The purpose of this study is to determine the statistical literacy levels of performance related to sampling concept of middle school students with the Partial Credit Model in Rasch measurement. Within this scope, a Statistical Literacy Test for the Sampling Concept (OKYIOT), which is composed of 12 open ended questions was developed. A total of 60 middle school students in Trabzon in 2010-2011 academic year participated in the study. Firstly questions created about sampling and according to statistical literacy hierarchy rubrics were created. Students were asked to answer questions related to sampling. Partial Credit Model was used as the measurement model for the examination of construct validity. All analyses were completed using Winsteps 3.72 computer software. Reliability figures were also satisfactory (RI = 0,91; RP = 0,81; Cronbach alpha = 0,80). The results of this study demonstrated that works in accordance with the purpose of OKYIOT test items and student responses. In this study students often concentrated on the third level of statisticial literacy framework. This result is compatible with other studies.
Statistical Literacy Statistics Education Rasch Measurement Method Middle School Students
Bu çalışma ile ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin örneklem kavramına yönelik istatistiksel okuryazarlık seviyelerinin Rasch ölçme yöntemlerinden kısmi puan modeli kullanılarak belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla uzman görüşleri doğrultusunda 12 açık uçlu sorudan oluşan Örneklem Kavramına Yönelik İstatistiksel Okuryazarlık Testi (ÖKYİOT) geliştirilmiştir. Geliştirilen bu test 2010-2011 Eğitim Öğretim yılında Trabzon’da bir ortaokulda okuyan toplam 60 sekizinci sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Bu araştırmada Watson ve Callingham (2003) istatistiksel okuryazarlık modeli kullanılarak elde edilen verilerin analizi Rasch ölçümü yapan Winsteps 3.72 bilgisayar programı ile yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda araştırmaya katılan öğrencilerin örneklem kavramına yönelik istatistiksel okuryazarlık seviyelerinin çoğunlukla üçüncü seviyede bulunduğu görülmüştür.
İstatistiksel Okuryazarlık İstatistik Eğitimi Ortaokul Öğrencileri Rasch Modeli
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 13 Sayı: 4 |