Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 2, 560 - 578, 31.08.2020

Öz

Since the early days of language teaching, researchers have been interested in how to teach the foreign language. In this direction, many methods and techniques have been tried throughout the process, and the orientations towards new methods and techniques have also continued. Today, various methods and techniques are preferred in the environments where Turkish language as a foreign language. Effective teaching of Turkish is aimed with these methods and techniques called traditional and contemporary. The station technique also stands out as one of the contemporary techniques that can be used in language teaching due to its structure. The aim of this study is to evaluate the use of station technique in teaching Turkish as a foreign language according to student’ views. The study was carried out with phenomenological design within the framework of qualitative research method. The research was carried out in Erzincan province in TÖMER. Twelve foreign students studying at TÖMER attended the study. The data of the study were collected through a semi-structured interview form consisting of semi-open ended questions. The analysis of the obtained data was carried out by content analysis. In the interviews, participants were found to find the station technique to be different and useful, to improve communication between students and teachers, to contribute to the students from various angles; and students think that this technique should be used in other courses. From the results obtained, it has been proposed to increase the number of activities with station technique and enrich it with different contents to use this technique in acquiring and developing language skills.

Kaynakça

  • Alacapınar, G, F. (2009). İstasyon tekniği ile ders işlemeye yönelik öğrenci görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 137-147.
  • Anagün, Ş. S. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinde yapılandırmacı öğrenme yoluyla fen okuryazarlığının geliştirilmesi: Bir eylem araştırması. Yayınlanmamış doktora tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Benek, İ. (2012). İstasyonlarda öğrenme tekniğinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Benek, İ. ve Kocakaya, S. (2012). İstasyonlarda öğrenme tekniğine yönelik öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 8-18.
  • Demirörs, F. (2007). Lise I. sınıf öğrencileri için ohm yasası konusunda öğrenme istasyonlarının geliştirilmesi ve uygulanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Goodman, B.E. Martin, D.S. & Williams, J.L. (Eds.). (2002). Teaching human cardiovascular and respiratory physiology with the station method. Advances In Physiology Education, 26(1), 50-56, DOI: 10.1152/advan.00034.2001
  • Güç, F., Korkmaz, Ö., Çakır, R. ve Bacanak, A. (2016). İstasyon Tekniğinin Matematik Dersi Akademik Başarısına Etkisi ve Öğrenci Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 171-190, DOI: 10.21764/efd.61146
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, felsefe-yöntem-analiz (Gözden geçirilmiş ve yenilenmiş 2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gregory, G. H. & Hammerman, E. (2008). Differentiated instructional strategies for science. California: Corwin Pres.
  • Kara, M. (2010). Oyunlarla yabancılara Türkçe öğretimi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, XXVII, 407-421.
  • Karadağ, B. F. (2017). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin anlama-anlatma becerilerine yönelik bir eylem araştırması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Köksal, D. ve Varışoğlu, B. (2014). Yabancı dil öğretiminde yaklaşım yöntem ve teknikler. A. Şahin (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (ss. 81-111). Ankara: Pegem Akademi.
  • Maden, S. ve Durukan, E. (2010). İstasyon tekniğinin yaratıcı yazma becerisi kazandırmaya ve derse karşı tutuma etkisi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, XXVIII, 299-312.
  • Manuel, B. (1974). How to Build a Learning Station: Everything a Teacher Should Know. Chelmsford, Massachusetts: Merrimack Education Center.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma – desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Selahattin Turan) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir) Ankara: Pegem Akademi.
  • Tay, B. (2008). Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yakar, Y. M. ve Yılmaz, O. (2016). Çizgi filmler aracılığıyla Türk soylulara Türkçe ve değer öğretimi. A. Okur ve diğerleri (Ed.), II. Uluslararası Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Kongresi içinde (s.265-273). Münih: Sakarya Üniversitesi.
  • Yaylı, D. (2008). Göreve dayalı öğrenme yönteminin yabancı dil olarak Türkçe öğretimine uygulanmasına ilişkin sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(24), 58-68.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Tıpkı basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

