Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Qualıfıcatıons Of Class Teachers To Apply The Drama Method In Theır Courses

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 2, 523 - 538, 21.06.2022

Öz

The aim of this research is to determine the proficiency levels of classroom teachers working in Kilis regarding the use of drama in education. Scanning model was used in the research. The study group of the research consists of 385 classroom teachers working in Kilis. As a data collection tool in the research; The "Scale of Perception of Efficacy in the Use of Drama in Education" developed by Tanrıseven (2013) was used. SPSS 23.0 program was used in data analysis. It has been observed that the general efficacy perceptions of the classroom teachers regarding the use of drama and the efficacy perceptions of the planning, implementation and evaluation of drama, which are the sub-dimensions of the scale, have a value above the average. It was concluded that the general and planning competencies of the classroom teachers regarding the use of drama showed a significant difference in terms of years of service and the competencies of applying drama in terms of the department they graduated from.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1):17-29.
  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde Yaratıcı Drama. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Akyel, Y., (2011). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Drama Yöntemi Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Aladağ, E. (2009). Sosyal bilgiler öğretimi. İçinde: Sosyal bilgiler eğitiminde yaratıcı drama, Safran, M. (Ed.). Pegem Akademi, Ankara, s.472-484.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut, Ş. ve Çimen, S. (2000). Drama. Ya-Pa, İstanbul.
  • Aslan, G., (2014). Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Öz Yeterlilik Algılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Aşık, S., (2019). Yüksek Öğretimde Yaratıcı Drama Kullanımı: Yabancı Dil Yüksekokullarında Görev Yapmakta Olan İngilizce Öğretim Elemanlarının Öz Yeterlilik ve Algı Düzeyleri. Yüksek Lisans
  • Can Akkoç, S., (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Drama Uygulama Yeterlilik Algıları İle Dramaya Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çağdaş, A., Albayrak, H. ve Cantekinler, S. (2003). Okul öncesi eğitimde dramatik etkinlikler. Eğitim Kitapevi, Konya.
  • Çalışkan, N. ve Karadağ, E. (2014). Eğitimde drama teorik temelleri ve uygulama örnekleri. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve psikodrama. Sistem Yayınları, İstanbul.
  • Dündar, H., (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Eğitsel Drama Uygulama Yeterlilikleri İle Yaratıcı Drama Dersine Yönelik Tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halis Demir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Eğerci, Z. M., (2018). Öğretmenlerin Fen Bilimleri Dersinin Drama Yöntemi İle İşlenmesine Yönelik Öz Yeterlilik, Tutum ve Görüşlerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güler, M., (2015). Sınıf ve Branş Öğretmenlerinin Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Öz Yeterlilik Algı Düzeyleri ve Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Kara, Ö. T., (2010). Dramayla Öykü Oluşturma Yönteminin İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretimine Etkisi. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Karadağ, E. (2007). Öğrenme kuramları ve drama yöntemi ilişkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 32(338):39-44
  • Karadağ, F. N., (2012). Yetişkinlerin Katıldıkları Hizmet İçi Eğitimlerinde Kullanılan Yaratıcı Drama Yöntemi Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, Niyazi. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koç, İ., (2013). Öğretmenlerin Sosyal Bilgiler Dersinde Drama Yöntemini Uygulama ve Drama Tekniklerine İlişkin Yeterliliklerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlilikleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14):259-274.
  • Oğuz, A. (2019). Okul öncesinden ilköğretime kuramdan uygulamaya drama. İçinde: Drama, Erdoğan, T. (Ed.). Eğiten Kitap, Ankara, s.1-18.
  • Önder, A. (2016). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Özgür İşyar, Ö., (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitimde Drama Kullanıma İlişkin Yeterlilik Algıları ve Drama Kavramına Yönelik Metafor Algıları ile Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Sakallı, F. G., (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Öz Yeterlilik Algı Düzeyleri ve Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray. San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2):573-582.
  • Sonkaya, M., (2019). Lise Öğretmenlerinin Drama Yöntemine Yönelik Tutum ve Özyeterlilik Algıları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tanrıseven, I. (2013). Okul uygulamalarının öğretmen adaylarının eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlik algıları üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamalarda Eğitim Bilimleri Dergisi,
  • Yıldırım, E., (2019). Devlet Okullarında Görev Yapan İngilizce Öğretmenlerinin Öğrenme ve Öğretme Süreçlerinde Drama Yöntemini Kullanma Yeterliliklerinin Belirlenmesi (Kırıkkale İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Sınıf Öğretmenlerinin Derslerinde Drama Yöntemini Uygulayabilme Yeterlikleri

