. (2005). Cronbach’s, α Revelle’s β and McDonald’s ω H: Their relations with each other and two alternative conceptualizations of reliability. Psychometrika, 70(1), 123-133.
Toplam 63 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sümeyya Tatlı Harmancı 0000-0003-3710-1625

Abide Güngör Aytar 0000-0002-0327-3317

Yayımlanma Tarihi 10 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 52 Sayı: 237

Kaynak Göster

APA Tatlı Harmancı, S., & Güngör Aytar, A. (2023). Çocuklar için Duygu Düzenleme Ölçeği Çocuk Formu (ÇDDÖ) ve Yetişkin Formunun (ÇDDÖ-YF) Türkçeye Uyarlanması. Milli Eğitim Dergisi, 52(237), 71-106. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1072215