Bu araştırmanın amacı Türkiye’ de yaşayan 4-6 yaş grubu Suriyeli göçmen çocukların Türkçe erken okuryazarlık becerilerine yönelik ihtiyaçlarını belirlemektir. Çalışma grubunun belirlenmesinde Türk Kızılay Gaziantep Toplum Merkezi’nde kayıtlı 40 Suriyeli göçmen çocuğun ailelerine ulaşılarak araştırma ile ilgili bilgi verilmiş, araştırmaya katılmak isteyenler seçilmiştir. Veri toplama ve verilerin analizi süreçleri nitel ve nicel araştırma yöntemleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen göçmen çocukların Türkçe erken okuryazarlık becerilerini değerlendirme aracı ve uygulama sırasında kullanılacak bir gözlem formu kullanılarak toplanmıştır. Değerlendirme aracı ifade edici dil becerileri, alıcı dil becerileri, ses bilgisel farkındalık, yazı farkındalığı, görselleri eşleştirme, yazma öncesi becerileri boyutlarını içermektedir. Değerlendirme aracından elde edilen nicel veriler ve uygulayıcıların gözlem notlarına dayalı nitel verilerin analiz aşamasında, nicel ve nitel analiz yöntemleri birbiriyle ilişkilendirilerek bütüncül analizler yapılmıştır. Elde edilen bulgular çocukların Türkçe dilsel farkındalık düzeylerinin genel olarak %70’ in altında olduğunu göstermektedir. Buna göre geliştirilecek bir öğretim programında ifade edici dil becerileri, alıcı dil becerileri, ses bilgisel farkındalık, yazı farkındalığı, görselleri eşleştirme, yazma öncesi becerilerine yönelik kazanımlara yer verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Erken okur-yazarlık becerileri Suriyeli göçmen çocuklar ihtiyaç saptanma Türkçe dilsel farkındalık
Kızılay Gaziantep Toplum Sağlığı Merkezi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA GÖÇMEN EĞİTİMİ |