Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İşitme Engelli Öğrenciler için Çokgenler ve Özellikleri

Yıl 2018, Cilt: 38 Sayı: 2, 715 - 748, 01.08.2018
https://doi.org/10.17152/gefad.427316

Öz

Öğrencilerin matematiksel kavramlar hakkında ne
düşündüğü,  ne kadar bilgi sahibi olduğu
ve varsa kavram yanılgılarının neler olduğunun belirlenmesi onların öğrenme
ortamların istenilen şekilde düzenlenmesinde oldukça önemlidir. Bu çalışma ile
de işitme engelli öğrencilerin çokgenler ve özellikleri hakkında sahip olduğu
bilgilerin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışmada işitme engelli
öğrencilerin çokgenleri açıklarken onların kenar, açı, köşe, döndürülmesi,
şekilsel özellik, düzlemde ayırdığı bölgeler ve farklı geometrik şekillerin
birleşimi şeklindeki özelliklerinden bahsettikleri, geometrik cisimlerden koni,
silindir ve küpe, çokgen olmayan geometrik şekillerden açıya bir çokgen gibi
davrandıkları görülmüştür. Bu özellikleri açıklarken kimi zaman kavramların
günlük konuşma dilindeki anlamları ile bir açıklamada bulundukları
belirlenmiştir. Ayrıca çokgen olarak belirttikleri üçgen, dikdörtgen ve karenin
belli bir açı ile döndürülmesi durumunda şekillerin farklı bir çokgene
dönüştüklerini belirtmişlerdir. Çalışmada elde edilen bulgular ışığında
öğretmenlerin sınıf ortamında, matematiksel kavramları ifade ederken
kullandıkları kelimelere, açıklamalara dikkat etmeleri ve şekillerin farklı
konumlardaki şekillerini, temsillerini de göstermesi önerilmektedir. 

