Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Astronomi Öğretiminde Materyal ve Model Destekli Etkinliklerin Öğrenci Başarısı ve Tutuma Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 406 - 441, 20.12.2022
https://doi.org/10.56423/fbod.1182074

Öz

Bu araştırmanın amacı; 7. sınıf astronomi ünite kazanımlarının materyal ve model destekli etkinliklerle öğretiminin astronomi başarısına, astronomi tutumuna ve uygulama ile ilgili öğrenci görüşleri etkisini incelemektir. Araştırma yirmi dokuz 7. sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Çalışma grubu basit seçkisiz olmayan örneklem yöntemlerinden biri olan uygun örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Etkinlikler 7. sınıf fen bilimleri dersi “Güneş Sistemi ve Ötesi” ünitesi kazanımlarına yönelik 2015-2016 eğitim –öğretim yılı ikinci döneminde hazırlanmıştır. Araştırmada nitel ve nicel verilerin birlikte kullanıldığı karma yöntem metodu kullanılmıştır. Sonuç olarak astronomi ünite kazanımlarının model ve materyal destekli etkinliklerin öğrenci başarısı, astronomiye yönelik tutumda son test lehine anlamlı fark olduğu sonucuna varılmıştır. Bu sonuç etkinliklerin astronomi başarı ve astronomi tutumuna yönelik pozitif anlamda gelişmeye yardımcı olduğunu göstermektedir. Etkinlikler sayesinde öğrencilerin astronomi konularını sevme, astronomiye ilgi duyma, astronomi konularını anlama gibi görüşler belirttikleri tespit edilmiştir. Bu bağlamda model ve materyal destekli etkinliklerin farklı ünitelerde de kullanabileceği önerilmektedir. 

Destekleyen Kurum

Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP)

