Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hibrit Eğitim Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Öğretimsel Uygulamalara Yönelik Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 56 Sayı: 56, 1 - 21, 25.06.2022
https://doi.org/10.15285/maruaebd.1038137

Öz

Covid-19 salgını eğitim alanında tüm dünyada etkisini derinden hissettirmesiyle birlikte öğretimsel uygulamalarda deneyimlere dayalı örnek uygulamaların paylaşılarak uygulamaya geçirilmesi önem kazanmıştır. Bu çalışmanın temel amacı, çevrimiçi ve yüz yüze eğitim sürecinde fizik, kimya, biyoloji ve fen bilimleri öğretmenlerinin ortaokul ve liselerde öğretim faaliyetlerini sürdürürken yaşadıkları problemler, geliştirdikleri çözümler ve hibrit eğitim kapsamında edindikleri öğretimsel uygulama tecrübelerinin belirlenmesidir. Derinlemesine bilgilerin elde edilmesinin amaçlandığı çalışmada nitel araştırmalar kapsamında fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırma verileri 2020-2021 eğitim öğretim yılında Trabzon ve Uşak il merkezi ve ilçelerinde görev yapmakta olan 48 öğretmen ile mülakatlar yardımı ile elde edilmiştir. Mülakat verileri içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Mülakata ait veriler yorumlanırken tema, kategori ve kodlamalardan yararlanılmıştır. Hibrit eğitim sürecinde öğretmenler problem olarak; bakanlık tarafından sağlanan öğretimsel uygulamalar, öğrencilerin öğrenme ortamları, sosyal ve psikolojik etkiler ve teknolojik etkilerin olumsuzlukları ile yüzleşmektedirler. Bu problemlere, teknolojiyi ve sosyal medyayı öğretim amaçlı kullanıp diğer zümre öğretmenleri ile daha sıkı etkileşim kurularak çözümler geliştirilmiştir. Bu süreçte, teknoloji destekli ölçme-değerlendirme, sosyal medya aracılığı ile velilerle etkileşim, interaktif işbirlikli öğrenme ve teknolojik içerikli öğretim uygulamaları tecrübeleri gelişmiştir. Teknolojinin lise öğrencileri için etki değeri dikkate alındığında, fen derslerinin öğretiminde teknolojinin etkin kullanılabilmesi için fen öğretmenlerine, ihtiyaç duyulan eğitimlerin sunulması faydalı olacaktır.

Teşekkür

Pandemi koşullarında yüz yüze ve çevrimiçi zaman ayırarak araştırmamıza katkı sağlayan tüm meslektaşlarıma teşekkürü bir borç bilirim. Hepsinin yüreklerine sağlık.

