Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Yöneticilerinin Covid-19 Salgın Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitime Yönelik Yaşantı ve Görüşleri

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 1, 148 - 174, 13.05.2023
https://doi.org/10.17679/inuefd.1142940

Öz

Bu çalışmada farklı okul kademelerinden okul yöneticilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitime ilişkin yaşantı ve görüşleri incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Mersin ili Silifke ilçesinde ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde görev yapmakta olan 25 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde maksimum çeşitlilik örneklem türü tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formunda kısa bir giriş, katılımcıların demografik bilgilerini içeren ısınma soruları ve 7 temel konuya ilişkin sorular yer almaktadır. Elde edilen nitel veriler okul yöneticilerinin uzaktan eğitim sürecine ilişkin genel görüşleri, öğrencilerin uzaktan eğitim sürecine katılma durumları, teknoloji kullanımında personel yetkinliği, veli iletişim ve işbirliğine ilişkin yaşantılar, akademik başarıya ilişkin görüşler, internet güvenliği ve siber zorbalık ile gelecekte uzaktan eğitim uygulamalarından yararlanma kategorileri temel alınarak betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Gelecek yıllarda da uzaktan eğitimin geleneksel eğitimin bir parçası olarak devam edeceği öngörülmektedir. Bu nedenle yapılan araştırma ile uzaktan eğitimlerin kalitesini arttırmaya yönelik çalışmaların planlanması açısından alana katkı sağlamak amaçlanmıştır. Araştırma sonucunda okul yöneticilerine göre salgın döneminin en iyi şekilde atlatıldığı ve uzaktan eğitimin, eğitim sisteminin bir parçası olarak devam edeceği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca okul yöneticilerinin uzaktan eğitime ilişkin yaşadıkları pek çok sorun tespit edilmiş ve uzaktan eğitimin kalitesini arttırmaya yönelik önerileri belirlenmiştir.

Teşekkür

Desteğinize, ilginize ve emeğinize teşekkürler. İyi çalışmalar dilerim. İyi bayramlar. :)

Kaynakça

  • Ağaoğlu, A. (2020). Uzaktan eğitimde oyunlaştırma uygulamalarının üniversite öğrencilerinin İngilizce derslerindeki akademik başarı ve motivasyonlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Akpolat, T. (2021). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(2), 497-527.
  • Aksoy, H. H. ve Aksoy, N. (2003). Okullarda krize müdahale planlaması. Ankara Üniversiesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 38-49.
  • Altun, E. (2020). Eğitmenlerin uzaktan eğitime yönelik pedagojik yeterliliklerinin uzaktan eğitim ders videoları ile incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Samsun.
  • Ateş, A. ve Altun, E. (2008). Bilgisayar öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 125-145.
  • Balcı, A. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem teknik ve ilkeler (12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bilgiç, H. G. ve Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26-50.
  • Boz, A. (2019). Öğretmen adaylarının teknoloji kabullenme ve kullanımı bağlamında uzaktan eğitim algılarını incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Çev. Bütün, M. ve Demir, S. B.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dinçer, S. (2006). Bilgisayar destekli eğitim ve uzaktan eğitime genel bir bakış. https://www.researchgate.net/publication/298192658
  • Döş, İ. Ve Cömert, M. (2012). İlköğretim okullarında kriz yönetimi hakkında okul müdürlerinin görüşleri. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 9(20), 329-346.
  • Ekici, G. (2003). Uzaktan eğitim ortamlarının seçiminde öğrencilerin öğrenme stillerinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 48-55.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Journal of Higher Education (Turkey), 10(2), 125–133.
  • Kahraman, M. E. (2020). Covid-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitim ile yürütülmesi: temel tasarım dersi örneği. Medeniyet Sanat - İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1), 44-56.
  • Karademir, E., Sarıkahya, E. ve Altunsoy, K. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin beceri kavramına yönelik algıları: bir olgubilim çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 53-71.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N. ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 220-241.
  • Karaman, Ş. (2014). Okul kriz yönetimi. Okul Psikolojik Danışmanı e-Bülteni, 3, 25-27.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics, 7(5), 283-289.
  • Koçbeker. B. N. (2020). Pandemide öğrenci olmak. International congress of research and practice in education (119-125). Ankara: Çizgi Kitabevi.
  • Korkmaz, Ö., Erer, E. & Erer D. (2022). Internet access and its role on educational inequality during the COVID-19 pandemic. Telecommunications Policy, 46(5), 102353. https://doi.org/10.1016/j.telpol.2022.102353
  • Külekçi Akyavuz, E. ve Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda eğitim yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737.
  • Onat Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. The Journal of International Education Science, 2(5), 376-394.
  • Özer, M. ve Eren Suna, H. (2020). Covid-19 salgını ve eğitim. M. Şeker, A. Özer, C. Korkut (Ed.) Küresel Salgının Anatomisi İnsan ve Toplumun Geleceği içinde (s. 171-192). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) Yayını.
  • Sarı, E. ve Sarı, K. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi Kuram ve Uygulama, 3(2), 49-63.
  • Tekdal, M. (2014). İnternet tabanlı uzaktan eğitimin etkililiği: bir meta-analiz çalışması. https://www.researchgate.net/publication/237803864 Toker Gökçe, A. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-12.
  • Van de Werfhorst, H., Kessenich, E., & Geven, S. (2020). The digital divide in online education. Inequality in digital preparedness of students and schools before the start of the COVID-19 pandemic. https://osf.io/preprints/socarxiv/58d6p
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Experiences and Opinions of School Administrators on Distance Education Applied during the Covid-19 Pandemic

