Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE EV ZİYARETLERİ: EV ZİYARETİ GÖZLEM FORMLARINA DAYALI BİR İNCELEME

Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 224, 267 - 284, 22.11.2019

Öz

Bu çalışma, okul öncesi öğretmenlerinin gerçekleştirdikleri ev ziyaretlerine
ilişkin doldurdukları ev ziyareti gözlem formlarının ev ziyaretlerinin amacı
bağlamında incelenmesi için yapılmıştır. Yapılan bu çalışma betimsel tarama
modelinde nitel bir çalışmadır. Çalışmanın verileri, 2017-2018 eğitim öğretim
yılı birinci yarıyılında Ankara ili Etimesgut İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı
resmi bir anaokulunda görev yapan altı okul öncesi öğretmenin doldurduğu
gözlem formlarından elde edilmiştir. Öğretmenler tarafından gerçekleştirilen
toplam 78 ev ziyaretine ilişkin “ev ziyareti gözlem formu” doküman analizine
tabi tutulmuştur. Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından
hazırlanan “Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek
Eğitim Rehberi – OBADER” (MEB, 2013) dikkate alınarak incelenen çalışmanın
sonucunda; öğretmenlerin öznel yargılarının ön planda olduğu, değerlendirilen
formlar ile OBADER tarafından belirtilen içeriğin farklılaştığı, gözlemlerin genel
olarak yapılandırıldığı, öğretmenlerin ev ziyaretinde nitelikten çok niceliksel
bulgu ve verilere önem verdiği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • ALINMAZ, İlker (2013). Okul Öncesi ve Sınıf Öğretmenlerinin Ev Ziyaretlerinde Karşılaştıkları Sorunlar, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Kütahya.
  • ALLEN, Susan F; TRACY, Elizabeth M (2004). “Revitalizing the Role of Home Visiting by School Social Workers”, Children & Schools, 26(4), 197-208.
  • ÇAMLIBEL ÇAKMAK, Özlem (2010). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımı”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(20), 1-17.
  • ERKAN, Semra; TARMAN, İlknur; ÖMRÜUZUN, Işıl; KOŞAN, Yekta; KURU, Nilüfer; KAY- MAK, Sabiha (2015). “Okul Öncesi Eğitimde Ev Ziyaretlerine İlişkin Öğretmen ve Ebeveyn Görüşlerinin Belirlenmesi”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 307-332.
  • KANDIR, Adalet; ÖZBEY, Saide; İNAL, Gözde (2010). Okul Öncesi Eğitimde Program (1): Ku- ramsal Temeller, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • LINCOLN, Yvonna S; GUBA, Egon G (1985). Naturalistic Inquiry, SAGE Publications, Newbury Park, CA.
  • MEB (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Rehberi –OBADER, Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MERRIAM, Sharan B (2013). Nitel Araştırma Türleri (Çev. F. Koçak Canbaz, M. Öz), Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama için Bir Rehber içinde (Çev. Ed. S. Turan), Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • MEYER, James A; MANN, Mary Beth (2006). “Teachers’ Perceptions of the Benefits of Home Visits for Early Elementary Children”, Early Childhood Education Journal, 34(1), 93-97.
  • ÖNCÜL, Fulya (2011). Öğretmenlerin Yapmış Olduğu Ev Ziyaretlerinin Aile Üzerindeki Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • TEMEL, Z. Fulya; AKSOY, Ayşe B; KURTULMUŞ, Z (2013). Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları, (Ed. Z. F. Temel) Aile Eğitimi ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları içinde, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • WASIK, Barbara Hanna; BRYANT, Donna M (2001). Home Visiting: Procedures for Helping Families (2nd Ed.), SAGE Publications, Newbury Park, CA.
  • YILDIZ, Seçil (2012). Okul Öncesi Eğitim Programında Yer Alan Ev Ziyaretlerinin İşlevselliğinin Öğretmen Görüşlerine göre Değerlendirilmesi (Nevşehir İli Örneği), Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Kayseri.
Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 224, 267 - 284, 22.11.2019

Öz

Kaynakça

  • ALINMAZ, İlker (2013). Okul Öncesi ve Sınıf Öğretmenlerinin Ev Ziyaretlerinde Karşılaştıkları Sorunlar, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Kütahya.
  • ALLEN, Susan F; TRACY, Elizabeth M (2004). “Revitalizing the Role of Home Visiting by School Social Workers”, Children & Schools, 26(4), 197-208.
  • ÇAMLIBEL ÇAKMAK, Özlem (2010). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımı”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(20), 1-17.
  • ERKAN, Semra; TARMAN, İlknur; ÖMRÜUZUN, Işıl; KOŞAN, Yekta; KURU, Nilüfer; KAY- MAK, Sabiha (2015). “Okul Öncesi Eğitimde Ev Ziyaretlerine İlişkin Öğretmen ve Ebeveyn Görüşlerinin Belirlenmesi”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 307-332.
  • KANDIR, Adalet; ÖZBEY, Saide; İNAL, Gözde (2010). Okul Öncesi Eğitimde Program (1): Ku- ramsal Temeller, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • LINCOLN, Yvonna S; GUBA, Egon G (1985). Naturalistic Inquiry, SAGE Publications, Newbury Park, CA.
  • MEB (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Rehberi –OBADER, Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MERRIAM, Sharan B (2013). Nitel Araştırma Türleri (Çev. F. Koçak Canbaz, M. Öz), Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama için Bir Rehber içinde (Çev. Ed. S. Turan), Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • MEYER, James A; MANN, Mary Beth (2006). “Teachers’ Perceptions of the Benefits of Home Visits for Early Elementary Children”, Early Childhood Education Journal, 34(1), 93-97.
  • ÖNCÜL, Fulya (2011). Öğretmenlerin Yapmış Olduğu Ev Ziyaretlerinin Aile Üzerindeki Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • TEMEL, Z. Fulya; AKSOY, Ayşe B; KURTULMUŞ, Z (2013). Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları, (Ed. Z. F. Temel) Aile Eğitimi ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları içinde, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • WASIK, Barbara Hanna; BRYANT, Donna M (2001). Home Visiting: Procedures for Helping Families (2nd Ed.), SAGE Publications, Newbury Park, CA.
  • YILDIZ, Seçil (2012). Okul Öncesi Eğitim Programında Yer Alan Ev Ziyaretlerinin İşlevselliğinin Öğretmen Görüşlerine göre Değerlendirilmesi (Nevşehir İli Örneği), Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Kayseri.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sebahat Aydos 0000-0002-4587-3353

Taşkın Taştepe 0000-0003-2603-4041

Yayımlanma Tarihi 22 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 48 Sayı: 224

Kaynak Göster

APA Aydos, S., & Taştepe, T. (2019). OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE EV ZİYARETLERİ: EV ZİYARETİ GÖZLEM FORMLARINA DAYALI BİR İNCELEME. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 267-284.