Kaynakça

  • Akkaş, E. N., & Türnüklü, E. (2015). Middle school mathematics teachers’ pedagogical content knowledge regarding student knowledge about quadrilaterals. Elementary Education Online, 14(2), 744-756. Doi: 10.17051/io.2015.12002
  • Akuysal, N. (2007). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin 7. sınıf ünitelerindeki geometrik kavramlardaki yanılgıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Allen, T. E. (1995). Demographics and national achievement levels for deaf and hard of hearing students: Implications for mathematics reform. In C. H. Dietz (Ed.), Moving toward the standards: A national action plan for mathematics education reform for the deaf (pp. 41–49). Washington DC: Pre-College Programs, Gallaudet University.
  • Altun, M., (2008), Eğitim Fakülteleri ve Sınıf Öğretmenleri İçin Matematik Öğretimi, Alfa Yayıncılık, Ankara.
  • Argün, Z., Arıkan, A., Bulut S., & Halıcıoğlu, S. (2014). Temel matematik kavramların künyesi. Ankara: Gazi.
  • Ay, Y. & Başbay, A. (2017). Çokgenlerle ilgili kavram yanılgıları ve olası nedenler. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 83-104.
  • Battista, M. T. (2002). Learning geometry in a dynamic computer environment. Teaching Children Mathematics, 8, 333–339.
  • Baykul, Y. (1999). İlköğretimde Matematik Öğretimi. Ankara: Anı.
  • Brill, R.G., MacNeil, B., & Newman, L.R. (1986). Framework for appropriate programs for deaf children . American Annals of the Deaf, 131, 65-77. Doi: 10.1353/aad.2012.1405
  • Burns, M. (2007). About teaching mathematics A K–8 Resource. USA: Math Solutions.
  • Eksioglu, N. (1997). Okul öncesi 5-6 yas ve okul dönemi 10-11 yas normal işiten çocukların isitme engelli çocuklar ve isitme cihazı hakkındaki düsünceleri ve entegrasyonun etkileri. Yayımlanmamıs yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Faggiano, E. (2012). About physical and technological manipulation in primary and lower secondary school geometry education. 12th International Congress on Mathematical Education'da sunulmuş bildiri, COEX, Seoul, Korea.
  • Fischbein, E. (1993). The theory of figural concepts. Educational Studies in Mathematics, 24(2), 139-162.
  • Fujita, T., & Jones, K. (2007). Learners’ understanding of the definitions and hierarchical classification of quadrilaterals: Towards a theoretical framing. Research in Mathematics Education, 9(1-2), 3-20. Doi: 10.1080/14794800008520167
  • Girgin, C. (2003). İşitme engellilerin eğitimine giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları Engelliler Entegre Yüksekokulu.
  • Hall M. L. & Bavelier D. (2010). Working memory, deafness, and sign language. In M. Marschark, P. E. Spencer, editors. (Eds.), The Oxford handbook of deaf studies, language, and education (pp. 458–471). New York, NY: Oxford University Press.
  • Kelly, R. R., & Mousley, K. (2001). Solving word problems: more than reading issues for deaf students. American Annals of the Deaf, 146(3), 251-262. Doi: 10.1353/aad.2012.0088
  • Lopez-Ludena, V., San-Segundo, R., Morcillo, A. G., Lopez, J. C., & Munoz, J. M. P. (2013). Increasing adaptability of a speech into sign language translation system. Expert Systems with Applications, 40, 1312-1322. Doi: 10.1016/j.eswa.2012.08.059
  • Marschark, M., & Everhart, V.S. (1999). Problem solving by deaf and hearing children: Twenty questions. Deafness and Education International,1, 63-79. Doi: 10.1002/dei.48
  • Marschark M. & Hauser P. C. (2012). How deaf children learn. New York, NY: Oxford University Press.
  • Miller, S. P. & Mercer, C. D. (1997). Educational aspects of mathematics disabilities. Journal of Learning Disabilities, 30(1), 47-56. Doi: 10.1177/002221949703000104
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005). İlköğretim matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • MEB (2006). Türk İşaret Dili Sisteminin uygulanmasına yönelik usul ve esasları belirlemeye ilişkin yönetmelik.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and standards for school mathematics. 08 Nisan 2015 tarihinde http://www.nctm.org/standards/standards.htm sayfasından erişilmiştir.
  • Nunes, T., & Moreno, C. (2002). An intervention programme for promoting deaf pupils’ achievement in mathematics. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 7(2), 120-133. Doi: 10.1093/deafed/7.2.120
  • Okazaki, M., & Fujita, T. (2007). Prototype phenomena and common cognitive paths in the understanding of the inclusion relations between quadrilaterals in Japan and Scotland. In J. H. Woo, J. H. Lew, K. S. Park & D. Y. Seo (Eds.), Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, pp. 41-48). Seoul, Korea: PME.
  • Olkun, S., & Toluk Uçar, Z. (2006). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi (3. baskı). Ankara: Maya.
  • Özsoy, Y., Özyürek, M., & Eripek, S. (1996). Özel eğitime muhtaç çocuklar özel eğitime giriş (6. baskı). Ankara: Karatepe.
  • Proksch J. & Bavelier D. (2002). Changes in the spatial distribution of visual attention after early deafness. Journal of Cognitive Neuroscience, 14, 687–701. Doi: 10.1162/08989290260138591
  • Rettenbach R., Diller G. & Sireteanu R. (1999). Do deaf people see better? Texture segmentation and visual search compensate in adult but not in juvenile subjects. Journal of Cognitive Neuroscience, 11, 560–583.
  • Tall, D. O. & Vinner, S. (1981). Concept image and concept definition in mathematics with special reference to limits and continuity. Educational Studies in Mathematics, 12(2), 151-169.
  • Traxler, C. B. (2000). The Stanford achievement test, 9th edition: National norming and performance for standards for deaf and hard-of-hearing students. Journal of the Deaf Stadies and Deaf Education, 5(4), 337-348.
  • Tüfekçioğlu, U. (1998). Özel Eğitim, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İlköğretim Öğretmenliği Açık öğretim Lisans Tamamlama Programı Yayını.
  • Tüfekçioğlu, U. (2002). İşitme yetersizlikleri. S. Eripek (Ed.). Özel eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Türnüklü, E. & Berkün, M. (2013). İlköğretim 5 ve 7. sınıf öğrencilerinin çokgenleri sınıflandırma stratejileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 337-356.
  • Ulusoy, F. & Çakıroğlu, E. (2017). Ortaokul öğrencilerinin paralelkenarı ayırt etme biçimleri: Aşırı özelleme ve aşırı genelleme. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 457- 475.
  • Van De Walle, J. A. (2001). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally (4. Baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • Volterra V. & Erting C. (1994). From gesture to language in hearing and deaf children. Washington, DC: Gallaudet University Press.
  • Wood, D.J., Wood, H.A., & Howarth, S.P. (1983). Mathematical abilities of deaf school leavers. British Journal of Developmental Psychology, 1, 67-73. Doi: 10.1111/j.2044-835X.1983.tb00544.x
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nejla Gürefe 0000-0002-0705-0890

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 38 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gürefe, N. (2018). İşitme Engelli Öğrenciler için Çokgenler ve Özellikleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 715-748. https://doi.org/10.17152/gefad.427316
AMA Gürefe N. İşitme Engelli Öğrenciler için Çokgenler ve Özellikleri. GEFAD. Ağustos 2018;38(2):715-748. doi:10.17152/gefad.427316
Chicago Gürefe, Nejla. “İşitme Engelli Öğrenciler için Çokgenler Ve Özellikleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38, sy. 2 (Ağustos 2018): 715-48. https://doi.org/10.17152/gefad.427316.
EndNote Gürefe N (01 Ağustos 2018) İşitme Engelli Öğrenciler için Çokgenler ve Özellikleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38 2 715–748.
IEEE N. Gürefe, “İşitme Engelli Öğrenciler için Çokgenler ve Özellikleri”, GEFAD, c. 38, sy. 2, ss. 715–748, 2018, doi: 10.17152/gefad.427316.
ISNAD Gürefe, Nejla. “İşitme Engelli Öğrenciler için Çokgenler Ve Özellikleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38/2 (Ağustos 2018), 715-748. https://doi.org/10.17152/gefad.427316.
JAMA Gürefe N. İşitme Engelli Öğrenciler için Çokgenler ve Özellikleri. GEFAD. 2018;38:715–748.
MLA Gürefe, Nejla. “İşitme Engelli Öğrenciler için Çokgenler Ve Özellikleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 38, sy. 2, 2018, ss. 715-48, doi:10.17152/gefad.427316.
Vancouver Gürefe N. İşitme Engelli Öğrenciler için Çokgenler ve Özellikleri. GEFAD. 2018;38(2):715-48.