Proje Numarası

BAP – 2016.02.04.1051

Kaynakça

  • Albayrak, H. (2016). Astronomi konularında istasyon tekniğinin öğrencilerin akademik başarısına ve astronomiye karşı tutumuna etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Arıcı, V. A. & Aktamış, H. (2013). Sanal gerçeklik programlarinın astronomi konularının öğretiminde kullanılmasının akademik başarı ve kaılıcılığa etkisi. Mercin Univercity Journal of Faculty of Education, 9(2), 58-70.
  • Arıkurt, E. (2014). Kavram karikatürlerinin ve kavramsal değişim metinlerinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin başarılarına, kavramsal değişimlerine ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılmas, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Giresun.
  • Aslan, Z. & Doğdu, S. (1993). Eğitim Teknolojisi Uygulamaları ve Eğitim Araç-Gereçleri. Tekışık Ofset Yayıncılık, Ankara.
  • Aydın, M., Aygün, H.A. ve Deniz, Ş. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının temel astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. 2.Ulusal Fizik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Babaoğlu, G. (2016). 6.sinif öğrencilerinin astronomi kavramlarina yönelik algilarinin belirlenmesi Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi, Aksaray.
  • Balbağ, M.Z. ve Erdem, A. (2017). Fen bilgisi öğretmenliği ve fizik bölümü öğrencilerinin astronomiye yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 25(5), 2007-2018.
  • Balcı, M. (2018). Webquest destekli etkinliklerin öğrencilerin güneş sistemi ve ötesi ünitesindeki başarisina ve astronomiye yönelik tutumuna etkisi, Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Barnett, M., Barab, S. A. ve Hay, K. E. (2001). The virtual solar system project: student modeling of the solar system. The Journal of College Science Teaching. 30(5), 300–304.
  • Başakcı, G. (2018). Gezici planeteryumlarin ortaokul 7. sinif öğrencilerinin bazi astronomi konularinin öğrenimine ve astronomiye yönelik tutumuna etkisinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Bektaşlı, B. (2015). Fen bilgisi öğretmenlerinin astronomi yeterlikleri. 2.Ulusal Fizik Eğitimi Kongresi, Bildiriler Kitabı, s. 38-39, Ankara.
  • Bektaşlı, B. (2016). The relationship between preservice science teachers’ attitude toward astronomy and their understanding of basic astronomy concepts. International Journal of Progressive Education. 12(1), 108-116.
  • Bilici, S., & Öner Armağan, F. (2012). Astronomi tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 127.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel Desenler, 2. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, 29. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Chen, C. H., Yang, J. C., Shen, S. & Jeng, M. C. (2007). A desktop virtual reality earth motion system in astronomy education. Educational Technology and Society. 10(3), 289-304.
  • Clark, V. P., & Creswell, J. W. (2011). Designing And Conducting Mixed Method Research. 2nd Edition, Sage Publications, Los Angeles.
  • Coll, R. K.., France, B. & Taylor, I. (2005). The role of models and analogies in science education: Implications from research. International Journal of Science Education. 27(2), 183-198.
  • Creswell, J. W., & Tashakkori, A. (2007). Editorial: Differing perspectives on mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(4), 303-308.
  • Çeliker Deniş, H. & Balım A. G. (2012). Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi" ünitesinde proje tabanlı öğrenme uygulamalarının öğrenci başarılarına etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 5(3), 369-393.
  • Çolak, O. (2014). Astronomi dersinin öğretiminde bilgisayar destekli eğitim yönteminin öğrenci başarısına etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Demirci, V. (2022). Erken çocukluk döneminde oyun temelli etkinliklerin çocuklarda astronomi kavramlarinin gelişimine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Düşkün, İ, (2011). Güneş-dünya-ay modeli geliştirilmesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarinin astronomi eğitimindeki akademik başarilarina etkisi, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Emrem, Y. (2014). Astronomi ve uzay bilimleri dersi gökküresi konusunun akıllı tahta uygulamalarının öğrencilerin görsel düşüncülerindeki gelişime etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Atlan, A. & Şahpaz, Ö. (1994). Bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin fen bilgisi başarılarına ve fen bilgisi ilgilerine etkisi. I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, İzmir.
  • Gödek, Y. (2004). The importance of modelling in science education and in teacher education. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26(5), 54-61.
  • Göncü, Ö. & Korur, F. (2012). İlköğretim öğrencilerinin astronomi temelli ünitelerdeki kavram yanilgilarinin üç aşamali test ile tespit edilmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresi Bildiriler Kitabı, 2012 Baskısı, Nadir Yayıncılık, Niğde.
  • Grosslight, I., Unger, C., Jay, E. & Smith, C. L. (1991). Understanding models and their use in science: conceptions of middle and high school students and experts. Journal of Research in Science Teaching. 28(9), 799-822.
