BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenme Kuramları ve Hemşirelik Eğitimine Yansımaları

Yıl 2009, Cilt: 17 Sayı: 2, 144 - 150, 17.09.2014

Öz

Ö¤renme, yaflamboyu devam eden ve davran›flta kal›c› de¤ifliklikler oluflturan bir süreçtir. Ö¤renme kuramlar›, sözü
edilen davran›fl de¤iflikliklerinin nas›l meydana geldi¤i ve geliflti¤i konusundaki varsay›mlar olup; düflünce, davran›fl,
de¤er ve tutumlar›n anlafl›lmas›n›, kavranmas›n› sa¤lar.
Hemflirelik e¤itim programlar›nda da, hemflire e¤itimcilerin farkl› sosyo-kültürel özelliklere, deneyim ve becerilere sahip
bireylere, farkl› konularda e¤itim vermek zorunda olduklar› dikkate al›n›rsa, farkl› ö¤renme kuramlar›ndan yararlanmalar›
kaç›n›lmazd›r. Bu nedenle, gerek sa¤l›kl›/hasta bireylerin e¤itiminde, gerekse hemflirelik ö¤rencilerinin e¤itiminde
rol oynayan e¤itimcilerin, ö¤renme kuramlar›n› bilmeleri ve uygulamaya geçirmeleri bir zorunluluktur.
Bu do¤rultuda ele al›nd›¤›nda makalede, ö¤renme kuramlar›n›n temel ilkeleri incelenerek, bu kuramlar›n hemflirelik
e¤itimine yans›malar› tart›fl›lm›fl, hemflirelik e¤itim programlar› düzenlenirken/yap›land›r›l›rken dikkate al›nmas› gereken
noktalar aç›klanm›flt›r.
Anahtar Kelimeler: Ö¤renme, kuram, ö¤renme kuram›, hemflirelik, hemflirelik e¤itimi.

Kaynakça

  • Açıkgöz Ün, K. (2005). Etkili Öğrenme ve Öğretme. 6. ba- sım, Eğitim Dünyası Yayınları, İzmir, 7-18 / 217-232.
  • Alspach, G. J. (1995). The Educational Process in Nursing Staff Development. Mosby Year Book, St. Louis:56-66.
  • Bacanlı, H. (2009). Eğitim Psikolojisi. 14. basım, Asal Ya- yınları, Ankara, 161-202.
  • Bahn, D. (2001). Social learning theory: Its application in the context of nurse education. Nurse Education Today, 21(2): 110-117.
  • Barutçugil, İ. (2002). Eğitim Becerilerinin Geliştirilmesi Eğiticinin Eğitimi. 2. basım, Kariyer Yayıncılık İletişim Eğitim Hizmetleri Ltd. Şti., İstanbul, 81-97.
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim Psikolojisi - Eğitimin Psiko- lojik Temelleri. Feryal Matbaası, Ankara, 35-65.
  • Bevis, O. (1989). Curriculum Building in Nursing: A Pro- cess. Sudbury-Massachusetts: Jones Bartlett Publishers, 78- 82.
  • Bilen, M. (1999). Plandan Uygulamaya Öğretim. Anı Ya- yıncılık, Ankara, 41-42/80-81.
  • Billings, D., Halstead, J. (1998). Teaching in Nursing a Guide for Faculty. USA: W. B. Saunders Company, 215- 233.
  • Bozdoğan, Z. (2003). Etkili Öğretmen Olabilmek, http://e- kutuphane.egitimsen.org.tr/pdf/326.pdf (23.02.2009).
  • Cüceloğlu, D. (2002). İnsan ve Davranışı Psikolojinin Te- mel Kavramları. 11. basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 139- 167.
  • Demirel, Ö. (2004). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Prog- ram Geliştirme. 7. basım, Pegem Yayıncılık, Ankara, 29- 43.
