Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yaklaşımında Kullanılan Argümantasyon Tekniklerinin Ortaokul Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı İmajları Üzerine Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 40 Sayı: 2, 481 - 510, 06.08.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin bilim insanı
imajları üzerine argümantasyon tabanlı öğrenme yaklaşımında kullanılan
argümantasyon tekniklerinin etkisini araştırmaktır. Bu çalışma 2018-2019
eğitim-öğretim yılı güz döneminde Düzce ilindeki bir devlet okulunda fen
bilimleri dersi kapsamında 40 kişiden oluşan sekizinci sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür.
Çalışma haftada bir ders saati olmak üzere sekiz haftada tamamlanmıştır.
Çalışmada öğrencilere bilim insanı imajlarına yönelik argümantasyon teknikleri
içeren etkinlikler uygulanmıştır. Argümantasyon teknikleri etkinliklerinin
uygulanmasından önce, uygulamasından sonra, öğrencilerin bilim insanı
hakkındaki imajlarını belirleyebilmek amacıyla, Chambers (1983) tarafından
geliştirilen Bilim İnsanı Çiz (DAST) testi kullanılmış, öğrencilerden bilim
insanının nasıl çalıştığını, bu bilim insanının neler yaptığını düşünerek, bu
düşüncelerini mümkün olduğunca detaylandırarak çizmeleri istenmiştir.
Öğrencilerin argümantasyon tabanlı öğretme yaklaşımı argümantasyon
tekniklerinden oluşan etkinliklerin uygulanma öncesi ve uygulanma sonrası
yaptıkları çizimlerin analizinde ise Ruiz-Mallen ve Escales (2012) tarafından
geliştirilen Bilim İnsanı Çizim Kontrol Listesi (RME-C) kullanılmıştır.
Araştırmada öntest-sontest kontrol grupsuz deneysel desen kullanılmıştır.
Öğrencilerin çizimlerinde yer almayan ancak çizimlerinin açıklamalarından elde
edilen nitel verilerin çözümlenmesi içerik analizi yoluyla yapılmıştır.  Verilerin analizi sonucu öğrencilerin bilim
insanı imajları üzerine argümantasyon tabanlı öğrenme yaklaşımında kullanılan
argümantasyon tekniklerinin istatistiksel olarak anlamlı etkisinin olduğu ve
öğrencilerin geleneksel bilim insanı anlayışından uzaklaştıkları sonucuna
ulaşılmıştır.  

