Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERININ İNGİLİZCE DERSİ EĞİTİM PROGRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA İNCELENMESİ

Yıl 2021, Sayı: 60, 302 - 330, 12.11.2021
https://doi.org/10.21764/maeuefd.916712

Öz

Bu araştırma, İngilizce öğretmenlerinin İngilizce dersi eğitim programına (İDEP) ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya İç Anadolu Bölgesi’nin bir ili merkez ilçesinde görev yapan 59 İngilizce öğretmeni katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlere İDEP’e ilişkin algılarını ortaya koymaları için açık uçlu bir anket formu uygulanmıştır. Anket formunda öğretmenlerden “İngilizce eğitim programı … gibidir; çünkü …” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Öğretmenlerin İDEP’e ilişkin düşünceleri içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin İDEP’e ilişkin olarak toplam 54 adet metafor ürettikleri görülmüştür. Öğretmenler tarafından en çok üretilen metaforlar “hayat, hedefe ulaştıran yol, iskelet ve yemek”tir. Öğretmenlerin ürettikleri metaforlardan; zaruri/gerekli olarak program, sistematik bir yapı olarak program, araç/vasıta olarak program, kaynak olarak program, rehber olarak program, gelişim olarak program, çeşitlilik sunan bir yapı olarak program, kararsız ve sürekli değişen bir yapı olarak program ve yararsız olarak görülen program olmak üzere toplam 9 kategori oluşturulmuştur.