  • Gündoğdu, T. (2014). 8. sınıf öğrencilerinin astronomi konusundaki başarı ve kavramsal anlama düzeyleri ile fen dersine yönelik tutumları arasındaki ‘İlişkinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Johnson, R. B., Onwuegbuzie A. J., & Turner, A. L. (2007).Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133.
  • Kallery, M. (2011). Astronomical concepts and events awareness for young children. International Journal of Science Education. 33(3), 341–369.
  • Karamustafaoğlu, S., Bolat, A., Kaşıkçı, Y., & Değirmenci, S. (2016). 8. sınıf öğrencilerinin temel eğitimdeki astronomi konuları hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 387-397.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 20. Baskı, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Keçeci, T. (2012). İlköğretim öğrencilerinin astronomiyle ilgili kavramları anlama düzeyi ve astronomi dersinin eğitim için önemi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresi Bildiriler Kitabı, 2012 Baskısı, Nadir Yayıncılık, Niğde.
  • Kurnaz, M. (2012). Yildiz, kuyrukluyyildiz ve takimyildiz kavramlariyla ilgili öğrenci algilamalarinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 12(1), 251-264.
  • Leedy, P.D. & Ormrod, J.E. (2005). Practical Research: Planing and Design. Pearson Education International, New Jersay.
  • Maxwell, J. A. (2016). Expanding the history and range of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research. 10(1), 12–27.
  • Nalçacı, İ., Akarsu, B. & Kariper, İ. (2011). Ortaöğretim öğrencileri için fizik tutum ölçeği derlemesi ve öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi . Journal of Education European Education, 1(1), 1-6.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapilandirmaci öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 3(1), 100-111.
  • Öztürk, D. (2011). İlköğretim 6. ve 8. sinif öğrencilerinin ay’in evreleri konusunda kavram yanilgilari ve kavram değişimlerinin işbirliğine dayali ortamda incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative researh. 4th Edition, Newbury Park, CA: Sage.
  • Subaşı, S. Ö. (2018). Fen bilgisi öğrencilerinin etkinliklerle zenginleştirilmiş astronomi dersine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Şensoy, A. (2012). Çeşitli değişkenler açısından temel astronomi kavramları. Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Taşcan, M. (2019). Astronomi eğitimi üzerine geliştirilen fen etkinliklerinin 5. sınıf öğrencilerinin uzamsal becerileri ve akademik başarıları üzerine etkisi, Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Tekbıyık, A. & Akdeniz, A. (2010). Ortaaöğretim öğrencilerine yönelik güncel fizik tutum ölçeği: geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliği. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(4), 134-144.
  • Tombul, S. (2019). Astronomi konusunda modelleme ve bilgisayar destekli öğretimin 7. Sınıf öğrencilerinin bazı öğrenme ürünlerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Ordu Üniversitesi, Ordu.
  • Trumpher, R. (2001). Across-age study of junior high school students conceptions of basic astronomy concepts. International Journal of Science Education. 23(11), 1111-1123.
  • Trumpher, R. (2006). ‘‘Teaching Future Teachers Basic Astronomy Concepts-Sunearth Moon Relative Movements At A Time of Reform in Science Education’’. Research in Science Technological Education. 24(1), 85-109.
  • Tunca, Z. (2002). Türkiyede ilk ve orta öğretimde astronomi eğitim öğretiminin dünü, bugünü. V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bildiriler Kitabı, s. 252-253, Ankara.
  • Türk, C, (2010). İlköğretim temel astronomi kavramlarinin öğretimi, Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Türk, C. (2015). Modellerle astronomi öğretiminin etkililiği, Doktora Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Türk, C. & Kalkan, H. (2017a). Yükseköğretim öğrencilerine yönelik astronomi tutum ölçeği uyarlama çalışması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 15(3), 69-96.
  • Türk, C. & Kalkan, H. (2017b). Modellerle astronomi öğretiminin öğrencilerin başarılarına ve tutumlarına etkisi. Journal of Current Researches on Educational Studies. 7(2), 185-203.
  • Ünal, G. ve Ergin, Ö.(2006). Fen eğitimi ve modeller. Milli Eğitim Dergisi. 17(1), 188-196.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 5.Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 12. Baskı. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yılmaz, E. (2014). 7. sinif temel astronomi kavramlarinin etkin öğretimine yönelik bir eylem araştirmasi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Yüzgeç, S. (2021). Stem temelli etkinliklerle astronomi öğretiminin astronomi tutumuna etkisi, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Malatya.
  • Zeilik, M., Schau, C. ve Mattern, N. (1999). Conceptual astronomy II- replicating conceptual gains, probing attitude changes across three semesters. American Journal of Physics, 67 (10), 923-927.