İstasyon Tekniğinin Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanımı

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 2, 560 - 578, 31.08.2020

Öz

Dil öğretiminin gerçekleştirildiği ilk zamanlarından beri hedef dilin nasıl öğretileceği araştırmacıların üzerinde durduğu bir konu olmuştur. Bu doğrultuda süreç boyunca birçok yöntem ve teknik denenmiş, ayrıca ihtiyaca göre yeni yöntem ve tekniklere yönelimler de devam etmiştir. Günümüzde de Türkçenin yabancı dil olarak öğretildiği ortamlarda çeşitli yöntem ve teknikler tercih edilmektedir. Geleneksel ve çağdaş diye nitelenen bu yöntem ve tekniklerle Türkçenin etkili bir şekilde öğretimi hedeflenmektedir. İstasyon tekniği de yapısı itibariyle dil öğretiminde kullanılabilecek çağdaş tekniklerden biri olarak öne çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde istasyon tekniğinin kullanımını öğrenci görüşlerine göre değerlendirmektir. Çalışma nitel araştırma yöntemi çerçevesinde fenomenolojik desenle gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Erzincan ilinde Türkçe ve Yabancı Dil Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya bu TÖMER’de öğrenim görmekte olan on iki yabancı öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri yarı açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizi içerik analiziyle gerçekleştirilmiştir. Yapılan görüşmelerde katılımcıların istasyon tekniğini farklı ve faydalı buldukları, öğrenciler ve öğretmenler arasında iletişimi artırdığı, çeşitli açılardan öğrencilere katkılarda bulunduğu, öğrencilerin bu tekniğin diğer derslerde de kullanılması düşüncesine sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlardan yola çıkarak, istasyon tekniğiyle yapılan etkinliklerin sayısının artırılması ve farklı içeriklerle zenginleştirilmesi, dil becerilerinin kazandırılmasında ve geliştirilmesinde bu teknikten faydalanılması önerilerinde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Alacapınar, G, F. (2009). İstasyon tekniği ile ders işlemeye yönelik öğrenci görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 137-147.
  • Anagün, Ş. S. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinde yapılandırmacı öğrenme yoluyla fen okuryazarlığının geliştirilmesi: Bir eylem araştırması. Yayınlanmamış doktora tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Benek, İ. (2012). İstasyonlarda öğrenme tekniğinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Benek, İ. ve Kocakaya, S. (2012). İstasyonlarda öğrenme tekniğine yönelik öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 8-18.
  • Demirörs, F. (2007). Lise I. sınıf öğrencileri için ohm yasası konusunda öğrenme istasyonlarının geliştirilmesi ve uygulanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Goodman, B.E. Martin, D.S. & Williams, J.L. (Eds.). (2002). Teaching human cardiovascular and respiratory physiology with the station method. Advances In Physiology Education, 26(1), 50-56, DOI: 10.1152/advan.00034.2001
  • Güç, F., Korkmaz, Ö., Çakır, R. ve Bacanak, A. (2016). İstasyon Tekniğinin Matematik Dersi Akademik Başarısına Etkisi ve Öğrenci Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 171-190, DOI: 10.21764/efd.61146
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, felsefe-yöntem-analiz (Gözden geçirilmiş ve yenilenmiş 2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gregory, G. H. & Hammerman, E. (2008). Differentiated instructional strategies for science. California: Corwin Pres.
  • Kara, M. (2010). Oyunlarla yabancılara Türkçe öğretimi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, XXVII, 407-421.
  • Karadağ, B. F. (2017). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin anlama-anlatma becerilerine yönelik bir eylem araştırması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Köksal, D. ve Varışoğlu, B. (2014). Yabancı dil öğretiminde yaklaşım yöntem ve teknikler. A. Şahin (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (ss. 81-111). Ankara: Pegem Akademi.
  • Maden, S. ve Durukan, E. (2010). İstasyon tekniğinin yaratıcı yazma becerisi kazandırmaya ve derse karşı tutuma etkisi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, XXVIII, 299-312.
  • Manuel, B. (1974). How to Build a Learning Station: Everything a Teacher Should Know. Chelmsford, Massachusetts: Merrimack Education Center.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma – desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Selahattin Turan) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir) Ankara: Pegem Akademi.
  • Tay, B. (2008). Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yakar, Y. M. ve Yılmaz, O. (2016). Çizgi filmler aracılığıyla Türk soylulara Türkçe ve değer öğretimi. A. Okur ve diğerleri (Ed.), II. Uluslararası Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Kongresi içinde (s.265-273). Münih: Sakarya Üniversitesi.
  • Yaylı, D. (2008). Göreve dayalı öğrenme yönteminin yabancı dil olarak Türkçe öğretimine uygulanmasına ilişkin sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(24), 58-68.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Tıpkı basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilal Ferhat Karadağ 0000-0002-5301-2860

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karadağ, B. F. (2020). İstasyon Tekniğinin Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanımı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 560-578. https://doi.org/10.17679/inuefd.511793
AMA Karadağ BF. İstasyon Tekniğinin Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanımı. INUEFD. Ağustos 2020;21(2):560-578. doi:10.17679/inuefd.511793
Chicago Karadağ, Bilal Ferhat. “İstasyon Tekniğinin Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanımı”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21, sy. 2 (Ağustos 2020): 560-78. https://doi.org/10.17679/inuefd.511793.
EndNote Karadağ BF (01 Ağustos 2020) İstasyon Tekniğinin Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanımı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21 2 560–578.
IEEE B. F. Karadağ, “İstasyon Tekniğinin Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanımı”, INUEFD, c. 21, sy. 2, ss. 560–578, 2020, doi: 10.17679/inuefd.511793.
ISNAD Karadağ, Bilal Ferhat. “İstasyon Tekniğinin Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanımı”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/2 (Ağustos 2020), 560-578. https://doi.org/10.17679/inuefd.511793.
JAMA Karadağ BF. İstasyon Tekniğinin Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanımı. INUEFD. 2020;21:560–578.
MLA Karadağ, Bilal Ferhat. “İstasyon Tekniğinin Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanımı”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 21, sy. 2, 2020, ss. 560-78, doi:10.17679/inuefd.511793.
Vancouver Karadağ BF. İstasyon Tekniğinin Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanımı. INUEFD. 2020;21(2):560-78.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.