Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Öğretmen Adayları için STEM Odaklı Laboratuvar Uygulamaları Etkinliği: Sağlıklı Yaşam Modülü’ne Yönelik Değerlendirmeler

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 9, 329 - 347, 01.10.2018

Öz

2016- 2017 eğitim
öğretim yılında bir devlet üniversitesinde Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı
üçüncü sınıfta öğrenim gören ve Fen Öğretim Laboratuvar Uygulamaları (FÖLU) -
II dersini alan fen bilimleri öğretmen adayları ile gerçekleştirilen bu
araştırmada, STEM odaklı laboratuvar uygulamaları çerçevesinde yürütülen FÖLU-
II dersinin fen bilimleri öğretmen adaylarının fen derslerini STEM entegrasyonu
çerçevesinde yürütebilecekleri özgün bağlamlar gerçekleştirmelerine katkı
sağlayacak bir modülün nasıl hazırlanabileceği tartışılacak ve disiplinler
arası entegrasyon bağlamında örnek bir modül (Sağlıklı Yaşam) sunulacaktır. Öğretmen
adaylarına STEM odaklı uygulama deneyimi kazandırmak bağlamında hazırlanan
“Sağlıklı Yaşam” modülünün alan notları ile değerlendirilmesi, ayrıca öğretmen
adaylarının modüle yönelik görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır.
Nitel
paradigma esas alınarak yürütülen bu araştırma bütüncül durum çalışması
desenindedir.
Verilerin
çözümlenmesinde betimsel ve içerik analizi teknikleri birlikte kullanılmıştır.
Uygulama süreci boyunca fen bilimleri öğretmen
adaylarının matematik, fen ve teknoloji disiplinlerini gerçek yaşam problemine
çözüm ararken kullanmış olmalarının onların bu disiplinlerin nasıl bir araya
getirilebileceği noktasında fikir kazanmalarını desteklediği sonucuna
varılmıştır.

