Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Secondary School Teachers' Level Loyalty to Manager In Terms of Various Variables

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 67 - 77, 31.12.2019

Öz

The aim of this study is to determine the commitment levels of secondary school teachers and to determine whether this level shows differences in terms of some variables. The study was carried out on 1025 secondary school teachers working in Gaziantep central districts in 2018-2019 academic year. In the research, the general survey model, ‘Manager Loyalty Scale. The executive loyalty scale was prepared as a 5-point Likert consisting of five dimensions (devoting to the manager, making extra efforts for the manager, connecting to the manager, identifying with the manager, internalizing the values of the manager) and a total of 17 items. The level of commitment perception of the teachers participating in the research; overall commitment to the manager, man, attachment, identification, internalization at the level of partially agree with the sub-dimensions; the size of the effort was certainly at the level of agree. As a result of the study, it can be said that school principals should make more efforts in terms of loyalty, dedication, identification, identification and internalization dimensions. The perception of loyalty to the manager according to demographic characteristics can be perceived as a problem about the behaviors of the administrators in schools.

Kaynakça

  • Arı, G. S. (2003). Yöneticiye duyulan güven örgütsel bağlılığı artırır mı? Gazi Üniversitesi TTEF Dergisi, (2), 17-36.
  • Arı, M., Gülova, A. A. ve Köse, S. (2017). Örgütsel adalet algısı ile örgütsel bağlılık davranışının ilişkisi: Bir sağlık kuruluşunda araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(1).
  • Becker, T.E., Billings, D.M & Eveleth, D.M., Gilberth, N.L. (1996). Foci and bases of employee commitment: ımplications for job performance, Academy of Management Journal, 39, 464-482.
  • Benlioğlu, B. (2014). Öğretim Elemanlarının Algıladıkları Örgütsel Destek Düzeyinin Örgütsel Bağlılıkları Üzerine Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi, Ankara.
  • Chang, Chih C., C. M. Chıu & C. A. Chen (2010). The effect of tqm practices on employee satisfaction and loyalty in goverment, Total Quality Management, 21(12), 1299-1314.
  • Chen, L.Y.(2008). An Examination of the relationship between leadership behavior and organizational commitment at steel companies, http://www.huizenga.nova.edu/jame/ examination.htm
  • Chen, X.Z., Tsui, A.S., & Farh, J.L. (2002). Loyalty to supervisor vs. organizational commitment: relationships to employee performance in china; Journal of Occupational and Organization Psychology, 75. 339-356.
  • Celep, C. (2000). Eğitimde örgütsel adanma ve öğretmenler, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ceylan, A. ve Doğanyılmaz, H. (2007). Yöneticiye sadakat ve iş gören performansı arasındaki ilişkilere yönelik bir araştırma, Yönetim, 18, (56), Şubat:2007, 31-39.
  • Cihangiroğlu, N. (2010). Askeri tabiplerin örgütsel bağlılık düzeyleri üzerine bir araştırma. Gülhane Tıp Dergisi, 52, 82-90.
  • Demirel, Y. (2013). Türk Bankacılık Sektöründe Müşteri İlişkileri Yönetimi’nin Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (13)1, 56-81.
  • Doğan, S. ve KILIÇ, A. G. S. (2007). Örgütsel bağlılığın sağlanmasında personel güçlendirmenin yeri ve önemi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (29).
  • Durna, U., ve Eren, V. (2005). Üç bağlılık unsuru ekseninde örgütsel bağlılık. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2), 210-219.
  • Fırat, Z. M. (2015). Tükenmişlik ve örgütsel bağlılığın mesleki bağlılık üzerindeki etkileri: Banka çalışanları üzerinde bir araştırma, Doktora Tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: 3A eğitim danışmanlık
  • Ok, A. (2015). Yöneticiye ve iş grubuna bağlılığın ilişkili olduğu değişkenler: Benlik kavramı düzeylerinin düzenleyici rolü, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 55( 1), 263-282.
  • Özdevecioğlu, M. (2003). Algılanan örgütsel destek ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkilerin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İ.İ.B.F.Dergisi, 18(2),113 -130.
  • Türk Dil Kurumu: TDK (1998 ve 2005) Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Özdaşlı, K. & Yücel, S. (2010). Yöneticiye bağlılıkta yöneticiye güvenin etkisi: yapısal eşitlik modeli ile bir analiz, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11.
  • Özdemir, A. O., & Arık, R. S. (2018). Okul İklimine İlişkin Öğretmen ve Müdür Davranışları İle Örgütsel Bağlılık İlişkisinde İşkolikliğin Aracılık Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 24(2), 295-338.
  • Özkaya, M.O., Kocakoç, İ.D., Karaa, E. (2006). Yöneticilerin örgütsel bağlılıkları ve demografik özellikleri arasındaki ilişkileri incelemeye yönelik bir alan çalışması, Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Manisa.,13(2),77-96.
  • Porter, L.W., Steers, R.M., Mowday, R.T ve Boulian, P.V.(1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59 (5), 603-609.
  • Tekeli, İ. (2014). Örgütsel adalet ve ödüllendirme algısının örgütsel bağlılığa etkisi: İstanbul ili Ataşehir İlçe Emniyet Müdürlüğü çalışanlarına yönelik bir araştırma, Doktora tezi, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Tutar, H. (2007). Erzurum’ da devlet ve özel hastanelerde çalışan sağlık personelinin işlem adaleti, iş tatmini ve duygusal bağlılık durumlarının incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 12(3), 97-120.
  • Uğurlu, C. T., & Üstüner, M. (2011). Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerine yöneticilerinin etik liderlik ve örgütsel adalet davranışlarının etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41).
  • Zellers, K. L.,Tepper, B. J., Duffy, M. K. (2002). Abusive supervision and subordinates’ organizational citizen ship behavior. Journal of Applied Psychology, 87, 1068–1076.
  • Yalçın, S. (2014). Öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin iş yaşam kalitesi ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı.