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S. ve Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(3), 329-354.
  • Akınoğlu, O. (2017). Pre-service teachers’ metaphorical perceptions regarding the concept of curriculum. International Journal of Instruction, 10(2), 263-278.
  • Aykaç, N. ve Çelik, Ö. (2014). Öğretmenlerin ve Öğretmen Adaylarının Eğitim Programına İlişkin Metaforik Algılarının Karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 39(173), 328-340.
  • Arslan, P. (2020). Okul kavramına ilişkin metaforlar. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3 (1), 1-14. Aslan, O. (2019). Velilerin ‘öğretmen’ kavramına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 4(8), 78-95.
  • Büyükduman, F. İ. (2005). İlköğretim okulları İngilizce öğretmenlerinin birinci kademe İngilizce öğretim programına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 55-64.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A. Canbazoğlu Bilici, S. (2019). Örnekleme yöntemleri, İçinde H. Özmen ve O. Karamustafaoğlu (Ed.). Eğitimde araştırma yöntemleri (s. 55-80) . Pegem Akademi.
  • Cresswell, J.W. ve Plano Clark, V.L. (2011). Designing and Conducting Mixed Method Research. 2nd. Sage; Thousand Oaks, CA. Çelik Şahin, Ç., Avcı, Y. E. ve Anık, S. (2020). Dijital liderlik algısının metaforlar yoluyla incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 271-286.
  • Çelik, K., Çatalbaş, G. ve Tomul, E. (2014). İlköğretim kurumu öğrencilerinin “sınıf öğretmeni” kavramına ilişkin metaforik algıları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(16) 1-16.
  • Çırak Kurt, S. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin “öğretim programı” kavramına ilişkin metaforik algıları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 631-641.
  • Daşdemir, İ. ve Köksoy, A.M. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Turkish Studies-Education, 15(2), 751-763.
  • Doğan, D. (2014). Öğretmen adaylarının perspektifinden okul kavramının metaforlarla analizi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(3), 361-382.
  • Egüz, Ş. ve Öntaş, T. (2018). Ortaokul öğrencilerinin “öğretmen” kavramına ilişkin kullandıkları metaforlar. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 79-91.
  • Gömleksiz, M.N. (2002). Üniversitelerde yürütülen yabancı dil derslerine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 143-158.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141.
  • Hismanoğlu, M. (2013). Does English language teacher education curriculum promote CEFR awareness of prospective EFL teachers? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 938-945. DOI: 10.1016/j.sbspro.2013.09.307
  • İzalan, Z. ve Göğebakan Yıldız, D. (2018). A comparative study of classroom teachers' educational beliefs and metaphorical perceptions of curriculum. International Online Journal of Educational Sciences, 10(4), 199-214
  • Kahraman, S., Gürkan G. ve Özgün, B.B. (2017). Öğretmen adaylarının bilgi kavramına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(8):1-18.
  • Kara, M. ve Bozbayındır, F. (2019). Aday öğretmenlerin okul kavramına ilişkin algıları: Bir metafor çalışması. Anadolu Türk Eğitim Dergisi, 1(1), 18-34.
  • Kıral, E. (2015). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen metaforları, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 57-65.
  • Kırkgöz, Y. (2007). English language teaching in Turkey: Policy changes and their implementations. Regional Language Center Journal, 38, 216-228. DOI: 10.1177/0033688207079696
  • Kırkgöz, Y. (2008). A case study of teachers’ implementation of curriculum innovation in English language teaching in Turkish primary education. Teaching and Teacher Education, 24(7), 1859-1875. DOI: 10.1016/j.tate.2008.02.007
  • Kırkgöz, Y. (2009). Globalization and English language policy in Turkey. Educational Policy, 23(5), 663-684. DOI: 10.1177/0895904808316319
  • Kırkgöz, Y., Çelik, S. ve Arıkan, A. (2016). Laying the Theoretical and Practical Foundations for a New Elementary English Curriculum in Turkey: A Procedural Analysis (Türkiye’deki yeni ilköğretim ingilizce programın teorik ve pratik temellerinin incelenmesi: Bir süreç analizi). Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3) 1199-1212.
  • Kızıldağ, A. (2009). Teaching English in Turkey: dialogues with teachers about the challenges in public primary schools. International Electronic Journal of Elementary Education, 1(3), 188-201.
  • Kliebard, H. M. (1982). Curriculum theory as metaphor. Theory into Practice, 21(1), 11-17.
  • Korkmaz, F. ve Bağçeci, B. (2013). Lise öğrencilerinin ‘‘üniversite’’ kavramına ilişkin metaforik algıların incelemesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 187-204.
  • Memduhoğlu H. B., Turhan M. ve Keleş E. (2016). Öğretmenlerin öğretmen kavramına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla belirlenmesi. IIIrd International Eurasian Educational Research Congress, Muğla, Türkiye, 31 Mayıs - 03 Haziran 2016, s.609-610
  • Merter, F., Kartal, Ş. ve Çağlar, İ. (2012). Ortaöğretim İngilizce dersi yeni öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 43-58.
  • Miles, M, B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Nalçacı, A. ve Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 239-258.
  • NCERT (2014). Basics in education: textbook for B.Ed. course. New Delhi: National Council of Educational Research and Training. Onat Kocabıyık, O. (2015). Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Örten, D. ve Erginer, E. (2016). Türkiye’de eğitimde program geliştirme alanındaki öncü akademisyenlerin eğitimde program geliştirmeye ilişkin metaforik algıları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(11), 387-414.
  • Özdemir, S.M. (2012). Eğitim programı kavramına ilişkin öğretmen adaylarının metaforik algıları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(3), 369-393.
  • Özdemir, S.M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 126-149.
  • Özüdoğru, F. ve Adıgüzel, O. C. (2015). İlkokul 2. sınıf İngilizce öğretim programının değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 1251 – 1276
  • Pathak, V. C. (2017). Phenomenological research: A study of lived experiences. IJARIIE. 3(1), 1719-1722.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, California: Sage publications.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Saban, A., Koçbeker, B.N., ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), (2), 461-522.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131–155
  • Sarıkaya, B. (2018). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(2), 1-16.
  • Semerci, N. ve Özçelik, C. (2018). Okul yöneticilerinin eğitim programı kavramına ilişkin algıları. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1-12.
  • Tan-Şişman, G. ve Kerkez, B. (2019). Mesleki ve teknik eğitim öğretmenlerinin eğitim programı kavramına ilişkin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 262-286. doi: 10.9779/pauefd.516706
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2011). İlköğretim programı üzerine öğretmen metaforları. İçinde Z. Kaya ve U. Demiray (Ed.), 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, (s. 795-809). Antalya, Türkiye.
  • Yıldıran, C. ve Tanrıseven, I. (2015). İngilizce öğretmenlerinin ilkokul 2. sınıf İngilizce dersi öğretim programı hakkındaki görüşleri. International Journal of Language Academy, 3(1), 210-223. DOI:http://dx.doi.org/10.18033/ijla.139
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayınları: Ankara.
  • Yılmaz, F., Göçen, S. ve Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1). 15-164.
  • Yücel, E., Dimici, K., Yıldız, B. ve Bümen, N. T. (2017) Son 15 yılda yayımlanan ilk ve ortaöğretim İngilizce dersi öğretim programları üzerine bir analiz, Ege Eğitim Dergisi 18 (2): 702 – 737.
  • Yüksel, P. ve Yıldırım, S. (2015). Theoretical Frameworks, Methods, and Procedures for Conducting Phenomenological Studies in Educational Settings. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(1), 1-20.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Yıldız

Sibel Korkmazgil

Yayımlanma Tarihi 12 Kasım 2021
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Yıldız, H., & Korkmazgil, S. (2021). İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERININ İNGİLİZCE DERSİ EĞİTİM PROGRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(60), 302-330. https://doi.org/10.21764/maeuefd.916712