Kaynakça

  • Akçay, B. (2011). Turkish elementary and secondary students’ views about science and scientist. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 12(1), 1-11.
  • Benli, E., Dökme, İ. & Sarıkaya, M. (2011). The effects of technology teaching materials on students’ image of scientists. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2371-2376.Buldu, M. (2006). Young children’s perceptions of scientists: A preliminary study. Educational Research, 48(1), 121-132.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Camcı-Erdoğan, S. (2013). Üstün zekâlı kızların bilime yönelik tutumları ve bilim insanı imajları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 125-142.
  • Chambers, D. W. (1983). Stereotypic images of the scientist: the draw- a scientist test. Science Education, 67(2), 255-265.
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş. M. Sözbilir (Çev. Ed.). Pegem: Ankara.
  • Christidou, V. (2010). Greek students’ images of scientific researchers. Journal of Science Communication, 9 (3), 1-12.
  • Çermik, H. (2013). Öğretmen adaylarının zihinlerinde canlanan resimdeki bilim insanı. Pamukkale University Journal of Education, 33(1), 139-153. doi: 10.9779/PUJE612
  • Deniş Çeliker, H. & Erduran Avcı, D. (2015). İlkokul öğrencilerinin bilim insanı algıları: öğrencilerin bilimsel faaliyetlere katılması bilim insanı algılarını nasıl etkiler?. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 90-104
  • Erduran, S., & Jimenez-Aleixandre, M. P. (Eds.). (2007). Argumentation in science education: perspectives from classroom-based research. Dordrecht, Netherlands: Springer.
  • Erten, S., Kiray, S. A. & Sen-Gumus, B. (2013). Influence of scientific stories on students ideas about science and scientists. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1 (2), 122-137.
  • Fung, Y. Y. H. (2002). A comparative study of primary and secondary school students' ımages of scientsts. Research in Science & Technological Education, 20(2), 199213. doi: 10.1080/0263514022000030453
  • Fort, D.C., & Varney, H.L. (1989). How students see scientists: mostly male, mostly white, and mostly benevolent. Science and Children, 26(8), 8-13.
  • Gonsoulin, W. B. (2001). How do middle school students depict science and scientist?Unpublished doctoral dissertation, Mississippi State University, Mississippi. Harman, G. & Şeker, R. (2017). Ortaokul öğrencilerinin zihnindeki bilim insanı. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(38), 49-77.
  • Kara, B. & Akarsu, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanına yönelik tutum ve imajının belirlenmesi. Journal of European Education, 3(1), 8-15.
  • Karaçam, S., Aydın, F. & Digilli, A. (2014). Fen ders kitaplarında sunulan bilim insanlarının basmakalıp bilim insanı imajı açısından değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (2), 606-627
  • Kemaneci, G. (2012). Üstün yetenekli öğrencilerin bilim insanı hakkındaki imajlarının araştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Koren, P. & Bar, V. (2009). Pupils' ımage of 'the scientist' among two communities in ısrael: a comparative study. International Journal of Science Education, 31(18), 2485-2509.
  • Korkmaz, H. & Secken, N. (2015). İmages of chemical scientists through turkish primary students’ eyes: ımplications for curriculum and ınstruction. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 1321-1329.
  • Küçük, M. & Bağ, H. (2012). 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin bilim insanı imajlarının karşılaştırılması. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 125-138.
  • Medina-Jerez, W., Middleton, K. V. & Orihuela-Rabaza, W. (2011). Using the dast-c to explore colombian and bolivian students’ ımages of scientists. International Journal of Science and Mathematics Education, 9, 657-690.
  • Muşlu, G. & Macaroğlu-Akgül, E. (2006). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilim ve bilimsel süreç kavramlarına ilişkin algıları: nitel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (1), 201-229.
  • Nuhoğlu, H. & Afacan, Ö. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilim insanına yönelik düşüncelerinin değerlendirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (3), 279-298
  • Osborne, J.F., Erduran, S. & Simon, S.( 2004). Enhancing the quality of argumentation in school science. Journal of Research in Science Teaching, 41, 994-1020.
  • Özsoy, S. & Ahi, B. (2014). Çocukların gözüyle bilim insanı. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 8 (1), 204230.
  • Ruiz-Mallén, I & Escalas, M.T. (2012). Scientists seen by children: a case study in Catalonia, Spain. Science Commutation, 34(4), 520-545
  • Rodari, P. (2007). Science and scientists in the drawings of european children. Journal of Science Communication, 6 (3), 1-12.
  • Schibeci, R. (2006). Student images of scientists: what are they? do they matter?. Teaching Science, 52(2), 12-16.
  • Shaker. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (Second edition). Thousand Oaks, California: SAGE Publications
  • Samaras, G., Bonoti, F. & Christidou, V. (2012). Exploring children’s perceptions of scientists through drawings and ınterviews. Procedia Social and Behavioral Sciences, 46, 1541-1546.
  • Song J., & Kim K. (1999). How korean students see scientists: the images of the scientist. International Journal of Science Education, 21(9), 957-977. doi:10.1080/095006999290255
  • Şenel, T. ve Aslan, O. (2014). Okulöncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
  • Türkmen, H. (2008). Turkish primary students’ perceptions about scientist and what factors affecting the image of scientists. Eurasia Journal of Mathematics, Science &Technology Education, 4(1), 55-61.
  • Ünver, A. O. (2010). Perceptions of scientists: A comparative study of fifth graders and fourth year student teachers. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 4(1), 11-28.
  • Ürey, M., Karaçöp, A., Göksu, V. & Çolak , K. (2017). Fen ve sosyal bilimler kökenli öğretmen adaylarının bilim insanı algıları. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 205-226. doi: 10.23891/yyuni.2017.8
  • Yontar-Toğrol, A. (2000). Öğrencilerin bilim insanı ile ilgili imgeleri. Eğitim ve Bilim, 25(118), 49-57.

The Effect Of Argumentation Techniques Used In Argumentation Based Learning Approach On 8th Grade Secondary School Students’ Image Of Scientist

Yıl 2020, Cilt: 40 Sayı: 2, 481 - 510, 06.08.2020

Öz

The aim of this study is to research the effect of argumentatıon
techniques, used in argumentation based learning approach, on 8 th grade
secondary school students’ image of scientist. This study was conducted in
2018-2019 academic year fall semester, at a state school in Düzce, as a part of
science lesson with 40 eighth grade students. The study was completed in 8
weeks as one course hour per week. During the study, activities including
argumentation techniques were implemented to students for their image of
scientist. Before and after the implementation of argumentation techniques
activities, Draw  The Scientist (DAST)
test developed by Chambers(1983) was used in order to specify students’ images
about scientist and students were asked to draw their thoughts as detailed as
possible on how a scientist works, by thinking what this scientist has been
doing. in the analysis of  students’
drawings that were done before and after implementations of techniques from
argumentation based teaching approach, Scientist Drawing Checklist (RME-C)
developed by Ruiz-Mallen and Escales(2012) was used. In the research,
pretest-posttest experimental design without control group was used.
Qualitative data which did not take part in students’ drawings but obtained
from their drawings’ explanations was made by content analysis method. As a
result of the data analysis, it was seen that argumentation techniques, taken
from argumentation based learning approach, had statistically meaningful effect
and students have moved away from traditional understanding of scientist.

