Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okullardaki Eğitim-Öğretim Faaliyetlerine İlişkin Velilerin Görüşleri: Nitel Araştırma

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 11 - 28, 01.07.2017

Öz

Bu çalışmada nitel araştırma
yöntemi kullanılarak
velilerin okuldaki eğitim-öğretim faaliyetlerine
ilişkin görüş ve beklentilerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Katılımcıların
seçiminde ölçüt örneklem kullanılmıştır. Ölçüt olarak farklı okul türleri,
okulun ikili ya da tekli eğitim yapma durumu, okulla ilgili olma, cinsiyet ve
eğitim düzeyi kullanılmıştır. Okulla ve öğrenciyle ilgili olma durumundan
dolayı cinsiyetleri dengelenememiş 8 kadın ve 2 erkek olmak üzere toplam 10
veli araştırmaya gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplamak için
araştırmacı tarafından uzman görüşü de alınarak geliştirilen yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen
verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Görüşmelerden elde
edilen verilerin analizi sonucunda öğrenci velilerinin önemli bir kısmı okulda
verilen eğitimin MEB amaçlarına uygun olduğunu fakat okullarda verilen eğitimi
çocuklar için yeterli görmediklerini belirtmiştir.   Velilerin çoğu öğretmenlerin derslerde
farklı yöntemlere yer vermediğini, bazı öğretmenlerin sorumluluklarını yerine
getirirken, bazılarının ise sorumluluklarını yerine getirmediğini ifade
etmiştir. Velilerin bir kısmı okullarının iyi yönetildiğini ve okul yönetimiyle
herhangi bir problem yaşamadıklarını ifade ederken bazı veliler okullarının iyi
yönetilmediğini belirtmiştir. Velilerin çoğu okullarda disiplinin şiddet
içermemesini ve davranış bozukluğu gösteren öğrencilerle ilişkin sorunların
çözümünde öğrenci ve ailesi ile iletişim kurulması gerekli görmüşlerdir.
Bununla birlikte bazı veliler okuldaki disiplinin daha sert olması gerektiğini
ve öğrencilerin öğretmenlerinden ve idareden çekinmesi gerektiğini
vurgulamıştır. Velilerin katıldığı okullara, cinsiyetlerine ve eğitim düzeylerine
ilişkin bazı farklılıklar tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Altun, S. A. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi, İlköğretim Online, 8(2). 567-586.
  • Bakioğlu, A., & Bahçeci, M. (2010). Velilerin okul imajına ilişkin görüşlerinin incelenmesi, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı: 31, Sayfa: 25 – 55.
  • Çalık, C. (2007). Okul çevre ilişkisinin okul geliştirmedeki rolü: kavramsal bir çözümleme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3). 123-139.
  • Çengelci, T., Hancı, B., & Karaduman, H. (2013). Okul ortamında değerler eğitimi konusunda öğretmen ve öğrenci görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 33-56.
  • Çubukçu, Z., Özenbaş, D. E., Çetinkaya, N., Satı, D., & Şeker, Ü. Y. (2012). Yönetici, öğretmen, öğrenci ve veli gözünde öğretmenin sahip olması gereken değerler. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(1), 25-38.
  • Dilekmen, M. (2008). Etkili eğitim için etkili öğretmenlik. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2).213-221.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, İstanbul: Alkım Yayıncılık.
  • Esen, E. (2009). Öğrenci Mevcudu 1000 ve Üzeri Olan Resmi İlköğretim Okullarında Yaşanan Yönetim Sorunları, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstirüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Gökçe, E. (2000). İlköğretimde okul aile işbirliğinin geliştirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 204-209.
  • Helvacı, M. A., & Aydoğan, İ. (2011). Etkili okul ve etkili okul müdürüne ilişkin öğretmen görüşleri, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4/2, 41-60.
  • Özbaş, M.(2014). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Aile Memnuniyetini Karşılama Düzeyine İlişkin Veli Görüşleri. Eğitim Bilimleri araştırma dergisi, Uluslararası e-dergi, Cilt 4 sayı 1, sayfa 243-258.
  • Özkan, M., & Arslantaş, H. İ. (2013). Etkili öğretmen özellikleri üzerine sıralama yöntemiyle bir ölçekleme çalışması, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 311-330.
  • Özdemir, S., & Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 295-322.
  • Potberg, C. A. (2014). Factors contributing to school effectiveness in a disadvantaged community in the Western Cape: A case study (Doctoral dissertation, Cape Peninsula University of Technology). Mowbray
  • Sammons, P., Hillman, J. and Mortimore, P. (1995) Key Characteristics of Effective Schools: a Review of School Effectiveness Research. Report by the Institute of Education, University of London, for the Office for Standards in Education.
  • Shannon, G. S., & Bylsma, P. (2007). Nine characteristics of high-performing schools. Office of Superintendent of Public Instruction.
  • Selvitopu, A., Taş, A., & Bora, V. (2015). Ortaöğretim öğrencilerine kazandırılması gereken değerlere ilişkin velilerin okuldan beklentileri, Kastamonu Eğitim Dergisi,23(3), 979-994.
  • Yiğittir, S. (2010). İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(19), 207-223.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 11 - 28, 01.07.2017