The Effect of Model and Material Based Efficiencies to Student Achiement and Attitude on the 7. Grade Solar Systems Unit Acquisitions

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 406 - 441, 20.12.2022
https://doi.org/10.56423/fbod.1182074

Öz

The aim of this research is to examine the effectiveness of teaching astronomy unit acquisitions with material and model based efficiencies. Therefore this research is aimed to determine the students' attitudes to astronomy, astronomy achievements and student views on the model and material based efficiencies. Participants consists of 29 secondary students’ who are determined by the convenience sampling method, one of the non- random sampling methods. The research was carried out in the 7. grade ‘Solar System and Beyond’ unit science course in 2015-2016 academic year. The research was carried out by qualitative and quantitative data (mix) method. The results of the study showed that the efficiencies developed for astronomy acquisitions significantly increased the achievement and attitude levels of students towards astronomy. Acoording to interwiev notes, the students stated that the material and models used tangibled astronomy subjects, they were curious about astronomy and they liked astronomy. In the results of the research It is suggested that model and material based teaching efficiencies can also be used in other units of the science course.

Proje Numarası

BAP – 2016.02.04.1051

Kaynakça

  • Albayrak, H. (2016). Astronomi konularında istasyon tekniğinin öğrencilerin akademik başarısına ve astronomiye karşı tutumuna etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Arıcı, V. A. & Aktamış, H. (2013). Sanal gerçeklik programlarinın astronomi konularının öğretiminde kullanılmasının akademik başarı ve kaılıcılığa etkisi. Mercin Univercity Journal of Faculty of Education, 9(2), 58-70.
  • Arıkurt, E. (2014). Kavram karikatürlerinin ve kavramsal değişim metinlerinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin başarılarına, kavramsal değişimlerine ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılmas, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Giresun.
  • Aslan, Z. & Doğdu, S. (1993). Eğitim Teknolojisi Uygulamaları ve Eğitim Araç-Gereçleri. Tekışık Ofset Yayıncılık, Ankara.
  • Aydın, M., Aygün, H.A. ve Deniz, Ş. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının temel astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. 2.Ulusal Fizik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Babaoğlu, G. (2016). 6.sinif öğrencilerinin astronomi kavramlarina yönelik algilarinin belirlenmesi Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi, Aksaray.
  • Balbağ, M.Z. ve Erdem, A. (2017). Fen bilgisi öğretmenliği ve fizik bölümü öğrencilerinin astronomiye yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 25(5), 2007-2018.
  • Balcı, M. (2018). Webquest destekli etkinliklerin öğrencilerin güneş sistemi ve ötesi ünitesindeki başarisina ve astronomiye yönelik tutumuna etkisi, Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Barnett, M., Barab, S. A. ve Hay, K. E. (2001). The virtual solar system project: student modeling of the solar system. The Journal of College Science Teaching. 30(5), 300–304.
  • Başakcı, G. (2018). Gezici planeteryumlarin ortaokul 7. sinif öğrencilerinin bazi astronomi konularinin öğrenimine ve astronomiye yönelik tutumuna etkisinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Bektaşlı, B. (2015). Fen bilgisi öğretmenlerinin astronomi yeterlikleri. 2.Ulusal Fizik Eğitimi Kongresi, Bildiriler Kitabı, s. 38-39, Ankara.
  • Bektaşlı, B. (2016). The relationship between preservice science teachers’ attitude toward astronomy and their understanding of basic astronomy concepts. International Journal of Progressive Education. 12(1), 108-116.
  • Bilici, S., & Öner Armağan, F. (2012). Astronomi tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 127.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel Desenler, 2. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, 29. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Chen, C. H., Yang, J. C., Shen, S. & Jeng, M. C. (2007). A desktop virtual reality earth motion system in astronomy education. Educational Technology and Society. 10(3), 289-304.
  • Clark, V. P., & Creswell, J. W. (2011). Designing And Conducting Mixed Method Research. 2nd Edition, Sage Publications, Los Angeles.
  • Coll, R. K.., France, B. & Taylor, I. (2005). The role of models and analogies in science education: Implications from research. International Journal of Science Education. 27(2), 183-198.
  • Creswell, J. W., & Tashakkori, A. (2007). Editorial: Differing perspectives on mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(4), 303-308.
  • Çeliker Deniş, H. & Balım A. G. (2012). Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi" ünitesinde proje tabanlı öğrenme uygulamalarının öğrenci başarılarına etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 5(3), 369-393.
  • Çolak, O. (2014). Astronomi dersinin öğretiminde bilgisayar destekli eğitim yönteminin öğrenci başarısına etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Demirci, V. (2022). Erken çocukluk döneminde oyun temelli etkinliklerin çocuklarda astronomi kavramlarinin gelişimine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Düşkün, İ, (2011). Güneş-dünya-ay modeli geliştirilmesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarinin astronomi eğitimindeki akademik başarilarina etkisi, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Emrem, Y. (2014). Astronomi ve uzay bilimleri dersi gökküresi konusunun akıllı tahta uygulamalarının öğrencilerin görsel düşüncülerindeki gelişime etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Atlan, A. & Şahpaz, Ö. (1994). Bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin fen bilgisi başarılarına ve fen bilgisi ilgilerine etkisi. I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, İzmir.
  • Gödek, Y. (2004). The importance of modelling in science education and in teacher education. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26(5), 54-61.