Kaynakça

  • Baran E., Canbazoğlu S., ve Mesutoğlu C. (2015). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) spotu geliştirme. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 5(2), 60-69.
  • Bozkurt Altan, E. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM-STEM) eğitimi Hastürk, H. G. (Ed.), Teoriden pratiğe fen bilimleri öğretimi (s. 354-388). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bozkurt Altan, E. ve Ercan, S. (2016). STEM Education program for science teachers: perceptions and competencies. Journal of Turkish Science Education, 13, 103- 117.
  • Bozkurt Altan, E., Ercan, S., Karahan, E. (2016). Tasarım temelli fen eğitimine yönelik öğrenci değerlendirmeleri: Bir durum çalışması. 12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Trabzon.
  • Bozkurt, E. (2014). Mühendislik tasarım temelli fen eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının karar verme becerisi, bilimsel süreç becerileri ve sürece yönelik algılarına etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bracey, G. ve Brooks, M. (2013). Teachers’n training: Building formal STEM teaching efficacy through informal science teaching experience. ASQ Advancing the STEM Agenda Conference, Grand Valley State University, Michigan.
  • Çınar, S., Pırasa, N., Paliç Sadoğlu, G. (2016). Views of Science and Mathematics Preservice Teachers Regarding STEM. Universal Journal of Educational Research, 4(6),1479- 1487.
  • Çorlu, M. S., Capraro,R. M. ve Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: implications for educating our teachers for the age of innovation. Education and Science, 39(171), 74-85.
  • Çorlu, M. S. 2017. STEM: Bütünleşik Öğretmenlik Çerçevesi. (Editörler: M. S. Corlu, E. Çallı), STEM Kuram ve Uygulamaları. Pusula, Ankara, 1-10.
  • Ercan S. (2014). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: tasarım temelli fen eğitimi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Eroğlu, S., Bektaş, O. 2016. STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi- Journal of Qualitative Research in Education, 4(3), 43-67. DOI :10.14689/issn.2148-2624.1.4c3s3m
  • Bozkurt Altan, E. & Ercan, S. (2016). STEM Education program for science teachers: opinions and competencies. Journal of Turkish Science Education (TUSED), Special issue (13), 103-117.
  • Hacıoğlu,Y., Yamak, H. ve Kavak, N. (2016). Mühendislik temelli fen eğitimi ile ilgili öğretmen görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (3), 807- 830.
  • Han, S., Yalvaç B., Capraro, M.M. ve Capraro, R.M. (2015). In-service teachers’ ımplementation and understanding of stem project based learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(1), 63-76.
  • Karahan, E. (2017). STEM eğitim merkezleri, Çepni, S. (Ed.), Kuramdan uygulamaya STEM+A+E Eğitimi (s. 93-113). Ankara :Pegem Yayıncılık.
  • Marshall, C. ve Rossman, G. B. (2006). Designing qualitative research (4th Edition). Sage Publications, USA.
  • Marulcu, İ. (2010). Investigating the impact of a lego-based, engineering-oriented curriculum compared to an inquiry-based curriculum on fifth graders’ content learning of simple machines. Doctoral Dissertation, Lynch School of Education, Boston College.
  • Merriam, S. B. (2013). (S. Turan, Çev.), Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • National Academy of Engineering [NAE], National Research Council [NRC]. (2009). Engineering in K-12 education understanding the status and improving the prospects. Edt. Katehi, L., Pearson, G., Feder, M. Washington, DC: National Academies Press.
  • National Academy of Engineering [NAE]. (2010). Standards for K-12 engineering education?. Washington, DC: National Academies Press.
  • National Research Council [NRC]. (2012). A Framework for k-12 science education: Practices,crosscutting concepts, and core ideas. Washington DC: The National AcademicPress.
  • National Science Board (NSB). (2007). A natıonal actıon plan for addressıng the crıtıcal needs of the U.s. Scıence, technology, engıneerıng and mathematıcs educatıon system. NSB 070114.
  • Ostler, E. (2012). 21st century STEM education: a tactical model for long-range success. International Journal of Applied Science and Technology, 2(1), 28-33.
  • Özçakır Sümen, Ö. ve Çalışıcı, H. (2016). Pre-service teachers’ mind maps and opinions on STEM education ımplemented in an environmental literacy course. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 16(2), 459- 476.
  • Özçelik A. ve Akgündüz, D. (2018). Üstün/özel yetenekli öğrencilerle yapılan okul dışı STEM eğitiminin değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (2), 334- 351.
  • Ramaley, J.A. (2017). Facilitating change: experiences with the reform of STEM education. Winona State University.
  • Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEMmania. The Technology Teacher. 68(4), 20-26.
  • Satchwell, R. and Loepp, F. (2002). Designing and implementing an integrated mathematics, science, and technology curriculum for the middle school. Journal of Industrial TeacherEducation, 39(3), 41-66. https://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JITE/v39n3/satchwell.html
  • Siew, N. M., Amir, N. ve Chong, C. L. (2015). The perceptions of pre-service and in-service teachers regarding a project-based STEM approach to teaching science. SpringerPlus, 4(8), 1-20.
  • Smith, J., Karr-Kidwell, PJ. (2000). The ınterdisciplinary curriculum: a literary review and a manual for administrators and teachers. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED443172.pdf adresinden alınmıştır (12.09.2017).
  • Sungur Gül, K. & Marulcu, İ. (2014). Investigation of in service and pre-service science teachers’ perspectives about engineering-design as an instructional method and legos as an instructional material. International Periodical for The Languages, Literature, and History of Turkish or Turkic, 9(2), 761-786.
  • Thomas, T. A. (2014). Elementary teachers’ receptivity to ıntegrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education in the elementary grades. Doctoral Dissertation, University of Nevada, Reno.
  • Tübitak, Bilim ve Teknik, Şubat, 591, 14- 31.
  • Türkiye Sanayici İşadamları Derneği [TÜSİAD]. (2014). STEM (science, technology, engineering and mathematics fen, teknoloji, mühendislik, matematik) alanında eğitim almış işgücüne yönelik talep ve beklentiler araştırması. http://www.stemtusiad.org/bilgi merkezi/anket-raporu (23 Mayıs 2016).
  • Wang, H.H., Moore, T.J., Roehrig, G.H. ve Park, M.S. (2011). STEM ıntegration: teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 1(2), 1-13.
  • Wendell, K. B., Connolly, K. G., Wright, C. G., Jarvin, L., Rogers, C., Barnett, M. ve Marulcu, I. (2010). Incorporating engineering design into elementary school science curricula. American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition, Louisville, KY.
  • Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına fetemm etkinliklerinin Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (GEFAD), 34(2), 249-265.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esra Bozkurt Altan 0000-0002-5592-1726

İrem Üçüncüoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Bozkurt Altan, E., & Üçüncüoğlu, İ. (2018). Fen Bilimleri Öğretmen Adayları için STEM Odaklı Laboratuvar Uygulamaları Etkinliği: Sağlıklı Yaşam Modülü’ne Yönelik Değerlendirmeler. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 4(9), 329-347.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.