Kaynakça

  • Akçay, B. (2011). Turkish elementary and secondary students’ views about science and scientist. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 12(1), 1-11.
  • Benli, E., Dökme, İ. & Sarıkaya, M. (2011). The effects of technology teaching materials on students’ image of scientists. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2371-2376.Buldu, M. (2006). Young children’s perceptions of scientists: A preliminary study. Educational Research, 48(1), 121-132.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Camcı-Erdoğan, S. (2013). Üstün zekâlı kızların bilime yönelik tutumları ve bilim insanı imajları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 125-142.
  • Chambers, D. W. (1983). Stereotypic images of the scientist: the draw- a scientist test. Science Education, 67(2), 255-265.
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş. M. Sözbilir (Çev. Ed.). Pegem: Ankara.
  • Christidou, V. (2010). Greek students’ images of scientific researchers. Journal of Science Communication, 9 (3), 1-12.
  • Çermik, H. (2013). Öğretmen adaylarının zihinlerinde canlanan resimdeki bilim insanı. Pamukkale University Journal of Education, 33(1), 139-153. doi: 10.9779/PUJE612
  • Deniş Çeliker, H. & Erduran Avcı, D. (2015). İlkokul öğrencilerinin bilim insanı algıları: öğrencilerin bilimsel faaliyetlere katılması bilim insanı algılarını nasıl etkiler?. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 90-104
  • Erduran, S., & Jimenez-Aleixandre, M. P. (Eds.). (2007). Argumentation in science education: perspectives from classroom-based research. Dordrecht, Netherlands: Springer.
  • Erten, S., Kiray, S. A. & Sen-Gumus, B. (2013). Influence of scientific stories on students ideas about science and scientists. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1 (2), 122-137.
  • Fung, Y. Y. H. (2002). A comparative study of primary and secondary school students' ımages of scientsts. Research in Science & Technological Education, 20(2), 199213. doi: 10.1080/0263514022000030453
  • Fort, D.C., & Varney, H.L. (1989). How students see scientists: mostly male, mostly white, and mostly benevolent. Science and Children, 26(8), 8-13.
  • Gonsoulin, W. B. (2001). How do middle school students depict science and scientist?Unpublished doctoral dissertation, Mississippi State University, Mississippi. Harman, G. & Şeker, R. (2017). Ortaokul öğrencilerinin zihnindeki bilim insanı. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(38), 49-77.
  • Kara, B. & Akarsu, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanına yönelik tutum ve imajının belirlenmesi. Journal of European Education, 3(1), 8-15.
  • Karaçam, S., Aydın, F. & Digilli, A. (2014). Fen ders kitaplarında sunulan bilim insanlarının basmakalıp bilim insanı imajı açısından değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (2), 606-627
  • Kemaneci, G. (2012). Üstün yetenekli öğrencilerin bilim insanı hakkındaki imajlarının araştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Koren, P. & Bar, V. (2009). Pupils' ımage of 'the scientist' among two communities in ısrael: a comparative study. International Journal of Science Education, 31(18), 2485-2509.
  • Korkmaz, H. & Secken, N. (2015). İmages of chemical scientists through turkish primary students’ eyes: ımplications for curriculum and ınstruction. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 1321-1329.
  • Küçük, M. & Bağ, H. (2012). 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin bilim insanı imajlarının karşılaştırılması. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 125-138.
  • Medina-Jerez, W., Middleton, K. V. & Orihuela-Rabaza, W. (2011). Using the dast-c to explore colombian and bolivian students’ ımages of scientists. International Journal of Science and Mathematics Education, 9, 657-690.
  • Muşlu, G. & Macaroğlu-Akgül, E. (2006). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilim ve bilimsel süreç kavramlarına ilişkin algıları: nitel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (1), 201-229.
  • Nuhoğlu, H. & Afacan, Ö. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilim insanına yönelik düşüncelerinin değerlendirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (3), 279-298
  • Osborne, J.F., Erduran, S. & Simon, S.( 2004). Enhancing the quality of argumentation in school science. Journal of Research in Science Teaching, 41, 994-1020.
  • Özsoy, S. & Ahi, B. (2014). Çocukların gözüyle bilim insanı. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 8 (1), 204230.
  • Ruiz-Mallén, I & Escalas, M.T. (2012). Scientists seen by children: a case study in Catalonia, Spain. Science Commutation, 34(4), 520-545
  • Rodari, P. (2007). Science and scientists in the drawings of european children. Journal of Science Communication, 6 (3), 1-12.
  • Schibeci, R. (2006). Student images of scientists: what are they? do they matter?. Teaching Science, 52(2), 12-16.
  • Shaker. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (Second edition). Thousand Oaks, California: SAGE Publications
  • Samaras, G., Bonoti, F. & Christidou, V. (2012). Exploring children’s perceptions of scientists through drawings and ınterviews. Procedia Social and Behavioral Sciences, 46, 1541-1546.
  • Song J., & Kim K. (1999). How korean students see scientists: the images of the scientist. International Journal of Science Education, 21(9), 957-977. doi:10.1080/095006999290255
  • Şenel, T. ve Aslan, O. (2014). Okulöncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
  • Türkmen, H. (2008). Turkish primary students’ perceptions about scientist and what factors affecting the image of scientists. Eurasia Journal of Mathematics, Science &Technology Education, 4(1), 55-61.
  • Ünver, A. O. (2010). Perceptions of scientists: A comparative study of fifth graders and fourth year student teachers. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 4(1), 11-28.
  • Ürey, M., Karaçöp, A., Göksu, V. & Çolak , K. (2017). Fen ve sosyal bilimler kökenli öğretmen adaylarının bilim insanı algıları. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 205-226. doi: 10.23891/yyuni.2017.8
  • Yontar-Toğrol, A. (2000). Öğrencilerin bilim insanı ile ilgili imgeleri. Eğitim ve Bilim, 25(118), 49-57.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Volkan Bilir 0000-0002-8709-6257