  • Göncü, Ö. & Korur, F. (2012). İlköğretim öğrencilerinin astronomi temelli ünitelerdeki kavram yanilgilarinin üç aşamali test ile tespit edilmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresi Bildiriler Kitabı, 2012 Baskısı, Nadir Yayıncılık, Niğde.
  • Grosslight, I., Unger, C., Jay, E. & Smith, C. L. (1991). Understanding models and their use in science: conceptions of middle and high school students and experts. Journal of Research in Science Teaching. 28(9), 799-822.
  • Gündoğdu, T. (2014). 8. sınıf öğrencilerinin astronomi konusundaki başarı ve kavramsal anlama düzeyleri ile fen dersine yönelik tutumları arasındaki ‘İlişkinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Johnson, R. B., Onwuegbuzie A. J., & Turner, A. L. (2007).Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133.
  • Kallery, M. (2011). Astronomical concepts and events awareness for young children. International Journal of Science Education. 33(3), 341–369.
  • Karamustafaoğlu, S., Bolat, A., Kaşıkçı, Y., & Değirmenci, S. (2016). 8. sınıf öğrencilerinin temel eğitimdeki astronomi konuları hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 387-397.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 20. Baskı, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Keçeci, T. (2012). İlköğretim öğrencilerinin astronomiyle ilgili kavramları anlama düzeyi ve astronomi dersinin eğitim için önemi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresi Bildiriler Kitabı, 2012 Baskısı, Nadir Yayıncılık, Niğde.
  • Kurnaz, M. (2012). Yildiz, kuyrukluyyildiz ve takimyildiz kavramlariyla ilgili öğrenci algilamalarinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 12(1), 251-264.
  • Leedy, P.D. & Ormrod, J.E. (2005). Practical Research: Planing and Design. Pearson Education International, New Jersay.
  • Maxwell, J. A. (2016). Expanding the history and range of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research. 10(1), 12–27.
  • Nalçacı, İ., Akarsu, B. & Kariper, İ. (2011). Ortaöğretim öğrencileri için fizik tutum ölçeği derlemesi ve öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi . Journal of Education European Education, 1(1), 1-6.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapilandirmaci öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 3(1), 100-111.
  • Öztürk, D. (2011). İlköğretim 6. ve 8. sinif öğrencilerinin ay’in evreleri konusunda kavram yanilgilari ve kavram değişimlerinin işbirliğine dayali ortamda incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative researh. 4th Edition, Newbury Park, CA: Sage.
  • Subaşı, S. Ö. (2018). Fen bilgisi öğrencilerinin etkinliklerle zenginleştirilmiş astronomi dersine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Şensoy, A. (2012). Çeşitli değişkenler açısından temel astronomi kavramları. Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Taşcan, M. (2019). Astronomi eğitimi üzerine geliştirilen fen etkinliklerinin 5. sınıf öğrencilerinin uzamsal becerileri ve akademik başarıları üzerine etkisi, Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Tekbıyık, A. & Akdeniz, A. (2010). Ortaaöğretim öğrencilerine yönelik güncel fizik tutum ölçeği: geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliği. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(4), 134-144.
  • Tombul, S. (2019). Astronomi konusunda modelleme ve bilgisayar destekli öğretimin 7. Sınıf öğrencilerinin bazı öğrenme ürünlerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Ordu Üniversitesi, Ordu.
  • Trumpher, R. (2001). Across-age study of junior high school students conceptions of basic astronomy concepts. International Journal of Science Education. 23(11), 1111-1123.
  • Trumpher, R. (2006). ‘‘Teaching Future Teachers Basic Astronomy Concepts-Sunearth Moon Relative Movements At A Time of Reform in Science Education’’. Research in Science Technological Education. 24(1), 85-109.
  • Tunca, Z. (2002). Türkiyede ilk ve orta öğretimde astronomi eğitim öğretiminin dünü, bugünü. V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bildiriler Kitabı, s. 252-253, Ankara.
  • Türk, C, (2010). İlköğretim temel astronomi kavramlarinin öğretimi, Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Türk, C. (2015). Modellerle astronomi öğretiminin etkililiği, Doktora Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Türk, C. & Kalkan, H. (2017a). Yükseköğretim öğrencilerine yönelik astronomi tutum ölçeği uyarlama çalışması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 15(3), 69-96.
  • Türk, C. & Kalkan, H. (2017b). Modellerle astronomi öğretiminin öğrencilerin başarılarına ve tutumlarına etkisi. Journal of Current Researches on Educational Studies. 7(2), 185-203.
  • Ünal, G. ve Ergin, Ö.(2006). Fen eğitimi ve modeller. Milli Eğitim Dergisi. 17(1), 188-196.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 5.Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 12. Baskı. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yılmaz, E. (2014). 7. sinif temel astronomi kavramlarinin etkin öğretimine yönelik bir eylem araştirmasi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Yüzgeç, S. (2021). Stem temelli etkinliklerle astronomi öğretiminin astronomi tutumuna etkisi, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Malatya.
  • Zeilik, M., Schau, C. ve Mattern, N. (1999). Conceptual astronomy II- replicating conceptual gains, probing attitude changes across three semesters. American Journal of Physics, 67 (10), 923-927.
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kübra Kalkan 0000-0002-4188-9075

Dündar Yener 0000-0001-7605-0969

Proje Numarası BAP – 2016.02.04.1051
Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 29 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kalkan, K., & Yener, D. (2022). Astronomi Öğretiminde Materyal ve Model Destekli Etkinliklerin Öğrenci Başarısı ve Tutuma Etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 10(2), 406-441. https://doi.org/10.56423/fbod.1182074

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR