Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi

Yıl 2020, Cilt: 40 Sayı: 3, 979 - 1018, 29.11.2020
https://doi.org/10.17152/gefad.714541

Öz

Bu araştırmanın amacı girişimcilik kavramı üzerine Türkiye’de yapılmış lisansüstü tezlerin türüne, yapıldığı yıla ve enstitüye, yöntemine, desenine, veri toplama aracına, çalışma grubuna, çalışma grubunun büyüklüğüne göre analiz edilmesi ve bu alanda nasıl bir eğilim olduğunun ortaya konulmasıdır. Betimsel tarama modeli kullanılan bu araştırmanın çalışma grubunu 2013-2019 yılları arasında Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nin veri tabanında bulunan ve tez adında, özetinde veya dizininde “Girişimcilik” kelimesi olan 118 lisansüstü tez oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen doküman inceleme formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; girişimcilik kavramı üzerine yapılan lisansüstü tezlerin; en fazla 2019 yılında, eğitim bilimleri enstitüsünde, yüksek lisans tezi türünde (f =96) yapıldığı görülmüştür. Ayrıca incelenen tezlerin çoğunda yöntemin belirtilmediği (f =43), veri toplama aracı olarak çoğunlukla ölçek kullanıldığı (f =60), örneklem olarak genellikle öğretmenlerin tercih edildiği (f =31) ve araştırmaların genellikle 301-1000 arası örneklem büyüklüğü ile gerçekleştirildiği (f =29) sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akyürek, Ç. ve Şahin, Ç.(2013). İlkokul öğretmenlerinin girişimcilik becerisine ilişkin görüşlerin değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi, 5, 51-68. http://www.ekevakademi.org/Makaleler/1976967234_04%20Cisem%20AKY REK-Cavus%20SAHIN.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (3.Baskı). (Çev. Ed. Demir, S. B.). Ankara: Eğiten Kitap
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(174), 33-38. doi: 10.15390/EB.2014.3412
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö. ve Alparslan, A.M. (2013). Girişimcilerde bulunması gereken özellikler ile girişimcilik eğitimi: girişimci ve öğrenci görüşler. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(1), 7-28. http://acikerisim.lib.comu.edu.tr:8080/xmlui/handle/COMU/407 adresinden erişilmiştir.
  • Çınar, G. Armağan, G. Özden, A., Çınar, N. (2017). Çiftçiler için girişimcilik ölçeği geliştirilmesi ve çiftlik performansı üzerindeki etkisi, Tarım Ekonomisi Dergisi, 23 (2), 323-333. doi: 10.24181/tarekoder.369401
  • Davis, K. (1988). İşletmede İnsan Davranışı (3. Baskı). (Çev. Tosun, K., Somay, T., Aykar, F., Baysal, C., Sadullah, Ö. ve Yalçın, S.) İstanbul: Yön Ajans
  • Dean, T.J. and McMullen, J.S. (2007). Toward a theory of sustainable entrepreneurship: Reducing environmental degradation through entrepreneurial action. Journal of Business Venturing, 22(1), 50-76. doi: 10.1016/j.jbusvent.2005.09.003
  • Dinçer, S. (2018). Eğitim bilimleri araştırmalarında içerik analizi: Meta-analiz, meta-sentez, betimsel içerik analizi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 176-190. doi: 10.14686/buefad.363159
  • Eren, E. (1998). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi (5.Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık
  • Fu, H., Okumus, F., Wu, K. and Köseoğlu, M.A. (2019). The entrepreneurship research in hospitality and tourism. International Journal of Hospitality Management, 78, 1-12. doi: 10.1016/j.ijhm.2018.10.005
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (4.Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları
  • He, C., Lu, J. and Qian, H. (2018). Entrepreneurship in China. Small Business Economics. doi:10.1007/s11187-017-9972-5
  • Hidayat, M., and Yunus, U. (2019). The entrepreneurship learning in industrial 4.0 era (case study in indonesian college). Journal of Entrepreneurship Education, 22(5). https://www.abacademies.org/articles/the-entrepreneurship-learning-in industrial-40-era-case-study-in-indonesian-college-8574.html adresinden erişilmiştir.
  • Karadal, H., Duman, N. ve Saygın, M. (2017). Girişimcilik yazını: Türkiye’deki lisansüstü tezlere yönelik bir inceleme. Uluslar arası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 137-148. doi: 10.18092/ulikidince.323649
  • Katz, J. (2003). The chronology and intellectual trajectory of American entrepreneurship education 1876-1999. Journal of Business Venturing, 18(2), 283-300. doi: 10.1016/S0883-9026(02)00098-8
  • Koçel, T. (2001). İşletme yöneticiliği yönetim ve organizasyon organizasyonlarda davranış klasik modern çağdaş ve güncel yaklaşımlar (8.Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A. Ş.
  • Kraus, S., Filser, M., O’Dwyer, M. and Shaw, E. (2014). Social entrepreneurship: An exploratory citation analysis. Review of Managerial Science, 8(2), 275-292. doi: 10.1007/s11846-013-0104-6
  • Merriam, S.B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. CA: Jossey-Bass
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An Expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). Ortaöğretim girişimcilik dersi öğretim programı. Ankara: MEB
  • National Knowledge Commission. (2008). Entrepreneurship. India: NKC
  • Özdemir, A. Saygılı, M. ve Yıldırım, K. (2016). Risk alma eğilimi ve başarma ihtiyacının girişimcilik potansiyeline etkisi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. İşletme Bilimi Dergisi, 4(2), 121-140. doi:10.22139/jobs.287249
  • Rourke, L. and Anderson, T. (2004). Validity in quantitative content analysis. Educational Technology Research and Development, 52(1), 5-18. https://www.jstor.org/stable/pdf/30220371.pdf?casa_token=bzRTXr2o6NEAAAAA:WVILAHDvQLYUd3VUY20boISlg36wtDKc8jaQMWzOHy5_aH2XqAlc6ImSLMBvKotIoHTCXr_mgB_oBc5kNOPeqnyc51wYxlwHgvGn00Pc4AJvVxX-TStP adresinden erişilmiştir.
  • Shepherd, D.A. (2011). Multilevel entrepreneurship research: Opportunities for studying entrepreneurial decision making. Journal of Management. 37(2).412-420. doi: 10.1177/0149206310369940
  • Smith, K. & Petersen, J.L. (2006). Educational entrepreneurship: realities, challenges, possibilities. United States: Harvard Education Press
  • Şimşek, N. ve Yaşar, A. (2019). GeoGebra ile ilgili lisansüstü tezlerin tematik ve yöntemsel eğilimleri: bir içerik analizi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(2), 290-313.
  • Tavşancıl, E., Çokluk, Ö., Gözen Çıtak, G., Kezer, F., Yalçın Yıldırım, Ö., Bilican, S. … Özmen, D.T. (2010). Eğitim bilimleri enstitülerinde tamamlanmış lisansüstü tezlerin incelenmesi (2000-2008). Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK
  • Uslu, B., Calikoğlu, A., Seggie ve F.N., Seggie, S.H. (2018). The Entrepreneurial university and academic discourses: The Meta‐synthesis of higher education articles. Higer Education Quarterly, 1-27. doi: 10.1111/hequ.12198
  • Uzuntaş, A. (2013). Etkili iletişim: Anlatabilmek ve anlayabilmek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (1), 11-30. https://docplayer.biz.tr/8142998-Etkili-iletisim anlatabilmek-ve-anlayabilmek.html adresinden erişilmiştir.
  • Veeraraghavan, V. (2009). Entrepreneurship and ınnovation. Asia-Pacific Business Review, 5(1), 14-20. doi: 10.1177/097324700900500102
  • Yalçıntaş, M. (2010). Çağımızda girişimcilik. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5 (1), 95-98. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/716030 adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlere Nitel Araştırma Yöntemleri (11.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • YÖK, Ulusal Tez Merkezi
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilara Akyar 0000-0001-7935-3789