Ayşegül Tatlı Bu kişi benim 0000-0001-5253-4440

Candan Yıldız 0000-0001-5265-6325

Betül Büşra Emiroğlu Bu kişi benim 0000-0003-3625-7337

Devrim Ertuğrul Bu kişi benim 0000-0001-6510-0617

Gizem Sakmen Bu kişi benim 0000-0003-3877-9294

Yayımlanma Tarihi 6 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 40 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bilir, V., Tatlı, A., Yıldız, C., Emiroğlu, B. B., vd. (2020). Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yaklaşımında Kullanılan Argümantasyon Tekniklerinin Ortaokul Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı İmajları Üzerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 481-510.
AMA Bilir V, Tatlı A, Yıldız C, Emiroğlu BB, Ertuğrul D, Sakmen G. Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yaklaşımında Kullanılan Argümantasyon Tekniklerinin Ortaokul Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı İmajları Üzerine Etkisi. GEFAD. Ağustos 2020;40(2):481-510.
Chicago Bilir, Volkan, Ayşegül Tatlı, Candan Yıldız, Betül Büşra Emiroğlu, Devrim Ertuğrul, ve Gizem Sakmen. “Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yaklaşımında Kullanılan Argümantasyon Tekniklerinin Ortaokul Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı İmajları Üzerine Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, sy. 2 (Ağustos 2020): 481-510.
EndNote Bilir V, Tatlı A, Yıldız C, Emiroğlu BB, Ertuğrul D, Sakmen G (01 Ağustos 2020) Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yaklaşımında Kullanılan Argümantasyon Tekniklerinin Ortaokul Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı İmajları Üzerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 2 481–510.
IEEE V. Bilir, A. Tatlı, C. Yıldız, B. B. Emiroğlu, D. Ertuğrul, ve G. Sakmen, “Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yaklaşımında Kullanılan Argümantasyon Tekniklerinin Ortaokul Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı İmajları Üzerine Etkisi”, GEFAD, c. 40, sy. 2, ss. 481–510, 2020.
ISNAD Bilir, Volkan vd. “Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yaklaşımında Kullanılan Argümantasyon Tekniklerinin Ortaokul Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı İmajları Üzerine Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/2 (Ağustos 2020), 481-510.
JAMA Bilir V, Tatlı A, Yıldız C, Emiroğlu BB, Ertuğrul D, Sakmen G. Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yaklaşımında Kullanılan Argümantasyon Tekniklerinin Ortaokul Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı İmajları Üzerine Etkisi. GEFAD. 2020;40:481–510.
MLA Bilir, Volkan vd. “Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yaklaşımında Kullanılan Argümantasyon Tekniklerinin Ortaokul Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı İmajları Üzerine Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 40, sy. 2, 2020, ss. 481-10.
Vancouver Bilir V, Tatlı A, Yıldız C, Emiroğlu BB, Ertuğrul D, Sakmen G. Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yaklaşımında Kullanılan Argümantasyon Tekniklerinin Ortaokul Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı İmajları Üzerine Etkisi. GEFAD. 2020;40(2):481-510.