BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE İŞBİRLİKLİ ÖĞRENMEDE BİLGİ DEĞİŞME TEKNİĞİNİN ETKİLİLİĞİ

Yıl 2006, Cilt: 2 Sayı: 2, 47 - 67, 14.01.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı, işbirliğine dayalı öğrenme yönteminde kullanılan tekniklerden Bilgi Değişme Tekniğinin (BDT) matematik öğretiminde öğretmen merkezli öğretim yöntemlerine göre öğrencinin öğrenme başarısı ve öğrenmenin kalıcılığı üzerindeki etkilerinin belirlenmesidir. İlköğretim 7. sınıf düzeyinde uygulanan deneysel nitelikli bu araştırma, toplam 54 öğrenciden oluşan deney ve kontrol grubu olmak üzere iki grup üzerinde gerçekleştirilmiştir. Gruplar yansız atama yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmada deney grubu olarak belirlenen gruba matematik öğretiminde BDT uygulanmıştır. Kontrol grubu olarak belirlenen grupta öğretim aynen devam etmiş ve öğretmen merkezli öğretim yapılmıştır. Her iki gruba da öğretimden önce başarı testi öntest, öğretimden sonra da sontest olarak uygulanmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde, iki grubun karşılaştırılmasında t-testi uygulanmıştır. Ayrıca öğretim uygulaması sonunda deney gurubundaki öğrencilere BDT Değerlendirme Anketi uygulanmıştır. Ders öğretmeninin de bu teknikle ilgili görüşleri yazılı olarak alınmıştır. Araştırma sonunda, matematik öğretiminde BDT'nin öğretmen merkezli öğrenme yöntemine göre bilgi düzeyi dışında daha üstün olduğunu kanıtlayan bulgular sağlanmamıştır. Öte yandan, deney grubundaki öğrencilerin büyük çoğunluğunun ve ders öğretmeninin uygulanan BDT ile ilgili görüşlerinin olumlu olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (1992). İşbirlikli Öğrenme: Kuram, Araştırma, Uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Aksu, M. (1991). Matematik Öğretiminin Amaç ve İlkeleri. B. Özer (Editör), Matematik Öğretimi (2-15). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Çağlar, M., ve Ersoy Y. (1997). İlköğretim öğrencilerin matematik çalışma alışkanlıkları ve öğrenme sorunları. Nasıl Bir Eğitim Sistemi. Güncel Uygulamalar ve Geleceğe İlişkin Öneriler (193-203). İzmir: Bilsa Bilgisayar Yayınları.
  • Erdem, L. (1993). Yükseköğretimdeki Eğitim Sosyolojisi Dersinde Öğrencilerin Akademik Başarı Açısından İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi İle Geleneksel Öğrenme Yöntemi Arasındaki Fark. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, O.D.T.Ü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara: Türkiye
  • Erden, M. (1988). Öğrenciler Arasındaki İşbirliğine Dayalı Öğretim Teknikleri. Eğitim ve Bilim, 12 (68).
  • Gömleksiz, M. Ve Özyürek D. (1994). Türk Dili Ve Edebiyatı Dersinde Uygulanan Kubaşık Öğrenme Yönteminin Erişiye, Demokratik Tutumlara Ve Benlik Saygısına Etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi 1. Eğitim Bilimleri Kongre Kitabı 2 28-30 Nisan 1994 (476-493). Adana: Çukurova Üniversitesi Basımevi.
  • Johnson, D. W. ve Johnson R. T. Ve Stanne M. B. (2000). Cooperative learning methods: a meta-analysis.
  • Http//www.clcrc.com/pages/cl-methods.html .
  • Kara, Z. (1994). İşbirliğine dayalı paylaşmalı dönütün başarı ve hatırda tutma üzerindeki etkileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi 1. Eğitim Bilimleri Kongre Kitabı, Cilt 2, 28-30 Nisan 1994. Adana: Çukurova Üniversitesi Basımevi.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler Ve Teknikler. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Leikin, R. Ve Zaslavsky O. (1999). Cooperative Learning in Mathematics. Mathematics Teacher. 92 (3): 240-247.
  • Leikin, R. ve Zaslavsky O. (1997). Facilitating student ınteractions in mathematics in a cooperative learning setting. Journal For Research In Mathematics Education. 28 (3): 331-355.
  • Millis, B. J. (1996). Cooperative Learning, http://www.utc.edu/teaching-resource- center/cooplear.html.
  • Nichols, Joe D. (1996) The effects of cooperative learning on student achievement and motivation in a high school geometry class, Contemporary Educational Psychology, 21 (4): 467-476.
  • Olkun, Sinan ve Tuba Aydoğdu. (2003) Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması. (TIMSS) nedir? Neyi Sorgular? Örnek geometri soruları ve etkinlikler. İlköğretim Online, 2 (1) www.ilkogretim-online.org.tr.
  • Özder, H. (1996). Tam Öğrenmeye Dayalı İşbirliğine Dayalı Öğrenme Modelinin Etkililiği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara: Türkiye.
  • Özkılıç, R. (1999). Farklı işbirlikli öğrenme yöntemlerinin hizmetöncesi ortaöğretim öğretmenlerinin başarısı ve hatırda tutması üzerindeki etkileri. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, Cilt 1, 10-12 Eylül 1997. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Slavin, R.E. (1988). Cooperativellearning and student achievement. Educational Leadership, 46, 67-77.
  • Yeşilyaprak, B. (1996). İşbirliğiyle öğrenme ve geleneksel yöntemin başarı, hatırlama ve öğrenme alanına ilişkin tutumlar üzerine etkileri. 8. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmalar 21-23 Eylül, 1994. Ankara: Türk Psikoloji Derneği Yayınları.
Yıl 2006, Cilt: 2 Sayı: 2, 47 - 67, 14.01.2013