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 2, 523 - 538, 21.06.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı Kilis ilinde görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlik düzeylerini belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kilis ilinde görev yapmakta olan 385 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Tanrıseven (2013) tarafından geliştirilen “Eğitimde Drama Kullanımına İlişkin Yeterlilik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Veri analizinde SPSS 23.0 programı kullanılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin drama kullanımına ilişkin genel yeterlilik algılarının ve ölçeğin alt boyutları olan dramanın planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesine yönelik yeterlilik algılarının ortalamanın üstünde bir değere sahip olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin drama kullanımına ilişkin genel ve planlama yeterliliklerinin hizmet yılı, dramayı uygulama yeterliliklerinin mezun oldukları bölüm açısından anlamlı bir fark gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1):17-29.
  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde Yaratıcı Drama. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Akyel, Y., (2011). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Drama Yöntemi Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Aladağ, E. (2009). Sosyal bilgiler öğretimi. İçinde: Sosyal bilgiler eğitiminde yaratıcı drama, Safran, M. (Ed.). Pegem Akademi, Ankara, s.472-484.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut, Ş. ve Çimen, S. (2000). Drama. Ya-Pa, İstanbul.
  • Aslan, G., (2014). Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Öz Yeterlilik Algılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Aşık, S., (2019). Yüksek Öğretimde Yaratıcı Drama Kullanımı: Yabancı Dil Yüksekokullarında Görev Yapmakta Olan İngilizce Öğretim Elemanlarının Öz Yeterlilik ve Algı Düzeyleri. Yüksek Lisans
  • Can Akkoç, S., (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Drama Uygulama Yeterlilik Algıları İle Dramaya Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çağdaş, A., Albayrak, H. ve Cantekinler, S. (2003). Okul öncesi eğitimde dramatik etkinlikler. Eğitim Kitapevi, Konya.
  • Çalışkan, N. ve Karadağ, E. (2014). Eğitimde drama teorik temelleri ve uygulama örnekleri. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve psikodrama. Sistem Yayınları, İstanbul.
  • Dündar, H., (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Eğitsel Drama Uygulama Yeterlilikleri İle Yaratıcı Drama Dersine Yönelik Tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halis Demir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Eğerci, Z. M., (2018). Öğretmenlerin Fen Bilimleri Dersinin Drama Yöntemi İle İşlenmesine Yönelik Öz Yeterlilik, Tutum ve Görüşlerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güler, M., (2015). Sınıf ve Branş Öğretmenlerinin Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Öz Yeterlilik Algı Düzeyleri ve Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Kara, Ö. T., (2010). Dramayla Öykü Oluşturma Yönteminin İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretimine Etkisi. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Karadağ, E. (2007). Öğrenme kuramları ve drama yöntemi ilişkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 32(338):39-44
  • Karadağ, F. N., (2012). Yetişkinlerin Katıldıkları Hizmet İçi Eğitimlerinde Kullanılan Yaratıcı Drama Yöntemi Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, Niyazi. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koç, İ., (2013). Öğretmenlerin Sosyal Bilgiler Dersinde Drama Yöntemini Uygulama ve Drama Tekniklerine İlişkin Yeterliliklerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlilikleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14):259-274.
  • Oğuz, A. (2019). Okul öncesinden ilköğretime kuramdan uygulamaya drama. İçinde: Drama, Erdoğan, T. (Ed.). Eğiten Kitap, Ankara, s.1-18.
  • Önder, A. (2016). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Özgür İşyar, Ö., (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitimde Drama Kullanıma İlişkin Yeterlilik Algıları ve Drama Kavramına Yönelik Metafor Algıları ile Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Sakallı, F. G., (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Öz Yeterlilik Algı Düzeyleri ve Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray. San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2):573-582.
  • Sonkaya, M., (2019). Lise Öğretmenlerinin Drama Yöntemine Yönelik Tutum ve Özyeterlilik Algıları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tanrıseven, I. (2013). Okul uygulamalarının öğretmen adaylarının eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlik algıları üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamalarda Eğitim Bilimleri Dergisi,
  • Yıldırım, E., (2019). Devlet Okullarında Görev Yapan İngilizce Öğretmenlerinin Öğrenme ve Öğretme Süreçlerinde Drama Yöntemini Kullanma Yeterliliklerinin Belirlenmesi (Kırıkkale İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Acarlıoğlu 0000-0002-1421-9674

Figen Yıldırım 0000-0003-3880-3979

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Acarlıoğlu, H., & Yıldırım, F. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Derslerinde Drama Yöntemini Uygulayabilme Yeterlikleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 523-538. https://doi.org/10.36362/gumus.1013005