Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MODELLEMEYE DAYALI FEN ÖĞRETİMİNİN 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN KAVRAMLARINI GÜNLÜK HAYATLA İLİŞKİLENDİRMELERİNE VE FEN KAYGILARINA ETKİSİ

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 187 - 211, 29.12.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, Modellemeye Dayalı Fen Öğretiminin; öğrencilerin fen
kavramlarını günlük yaşamla ilişkilendirmelerinde ve fene yönelik kaygılarında bir
farklılık oluşturup oluşturmadığını incelemektir. Araştırma Antalya İli Muratpaşa
ilçesindeki bir devlet ortaokulunun 6. sınıflarında okuyan toplam 65 öğrenci
ile yürütülmüştür. Çalışmanın nicel boyutunda Fen Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Nitel
boyutunda ise Günlük Yaşamla İlişkilendirme Testi kullanılmıştır. Araştırmada
elde edilen nicel verilerin analizi Tek Faktörlü Kovaryans Analizi ile
yapılmıştır. Nitel veriler ise fenomenolojik yaklaşıma göre hem betimsel hem de
içerik olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel bulgularında fenne yönelik
kaygı düzeyleri arasında kontrol ve deney grupları arasında bir farklılığın
olmadığı; nitel bulgularında ise
deney grubunun fen kavramlarını günlük yaşamla ilişkilendirme düzeylerinin
kontrol grubundan daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akgün, A., Gönen, S. & Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Ayas, K. & Zeniuk, N. (2001). Project-based learning: Building communities of reflective practitioners. Management Learning, 32(1), 61-76. Balkan-Kıyıcı, F. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının günlük yaşamları ile bilimsel bilgileri ilişkilendirme düzeyleri ve bunu etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cox, C.A. & Carpenter, J.R. (1989). Improving attitudes toward teaching science and reducing science anxiety through increasing confidence in science ability in inservice elementary school teachers. Journal of Elementary Science Education, 1(2), 14-34.
  • Çakmak, Ö. & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, (5.b.). Trabzon.
  • Develaki, M. (2007). The model-based view of scientific theories and the structuring of school science programmes. Science & Education, 16(7), 725-749.
  • Durmuş, S. & Kocakülah, S.M. (2006). Fen ve matematik öğretiminde modelleme. Fen ve Teknoloji Öğretimi, 300-316.
  • Güneş, B., Gülçiçek, Ç. & Bağcı, N. (2004). Eğitim fakültelerindeki fen ve matematik öğretim elemanlarının model ve modelleme hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 35-48.
  • Gürdal, A. (1992). İlköğretim okullarında fen bilgisinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8), 185-189.
  • Güzeller, O.C. & Doğru, M. (2012). Development of science anxiety scale for primary school students. Soc. Indic. Res. 109, 189-202. doi: 10.1007/s11205-011-9894-6
  • Halloun, I.A. (2007). Modeling theory in science education. Springer Science & Business Media.
  • İlkörücü-Göçmençelebi, Ş. & Özkan, M. (2009). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin fen bilgisi biyoloji konularını günlük yaşamla ilişkilendirme düzeylerinin başarıya etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 525-530.
  • İyibil, Ü. & Sağlam-Arslan, A. (2010). Fizik öğretmen adaylarının yıldız kavramına dair zihinsel modelleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 25-46.
  • Lesh, R., Carmona, G. & Post, T. (Ekim, 2004). Models and modelling. Proceedings of North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Toronto, Ontario, Canada.
  • Mallow, J.V. (2006). Science anxiety: Research and action. Handbook of college science teaching içinde (ss. 3-14).
  • Merriam, S.B. (2002). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. Jossey-Bass.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Örnek, F. (2008). Models in scienceeducation: Applications of models in learning and teaching science. International Journal of Environmental and Science Education, 3(2), 35-45.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenmeye farklı bir bakış: Yapılandırmacılık, öğrenme ve öğretme. Ankara: PegemA.
  • Scovel, T. (1978). The effect of affect on foreign language learning: A review of the anxiety research. Language Learning, 28(1), 129-142.
  • Taşova, H.İ. (2011). Matematik öğretmen adaylarının modelleme etkinlikleri ve performansı sürecinde düşünme ve görselleme becerilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ünal-Çoban, G. (2009). Modellemeye dayalı fen öğretiminin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine, bilimsel süreç becerilerine, bilimsel bilgi ve varlık anlayışlarına etkisi: 7. sınıf ışık ünitesi örneği. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Esntitüsü, İzmir.
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü. & Aras, H. (2017). Eğitsel oyun yönteminin öğrencilerin sosyal becerileri, okula ilişkin tutumları ve fen öğrenimi kaygıları üzerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 281-400.
  • Windschitl, M., Thompson, J. & Braaten, M. (2007). How novice science teachers appropriate epistemic disciplinary discourses for use in classrooms. Annual Meeting of the American Educational Research Association’da sunulmuş bildiri. Chicago, IL.