Öz

Kaynakça

  • Altun, S. A. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi, İlköğretim Online, 8(2). 567-586.
  • Bakioğlu, A., & Bahçeci, M. (2010). Velilerin okul imajına ilişkin görüşlerinin incelenmesi, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı: 31, Sayfa: 25 – 55.
  • Çalık, C. (2007). Okul çevre ilişkisinin okul geliştirmedeki rolü: kavramsal bir çözümleme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3). 123-139.
  • Çengelci, T., Hancı, B., & Karaduman, H. (2013). Okul ortamında değerler eğitimi konusunda öğretmen ve öğrenci görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 33-56.
  • Çubukçu, Z., Özenbaş, D. E., Çetinkaya, N., Satı, D., & Şeker, Ü. Y. (2012). Yönetici, öğretmen, öğrenci ve veli gözünde öğretmenin sahip olması gereken değerler. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(1), 25-38.
  • Dilekmen, M. (2008). Etkili eğitim için etkili öğretmenlik. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2).213-221.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, İstanbul: Alkım Yayıncılık.
  • Esen, E. (2009). Öğrenci Mevcudu 1000 ve Üzeri Olan Resmi İlköğretim Okullarında Yaşanan Yönetim Sorunları, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstirüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Gökçe, E. (2000). İlköğretimde okul aile işbirliğinin geliştirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 204-209.
  • Helvacı, M. A., & Aydoğan, İ. (2011). Etkili okul ve etkili okul müdürüne ilişkin öğretmen görüşleri, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4/2, 41-60.
  • Özbaş, M.(2014). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Aile Memnuniyetini Karşılama Düzeyine İlişkin Veli Görüşleri. Eğitim Bilimleri araştırma dergisi, Uluslararası e-dergi, Cilt 4 sayı 1, sayfa 243-258.
  • Özkan, M., & Arslantaş, H. İ. (2013). Etkili öğretmen özellikleri üzerine sıralama yöntemiyle bir ölçekleme çalışması, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 311-330.
  • Özdemir, S., & Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 295-322.
  • Potberg, C. A. (2014). Factors contributing to school effectiveness in a disadvantaged community in the Western Cape: A case study (Doctoral dissertation, Cape Peninsula University of Technology). Mowbray
  • Sammons, P., Hillman, J. and Mortimore, P. (1995) Key Characteristics of Effective Schools: a Review of School Effectiveness Research. Report by the Institute of Education, University of London, for the Office for Standards in Education.
  • Shannon, G. S., & Bylsma, P. (2007). Nine characteristics of high-performing schools. Office of Superintendent of Public Instruction.
  • Selvitopu, A., Taş, A., & Bora, V. (2015). Ortaöğretim öğrencilerine kazandırılması gereken değerlere ilişkin velilerin okuldan beklentileri, Kastamonu Eğitim Dergisi,23(3), 979-994.
  • Yiğittir, S. (2010). İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(19), 207-223.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Yakup Ayaydın

Ahmet Katılmış

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 13 Ocak 2017
Kabul Tarihi 30 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ayaydın, Y., & Katılmış, A. (2017). Okullardaki Eğitim-Öğretim Faaliyetlerine İlişkin Velilerin Görüşleri: Nitel Araştırma. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 11-28.

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education