BibTex RIS Kaynak Göster

SÖZEL ZEKÂYA SAHİP OLAN ÖĞRETMEN ADAYLARINA BİYOLOJİ ÖĞRETİMİNDE ALTERNATİF ÖĞRENME YAKLAŞIMI: BEYİN TEMELLİ ÖĞRENME

Yıl 2008, Cilt: 1 Sayı: 2, 171 - 184, 04.03.2014

Öz

Yükseköğretimde mantıksal-matematiksel alanlarda öğrenme- öğretme sürecinin sözel anlatımlarla gerçekleştirildiği, bu gibi etkenler dolayısıyla öğrenme sürecini aktifleştiremediği, böylelikle de biyoloji dersinde istenilen başarıya ulaşılamadığı ve sıkıcı bir ders konumunda olduğu tespit edilmiştir. Başarıya ulaşmak amacıyla öğrencilerin sözel öğrenmelerini zenginleştirecek, ‘Beyin Temelli Öğrenme’nin bazı etkinliklerinden faydalanmanın öğrenci başarısı açısından değerlendirilmesi araştırmanın problem durumunu oluşturmaktadır. Araştırma, Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği 3. Sınıfta öğrenim görmekte olan öğrencilerle “Sindirim ve Endokrin sistem” konuları ele alınarak yürütülmüştür. Tek grup öntest-sontest araştırma tasarımı modeli uygulanmıştır. Ayrıca yapılan çalışmanın duyuşsal özelliklere etkisinin belirlenmesi için Sülün, Yurttaş ve Şerenli tarafından 16 maddeden hazırlanan “Öğrencilerin Biyoloji Dersinde İşlenen Yönteme (Resim Çizimi ve Yaratıcı Hikâye Oluşturma) Yönelik Tutumları” adlı ölçek uygulanmıştır. Verilerin analizi sonucunda, sözel anlatımlarla gerçekleştirilen Biyoloji dersinin Beyin Temelli Öğrenme yaklaşımının bazı etkinlikleriyle desteklenmesi sonucu öğrenci başarısının arttığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Brinkmann, A. (2007). Graphical Knowledge Display- Mind Mapping and Concept Mapping as Efficient Tools in Mathematics Education. The Journal of Association of Mathematics Education Teachers, 16, 35-48.
  • Demirel, Ö., Erdem, E., Koç, F., Köksal, N., Şendoğdu M. C. (2002). Beyin Temelli Öğrenmenin Yabancı Dil Öğretimindeki Yeri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 123-136.
  • Duman, B. (2007). Neden Beyin Temelli Öğrenme (1. Baskı). Ankara: PegemA.
  • Durmaz, H., Nasıl bir fen eğitimi istiyoruz? Yaşadıkça Eğitim 83-84, Temmuz- Eylül/ Ekim-Aralık 2004, s. 38-40, 2004.
  • Ekici, G. (2002). Öğrencilerin Biyoloji Laboratuvar Derslerinde Öğretmenlerinden Bekledikleri Öğretim Yönetimi Davranışları. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 16, 49-60.
  • Ekici, G. (2002, Eylül). Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Biyoloji Öğretiminin Analizi. V. Uluslar arası Fen Bilimleri ve Matematik eğitimi Kongresinde sunulmuş Bildiri, ODTÜ, Ankara. 18–22.
  • Gülay, B., Ergezen, B. (2001). Genel Biyoloji Dersi Öğrencilerinin Temel Biyoloji Bilgileri Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 52-58.
  • Gürçay, D., Eryılmaz, A. (2005). Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 103-109.
  • Korkmaz, Ö., Mahiroğlu, A. (2007). Beyin, Bellek ve Öğrenme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1), 93-104.
  • Kumbıçak, Ü., Atılboz, N.G., Salman, S. (2006). İlköğretim Okullarındaki Fen Bilgisi Dersinde Yer Alan Biyoloji Konularının Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar (Yozgat İli Örneği). Mili Eğitim Üç Aylık Eğitim ve sosyal Bilimler Dergisi, 35 (172), 211-224.
  • Öztaş, H., Ozay, E. (2004). Biyoloji Öğretmenlerinin Biyoloji Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar (Erzurum Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (1), 69-76.
  • Öztürk, B., Kısaç, İ. (2002). Bilgiyi İşleme Modeli, B. Yeşilyaprak, (Ed.), Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi (3) içinde (252-281). Ankara: PegemA.
  • Staeck, L. (1995) Perspectives for biological education challenge for biology instruction at the end of the 20th Century, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11,29-35.
  • Üstünlüoğlu, E. (2007). Beyin Temelli Öğretime Eleştirel Bir Yaklaşım. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2). 467-476.
  • Yeşilyurt, S., Gül, Ş. (2008). Ortaöğretimde Daha Etkili Bir Biyoloji Öğretimi İçin Öğretmen ve Öğrenci Beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (1), 145-162. ****
Yıl 2008, Cilt: 1 Sayı: 2, 171 - 184, 04.03.2014