THE EFFECT OF MODEL-BASED SCIENCE TEACHING ON 6TH CLASS STUDENTS' SCIENCE ANXIETY AND THEIR ASSOCIATIONS BETWEEN THE SCIENCE CONCEPTS AND DAILY LIFE

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 187 - 211, 29.12.2018

Öz

The purpose of this study is to investigate if the modeling-based
science teaching makes a difference in students' science anxiety and in their
associations between the science concepts and
daily life
. The study was carried out with a total of 65 students in the 6th grade
of a state secondary school in Muratpaşa, Antalya. In the quantitative part of
the study, the Science Anxiety Scale was used. In the qualitative part, the
Daily Life Association Test was used. For the analysis of the quantitative data
obtained from the study, Single Factor Covariance Analysis was used.
Qualitative data were analyzed descriptively and content-wise according to the
phenomenological approach. In the quantitative findings of the study, there was
no difference between the control and experimental groups in terms of the
science-related anxiety levels whereas in the qualitative findings, it was
found that the experimental group's level of association between science
concepts and daily life was higher than the control group's.

Kaynakça

  • Akgün, A., Gönen, S. & Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Ayas, K. & Zeniuk, N. (2001). Project-based learning: Building communities of reflective practitioners. Management Learning, 32(1), 61-76. Balkan-Kıyıcı, F. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının günlük yaşamları ile bilimsel bilgileri ilişkilendirme düzeyleri ve bunu etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cox, C.A. & Carpenter, J.R. (1989). Improving attitudes toward teaching science and reducing science anxiety through increasing confidence in science ability in inservice elementary school teachers. Journal of Elementary Science Education, 1(2), 14-34.
  • Çakmak, Ö. & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, (5.b.). Trabzon.
  • Develaki, M. (2007). The model-based view of scientific theories and the structuring of school science programmes. Science & Education, 16(7), 725-749.
  • Durmuş, S. & Kocakülah, S.M. (2006). Fen ve matematik öğretiminde modelleme. Fen ve Teknoloji Öğretimi, 300-316.
  • Güneş, B., Gülçiçek, Ç. & Bağcı, N. (2004). Eğitim fakültelerindeki fen ve matematik öğretim elemanlarının model ve modelleme hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 35-48.
  • Gürdal, A. (1992). İlköğretim okullarında fen bilgisinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8), 185-189.
  • Güzeller, O.C. & Doğru, M. (2012). Development of science anxiety scale for primary school students. Soc. Indic. Res. 109, 189-202. doi: 10.1007/s11205-011-9894-6
  • Halloun, I.A. (2007). Modeling theory in science education. Springer Science & Business Media.
  • İlkörücü-Göçmençelebi, Ş. & Özkan, M. (2009). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin fen bilgisi biyoloji konularını günlük yaşamla ilişkilendirme düzeylerinin başarıya etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 525-530.
  • İyibil, Ü. & Sağlam-Arslan, A. (2010). Fizik öğretmen adaylarının yıldız kavramına dair zihinsel modelleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 25-46.
  • Lesh, R., Carmona, G. & Post, T. (Ekim, 2004). Models and modelling. Proceedings of North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Toronto, Ontario, Canada.
  • Mallow, J.V. (2006). Science anxiety: Research and action. Handbook of college science teaching içinde (ss. 3-14).
  • Merriam, S.B. (2002). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. Jossey-Bass.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Örnek, F. (2008). Models in scienceeducation: Applications of models in learning and teaching science. International Journal of Environmental and Science Education, 3(2), 35-45.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenmeye farklı bir bakış: Yapılandırmacılık, öğrenme ve öğretme. Ankara: PegemA.
  • Scovel, T. (1978). The effect of affect on foreign language learning: A review of the anxiety research. Language Learning, 28(1), 129-142.
  • Taşova, H.İ. (2011). Matematik öğretmen adaylarının modelleme etkinlikleri ve performansı sürecinde düşünme ve görselleme becerilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ünal-Çoban, G. (2009). Modellemeye dayalı fen öğretiminin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine, bilimsel süreç becerilerine, bilimsel bilgi ve varlık anlayışlarına etkisi: 7. sınıf ışık ünitesi örneği. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Esntitüsü, İzmir.
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü. & Aras, H. (2017). Eğitsel oyun yönteminin öğrencilerin sosyal becerileri, okula ilişkin tutumları ve fen öğrenimi kaygıları üzerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 281-400.
  • Windschitl, M., Thompson, J. & Braaten, M. (2007). How novice science teachers appropriate epistemic disciplinary discourses for use in classrooms. Annual Meeting of the American Educational Research Association’da sunulmuş bildiri. Chicago, IL.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canser Gül Güldal

Mustafa Doğru

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 21 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güldal, C. G., & Doğru, M. (2018). MODELLEMEYE DAYALI FEN ÖĞRETİMİNİN 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN KAVRAMLARINI GÜNLÜK HAYATLA İLİŞKİLENDİRMELERİNE VE FEN KAYGILARINA ETKİSİ. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 187-211.