Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 1, 440 - 449, 15.03.2018
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413797

Öz

Bu çalışmada,
dördüncü sınıf Türkçe ders kitabındaki “Sağlık ve Çevre” ile “Değerler”  temalarına ait
metinler işlendikten sonra belirlenen konulara ilişkin yazma etkinlikleriyle
öğrencilerin yazılı bir ürün ortaya koymaları sağlanmıştır; ardından bu yazılı
ürünlerde kullandıkları sözcük türlerindeki çeşitliliğin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu Zonguldak’ta bir
devlet okulunda öğrenim gören toplam 28 dördüncü sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Temalarda yer alan sekiz metinle ilgili her hafta yazma
çalışması yaptırılmış ve toplam 228 yazılı anlatım çalışması elde edilmiştir.
Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin yazdıkları
metinler bilgisayar ortamına aktarılmış, Simple Concordance Program 4.07
programı ile her bir öğrencinin sözcük listeleri oluşturulmuştur. Çalışma
sonucunda; “Sağlık ve Çevre” teması ile ilgili yazılı anlatım çalışmasında kız
ve erkek öğrencilerin sözcük türlerinde isim, fiil ve sıfatı daha çok
kullandığı tespit edilmiştir. “Değerlerimiz” teması ile ilgili yazılı anlatım
çalışmasında ise kız öğrencilerin sözcük türlerinden isim, fiil ve zamiri;
erkek öğrencilerin isim, fiil ve zarfı daha fazla kullandığı belirlenmiştir.
Sekiz ayrı sözcük türündeki toplam sözcük sayılarına bakıldığında iki temada da
kız öğrencilerin lehine bir fark vardır. 

Kaynakça

  • Başpınar, O. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin aktif kelime serveti üzerine bir araştırma (Manisa/Turgutlu ilçesi örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research Methods In Education (Sixth edition). London: Routledge. Çer, E. ve Ağrelim Turhan H. (2016). 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerilerinin Sözvarlığı ve Sözcük Sıklığı Dağılımı Açısından İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 13 (36), 83-99. Çıplak, M. (2005). Uşak Merkez İlköğretim 5., 8. ve 11. Sınıfların Yazılı Kelime Hazinesinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. Erdem, İ., & Çelik, M. (2011). Dil Bilgisi Öğretim Yöntemi Üzerine Değerlendirmeler. Turkish Studies, 6(1), 1030-1041. Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası. Güneş, F. (2013). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller. Ankara: Pegem Akademi. Ishikawa, Yk (2015). Gender Differences in Vocabulary Use in Essay Writing by University Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 192, 593 – 600. İpek Eğilmez, N. (2010). İlköğretim Türkçe Ders Kitaplarındaki Söz Varlığının İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatımına Aktarımı. Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa. Karadağ, Ö. ve M. Kurudayıoğlu (2010). 2005 Türkçe Programına Göre Hazırlanmış İlköğretim Birinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarının Kelime Hazinesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27(27), 423-436. Karahan, A. (2007). Uşak Ulubey ilçesi köy ilköğretim okulları 5. sınıfların yazılı anlatımlarındaki kelime servetinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. Karatay, H. (2007). Kelime Öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153. Korkmaz, Z. (1992). Gramer Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK. Kurudayığolu, M. (2005). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Kurudayıoğlu, M. (2011). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Değerlendirme. e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (2), 1797-1808. Martin, F. (2017). Vocabulary, Grammer, Sex and Aging. Cognitive Science. 41(4), 950–975. Onozawa, Chieko. (2010). A Study of the Process Writing Approach. A Suggestion for an Eclectic Writing Approach. (Research Note). Öz, M. Fevzi (2001). Uygulamalı Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Özbay, M., Büyükikiz, K. ve Uyar, Y. (2011). İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatımlarındaki Kelime Hazineleri Üzerine Bir İnceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 149 – 173. Şahin, A. (2012). Bitişik Eğik Yazı Öğretiminde Karşılaşılan Problemler. Eğitim ve Bilim Dergisi, (37)165, 167-178. TDK Güncel Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts (Erişim Tarihi: 24.04.2015) Tompkins, G. E. (1998). Language Arts: Content And Teaching Strategies. Order Processing, Merrill, An Imprint Of Prentice Hall, PO Box 11071, Des Moines, IA 50336-1071. Uslu Üstten A. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Yazma Çalışmalarında Kullandıkları Kelimelerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. International Journal of Language Academy, 2(3), 232-242. Ünsal, H. (2005). İlköğretim 5. ve 8. Sınıflar İle Ortaöğretim 11. Sınıfların Sözlü Anlatımdaki Aktif Kelime Hazineleri / Afyon Merkez Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. Yener, M. L. (2007). Türk Dilinde Sözcük Türleri Tasnifi Sorunu Üzerine. Turkish Studies/Türkoloji Araştırmaları, 2(3), 607-623. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

An Evaluation of the Word Classes Primary School Fourth-Grade Students Use in Their Writing Practices

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 1, 440 - 449, 15.03.2018
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413797

Öz

In this study, the texts of
Health and Environment and Our Values themes in the fourth-grade Turkish
textbook were studied and students performed writing practices regarding these
themes. Designed as a descriptive survey study, this research aims to
investigate the variety of word classes in their texts during writing
practices. 28 fourth-grade students from a public school in Zonguldak
participated in the study. Writing practices regarding eight texts included in
the themes were conducted each week and 228 texts were obtained during the
study. Content analysis was used to analyze the data. The students’ texts were
digitalized and word lists were created for each student using the Simple
Concordance Program 4.07 software. The results indicated that the participants
use noun, verb, and adjective more among the word classes in the writing
practices regarding the Health and Environment theme. In the writing practices
regarding the Our Values theme, the female students were found to use noun,
verb, and pronoun more among the word classes and the male students were found
to use noun, verb, and adverb more among word classes. Considering the number
of words used in the eight different word classes, a difference was determined
in favor of females in both themes.        