Ortaokul Öğretmenlerinin Yöneticiye Bağlılık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 67 - 77, 31.12.2019

Öz

ÖZ
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğretmenlerinin yöneticiye bağlılık düzeylerini tespit etmek ve bu düzeyin bazı değişkenler açısından farklılıklar gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Çalışma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Gaziantep merkez ilçelerinde görev yapan 1025 ortaokul öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Genel tarama modelinde yürütülen araştırmada veri toplama aracı olarak Yöneticiye Sadakat Ölçeği kullanılmıştır. Yönetici sadakat ölçeği, beş boyut (kendini yöneticiye adama, yönetici için ekstra çaba sarf etmek, yöneticiye bağlanma, yöneticiyle özdeşleşmek, yöneticinin değerlerini içselleştirme) ve toplam 17 maddeden oluşan 5’li Likert şeklinde hazırlanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin yöneticiye bağlılığı algılama düzeylerinin; yöneticiye bağlılık geneli, adama, bağlanma, özdeşleşme, içselleştirme alt boyutlarının kısmen katılıyorum düzeyinde; çaba boyutunun kesinlikle katılıyorum düzeyinde olduğu görülmüştür. Yapılan çalışma sonucunda yöneticiye bağlılık, adama, bağlanma, özdeşleşme ve içselleştirme boyutları noktasında okul müdürlerinin daha çok çaba sarf etmesi gerektiği söylenebilir. Demografik özelliklere göre yöneticiye bağlılığın farklı algılanması okullarda yöneticilerin davranışları konusunda bir problem olarak algılanabilir.