  • DeYoung, S. (2003). Teaching Strategies for Nurse Educa- tors. Pearson Education LTD, New Jersey, 15-30.
  • Erden, M., Akman, Y. (2002). Gelişim ve Öğrenme. 11. basım, Arkadaş Yayınevi, Ankara, 132-211.
  • Fidan, N., Erden, M. (1997). Eğitime Giriş. Alkım Yayın- cılık, Ankara, 145-160.
  • Gözüm, S., Bağ, B. (1998). Etkin sağlık eğitiminde sosyal bilişsel öğrenme kuramının kullanımı. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1(2): 32-43.
  • Hesapçıoğlu, M. (1994). Öğretim İlke ve Yöntemleri: Eği- tim Programları ve Öğretim. 3. basım, Beta Basım A.Ş., İstanbul, 238-240.
  • İşman, A. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Ge- liştirme. 1. basım, Pegem Yayıncılık, Ankara, 62-82.
  • Kaya, Z. (2008). Eğitimin psikolojik temelleri. Demirel, Ö., Kaya, Z. (Eds.). Eğitim Bilimine Giriş. 3. basım, Pegem Yayıncılık, Ankara, 97-126.
  • Kurt, İ. (2000). Yetişkin Eğitimi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 148-152.
  • Maslow, A. (2001). İnsan Olmanın Psikolojisi. Çeviren: O. Gündüz, Kuraldışı Yayınevi, İstanbul, 45-46.
  • Özden, Y. (1999). Öğrenme ve Öğretme. Pegem Yayıncı- lık, Ankara, 21-29.
  • Salvage, J. (1995). Hemşirelikte Etkinliğe Doğru Eylem. Ülker, S. (Ed.). Aydoğdu Ofset, Ankara, 76-79.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim – Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitabevi, Ankara, 92-266.
  • Senemoğlu, N. (2003). Eğitimin psikolojik temelleri. Sön- mez, V. (Ed.). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. 3. basım, Anı Yayıncılık, Ankara, 107-142.
  • Sönmez, V. (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri. 2. basım, Anı yayıncılık, Ankara, 87-100.
  • Tabak, S. R. (2000). Sağlık Eğitimi. Somgür Yayıncılık, Ankara, 82-94.
  • Taşocak, G. (2003a). Hasta Eğitimi. İstanbul Üniversitesi Basım ve Yayımevi Müdürlüğü, İstanbul, 18-24.
  • Taşocak, G. (2003b). Öğretmeden öğrenmeye: Felsefi ve kuramsal temeller, stratejiler. I. Uluslararası & V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Kitabı, Özlem Grafik Matba- acılık, İstanbul, 7-12.
  • Topkaya, İ. (2008). Hümanistik / İnsancıl Öğrenme Kura- mı Işığında Hareket, Beden Eğitimi Spor Öğretimi. http://wwwbca2.blogcu.com/humanistik-insancil (26.02.2009). Varış, F. (1991). Eğitim Bilimine Giriş. 1. basım, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 94-115.
  • Biography of B.F. Skinner (2007). http://bfskinner.org (20.02.2007).
  • Ivan Pavlov- Biography (2007). http://nobelprize.org (11.04.2007).
  • Position Statement: Innovation in Nursing Education: A Call to Reform (2007). http://www.nln.org/aboutnln/Positi- onStatements/innovations.htm (20.02.2007).
  • Sosyal Bilişsel Kuram (2007). http.//www.testci.net (02.02.2007).
Yıl 2009, Cilt: 17 Sayı: 2, 144 - 150, 17.09.2014

