Science teaching is one of the essential elements that can ensure the training of individuals who know scientific knowledge and scientific
processes and use scientific methods in defining and solving the problems encountered. Within science lessons, the factors affecting the
scientific process should be examined and presented. It was aimed to determine the opinions of prospective science teachers on this
issue, since it is thought that the opinions of teachers, who are the most effective individuals in gaining the intended characteristics to
students, on the factors affecting the scientific development process may affect the way they do their jobs. The study was conducted in the
phenomenology model, which is one of the qualitative research methods, and the study group consisted of 37 prospective senior teachers.
An open-ended questionnaire a data collection tool and a content analysis method were used in the analysis of the data. In the research
results, it has been determined that prospective teachers mentioned social and cultural factors that affect the science and science-making
process most frequently and emphasized the importance of raising individuals with inquirer minds. They structured their views on the
purpose of scientific studies on producing information and carrying out activities for the benefit of the society; furthermore, they stated
that the family and education system affected the scientific development process.
Fen eğitimi; bilimsel bilgiyi ve bilimsel süreçleri bilen, karşılaşılan problemlerin tanımlanmasında ve çözümünde bilimsel yöntemleri
kullanan bireylerin yetişmesini sağlayabilecek temel unsurlardandır. Fen dersleri kapsamında bilimsel süreci etkileyen faktörlerin
irdelenerek sunulması gereklidir. Öğrencilere amaçlanan özellikleri kazandırmada en etkili bireyler olan öğretmenlerin bilimsel gelişim
sürecini etkileyen faktörlere ilişkin görüşlerinin onların işlerini yapış biçimlerini etkileyebileceği düşünülerek, fen bilimleri öğretmen
adaylarının bu konudaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji modelinde
yürütülmüş olup, çalışma grubunu 4. sınıfta öğrenim gören 37 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak açık uçlu soru
formundan yararlanılmış ve verilerin analizinde içerik analizi yöntemi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarında, öğretmen adaylarının
bilimsel gelişim sürecini etkileyen sosyal ve kültürel faktörlerden en sık toplum yapısına değindikleri ve sorgulayıcı zihne sahip birey
yetiştirmenin önemine vurgu yaptıkları belirlenmiştir. Aynı zamanda, öğretmen adayları bilimsel çalışmaların amacına ilişkin görüşlerini,
bilgi üretme ve toplum yararına faaliyetlerde bulunma üzerine yapılandırırken, aile ve eğitim sisteminin bilimsel gelişim sürecinde etkisi
olduğunu belirtmiştir.
Bilimsel gelişim, bilimsel okuryazarlık öğretmen adayları , fen eğitimi sosyokültürel yaklaşım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1 |