Kaynakça

  • Affriyenni, Y., Hidayat, A., Swalaganata, G. (2020). Conceptual Understanding and Problem-Solving Skills: The Impact of Hybrid Learning on Mechanics. EDUPROXIMA: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 2(2), 67-75.
  • Anney, V. N. (2014). Ensuring the quality of the findings of qualitative research: Looking at trustworthiness criteria.
  • Aristika, A., Juandi, D. (2021). The Effectiveness of Hybrid Learning in Improving of Teacher-Student Relationship in Terms of Learning Motivation. Emerging Science Journal, 5(4), 443-456.
  • Aydın, E. (2020). Covid-19 döneminde EBA tv üzerinden yapilan Türkçe derslerinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 877-894.
  • Bakioğlu, B., Çevik, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Çakın, M., Akyavuz, E. K. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • Doğrukök, B., Kurnaz, A., Barışık, C. Ş., Kaynar, H. (2021). Lise Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Algılarının Farklı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 146-169.
  • Erickson, F. (2012). Qualitative research methods for science education. In Second international handbook of science education (pp. 1451-1469). Springer, Dordrecht.
  • Ertuğ, C. A. N. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Gencer, N. (2020). Pandemi sürecinde bireylerin koronavirüs (Kovid-19) korkusu: Çorum örneği. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, (4), 1153-1173.
  • Hatice, K. I. R., Kalfaoğlu, M., Aksu, H. H. (2021). Matematik Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarının Kullanımına Yönelik Görüşleri. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 8(1), 59-76.
  • Houghton, C., Casey, D., Shaw, D., Murphy, K. (2013). Rigour in qualitative case-study research. Nurse researcher, 20(4).
  • İltüzer, Y., Çevik, Y. D. (2021). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında kullanılan dürtme stratejilerinin üniversite öğrencilerinin performanslarına etkisi ve performans ile motivasyonlarına yönelik görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(2), 178-210.
  • İnci Kuzu, Ç. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan ilkokul uzaktan eğitim programı (EBA TV) ile ilgili veli görüşleri. Milli Eğitim, 49(1), 505-527.
  • Kavuk, E., Demirtaş, H. (2021). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Öğretmenlerin Uzaktan Eğitimde Yaşadığı Zorluklar. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(1), 55-73.
  • Korucu, A. T., Kabak, K. (2020). Türkiye'de hibrit öğrenme uygulamaları ve etkileri: Bir meta analiz çalışması. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 2(2), 88-112.
  • Kumaş, A. (2021). Covid-19 uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin evdeki öğrenme ortamlarının değerlendirilmesi. International Academic Social Resources Journal, (e-ISSN: 2636-7637), 6, 23, 354-372. https://doi.org/10.31569/ASRJOURNAL.182
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020). http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-martta-baslayacak-uzaktan-eg¬itime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr. (erişim tarihi: 17.10.2021)
  • Northcutt, N., McCoy, D. (2004). Interactive qualitative analysis: A systems method for qualitative research. Sage.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (OSYM). (2020). https://www.osym.gov.tr/TR,2057/ossde-illere-gore-sinav-sonuc-bilgileri.html (erişim tarihi: 17.04.2021)
  • Özdoğan, A. Ç., Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Özer, M., Suna, H. E. (2020). Covid-19 salgını ve eğitim. Şeker, Özer, A. ve C. Korkut (Der.), Küresel salgının anatomisi: İnsan ve toplumun geleceği içinde, 171-192.
  • Özgül, E., Ceran, D., Yıldız, D. (2020). Uzaktan eğitimle yapılan Türkçe dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 395-412.
  • Padilla-Díaz, M. (2015). Phenomenology in educational qualitative research: Philosophy as science or philosophical science. International journal of educational excellence, 1(2), 101-110.
  • Pérez-Sanagustín, M., Hilliger, I., Alario-Hoyos, C., Kloos, C. D., Rayyan, S. (2017). H-MOOC framework: reusing MOOCs for hybrid education. Journal of Computing in Higher Education, 29(1), 47-64.
  • Potra, S., Pugna, A., Pop, M. D., Negrea, R., Dungan, L. (2021). Facing COVID-19 Challenges: 1st-Year Students’ Experience with the Romanian Hybrid Higher Educational System. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), 3058.
  • Serap, T. E. P. E. (2021). A Performance Analysis for Face-to-Face, Distance and Hybrid Education Models Based on Student Satisfaction. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (23), 254-271.
  • Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı (SETA). (2021). https://setav.org/assets/uploads/2021/08/R190.pdf. (erişim tarihi: 01.11.2021)
  • Strauss, A. L. (1987). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge university press.
  • Telli, S. G., Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Triyason, T., Tassanaviboon, A., Kanthamanon, P. (2020, July). Hybrid Classroom: Designing for the New Normal after COVID-19 Pandemic. In Proceedings of the 11th International Conference on Advances in Information Technology (pp. 1-8).
  • Türker, A., and Dündar, E. (2020). COVID-19 Pandemi Sürecinde Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Üzerinden Yürütülen Uzaktan Eğitimlerle İlgili Lise Öğretmenlerinin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 323-342.
  • Türkiye Sanayici ve İş İnsanları Derneği (TÜSİAD). 2021. https://tusiad.org › raporlar › item › download. (erişim tarihi: 16.11.2021)
  • Xie, X., Siau, K., Nah, F. F. H. (2020). COVID-19 pandemic–online education in the new normal and the next normal. Journal of Information Technology Case and Application Research, 22(3), 175-187.
  • Yaman, B. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde Türkiye ve Çin’de uzaktan eğitim süreç ve uygulamalarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(Pandemi Özel Sayısı), 1-1.
  • Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (YE¬GİTEK). (2021). http://yegitek.meb.gov.tr/www/sayilarla-uzaktan-egitim/icerik/3225. (erişim tarihi: 19.11.2021)
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Science Teachers’ Views on Educational Practices in the Hybrid Education Process

