Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 4 - ICETOL Special Issue, 880 - 895, 31.12.2021
https://doi.org/10.31681/jetol.982704

Öz

Kaynakça

  • Attard, C. Holmes, K. (2020). An exploration of teacher and student perceptions of blended learning in four secondary mathematics classrooms. Math Ed Res J https://doi.org/10.1007/s13394-020-00359-2.
  • Baker, C., Wuest, J. & Stern, P.N. (1992). Method Slurring: The Grounded Theory/ Phenomenology Example. Journal of Advanced Nursing, 17(11), 1355-1360. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.1992.tb01859.x
  • Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transitioning to online education in schools during a SARS-CoV-2 coronavirus (COVID-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5 (4).
  • Brantlinger, E., Jimenez, R., Klingner, J., Marleen, P. & Virginia, R. (2005). Qualitative Studies in Special Education. Exceptional Children, 71(2), 195-207. https://doi.org/10.1177/001440290507100205
  • Begimbetova, K, (2015). Satisfactory level of teachers and students in distance learning. Master Thesis, University of Gazi.
  • Bilgiç Doğan, H. G. (2014). Yükseköğretim Kurumlarında Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Programları Bileşenleri: Uygulamalar ve Sorun Alanları (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi Ankara.
  • Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The lancet, 395 (10227), 912-920.
  • Cheng, X. (2020). Challenges of'school’s out, but class’s on to school education: a practical exploration of Chinese schools during the COVID-19 Pandemic. SCI Insight Edu Front, 5 (2), 501-516.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, (Çev. Ed: Bütün, M. & Demir, S.B.). 5. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çelikdemir, K. (2020). Continuing learning in the COVID-19 outbreak, Ankara, Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Doğan, S., & Koçak, E. (2020). EBA sistemi bağlamında uzaktan eğitim faaliyetleri üzerine bir inceleme. Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(14), 111-124.
  • Fuentes, S. Q., & Ma, J. (2018). Promoting teacher learning: A framework for evaluating the educative features of mathematics curriculum materials. Journal of Mathematics Teacher Education, 21 (4), 351-385.
  • Giannini, S., & Lewis, S. G. (2020). Three ways to plan for equity during the coronavirus school closures. Retrieved from World Education Blog: https://gemreportunesco. WordPress. COM/2020/03/25/three-ways-to-plan-for-equity-during-the-coronavirus-school-closures.
  • Holt, E. (2007). Yeni ilköğretim matematik programı (1-5) ile ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1), 63-88.
  • Karip E. (2020). COVID-19 schools closed and after, Ankara, Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Keleş, Ö. (2009). An investigation of elementary and mathematics teachers’ views about the new elementary school mathematics curriculum. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kleiman, S. (2004). Phenomenology: To Wonder and Search for Meanings. Nurse Researcher, 11(4), 7-19. https://doi.org/10.7748/nr2004.07.11.4.7.c6211.
  • Koballa Jr, T., Graber, W., Coleman, D. C., & Kemp, A. C. (2000). Prospective gymnasium teachers' conceptions of chemistry learning and teaching. International Journal of Science Education, 22 (2), 209-224.
  • Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/200424
  • Kontrová, L. (2015). Mathematical Learning In Online Education Space. University of Zilina (Slovakia).
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni İlköğretim Birinci Sınıf Programının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 419-431.
  • Köse, E. (2011). İlköğretim Matematik Programının Eğitsel Eleştiri Modeline Göre Değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 1-11.
  • Kuzu, A. (2013). Araştırmaların Planlanması. A. A. Kurt (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri İçinde (ss. 19-45). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (1,2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Yazar.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020b). EBA TV ders yayını, it was obtained from https://www.eba.gov.tr/web on April 02, 2020.
  • Mirzakhani, M., Ashrafzadeh, H., & Ashrafzadeh, A. (2010). The virtual university: Advantages and disadvantages. In 2010 4th International Conference on Distance Learning and Education (pp. 32-36). IEEE.
  • Mulenga, E. M., & Marbán, J. M. (2020). Is COVID-19 the gateway for digital learning in mathematics education?. Contemporary Educational Technology, 12 (2), ep269.
  • Muthuprasad, T., Aiswarya, S., Aditya, K. S., & Jha, G. K. (2021). Students’ perception and preference for online education in India during COVID-19 pandemic. Social Sciences & Humanities Open, 3 (1), 100101.
  • Myers, K., & Cannon, S. O. (2018). Looking inward: (Re) negotiating and (re) navigating mathematics teacher beliefs as teacher educators, students and scholars.
  • Ocak, G., & Tepe, M. E. (2019). Evaluation of 5th Grade Turkish, Mathematics Curriculum According to Students' and Teachers' Views. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 7 (1), 23-34.
  • Orbeyi, S. (2007). İlköğretim matematik dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Sağlık Bakanlığı (2020). Turkey daily coronavirus table. It was obtained from https://covid19.saglik.gov.tr/web on February 14, 2021. Starks, H., & Trinidad, S. B. (2007). Choose Your Method: A Comparison of Phenomenology, Discourse Analysis, and Grounded Theory. Qualitative Health Research, 17(10), 1372-1380. https://doi.org/10.1177/1049732307307031
  • Temple Durmus, Y. (2016). Effective Learning Environment Characteristics as a Requirement of Constructivist Curricula: Teachers' Needs and School Principals' Views. International Journal of Instruction, 9 (2), 183-198.
  • Tezer, M., & Cumhur, M. G. (2020). Salgın Hastalık Sürecinde Çevrimiçi Matematik Dersine Yönelik Öğrenci Görüşleri. In Conference Proceedıng Book (p. 88). Near East University.
  • Turnalı, A. (2012). Uzaktan eğitimde internet tabanlı eğitim programlarının temel boyutlarına yönelik öğrenci ve öğretim elemanlarının görüşleri ve öneriler (Yayımlanmamış doktora tezi). Mersin Üniversitesi.
  • Türker, A., & Dündar, E. (2020). COVID-19 Pandemi Sürecinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Üzerinden Yürütülen Uzaktan Eğitimlerle İlgili Lise Öğretmenlerinin Görüşleri. Mile Eğitim Dergisi, 49 (1), 323-342.
  • Uzuner, Y. (1999). Niteliksel Araştırma Yaklaşımı. A. A. Bir (Ed.), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri İçinde (ss.175-190). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • World Health Organization. (2020). Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak, 18 March 2020 (No. WHO/2019-nCoV/MentalHealth/2020.1). World Health Organization.
  • Yamamoto, T. G., & Altun, D. (2020). The Coronavirus and the Rising of Online Education. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1): 25-34.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yüksel, P. & Yıldırım, S. (2015). Theoretical Frameworks, Methods, and Procedures for Conducting Phenomenological Studies in Educational Settings. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(1), 1-20. https://doi.org/10.17569/tojqi.59813