Rabia Sarıkaya 0000-0001-9247-8973

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 40 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akyar, D., & Sarıkaya, R. (2020). Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 979-1018. https://doi.org/10.17152/gefad.714541
AMA Akyar D, Sarıkaya R. Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. GEFAD. Kasım 2020;40(3):979-1018. doi:10.17152/gefad.714541
Chicago Akyar, Dilara, ve Rabia Sarıkaya. “Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, sy. 3 (Kasım 2020): 979-1018. https://doi.org/10.17152/gefad.714541.
EndNote Akyar D, Sarıkaya R (01 Kasım 2020) Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 3 979–1018.
IEEE D. Akyar ve R. Sarıkaya, “Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi”, GEFAD, c. 40, sy. 3, ss. 979–1018, 2020, doi: 10.17152/gefad.714541.
ISNAD Akyar, Dilara - Sarıkaya, Rabia. “Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/3 (Kasım 2020), 979-1018. https://doi.org/10.17152/gefad.714541.
JAMA Akyar D, Sarıkaya R. Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. GEFAD. 2020;40:979–1018.
MLA Akyar, Dilara ve Rabia Sarıkaya. “Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 40, sy. 3, 2020, ss. 979-1018, doi:10.17152/gefad.714541.
Vancouver Akyar D, Sarıkaya R. Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. GEFAD. 2020;40(3):979-1018.