Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Foreign Language Anxiety: An Investigation on Marmara University School of Foreign Languages Preparatory Students

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 292 - 304, 30.03.2018

Öz

The goal of this research is to investigate foreign language anxiety of the students learning English as a foreign language in preparation classes at Marmara University School of Foreign Language. In accordance with this aim, the students’ foreign language anxiety level and its differentiation according to their gender, academic achievement and participation in classroom activities were questioned. The research was designed in accordance with the correlational survey methods. The population of the research consists of 230 students who are in different levels and study in English preparation classes at Marmara University School of Foreign Language during the 2016-2017 academic year. The students who are absent in the classes on the research day and fill the scales incompetently were eliminated and 215 students were reached. The students reached consists of 93,47 % of the population. Foreign Language Classroom Anxiety Scale was used to measure the students’ foreign language anxiety. The main results are: 1) The students’ foreign language anxiety is at the moderate level. 2) Female students’ foreign language anxiety is significantly higher than male students. 3) Students’ foreign language anxiety changes according to their participation rate in reading and speaking activities in the classroom. 4) It has been stated that there is statistically meaningful and negative relationship between the students’ foreign language anxiety and their academic achievements they perceived and their final exam results. According to these results, it has been found that the students whose academic achievements they perceived are high had low foreign language anxiety.

Kaynakça

  • Acat, M., B. ve Demiral, S. (2002). Türkiye’de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 312-329.
  • Aktı Aslan, S.ve İzci, E. (2017). Ortaokul İngilizce öğretim programının öğretmen görüşlerine göre bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeli ile değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 33-44.
  • Al-Khasawneh, F.M. (2016). Investigating foreign language learning anxiety: A case of Saudi undergraduate EFL learners. Journal of Language and Linguistic Studies, 12(1), 137-148.
  • Asmalı, M. (2017). Young learners’ attitudes and motivation to learn English. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 11(1), 53-68.
  • Atay, D. ve Kurt, G. (2006). Prospective teachers and L2 writing anxiety. The Asian EFL Journal Quarterly, 8(4), 100-118.
  • Aydın, S., Harputlu, L., Güzel, S., Savran Çelik, Ş., Uştuk, Ö. ve Genç, D. (2016). A Turkish version of foreign language anxiety scale: Reliability and validity. (International Conference on Teaching and Learning English as an Additional Language GlobELT 2016, 14-17 April 2016, Antalya, Turkey). Procedia - Social and Behavioral Sciences, 232, 250-256.
  • Batumlu, D.Z. ve Erden, M. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile İngilizce başarıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3 (1), 24-38.
  • Coşkun, A. (2016). Analyzing secondary school English as a foreign language students' affective features in terms of different variables. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 205-226.
  • Çelebi, M. D. (2006). Türkiye’de anadili eğitimi ve yabancı dil öğretimi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 285-307.
  • Dalkılıç, N. (2001). An investigation into the role of anxiety in second language learning. Doktora Tezi Adana: Çukurova Üniversitesi: Adana.

Yabancı Dil Kaygısı: Marmara Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Üzerinde Bir İnceleme

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 292 - 304, 30.03.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı Marmara Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık sınıflarında yabancı dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin yabancı dil kaygılarını incelemektir. Araştırma genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini Marmara Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunda 2016-2017 öğretim yılında İngilizce hazırlık sınıflarında eğitim gören 230 öğrenci oluşturmaktadır. Uygulama günü sınıfta olmayan ve veri toplama araçlarını eksik dolduran öğrenciler elendiğinde araştırmada çalışma evreninin %93,47’sini oluşturan 215 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırmada öğrencilerin yabancı dil kaygılarını ölçmek amacıyla Yabancı Dil Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen belli başlı sonuçlar şunlardır: (1) Öğrencilerin yabancı dil kaygılarının orta seviyede olduğu belirlenmiştir. (2) Kadın öğrencilerin yabancı dil kaygıları erkek öğrencilere göre anlamlı seviyede daha yüksek bulunmuştur. (3) Öğrencilerin yabancı dil kaygıları sınıf içinde okuma ve konuşma etkinliklerine katılım oranlarına göre farklılaşmaktadır. (4) Akademik başarıları yüksek olan öğrencilerin yabancı dil kaygıları düşük bulunmuştur.

Kaynakça

  • Acat, M., B. ve Demiral, S. (2002). Türkiye’de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 312-329.
  • Aktı Aslan, S.ve İzci, E. (2017). Ortaokul İngilizce öğretim programının öğretmen görüşlerine göre bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeli ile değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 33-44.
  • Al-Khasawneh, F.M. (2016). Investigating foreign language learning anxiety: A case of Saudi undergraduate EFL learners. Journal of Language and Linguistic Studies, 12(1), 137-148.
  • Asmalı, M. (2017). Young learners’ attitudes and motivation to learn English. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 11(1), 53-68.
  • Atay, D. ve Kurt, G. (2006). Prospective teachers and L2 writing anxiety. The Asian EFL Journal Quarterly, 8(4), 100-118.
  • Aydın, S., Harputlu, L., Güzel, S., Savran Çelik, Ş., Uştuk, Ö. ve Genç, D. (2016). A Turkish version of foreign language anxiety scale: Reliability and validity. (International Conference on Teaching and Learning English as an Additional Language GlobELT 2016, 14-17 April 2016, Antalya, Turkey). Procedia - Social and Behavioral Sciences, 232, 250-256.
  • Batumlu, D.Z. ve Erden, M. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile İngilizce başarıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3 (1), 24-38.
  • Coşkun, A. (2016). Analyzing secondary school English as a foreign language students' affective features in terms of different variables. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 205-226.
  • Çelebi, M. D. (2006). Türkiye’de anadili eğitimi ve yabancı dil öğretimi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 285-307.
  • Dalkılıç, N. (2001). An investigation into the role of anxiety in second language learning. Doktora Tezi Adana: Çukurova Üniversitesi: Adana.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İkinci Bir Dil Olarak İngilizce, Dil Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Levent Deniz

F. Ufkum Ilıcalı Koca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Deniz, L., & Ilıcalı Koca, F. U. (2018). Yabancı Dil Kaygısı: Marmara Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Üzerinde Bir İnceleme. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(1), 292-304.