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 1, 148 - 174, 13.05.2023
https://doi.org/10.17679/inuefd.1142940

Öz

In this study, the experiences and views of school administrators from different school levels regarding distance education applied during the Covid-19 pandemic were examined. The study group of the research consists of 25 school administrators working at primary, secondary and high school levels in Silifke district of Mersin province in the 2021-2022 academic year. A semi-structured interview form including a short introduction, warm-up questions including the demographic information of the participants, as well as questions on 7 basic subjects was used as a data collection tool. The data obtained was analyzed by using descriptive analysis technique under the following categories: general views on the distance education process, students' participation, staff competence in the use of technology, parent communication and cooperation, academic success, internet security and cyber bullying, and distance education applications in the future. It is foreseen that distance education will continue as a part of traditional education in the coming years. For this reason, it is aimed to contribute to the field in terms of planning studies to increase the quality of distance education. As a result of the research, it has been concluded that according to the opinions of school administrators, the pandemic period has been overcome in the best way and distance education will continue as a part of the education system. In addition, many problems experienced by school administrators regarding distance education have been identified and suggestions for increasing the quality of distance education have been determined.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, A. (2020). Uzaktan eğitimde oyunlaştırma uygulamalarının üniversite öğrencilerinin İngilizce derslerindeki akademik başarı ve motivasyonlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Akpolat, T. (2021). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(2), 497-527.
  • Aksoy, H. H. ve Aksoy, N. (2003). Okullarda krize müdahale planlaması. Ankara Üniversiesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 38-49.
  • Altun, E. (2020). Eğitmenlerin uzaktan eğitime yönelik pedagojik yeterliliklerinin uzaktan eğitim ders videoları ile incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Samsun.
  • Ateş, A. ve Altun, E. (2008). Bilgisayar öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 125-145.
  • Balcı, A. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem teknik ve ilkeler (12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bilgiç, H. G. ve Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26-50.
  • Boz, A. (2019). Öğretmen adaylarının teknoloji kabullenme ve kullanımı bağlamında uzaktan eğitim algılarını incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Çev. Bütün, M. ve Demir, S. B.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dinçer, S. (2006). Bilgisayar destekli eğitim ve uzaktan eğitime genel bir bakış. https://www.researchgate.net/publication/298192658
  • Döş, İ. Ve Cömert, M. (2012). İlköğretim okullarında kriz yönetimi hakkında okul müdürlerinin görüşleri. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 9(20), 329-346.
  • Ekici, G. (2003). Uzaktan eğitim ortamlarının seçiminde öğrencilerin öğrenme stillerinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 48-55.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Journal of Higher Education (Turkey), 10(2), 125–133.
  • Kahraman, M. E. (2020). Covid-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitim ile yürütülmesi: temel tasarım dersi örneği. Medeniyet Sanat - İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1), 44-56.
  • Karademir, E., Sarıkahya, E. ve Altunsoy, K. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin beceri kavramına yönelik algıları: bir olgubilim çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 53-71.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N. ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 220-241.
  • Karaman, Ş. (2014). Okul kriz yönetimi. Okul Psikolojik Danışmanı e-Bülteni, 3, 25-27.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics, 7(5), 283-289.
  • Koçbeker. B. N. (2020). Pandemide öğrenci olmak. International congress of research and practice in education (119-125). Ankara: Çizgi Kitabevi.
  • Korkmaz, Ö., Erer, E. & Erer D. (2022). Internet access and its role on educational inequality during the COVID-19 pandemic. Telecommunications Policy, 46(5), 102353. https://doi.org/10.1016/j.telpol.2022.102353
  • Külekçi Akyavuz, E. ve Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda eğitim yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737.
  • Onat Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. The Journal of International Education Science, 2(5), 376-394.
  • Özer, M. ve Eren Suna, H. (2020). Covid-19 salgını ve eğitim. M. Şeker, A. Özer, C. Korkut (Ed.) Küresel Salgının Anatomisi İnsan ve Toplumun Geleceği içinde (s. 171-192). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) Yayını.
  • Sarı, E. ve Sarı, K. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi Kuram ve Uygulama, 3(2), 49-63.
  • Tekdal, M. (2014). İnternet tabanlı uzaktan eğitimin etkililiği: bir meta-analiz çalışması. https://www.researchgate.net/publication/237803864 Toker Gökçe, A. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-12.
  • Van de Werfhorst, H., Kessenich, E., & Geven, S. (2020). The digital divide in online education. Inequality in digital preparedness of students and schools before the start of the COVID-19 pandemic. https://osf.io/preprints/socarxiv/58d6p
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslı Yeşil 0000-0002-1325-9260