Kaynakça

  • Arı, G. S. (2003). Yöneticiye duyulan güven örgütsel bağlılığı artırır mı? Gazi Üniversitesi TTEF Dergisi, (2), 17-36.
  • Arı, M., Gülova, A. A. ve Köse, S. (2017). Örgütsel adalet algısı ile örgütsel bağlılık davranışının ilişkisi: Bir sağlık kuruluşunda araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(1).
  • Becker, T.E., Billings, D.M & Eveleth, D.M., Gilberth, N.L. (1996). Foci and bases of employee commitment: ımplications for job performance, Academy of Management Journal, 39, 464-482.
  • Benlioğlu, B. (2014). Öğretim Elemanlarının Algıladıkları Örgütsel Destek Düzeyinin Örgütsel Bağlılıkları Üzerine Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi, Ankara.
  • Chang, Chih C., C. M. Chıu & C. A. Chen (2010). The effect of tqm practices on employee satisfaction and loyalty in goverment, Total Quality Management, 21(12), 1299-1314.
  • Chen, L.Y.(2008). An Examination of the relationship between leadership behavior and organizational commitment at steel companies, http://www.huizenga.nova.edu/jame/ examination.htm
  • Chen, X.Z., Tsui, A.S., & Farh, J.L. (2002). Loyalty to supervisor vs. organizational commitment: relationships to employee performance in china; Journal of Occupational and Organization Psychology, 75. 339-356.
  • Celep, C. (2000). Eğitimde örgütsel adanma ve öğretmenler, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ceylan, A. ve Doğanyılmaz, H. (2007). Yöneticiye sadakat ve iş gören performansı arasındaki ilişkilere yönelik bir araştırma, Yönetim, 18, (56), Şubat:2007, 31-39.
  • Cihangiroğlu, N. (2010). Askeri tabiplerin örgütsel bağlılık düzeyleri üzerine bir araştırma. Gülhane Tıp Dergisi, 52, 82-90.
  • Demirel, Y. (2013). Türk Bankacılık Sektöründe Müşteri İlişkileri Yönetimi’nin Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (13)1, 56-81.
  • Doğan, S. ve KILIÇ, A. G. S. (2007). Örgütsel bağlılığın sağlanmasında personel güçlendirmenin yeri ve önemi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (29).
  • Durna, U., ve Eren, V. (2005). Üç bağlılık unsuru ekseninde örgütsel bağlılık. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2), 210-219.
  • Fırat, Z. M. (2015). Tükenmişlik ve örgütsel bağlılığın mesleki bağlılık üzerindeki etkileri: Banka çalışanları üzerinde bir araştırma, Doktora Tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: 3A eğitim danışmanlık
  • Ok, A. (2015). Yöneticiye ve iş grubuna bağlılığın ilişkili olduğu değişkenler: Benlik kavramı düzeylerinin düzenleyici rolü, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 55( 1), 263-282.
  • Özdevecioğlu, M. (2003). Algılanan örgütsel destek ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkilerin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İ.İ.B.F.Dergisi, 18(2),113 -130.
  • Türk Dil Kurumu: TDK (1998 ve 2005) Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Özdaşlı, K. & Yücel, S. (2010). Yöneticiye bağlılıkta yöneticiye güvenin etkisi: yapısal eşitlik modeli ile bir analiz, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11.
  • Özdemir, A. O., & Arık, R. S. (2018). Okul İklimine İlişkin Öğretmen ve Müdür Davranışları İle Örgütsel Bağlılık İlişkisinde İşkolikliğin Aracılık Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 24(2), 295-338.
  • Özkaya, M.O., Kocakoç, İ.D., Karaa, E. (2006). Yöneticilerin örgütsel bağlılıkları ve demografik özellikleri arasındaki ilişkileri incelemeye yönelik bir alan çalışması, Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Manisa.,13(2),77-96.
  • Porter, L.W., Steers, R.M., Mowday, R.T ve Boulian, P.V.(1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59 (5), 603-609.
  • Tekeli, İ. (2014). Örgütsel adalet ve ödüllendirme algısının örgütsel bağlılığa etkisi: İstanbul ili Ataşehir İlçe Emniyet Müdürlüğü çalışanlarına yönelik bir araştırma, Doktora tezi, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Tutar, H. (2007). Erzurum’ da devlet ve özel hastanelerde çalışan sağlık personelinin işlem adaleti, iş tatmini ve duygusal bağlılık durumlarının incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 12(3), 97-120.
  • Uğurlu, C. T., & Üstüner, M. (2011). Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerine yöneticilerinin etik liderlik ve örgütsel adalet davranışlarının etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41).
  • Zellers, K. L.,Tepper, B. J., Duffy, M. K. (2002). Abusive supervision and subordinates’ organizational citizen ship behavior. Journal of Applied Psychology, 87, 1068–1076.
  • Yalçın, S. (2014). Öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin iş yaşam kalitesi ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Bayram Bozkurt

Mehmet Sincar

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bozkurt, B., & Sincar, M. (2019). Ortaokul Öğretmenlerinin Yöneticiye Bağlılık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 67-77.