Öz

Kaynakça

  • Brinkmann, A. (2007). Graphical Knowledge Display- Mind Mapping and Concept Mapping as Efficient Tools in Mathematics Education. The Journal of Association of Mathematics Education Teachers, 16, 35-48.
  • Demirel, Ö., Erdem, E., Koç, F., Köksal, N., Şendoğdu M. C. (2002). Beyin Temelli Öğrenmenin Yabancı Dil Öğretimindeki Yeri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 123-136.
  • Duman, B. (2007). Neden Beyin Temelli Öğrenme (1. Baskı). Ankara: PegemA.
  • Durmaz, H., Nasıl bir fen eğitimi istiyoruz? Yaşadıkça Eğitim 83-84, Temmuz- Eylül/ Ekim-Aralık 2004, s. 38-40, 2004.
  • Ekici, G. (2002). Öğrencilerin Biyoloji Laboratuvar Derslerinde Öğretmenlerinden Bekledikleri Öğretim Yönetimi Davranışları. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 16, 49-60.
  • Ekici, G. (2002, Eylül). Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Biyoloji Öğretiminin Analizi. V. Uluslar arası Fen Bilimleri ve Matematik eğitimi Kongresinde sunulmuş Bildiri, ODTÜ, Ankara. 18–22.
  • Gülay, B., Ergezen, B. (2001). Genel Biyoloji Dersi Öğrencilerinin Temel Biyoloji Bilgileri Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 52-58.
  • Gürçay, D., Eryılmaz, A. (2005). Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 103-109.
  • Korkmaz, Ö., Mahiroğlu, A. (2007). Beyin, Bellek ve Öğrenme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1), 93-104.
  • Kumbıçak, Ü., Atılboz, N.G., Salman, S. (2006). İlköğretim Okullarındaki Fen Bilgisi Dersinde Yer Alan Biyoloji Konularının Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar (Yozgat İli Örneği). Mili Eğitim Üç Aylık Eğitim ve sosyal Bilimler Dergisi, 35 (172), 211-224.
  • Öztaş, H., Ozay, E. (2004). Biyoloji Öğretmenlerinin Biyoloji Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar (Erzurum Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (1), 69-76.
  • Öztürk, B., Kısaç, İ. (2002). Bilgiyi İşleme Modeli, B. Yeşilyaprak, (Ed.), Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi (3) içinde (252-281). Ankara: PegemA.
  • Staeck, L. (1995) Perspectives for biological education challenge for biology instruction at the end of the 20th Century, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11,29-35.
  • Üstünlüoğlu, E. (2007). Beyin Temelli Öğretime Eleştirel Bir Yaklaşım. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2). 467-476.
  • Yeşilyurt, S., Gül, Ş. (2008). Ortaöğretimde Daha Etkili Bir Biyoloji Öğretimi İçin Öğretmen ve Öğrenci Beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (1), 145-162. ****
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Sülün

Gülfem Yurttaş Bu kişi benim

Emrullah Şerenli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sülün, Y., Yurttaş, G., & Şerenli, E. (2014). SÖZEL ZEKÂYA SAHİP OLAN ÖĞRETMEN ADAYLARINA BİYOLOJİ ÖĞRETİMİNDE ALTERNATİF ÖĞRENME YAKLAŞIMI: BEYİN TEMELLİ ÖĞRENME. Erzincan University Journal of Science and Technology, 1(2), 171-184. https://doi.org/10.18185/erzifbed.80613