BibTex RIS Kaynak Göster

Yaşam Boyu Değerler Eğitimi Kurumları Olarak Camiler: Hutbelerde Değerler Eğitimi

Yıl 2015, Cilt 3 (Özel Sayı 2), 476 - 485, 15.09.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS413

Öz

İçinde bulunduğumuz 21. Yüzyılda yaşanan baş döndürücü çeşitli toplumsal, teknolojik, bilimsel vb. gelişmeler toplumları temelinden etkilemiş, birçok toplumsal kurumun temelinden sarsıldığı bu dönemde değerler eğitimi belki de hiçbir dönemde olmadığı kadar önem kazanmıştır. Değerler eğitimine yaşam boyu süren bir faaliyet olarak toplum tarafından ihtiyaç duyulması değerler eğitiminin yaşam boyu eğitim temelinde ele alınmasını gerekli kılmıştır. Günümüzde okullarda değerler eğitimi verilmesine yönelik çok sayıda akademik çalışma bulunmakla beraber değerler eğitimi bağlamında camilerin ve hutbelerin işlevleri konusunda yapılmış çok fazla akademik çalışmaya rastlanmamıştır. Bu bağlamda camilerde ve camilerin değerler eğitimini sunmada birincil araçlarından olan hutbelerde değerler eğitiminin bir yaşam boyu eğitim faaliyeti olarak sunulmasının çeşitli boyutlarıyla incelenmesi bu çalışmanın amacını oluşturmuştur. Literatür taramasına dayalı olarak yapılan bu derleme çalışmasında değerler eğitimi ve yaşam boyu eğitim kavramsal bağlamda ele alınmış, Türkiye’de değerler eğitimi alanında yapılan çalışmalar sunulmuş, değerler eğitiminin sunulmasında camiler ve hutbelerin oynadığı roller tartışılmıştır. Sonuç olarak değerler eğitiminin aile hayatı ve okulla sınırlı olmadığı, camiler ve hutbelerin yediden yetmişe herkese hitap etmesi bağlamında değerler eğitiminin yaşam boyu sunumunda işlevsel olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Avcı, N.(2007). Üniversite Gençliğinin Bireysel ve Toplumsal Değerlere İlgi ve Bakışı: Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği. Değerler ve Eğitimi (s.819-851). İstanbul: Dem Yayınları.
  • Budak, Y. (2009) Yaşamboyu Öğrenme ve İlköğretim Programlarının Hedeflemesi
  • Gereken İnsan Tipi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 29, Sayı 3: 693 – 708 [http://dergipark.ulakbim.gov.tr/gefad/article/view/5000078533] web adresinden 01.05.2015 tarihinde indirildi.
  • Bulut, R. (2011) Okulda Din Öğretiminin Toplumsal Temeli ve İşlevleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4/1, 20-37 [http://sosyaldergi.usak.edu.tr/Makaleler/486840952_201101makale2.pdf] web adresinden 01.05.2015 tarihinde indirildi.
  • Coşar, Y. (2005). Kentleşen Türkiye’de Çocuk Suçluluğu. TBB Dergisi, Sayı 56, 281-327 [http://tbbdergisi.barobirlik.org.tr/m2005-56-112] web adresinden 01.05.2015 tarihinde indirildi.
  • Demir, Z. (2014). Diyanet Hutbelerinde Kadın Söylemi (2001-2011). Toplum Bilimleri (Temmuz – Aralık) 7 (14) : 95-118 [http://toplumbilimleridergisi.org/index.php/1/article/view/178] web adresinden 01.05.2015 tarihinde indirildi.
  • Döner, M. (2004). Yaygın Din Eğitiminde Hutbelerin Rolü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Hökelekli, H. (2013). Ailede, Okulda, Toplumda Değerler Psikolojisi ve Eğitimi İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kocaman, K.(2006). Dini İletişimde Hutbe, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Kurnaz, Ş. (2013). Camilerin Toplumsal Kimlik Ve Değerlerin Oluşmasindaki Rolü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Miser, R. (2013). Yaşamboyu Öğrenme Kavram ve Bağlam. Ankara: EBF- MD Yayını.
  • Parlak, Esma A., (2011) Ortaöğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Ders Müfredatinda Ahlak ve Değerler Eğitimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Suna, M . (1996) Günümüz Cuma Hutbelerinin Toplumu Eğitmedeki Etkileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Sürgeç, C. (2010). Diyanet İşleri Başkanlığı ve Eğitim Faaliyetleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Şimşek, E. (2011) Atatürk’ün Din Eğitimi ile İlgili Görüsleri. A.Ü.Türkiyat Araştırmaları EnstitüsüDergisi [TAED] 45: 219-234 [http://www.turkiyatjournal.com/Makaleler/1065502102_Eyup%20%C5%9E%C4%B0M%C5%9EEK.pdf] web adresinden 01.05.2015 tarihinde indirildi.
  • Toprak, M., Erdoğan, A. (2012). Yaşamboyu Öğrenme: Kavram, Politika, Araçlar ve Uygulama. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi Cilt 2, Sayı 2: 69-9. Doi: 10.5961/jhes.2012.036.
  • Yaman, E. (2014). Değerler Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yılmaz, H.(2013). Camilerin Eğitim Fonksiyonu. İstanbul: Ensar Neşriyat.