Öz

Kaynakça

  • Açıkgöz Ün, K. (2005). Etkili Öğrenme ve Öğretme. 6. ba- sım, Eğitim Dünyası Yayınları, İzmir, 7-18 / 217-232.
  • Alspach, G. J. (1995). The Educational Process in Nursing Staff Development. Mosby Year Book, St. Louis:56-66.
  • Bacanlı, H. (2009). Eğitim Psikolojisi. 14. basım, Asal Ya- yınları, Ankara, 161-202.
  • Bahn, D. (2001). Social learning theory: Its application in the context of nurse education. Nurse Education Today, 21(2): 110-117.
  • Barutçugil, İ. (2002). Eğitim Becerilerinin Geliştirilmesi Eğiticinin Eğitimi. 2. basım, Kariyer Yayıncılık İletişim Eğitim Hizmetleri Ltd. Şti., İstanbul, 81-97.
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim Psikolojisi - Eğitimin Psiko- lojik Temelleri. Feryal Matbaası, Ankara, 35-65.
  • Bevis, O. (1989). Curriculum Building in Nursing: A Pro- cess. Sudbury-Massachusetts: Jones Bartlett Publishers, 78- 82.
  • Bilen, M. (1999). Plandan Uygulamaya Öğretim. Anı Ya- yıncılık, Ankara, 41-42/80-81.
  • Billings, D., Halstead, J. (1998). Teaching in Nursing a Guide for Faculty. USA: W. B. Saunders Company, 215- 233.
  • Bozdoğan, Z. (2003). Etkili Öğretmen Olabilmek, http://e- kutuphane.egitimsen.org.tr/pdf/326.pdf (23.02.2009).
  • Cüceloğlu, D. (2002). İnsan ve Davranışı Psikolojinin Te- mel Kavramları. 11. basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 139- 167.
  • Demirel, Ö. (2004). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Prog- ram Geliştirme. 7. basım, Pegem Yayıncılık, Ankara, 29- 43.
  • DeYoung, S. (2003). Teaching Strategies for Nurse Educa- tors. Pearson Education LTD, New Jersey, 15-30.
  • Erden, M., Akman, Y. (2002). Gelişim ve Öğrenme. 11. basım, Arkadaş Yayınevi, Ankara, 132-211.
  • Fidan, N., Erden, M. (1997). Eğitime Giriş. Alkım Yayın- cılık, Ankara, 145-160.
  • Gözüm, S., Bağ, B. (1998). Etkin sağlık eğitiminde sosyal bilişsel öğrenme kuramının kullanımı. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1(2): 32-43.
  • Hesapçıoğlu, M. (1994). Öğretim İlke ve Yöntemleri: Eği- tim Programları ve Öğretim. 3. basım, Beta Basım A.Ş., İstanbul, 238-240.
  • İşman, A. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Ge- liştirme. 1. basım, Pegem Yayıncılık, Ankara, 62-82.
  • Kaya, Z. (2008). Eğitimin psikolojik temelleri. Demirel, Ö., Kaya, Z. (Eds.). Eğitim Bilimine Giriş. 3. basım, Pegem Yayıncılık, Ankara, 97-126.
  • Kurt, İ. (2000). Yetişkin Eğitimi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 148-152.
  • Maslow, A. (2001). İnsan Olmanın Psikolojisi. Çeviren: O. Gündüz, Kuraldışı Yayınevi, İstanbul, 45-46.
  • Özden, Y. (1999). Öğrenme ve Öğretme. Pegem Yayıncı- lık, Ankara, 21-29.
  • Salvage, J. (1995). Hemşirelikte Etkinliğe Doğru Eylem. Ülker, S. (Ed.). Aydoğdu Ofset, Ankara, 76-79.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim – Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitabevi, Ankara, 92-266.
  • Senemoğlu, N. (2003). Eğitimin psikolojik temelleri. Sön- mez, V. (Ed.). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. 3. basım, Anı Yayıncılık, Ankara, 107-142.
  • Sönmez, V. (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri. 2. basım, Anı yayıncılık, Ankara, 87-100.
  • Tabak, S. R. (2000). Sağlık Eğitimi. Somgür Yayıncılık, Ankara, 82-94.
  • Taşocak, G. (2003a). Hasta Eğitimi. İstanbul Üniversitesi Basım ve Yayımevi Müdürlüğü, İstanbul, 18-24.
  • Taşocak, G. (2003b). Öğretmeden öğrenmeye: Felsefi ve kuramsal temeller, stratejiler. I. Uluslararası & V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Kitabı, Özlem Grafik Matba- acılık, İstanbul, 7-12.
  • Topkaya, İ. (2008). Hümanistik / İnsancıl Öğrenme Kura- mı Işığında Hareket, Beden Eğitimi Spor Öğretimi. http://wwwbca2.blogcu.com/humanistik-insancil (26.02.2009). Varış, F. (1991). Eğitim Bilimine Giriş. 1. basım, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 94-115.
  • Biography of B.F. Skinner (2007). http://bfskinner.org (20.02.2007).
  • Ivan Pavlov- Biography (2007). http://nobelprize.org (11.04.2007).
  • Position Statement: Innovation in Nursing Education: A Call to Reform (2007). http://www.nln.org/aboutnln/Positi- onStatements/innovations.htm (20.02.2007).
  • Sosyal Bilişsel Kuram (2007). http.//www.testci.net (02.02.2007).
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm DERLEME YAZILARI
Yazarlar

Burçin Işık

Yayımlanma Tarihi 17 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Işık, B. (2014). Öğrenme Kuramları ve Hemşirelik Eğitimine Yansımaları. Florence Nightingale Journal of Nursing, 17(2), 144-150.
AMA Işık B. Öğrenme Kuramları ve Hemşirelik Eğitimine Yansımaları. Florence Nightingale Journal of Nursing. Eylül 2014;17(2):144-150.
Chicago Işık, Burçin. “Öğrenme Kuramları Ve Hemşirelik Eğitimine Yansımaları”. Florence Nightingale Journal of Nursing 17, sy. 2 (Eylül 2014): 144-50.
EndNote Işık B (01 Eylül 2014) Öğrenme Kuramları ve Hemşirelik Eğitimine Yansımaları. Florence Nightingale Journal of Nursing 17 2 144–150.
IEEE B. Işık, “Öğrenme Kuramları ve Hemşirelik Eğitimine Yansımaları”, Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 17, sy. 2, ss. 144–150, 2014.
ISNAD Işık, Burçin. “Öğrenme Kuramları Ve Hemşirelik Eğitimine Yansımaları”. Florence Nightingale Journal of Nursing 17/2 (Eylül 2014), 144-150.
JAMA Işık B. Öğrenme Kuramları ve Hemşirelik Eğitimine Yansımaları. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2014;17:144–150.
MLA Işık, Burçin. “Öğrenme Kuramları Ve Hemşirelik Eğitimine Yansımaları”. Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 17, sy. 2, 2014, ss. 144-50.
Vancouver Işık B. Öğrenme Kuramları ve Hemşirelik Eğitimine Yansımaları. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2014;17(2):144-50.