BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Teknoloji Destekli Geometri Dersindeki Geometrik Oluşum Edinimleri

Yıl 2012, Cilt: 8 Sayı: 3, 102 - 121, 08.01.2013

Öz

Bu çalışma kapsamında ilköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin oluşum problemlerinin çözümünde, oluşum araçlarını (hesap makinesi ve geometrik çizim araçları) nasıl kullandıklarına ve oluşumu gerçekleştirirken var olan geometrik ilişkilere dayalı nasıl muhakeme yaptıklarına odaklanılmıştır. Bu bağlamda çalışmanın genel amacı, TI-Nspire CAS kullanımı ile desteklenmiş bir öğretim sürecinin, öğrencilerin istenilen geometrik oluşumlarda var olan geometrik ilişkilere dayalı muhakemeler yoluyla oluşumu gerçekleştirmelerine etkisini incelemektir. Ayrıca bu öğretim sürecinin öğrencilerin kullandıkları stratejiler üzerindeki etkisi de ele alınmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı bu araştırmada 77 ilköğretim matematik öğretmenliği birinci sınıf öğrencisi katılımcı olarak belirlenmiştir. Çalışmanın verileri, her biri açık uçlu üçer sorudan oluşan ön test ve son test aracılığıyla toplanmış, nitel olarak analiz edilmiştir. Çalışma sonunda öntest ve sontest sonuçlarına göre, öğrencilerin geometrik oluşum problemlerinin çözümündeki muhakeme becerilerinde ve kullandıkları stratejilerde gelişim gösterdikleri görülmüş ve bu gelişimde TI-Nspire CAS ile desteklenmiş bir öğretim sürecinin, kağıt kalem ortamında gerçekleştirilen geometrik oluşumlarda etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Bennett, D. (2002). Exploring geometry with the Geometer’s Sketchpad. California: Key Curriculum Press
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: An ıntroduction to theory and methods. 3rd ed-Boston: Allyn and Bacon.
  • Cecconi, S., Capponi, B., & Bellemain, F. (2003). Cabri classe II. Nice: CRDP Académie de Nice Les Editions Archimède.
  • Duval, R. (1998), Geometry from a cognitive point of view. In C. Mammana and V. Villani (Eds.), Perspectives on the Teaching of Geometry for the 21st Century: An ICMI study. ( pp.37-52). Dordrecht: Kluwer.
  • Erduran, A. & Yeşildere, S. (2010). Geometrik yapıların inşasında pergel ve çizgecin kullanımı. İlköğretim Online, 9(1), 331-345. http://ilkogretim-online.org.tr
  • Goldenberg, E. P., Cuoco, A. A. & Mark, J. (1998). A role for geometry in general education. In R.
  • Lehrer & D. Chazan (Eds.), Designing Learning Environments for Developing Understanding of Geometry and Space (pp. 3-44). Mahwah: Lawrence Erlbaum A.
  • Guin, D., Ruthven, K.,& Trouche, L. (2005) The didactical challenge of symbolic calculators. Springer
  • Hanna, G. (2000). Proof, explanation and exploration: An overview. Educational Studies in Mathematics, 44, 5–23.
  • Janicic, P. (2006). GCLC-A Tool for constructive euclidean geometry and more than that. In A. Iglesias &N. Takayama (Eds.), Mathematical Software-ICMS 2006 Second International Congress on Mathematical Software (pp. 58-73). Castro Urdiales, Spain.
  • Jones, K. (1998). Theoretical frameworks for the learning of geometrical reasoning. Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, 18(1&2), 29-34.
  • Keyton, M. (1997). Students discovering geometry using dynamic geometry software. In King, J. & Schattschneider, D. (Eds.). Geometry Turned On (pp.63-68). Washington: Mathematical Association of America.
  • Köse, N. Y. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin dinamik geometri yazılımı cabri geometriyle simetriyi anlamlandırmalarının belirlenmesi: Bir eylem araştırması. (Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış doktora tezi). Eskişehir.
  • Leikin, R. (2004). Towards high quality geometrical tasks: reformulation of a proof problem, Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol 3, 209-216
  • Martin, G .E. (1998). Geometric constructions. New York: Springer.
  • Miles M., & Huberman, M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis (2nd Ed.). California: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB, 2005). İlköğretim matematik dersi 1-5. sınıflar öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Napitupulu, B. (2001). An exploration of students’ understanding and van Hiele levels of thinking on geometric constructions. (Simon Fraser University Unpublished Master Dissertation). Canada.
  • Smart, J. R. (1998). Modern geometries (5th ed.). CA: Brooks/Cole Publishing Company, Pacific Grove.
  • Stylianides, G. J. & Stylianides, A. J. (2005). Validation of solutions of construction problems in dynamic geometry environments. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 10, 31-47.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilüfer Köse

Dilek Tanışlı

Emel Özdemir Erdoğan

Tuba Yüzügüllü Ada

Yayımlanma Tarihi 8 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Köse, N., Tanışlı, D., Özdemir Erdoğan, E., Yüzügüllü Ada, T. (2013). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Teknoloji Destekli Geometri Dersindeki Geometrik Oluşum Edinimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 102-121. https://doi.org/10.17860/efd.93065

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.