Kaynakça

  • Başpınar, O. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin aktif kelime serveti üzerine bir araştırma (Manisa/Turgutlu ilçesi örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research Methods In Education (Sixth edition). London: Routledge. Çer, E. ve Ağrelim Turhan H. (2016). 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerilerinin Sözvarlığı ve Sözcük Sıklığı Dağılımı Açısından İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 13 (36), 83-99. Çıplak, M. (2005). Uşak Merkez İlköğretim 5., 8. ve 11. Sınıfların Yazılı Kelime Hazinesinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. Erdem, İ., & Çelik, M. (2011). Dil Bilgisi Öğretim Yöntemi Üzerine Değerlendirmeler. Turkish Studies, 6(1), 1030-1041. Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası. Güneş, F. (2013). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller. Ankara: Pegem Akademi. Ishikawa, Yk (2015). Gender Differences in Vocabulary Use in Essay Writing by University Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 192, 593 – 600. İpek Eğilmez, N. (2010). İlköğretim Türkçe Ders Kitaplarındaki Söz Varlığının İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatımına Aktarımı. Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa. Karadağ, Ö. ve M. Kurudayıoğlu (2010). 2005 Türkçe Programına Göre Hazırlanmış İlköğretim Birinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarının Kelime Hazinesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27(27), 423-436. Karahan, A. (2007). Uşak Ulubey ilçesi köy ilköğretim okulları 5. sınıfların yazılı anlatımlarındaki kelime servetinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. Karatay, H. (2007). Kelime Öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153. Korkmaz, Z. (1992). Gramer Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK. Kurudayığolu, M. (2005). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Kurudayıoğlu, M. (2011). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Değerlendirme. e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (2), 1797-1808. Martin, F. (2017). Vocabulary, Grammer, Sex and Aging. Cognitive Science. 41(4), 950–975. Onozawa, Chieko. (2010). A Study of the Process Writing Approach. A Suggestion for an Eclectic Writing Approach. (Research Note). Öz, M. Fevzi (2001). Uygulamalı Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Özbay, M., Büyükikiz, K. ve Uyar, Y. (2011). İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatımlarındaki Kelime Hazineleri Üzerine Bir İnceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 149 – 173. Şahin, A. (2012). Bitişik Eğik Yazı Öğretiminde Karşılaşılan Problemler. Eğitim ve Bilim Dergisi, (37)165, 167-178. TDK Güncel Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts (Erişim Tarihi: 24.04.2015) Tompkins, G. E. (1998). Language Arts: Content And Teaching Strategies. Order Processing, Merrill, An Imprint Of Prentice Hall, PO Box 11071, Des Moines, IA 50336-1071. Uslu Üstten A. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Yazma Çalışmalarında Kullandıkları Kelimelerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. International Journal of Language Academy, 2(3), 232-242. Ünsal, H. (2005). İlköğretim 5. ve 8. Sınıflar İle Ortaöğretim 11. Sınıfların Sözlü Anlatımdaki Aktif Kelime Hazineleri / Afyon Merkez Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. Yener, M. L. (2007). Türk Dilinde Sözcük Türleri Tasnifi Sorunu Üzerine. Turkish Studies/Türkoloji Araştırmaları, 2(3), 607-623. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esra Sever

Ezgi Çetinkaya Özdemir

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sever, E., & Çetinkaya Özdemir, E. (2018). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. İlköğretim Online, 17(1), 440-449. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413797
AMA Sever E, Çetinkaya Özdemir E. İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. İOO. Ocak 2018;17(1):440-449. doi:10.17051/ilkonline.2018.413797
Chicago Sever, Esra, ve Ezgi Çetinkaya Özdemir. “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme”. İlköğretim Online 17, sy. 1 (Ocak 2018): 440-49. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413797.
EndNote Sever E, Çetinkaya Özdemir E (01 Ocak 2018) İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. İlköğretim Online 17 1 440–449.
IEEE E. Sever ve E. Çetinkaya Özdemir, “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme”, İOO, c. 17, sy. 1, ss. 440–449, 2018, doi: 10.17051/ilkonline.2018.413797.
ISNAD Sever, Esra - Çetinkaya Özdemir, Ezgi. “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme”. İlköğretim Online 17/1 (Ocak 2018), 440-449. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413797.
JAMA Sever E, Çetinkaya Özdemir E. İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. İOO. 2018;17:440–449.
MLA Sever, Esra ve Ezgi Çetinkaya Özdemir. “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme”. İlköğretim Online, c. 17, sy. 1, 2018, ss. 440-9, doi:10.17051/ilkonline.2018.413797.
Vancouver Sever E, Çetinkaya Özdemir E. İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. İOO. 2018;17(1):440-9.