Ayşe Balcı Karaboğa 0000-0003-3958-6582

Yayımlanma Tarihi 13 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yeşil, A., & Balcı Karaboğa, A. (2023). Okul Yöneticilerinin Covid-19 Salgın Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitime Yönelik Yaşantı ve Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 148-174. https://doi.org/10.17679/inuefd.1142940
AMA Yeşil A, Balcı Karaboğa A. Okul Yöneticilerinin Covid-19 Salgın Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitime Yönelik Yaşantı ve Görüşleri. INUEFD. Mayıs 2023;24(1):148-174. doi:10.17679/inuefd.1142940
Chicago Yeşil, Aslı, ve Ayşe Balcı Karaboğa. “Okul Yöneticilerinin Covid-19 Salgın Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitime Yönelik Yaşantı Ve Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24, sy. 1 (Mayıs 2023): 148-74. https://doi.org/10.17679/inuefd.1142940.
EndNote Yeşil A, Balcı Karaboğa A (01 Mayıs 2023) Okul Yöneticilerinin Covid-19 Salgın Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitime Yönelik Yaşantı ve Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 1 148–174.
IEEE A. Yeşil ve A. Balcı Karaboğa, “Okul Yöneticilerinin Covid-19 Salgın Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitime Yönelik Yaşantı ve Görüşleri”, INUEFD, c. 24, sy. 1, ss. 148–174, 2023, doi: 10.17679/inuefd.1142940.
ISNAD Yeşil, Aslı - Balcı Karaboğa, Ayşe. “Okul Yöneticilerinin Covid-19 Salgın Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitime Yönelik Yaşantı Ve Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24/1 (Mayıs 2023), 148-174. https://doi.org/10.17679/inuefd.1142940.
JAMA Yeşil A, Balcı Karaboğa A. Okul Yöneticilerinin Covid-19 Salgın Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitime Yönelik Yaşantı ve Görüşleri. INUEFD. 2023;24:148–174.
MLA Yeşil, Aslı ve Ayşe Balcı Karaboğa. “Okul Yöneticilerinin Covid-19 Salgın Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitime Yönelik Yaşantı Ve Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 24, sy. 1, 2023, ss. 148-74, doi:10.17679/inuefd.1142940.
Vancouver Yeşil A, Balcı Karaboğa A. Okul Yöneticilerinin Covid-19 Salgın Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitime Yönelik Yaşantı ve Görüşleri. INUEFD. 2023;24(1):148-74.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.