Yaşam Boyu Değerler Eğitimi Kurumları Olarak Camiler: Hutbelerde Değerler Eğitimi

Yıl 2015, Cilt 3 (Özel Sayı 2), 476 - 485, 15.09.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS413

Öz

İçinde bulunduğumuz 21. Yüzyılda yaşanan baş döndürücü çeşitli toplumsal, teknolojik, bilimsel vb. gelişmeler toplumları temelinden etkilemiş, birçok toplumsal kurumun temelinden sarsıldığı bu dönemde değerler eğitimi belki de hiçbir dönemde olmadığı kadar önem kazanmıştır. Değerler eğitimine yaşam boyu süren bir faaliyet olarak toplum tarafından ihtiyaç duyulması değerler eğitiminin yaşam boyu eğitim temelinde ele alınmasını gerekli kılmıştır. Günümüzde okullarda değerler eğitimi verilmesine yönelik çok sayıda akademik çalışma bulunmakla beraber değerler eğitimi bağlamında camilerin ve hutbelerin işlevleri konusunda yapılmış çok fazla akademik çalışmaya rastlanmamıştır. Bu bağlamda camilerde ve camilerin değerler eğitimini sunmada birincil araçlarından olan hutbelerde değerler eğitiminin bir yaşam boyu eğitim faaliyeti olarak sunulmasının çeşitli boyutlarıyla incelenmesi bu çalışmanın amacını oluşturmuştur. Literatür taramasına dayalı olarak yapılan bu derleme çalışmasında değerler eğitimi ve yaşam boyu eğitim kavramsal bağlamda ele alınmış, Türkiye’de değerler eğitimi alanında yapılan çalışmalar sunulmuş, değerler eğitiminin sunulmasında camiler ve hutbelerin oynadığı roller tartışılmıştır. Sonuç olarak değerler eğitiminin aile hayatı ve okulla sınırlı olmadığı, camiler ve hutbelerin yediden yetmişe herkese hitap etmesi bağlamında değerler eğitiminin yaşam boyu sunumunda işlevsel olduğu görülmüştür

Kaynakça

  • Avcı, N.(2007). Üniversite Gençliğinin Bireysel ve Toplumsal Değerlere İlgi ve Bakışı: Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği. Değerler ve Eğitimi (s.819-851). İstanbul: Dem Yayınları.
  • Budak, Y. (2009) Yaşamboyu Öğrenme ve İlköğretim Programlarının Hedeflemesi
  • Gereken İnsan Tipi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 29, Sayı 3: 693 – 708 [http://dergipark.ulakbim.gov.tr/gefad/article/view/5000078533] web adresinden 01.05.2015 tarihinde indirildi.
  • Bulut, R. (2011) Okulda Din Öğretiminin Toplumsal Temeli ve İşlevleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4/1, 20-37 [http://sosyaldergi.usak.edu.tr/Makaleler/486840952_201101makale2.pdf] web adresinden 01.05.2015 tarihinde indirildi.
  • Coşar, Y. (2005). Kentleşen Türkiye’de Çocuk Suçluluğu. TBB Dergisi, Sayı 56, 281-327 [http://tbbdergisi.barobirlik.org.tr/m2005-56-112] web adresinden 01.05.2015 tarihinde indirildi.
  • Demir, Z. (2014). Diyanet Hutbelerinde Kadın Söylemi (2001-2011). Toplum Bilimleri (Temmuz – Aralık) 7 (14) : 95-118 [http://toplumbilimleridergisi.org/index.php/1/article/view/178] web adresinden 01.05.2015 tarihinde indirildi.
  • Döner, M. (2004). Yaygın Din Eğitiminde Hutbelerin Rolü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Hökelekli, H. (2013). Ailede, Okulda, Toplumda Değerler Psikolojisi ve Eğitimi İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kocaman, K.(2006). Dini İletişimde Hutbe, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Kurnaz, Ş. (2013). Camilerin Toplumsal Kimlik Ve Değerlerin Oluşmasindaki Rolü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Miser, R. (2013). Yaşamboyu Öğrenme Kavram ve Bağlam. Ankara: EBF- MD Yayını.
  • Parlak, Esma A., (2011) Ortaöğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Ders Müfredatinda Ahlak ve Değerler Eğitimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Suna, M . (1996) Günümüz Cuma Hutbelerinin Toplumu Eğitmedeki Etkileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Sürgeç, C. (2010). Diyanet İşleri Başkanlığı ve Eğitim Faaliyetleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Şimşek, E. (2011) Atatürk’ün Din Eğitimi ile İlgili Görüsleri. A.Ü.Türkiyat Araştırmaları EnstitüsüDergisi [TAED] 45: 219-234 [http://www.turkiyatjournal.com/Makaleler/1065502102_Eyup%20%C5%9E%C4%B0M%C5%9EEK.pdf] web adresinden 01.05.2015 tarihinde indirildi.
  • Toprak, M., Erdoğan, A. (2012). Yaşamboyu Öğrenme: Kavram, Politika, Araçlar ve Uygulama. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi Cilt 2, Sayı 2: 69-9. Doi: 10.5961/jhes.2012.036.
  • Yaman, E. (2014). Değerler Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yılmaz, H.(2013). Camilerin Eğitim Fonksiyonu. İstanbul: Ensar Neşriyat.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Kaygın

İslam Yokuş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt 3 (Özel Sayı 2)

Kaynak Göster

APA Kaygın, H., & Yokuş, İ. (2015). Yaşam Boyu Değerler Eğitimi Kurumları Olarak Camiler: Hutbelerde Değerler Eğitimi. International Journal of Sport Culture and Science, 3(Special Issue 4), 476-485. https://doi.org/10.14486/IJSCS413
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).