Opinions and suggestions of classroom teachers in online mathematics education during the Covid-19 pandemic

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 4 - ICETOL Special Issue, 880 - 895, 31.12.2021
https://doi.org/10.31681/jetol.982704

Öz

This research was conducted to determine classroom teachers’ positive and negative experiences, opinions, and suggestions regarding online education and mathematics teaching during COVID-19. A phenomenographic research method was used in the study to achieve this aim. The sample group of the study consisted of 14 classroom teachers. This research was conducted online using the semi-constructivist interview technique. In this study, the answers to “How to teach mathematics with online education?”, “What are the positive and negative effects of online education on mathematics teaching?” and “What can teachers, students, and parents do with mathematics education in this process?” were sought. It was observed that during the COVID-19 pandemic, classroom teachers entered a new process in online education and mathematics teaching. As a result of the study, it was determined that students had difficulties while studying mathematics. In addition, it was observed that classroom teachers make more effort to teach mathematics in online education than in face-to-face teaching. Classroom teachers also made various suggestions about successful mathematics education with online education to students and parents.

Kaynakça

  • Attard, C. Holmes, K. (2020). An exploration of teacher and student perceptions of blended learning in four secondary mathematics classrooms. Math Ed Res J https://doi.org/10.1007/s13394-020-00359-2.
  • Baker, C., Wuest, J. & Stern, P.N. (1992). Method Slurring: The Grounded Theory/ Phenomenology Example. Journal of Advanced Nursing, 17(11), 1355-1360. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.1992.tb01859.x
  • Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transitioning to online education in schools during a SARS-CoV-2 coronavirus (COVID-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5 (4).
  • Brantlinger, E., Jimenez, R., Klingner, J., Marleen, P. & Virginia, R. (2005). Qualitative Studies in Special Education. Exceptional Children, 71(2), 195-207. https://doi.org/10.1177/001440290507100205
  • Begimbetova, K, (2015). Satisfactory level of teachers and students in distance learning. Master Thesis, University of Gazi.
  • Bilgiç Doğan, H. G. (2014). Yükseköğretim Kurumlarında Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Programları Bileşenleri: Uygulamalar ve Sorun Alanları (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi Ankara.
  • Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The lancet, 395 (10227), 912-920.
  • Cheng, X. (2020). Challenges of'school’s out, but class’s on to school education: a practical exploration of Chinese schools during the COVID-19 Pandemic. SCI Insight Edu Front, 5 (2), 501-516.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, (Çev. Ed: Bütün, M. & Demir, S.B.). 5. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çelikdemir, K. (2020). Continuing learning in the COVID-19 outbreak, Ankara, Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Doğan, S., & Koçak, E. (2020). EBA sistemi bağlamında uzaktan eğitim faaliyetleri üzerine bir inceleme. Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(14), 111-124.
  • Fuentes, S. Q., & Ma, J. (2018). Promoting teacher learning: A framework for evaluating the educative features of mathematics curriculum materials. Journal of Mathematics Teacher Education, 21 (4), 351-385.
  • Giannini, S., & Lewis, S. G. (2020). Three ways to plan for equity during the coronavirus school closures. Retrieved from World Education Blog: https://gemreportunesco. WordPress. COM/2020/03/25/three-ways-to-plan-for-equity-during-the-coronavirus-school-closures.
  • Holt, E. (2007). Yeni ilköğretim matematik programı (1-5) ile ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1), 63-88.
  • Karip E. (2020). COVID-19 schools closed and after, Ankara, Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Keleş, Ö. (2009). An investigation of elementary and mathematics teachers’ views about the new elementary school mathematics curriculum. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kleiman, S. (2004). Phenomenology: To Wonder and Search for Meanings. Nurse Researcher, 11(4), 7-19. https://doi.org/10.7748/nr2004.07.11.4.7.c6211.
  • Koballa Jr, T., Graber, W., Coleman, D. C., & Kemp, A. C. (2000). Prospective gymnasium teachers' conceptions of chemistry learning and teaching. International Journal of Science Education, 22 (2), 209-224.
  • Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/200424
  • Kontrová, L. (2015). Mathematical Learning In Online Education Space. University of Zilina (Slovakia).
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni İlköğretim Birinci Sınıf Programının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 419-431.
  • Köse, E. (2011). İlköğretim Matematik Programının Eğitsel Eleştiri Modeline Göre Değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 1-11.
  • Kuzu, A. (2013). Araştırmaların Planlanması. A. A. Kurt (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri İçinde (ss. 19-45). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (1,2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Yazar.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020b). EBA TV ders yayını, it was obtained from https://www.eba.gov.tr/web on April 02, 2020.
  • Mirzakhani, M., Ashrafzadeh, H., & Ashrafzadeh, A. (2010). The virtual university: Advantages and disadvantages. In 2010 4th International Conference on Distance Learning and Education (pp. 32-36). IEEE.
  • Mulenga, E. M., & Marbán, J. M. (2020). Is COVID-19 the gateway for digital learning in mathematics education?. Contemporary Educational Technology, 12 (2), ep269.
  • Muthuprasad, T., Aiswarya, S., Aditya, K. S., & Jha, G. K. (2021). Students’ perception and preference for online education in India during COVID-19 pandemic. Social Sciences & Humanities Open, 3 (1), 100101.
  • Myers, K., & Cannon, S. O. (2018). Looking inward: (Re) negotiating and (re) navigating mathematics teacher beliefs as teacher educators, students and scholars.
  • Ocak, G., & Tepe, M. E. (2019). Evaluation of 5th Grade Turkish, Mathematics Curriculum According to Students' and Teachers' Views. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 7 (1), 23-34.
  • Orbeyi, S. (2007). İlköğretim matematik dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Sağlık Bakanlığı (2020). Turkey daily coronavirus table. It was obtained from https://covid19.saglik.gov.tr/web on February 14, 2021. Starks, H., & Trinidad, S. B. (2007). Choose Your Method: A Comparison of Phenomenology, Discourse Analysis, and Grounded Theory. Qualitative Health Research, 17(10), 1372-1380. https://doi.org/10.1177/1049732307307031
  • Temple Durmus, Y. (2016). Effective Learning Environment Characteristics as a Requirement of Constructivist Curricula: Teachers' Needs and School Principals' Views. International Journal of Instruction, 9 (2), 183-198.
  • Tezer, M., & Cumhur, M. G. (2020). Salgın Hastalık Sürecinde Çevrimiçi Matematik Dersine Yönelik Öğrenci Görüşleri. In Conference Proceedıng Book (p. 88). Near East University.
  • Turnalı, A. (2012). Uzaktan eğitimde internet tabanlı eğitim programlarının temel boyutlarına yönelik öğrenci ve öğretim elemanlarının görüşleri ve öneriler (Yayımlanmamış doktora tezi). Mersin Üniversitesi.
  • Türker, A., & Dündar, E. (2020). COVID-19 Pandemi Sürecinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Üzerinden Yürütülen Uzaktan Eğitimlerle İlgili Lise Öğretmenlerinin Görüşleri. Mile Eğitim Dergisi, 49 (1), 323-342.
  • Uzuner, Y. (1999). Niteliksel Araştırma Yaklaşımı. A. A. Bir (Ed.), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri İçinde (ss.175-190). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • World Health Organization. (2020). Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak, 18 March 2020 (No. WHO/2019-nCoV/MentalHealth/2020.1). World Health Organization.
  • Yamamoto, T. G., & Altun, D. (2020). The Coronavirus and the Rising of Online Education. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1): 25-34.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yüksel, P. & Yıldırım, S. (2015). Theoretical Frameworks, Methods, and Procedures for Conducting Phenomenological Studies in Educational Settings. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(1), 1-20. https://doi.org/10.17569/tojqi.59813
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Veli Toptaş 0000-0001-8852-1852

Büşra Usluoğlu 0000-0002-7152-6419

Gökhan Şengün 0000-0001-6304-4199

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 4 - ICETOL Special Issue

Kaynak Göster

APA Toptaş, V., Usluoğlu, B., & Şengün, G. (2021). Opinions and suggestions of classroom teachers in online mathematics education during the Covid-19 pandemic. Journal of Educational Technology and Online Learning, 4(4), 880-895. https://doi.org/10.31681/jetol.982704


22029

JETOL is abstracted and indexed by ERIC - Education Resources Information Center.