Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Expectation Scale for Mathematical Applications Course: A Study on Validity and Reliability

Yıl 2014, Cilt: 16 Sayı: 2, 85 - 103, 09.01.2015
https://doi.org/10.17556/jef.19885

Öz

This study aims to develop a measurement tool with high validity and reliability in order to reveal what secondary school students expect of mathematical applications course. For this purpose, researchers developed an Expectation Scale for Mathematical Applications Course on 5 point Likert scale with 29 items and three factors. The scale was applied on a total of 405 fifth- and sixth-graders to take mathematical applications course at state secondary schools in a medium sized city of north east of Turkey. Exploratory factor analysis is used to determine the structural validity of the scale. Reliability analysis concluded that reliability coefficient (Cronbach alpha) of the scale is .93. Reliability coefficients of three factors obtained from the scale vary between .81 and .94 explaining 60% of the total variance of the scale. According to these values, we can say that the developed scale is a data collection tool with high validity, reliability and variance explanatoriness.   

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç- Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Comrey, A. L. & Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis (2nd ed.). Hillside, NJ: Erlbaum
  • Çoban, F.N. & Erdoğan, A. (2013). Ortaokul öğretmenlerinin matematik uygulamaları dersinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 4(3), 242-258.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LİSREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Department for Education (1995). Mathematics in the National Curriculum. London: HMSO
  • Department for Education (2013). National Curriculum in England. Mathematics Programmes of Study. Online: www.gov.uk/
  • Dogan, H. (2012). Emotion, confidence, perception and expectation case of mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education, 10(1), 49-69.
  • Eğitim Reformu Girişimi (2012). Eğitim izleme raporu 2012. İstanbul: Sabancı üniversitesi
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd Edition). London: Sage
  • Goos, M., Stillman, G. & Vale, C. (2007). Teaching Secondary School Mathematics Research and practice for the 21st century. Australia: Allen & Unwin
  • Hembree, R. (1990). The nature, effect, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21(1), 33-46.
  • Her Majesty's Inspectorate (1991). Mathematics Key Stages 1 and 3: A report by HM Inspectorate on the first year 1989-1990. London: HMSO
  • Hughes, M., Desforges, C. & Mitchell, C. (2000). Numeracy and beyon: Applying mathematics in the primary school. Philadelphia: Open University Press
  • Kahan, J.A. & Wyberg, T.R. (2006). Mathematics as sence making. In H.L. Schoen, R.I. Charles (Ed.). Teaching Mathematics through Problem Solving Grades 6-12. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kayış, A. (2009). Güvenirlik Analizi. Ş.Kalaycı (Ed.) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (4.Baskı) içinde (403-419). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Mcmillan, J.H. & Schumacher, S. (2001). Research in education. A conceptual introduction (5th ed.). New York: Addison Wesley Longman Inc.
  • Memnun, D.S. & Akkaya, R. (2010). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin matematik dersi hakkındaki düşünceleri. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2). 100-117.
  • Meydan, H. (2013). Din, ahlak ve değerler alanı seçmeli derslerinin öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 40, 219-250.
  • National Curriculum Council (1992). Using and Applying Mathematics: Books A and B. New York: NCC
  • Ollerton, M. (2007). Teaching and learning through problem solving. Mathematics Teaching, 201, 3-5.
  • Pesen, C. (2008). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına göre Matematik Öğretimi. (4. Baskı). Ankara: Sempati Yayınları
  • Sipahi, B., Yurtkoru, S. & Çinko, M. (2006). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • TC Milli Eğitim Bakanlığı (2012a). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Uygulamaları 5: I. Dönem Öğretmenler için Öğretim Materyali. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
  • TC Milli Eğitim Bakanlığı (2012b). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Uygulamaları 5: II. Dönem Öğretmenler için Öğretim Materyali. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
  • TC Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik uygulamaları dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.