Yıl 2022, Cilt: 56 Sayı: 56, 1 - 21, 25.06.2022
https://doi.org/10.15285/maruaebd.1038137

Öz

With the COVID-19 pandemic’s profound effect on education all over the world, sharing and implementing exemplary practices based on experiences have become important in educational practices. The main purpose of this study is to determine the problems physics, chemistry, biology, and science teachers have experienced in the online and face-to-face education process while continuing their teaching activities in secondary schools and high schools, the solutions they’ve developed, and the educational practice experiences they’ve gained within the scope of hybrid education. This study aims to obtain in-depth information using the phenomenological design within the scope of qualitative research. The research data were obtained through interviews with 48 teachers working in Trabzon’s and Uşak’s city centers and districts in the 2020-2021 academic year. The interview data have been evaluated using content analysis. Themes, categories, and codes were used while interpreting the interview data. Teachers encountered negative impacts regarding the instructional practices provided by the ministry and the students’ learning environments as well as negative psychosociological effects and technological impacts regarding the process of implementing hybrid education. Solutions have been developed for these problems by using technology and social media for teaching purposes and by establishing closer interactions with other teacher committees. Technology-supported assessment and evaluations, social media-based parental interactions, interactive cooperative learning, and technological teaching practices were developed in this process. When considering the impact technology has had on high school students, providing science teachers with the necessary training to use technology effectively would be beneficial with regard to teaching science lessons.