Öz

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (1992). İşbirlikli Öğrenme: Kuram, Araştırma, Uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Aksu, M. (1991). Matematik Öğretiminin Amaç ve İlkeleri. B. Özer (Editör), Matematik Öğretimi (2-15). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Çağlar, M., ve Ersoy Y. (1997). İlköğretim öğrencilerin matematik çalışma alışkanlıkları ve öğrenme sorunları. Nasıl Bir Eğitim Sistemi. Güncel Uygulamalar ve Geleceğe İlişkin Öneriler (193-203). İzmir: Bilsa Bilgisayar Yayınları.
  • Erdem, L. (1993). Yükseköğretimdeki Eğitim Sosyolojisi Dersinde Öğrencilerin Akademik Başarı Açısından İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi İle Geleneksel Öğrenme Yöntemi Arasındaki Fark. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, O.D.T.Ü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara: Türkiye
  • Erden, M. (1988). Öğrenciler Arasındaki İşbirliğine Dayalı Öğretim Teknikleri. Eğitim ve Bilim, 12 (68).
  • Gömleksiz, M. Ve Özyürek D. (1994). Türk Dili Ve Edebiyatı Dersinde Uygulanan Kubaşık Öğrenme Yönteminin Erişiye, Demokratik Tutumlara Ve Benlik Saygısına Etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi 1. Eğitim Bilimleri Kongre Kitabı 2 28-30 Nisan 1994 (476-493). Adana: Çukurova Üniversitesi Basımevi.
  • Johnson, D. W. ve Johnson R. T. Ve Stanne M. B. (2000). Cooperative learning methods: a meta-analysis.
  • Http//www.clcrc.com/pages/cl-methods.html .
  • Kara, Z. (1994). İşbirliğine dayalı paylaşmalı dönütün başarı ve hatırda tutma üzerindeki etkileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi 1. Eğitim Bilimleri Kongre Kitabı, Cilt 2, 28-30 Nisan 1994. Adana: Çukurova Üniversitesi Basımevi.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler Ve Teknikler. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Leikin, R. Ve Zaslavsky O. (1999). Cooperative Learning in Mathematics. Mathematics Teacher. 92 (3): 240-247.
  • Leikin, R. ve Zaslavsky O. (1997). Facilitating student ınteractions in mathematics in a cooperative learning setting. Journal For Research In Mathematics Education. 28 (3): 331-355.
  • Millis, B. J. (1996). Cooperative Learning, http://www.utc.edu/teaching-resource- center/cooplear.html.
  • Nichols, Joe D. (1996) The effects of cooperative learning on student achievement and motivation in a high school geometry class, Contemporary Educational Psychology, 21 (4): 467-476.
  • Olkun, Sinan ve Tuba Aydoğdu. (2003) Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması. (TIMSS) nedir? Neyi Sorgular? Örnek geometri soruları ve etkinlikler. İlköğretim Online, 2 (1) www.ilkogretim-online.org.tr.
  • Özder, H. (1996). Tam Öğrenmeye Dayalı İşbirliğine Dayalı Öğrenme Modelinin Etkililiği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara: Türkiye.
  • Özkılıç, R. (1999). Farklı işbirlikli öğrenme yöntemlerinin hizmetöncesi ortaöğretim öğretmenlerinin başarısı ve hatırda tutması üzerindeki etkileri. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, Cilt 1, 10-12 Eylül 1997. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Slavin, R.E. (1988). Cooperativellearning and student achievement. Educational Leadership, 46, 67-77.
  • Yeşilyaprak, B. (1996). İşbirliğiyle öğrenme ve geleneksel yöntemin başarı, hatırlama ve öğrenme alanına ilişkin tutumlar üzerine etkileri. 8. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmalar 21-23 Eylül, 1994. Ankara: Türk Psikoloji Derneği Yayınları.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Tanışlı

Mustafa Sağlam

Yayımlanma Tarihi 14 Ocak 2013
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tanışlı, D., & Sağlam, M. (2013). MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE İŞBİRLİKLİ ÖĞRENMEDE BİLGİ DEĞİŞME TEKNİĞİNİN ETKİLİLİĞİ. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 2(2), 47-67.