Matematik Uygulamaları Dersine Yönelik Beklenti Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2014, Cilt: 16 Sayı: 2, 85 - 103, 09.01.2015
https://doi.org/10.17556/jef.19885

Öz

Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin matematik uygulamaları dersine yönelik beklentilerini ortaya çıkarmak amacıyla geçerliği ve güvenirliği yüksek bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu amaçla araştırmacılar tarafından 5’li Likert olarak hazırlanan, 29 madde ve üç faktörden oluşan Matematik Uygulamaları Dersi Beklenti Ölçeği (MUDBÖ) geliştirilmiştir. Ölçek, Gümüşhane ilinde yer alan devlet ortaokullarının matematik uygulamaları dersini alacak olan toplam 405 beşinci ve altıncı sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için açımlayıcı faktör analizinden yararlanılmıştır. Yapılan güvenirlik analizi sonucunda, ölçeğin güvenirlik katsayısı (Cronbach alpha) .93 olarak tespit edilmiştir. Ölçekten elde edilen üç faktörün güvenirlik katsayıları .81 ile .94 arasında değişmekte olup ölçeğin toplam varyansının %60’ını açıklamaktadır. Bu değerlere göre, geliştirilen ölçeğin geçerliği, güvenirliği ve varyans açıklayıcılığı yüksek bir veri toplama aracı olduğu söylenebilir.  

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç- Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Comrey, A. L. & Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis (2nd ed.). Hillside, NJ: Erlbaum
  • Çoban, F.N. & Erdoğan, A. (2013). Ortaokul öğretmenlerinin matematik uygulamaları dersinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 4(3), 242-258.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LİSREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Department for Education (1995). Mathematics in the National Curriculum. London: HMSO
  • Department for Education (2013). National Curriculum in England. Mathematics Programmes of Study. Online: www.gov.uk/
  • Dogan, H. (2012). Emotion, confidence, perception and expectation case of mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education, 10(1), 49-69.
  • Eğitim Reformu Girişimi (2012). Eğitim izleme raporu 2012. İstanbul: Sabancı üniversitesi
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd Edition). London: Sage
  • Goos, M., Stillman, G. & Vale, C. (2007). Teaching Secondary School Mathematics Research and practice for the 21st century. Australia: Allen & Unwin
  • Hembree, R. (1990). The nature, effect, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21(1), 33-46.
  • Her Majesty's Inspectorate (1991). Mathematics Key Stages 1 and 3: A report by HM Inspectorate on the first year 1989-1990. London: HMSO
  • Hughes, M., Desforges, C. & Mitchell, C. (2000). Numeracy and beyon: Applying mathematics in the primary school. Philadelphia: Open University Press
  • Kahan, J.A. & Wyberg, T.R. (2006). Mathematics as sence making. In H.L. Schoen, R.I. Charles (Ed.). Teaching Mathematics through Problem Solving Grades 6-12. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kayış, A. (2009). Güvenirlik Analizi. Ş.Kalaycı (Ed.) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (4.Baskı) içinde (403-419). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Mcmillan, J.H. & Schumacher, S. (2001). Research in education. A conceptual introduction (5th ed.). New York: Addison Wesley Longman Inc.
  • Memnun, D.S. & Akkaya, R. (2010). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin matematik dersi hakkındaki düşünceleri. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2). 100-117.
  • Meydan, H. (2013). Din, ahlak ve değerler alanı seçmeli derslerinin öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 40, 219-250.
  • National Curriculum Council (1992). Using and Applying Mathematics: Books A and B. New York: NCC
  • Ollerton, M. (2007). Teaching and learning through problem solving. Mathematics Teaching, 201, 3-5.
  • Pesen, C. (2008). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına göre Matematik Öğretimi. (4. Baskı). Ankara: Sempati Yayınları
  • Sipahi, B., Yurtkoru, S. & Çinko, M. (2006). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • TC Milli Eğitim Bakanlığı (2012a). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Uygulamaları 5: I. Dönem Öğretmenler için Öğretim Materyali. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
  • TC Milli Eğitim Bakanlığı (2012b). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Uygulamaları 5: II. Dönem Öğretmenler için Öğretim Materyali. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
  • TC Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik uygulamaları dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Kaplan

Mesut Öztürk

Muhammet Doruk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 9 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaplan, A., Öztürk, M., & Doruk, M. (2015). Matematik Uygulamaları Dersine Yönelik Beklenti Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 85-103. https://doi.org/10.17556/jef.19885

Cited By