Kaynakça

  • Affriyenni, Y., Hidayat, A., Swalaganata, G. (2020). Conceptual Understanding and Problem-Solving Skills: The Impact of Hybrid Learning on Mechanics. EDUPROXIMA: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 2(2), 67-75.
  • Anney, V. N. (2014). Ensuring the quality of the findings of qualitative research: Looking at trustworthiness criteria.
  • Aristika, A., Juandi, D. (2021). The Effectiveness of Hybrid Learning in Improving of Teacher-Student Relationship in Terms of Learning Motivation. Emerging Science Journal, 5(4), 443-456.
  • Aydın, E. (2020). Covid-19 döneminde EBA tv üzerinden yapilan Türkçe derslerinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 877-894.
  • Bakioğlu, B., Çevik, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Çakın, M., Akyavuz, E. K. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • Doğrukök, B., Kurnaz, A., Barışık, C. Ş., Kaynar, H. (2021). Lise Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Algılarının Farklı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 146-169.
  • Erickson, F. (2012). Qualitative research methods for science education. In Second international handbook of science education (pp. 1451-1469). Springer, Dordrecht.
  • Ertuğ, C. A. N. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Gencer, N. (2020). Pandemi sürecinde bireylerin koronavirüs (Kovid-19) korkusu: Çorum örneği. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, (4), 1153-1173.
  • Hatice, K. I. R., Kalfaoğlu, M., Aksu, H. H. (2021). Matematik Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarının Kullanımına Yönelik Görüşleri. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 8(1), 59-76.
  • Houghton, C., Casey, D., Shaw, D., Murphy, K. (2013). Rigour in qualitative case-study research. Nurse researcher, 20(4).
  • İltüzer, Y., Çevik, Y. D. (2021). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında kullanılan dürtme stratejilerinin üniversite öğrencilerinin performanslarına etkisi ve performans ile motivasyonlarına yönelik görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(2), 178-210.
  • İnci Kuzu, Ç. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan ilkokul uzaktan eğitim programı (EBA TV) ile ilgili veli görüşleri. Milli Eğitim, 49(1), 505-527.
  • Kavuk, E., Demirtaş, H. (2021). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Öğretmenlerin Uzaktan Eğitimde Yaşadığı Zorluklar. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(1), 55-73.
  • Korucu, A. T., Kabak, K. (2020). Türkiye'de hibrit öğrenme uygulamaları ve etkileri: Bir meta analiz çalışması. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 2(2), 88-112.
  • Kumaş, A. (2021). Covid-19 uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin evdeki öğrenme ortamlarının değerlendirilmesi. International Academic Social Resources Journal, (e-ISSN: 2636-7637), 6, 23, 354-372. https://doi.org/10.31569/ASRJOURNAL.182
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020). http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-martta-baslayacak-uzaktan-eg¬itime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr. (erişim tarihi: 17.10.2021)
  • Northcutt, N., McCoy, D. (2004). Interactive qualitative analysis: A systems method for qualitative research. Sage.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (OSYM). (2020). https://www.osym.gov.tr/TR,2057/ossde-illere-gore-sinav-sonuc-bilgileri.html (erişim tarihi: 17.04.2021)
  • Özdoğan, A. Ç., Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Özer, M., Suna, H. E. (2020). Covid-19 salgını ve eğitim. Şeker, Özer, A. ve C. Korkut (Der.), Küresel salgının anatomisi: İnsan ve toplumun geleceği içinde, 171-192.
  • Özgül, E., Ceran, D., Yıldız, D. (2020). Uzaktan eğitimle yapılan Türkçe dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 395-412.
  • Padilla-Díaz, M. (2015). Phenomenology in educational qualitative research: Philosophy as science or philosophical science. International journal of educational excellence, 1(2), 101-110.
  • Pérez-Sanagustín, M., Hilliger, I., Alario-Hoyos, C., Kloos, C. D., Rayyan, S. (2017). H-MOOC framework: reusing MOOCs for hybrid education. Journal of Computing in Higher Education, 29(1), 47-64.
  • Potra, S., Pugna, A., Pop, M. D., Negrea, R., Dungan, L. (2021). Facing COVID-19 Challenges: 1st-Year Students’ Experience with the Romanian Hybrid Higher Educational System. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), 3058.
  • Serap, T. E. P. E. (2021). A Performance Analysis for Face-to-Face, Distance and Hybrid Education Models Based on Student Satisfaction. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (23), 254-271.
  • Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı (SETA). (2021). https://setav.org/assets/uploads/2021/08/R190.pdf. (erişim tarihi: 01.11.2021)
  • Strauss, A. L. (1987). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge university press.
  • Telli, S. G., Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Triyason, T., Tassanaviboon, A., Kanthamanon, P. (2020, July). Hybrid Classroom: Designing for the New Normal after COVID-19 Pandemic. In Proceedings of the 11th International Conference on Advances in Information Technology (pp. 1-8).
  • Türker, A., and Dündar, E. (2020). COVID-19 Pandemi Sürecinde Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Üzerinden Yürütülen Uzaktan Eğitimlerle İlgili Lise Öğretmenlerinin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 323-342.
  • Türkiye Sanayici ve İş İnsanları Derneği (TÜSİAD). 2021. https://tusiad.org › raporlar › item › download. (erişim tarihi: 16.11.2021)
  • Xie, X., Siau, K., Nah, F. F. H. (2020). COVID-19 pandemic–online education in the new normal and the next normal. Journal of Information Technology Case and Application Research, 22(3), 175-187.
  • Yaman, B. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde Türkiye ve Çin’de uzaktan eğitim süreç ve uygulamalarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(Pandemi Özel Sayısı), 1-1.
  • Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (YE¬GİTEK). (2021). http://yegitek.meb.gov.tr/www/sayilarla-uzaktan-egitim/icerik/3225. (erişim tarihi: 19.11.2021)
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Kumaş 0000-0002-2898-9477

Sabri Kan 0000-0003-1016-1257

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2022
Kabul Tarihi 15 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 56 Sayı: 56

Kaynak Göster

APA Kumaş, A., & Kan, S. (2022). Hibrit Eğitim Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Öğretimsel Uygulamalara Yönelik Görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 56(56), 1-21. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1038137