Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Türk Olma” Değerine Yönelik Algıların Tespit Edilmesi

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 59 - 69, 30.04.2020

Öz

Türkiye’de değer eğitimi son zamanlarda yapılan araştırmalarda önemli bir konu haline gelmiştir. Özellikle yapılan değer sınıflamalarında milli değerler belirginleşmeye başlamıştır. Milli değerlerin içinde vatanseverlik ve Türklük gibi değerler ön plana çıkmaktadır. Bu yönüyle milli değerlerin başında kendi milletinin adını taşıyan kelimeye saygı duyma ve onunla gurur duyma öncelikli milli değerlerdendir. Bu bağlamda bu nitel çalışmanın amacı, Türk kelimesini veya Türklük duygusunu öğretmede ilk sorumluluğu olan sınıf öğretmeni adaylarının Türk olma değerine yönelik algılarını tespit etmektir. Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği bölümünde okuyan 30 öğrenciyle birebir görüşme yapılarak fenomenolojik yöntem şeklinde yürütülmüştür. Araştırma sonucunda ortaya çıkan bulgulara baktığımızda; sınıf öğretmeni adayları Türk kelimesini daha çok güç unsuru (f=9), ırk simgesi (f=6) ve asillik (f=5) olarak görmekte, Türkleri daha çok kurt, aslan ve denize benzetmekte, Türkü Türk yapan değerlerin başında vatanseverlik (f=12) ve cesaret (f=10) değerlerinin geldiğine inanmakta, Türklerin dünyaya savaşçı ruhu (f=6) ve korku (f=5) bıraktıklarını düşünmekte, şu anda Türklerin dünyada çok az (f=20) değer gördüğünü düşünmekte ama Türk olmaktan da hepsi (f=30) gurur duymaktadır. Gurur duymalarının başında şanlı geçmişimiz, asillik ve karakterimiz gibi unsurların yer aldığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Acat, M. B. ve Aslan, M. (2012). A New Classification of Value and The Values Students Should Gain Depending on This Classification, Education Science in Theory and Practice, 12(2), 1460-1474
  • Erkenekli, M. (2013). Toplumsal Kültür Araştırmaları İçin Değer Merkezli Bütünleşik Bir Kültür Modeli Önerisi, Savunma Bilimleri Dergisi, 12 (1), 147-172
  • Gökalp, Z. (1999). Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak, Yayına hazırlayan: Latif Uğurtekin, İstanbul: Kamer Yayınları
  • Gündüz, M. (2016). Classifying Values by Categories, Journal of Education and Training Studies, 4 (10): 212- 220
  • Huddy, L. and Khatib, N. (2007). American Patriotism, National Identity and Political Involvement, American Journal of Political Science, 51(1), 63–77.
  • İnalcık, H. (2 009). Doğu Batı Makaleler I, Ankara: Doğu Batı Yayınları
  • İnanç, H. (2005). AB’ye Entegrasyon Sürecinde Türkiye’nin Kimlik Problemleri, Ankara: Adres Yayınları
  • Kafesoğlu, İ. (1998). Türk Milli Kültürü, İstanbul: Ötüken Yayınları
  • Kaplan, M.(2005). Kültür ve Dil, İstanbul: Dergâh Yayınları
  • Kıncal, R.(2015). Vatandaşlık bilgisi, Ankara: Nobel Yayınevi
  • Mahiroğulları, A.(2005). Küreselleşmenin Kültürel Değerler Üzerine Etkisi, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 50 (1), 1275-1288
  • Memiş, E. ve Köstüklü, N. (2005).Yeni ve Yakınçağda Türk Dünyası, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Roux, J. P. (2007).Türklerin Tarihi Pasifik’den Akdenize 2000 Yıl, (Çev: Aykut Kazancıgil, Lale Arslan Özcan). İstanbul: Kabalcı Yayınları
  • Sungu, İ. ve Ata, B. (2002). Tarih Öğretimi Hakkında, Milli Eğitim Dergisi, S.153-154: s.52-59.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B.(2015). Değerler Eğitimi, Ankara: Pegem Akademi
  • Ünveren Kapanadze, D. (2018). Dil ve Kültür Aktarımında İşlevsel Bir Araç Olarak Ders Kitapları: Türkçe Ders Kitapları Örneği, Turkish Studies Educational Sciences Dergisi, 13(27), 1575-1592.
  • Yeuk Shing, M.(2007). Charles Taylor’s Notion of Identity, Nursing Philosophy, 8 (1), 60-63
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık

Identıfıyıng Perceptıons On “Beıng A Turk” Value

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 59 - 69, 30.04.2020

Öz

Value education in Turkey has become an important issue in recent research. Especially, national values have started to become evident at the value classifications. The values such as patriotism and Turkishness stand out among national values. In that sense, respecting the word which bears the name of their own nation and being proud of it are foremost national values among them. In this regard, the aim of this qualitative research is to identify pre-service elementary school teachers’ perceptions on “being a Turk” value, who are the first ones with a responsibility to teach the word Turk or feeling of Turkishness. A phenomenological method was conducted holding one-on-one interviews with 30 students studying in the department of elementary education in the faculty of education at Suleyman Demirel University. When we look at the findings of the current research; pre-service elementary school teachers consider the word Turk mostly an element of power (f=9), a symbol of race (f=6), and dignity (f=5), liken Turks to mostly wolf, lion and sea, believe that patriotism (f=12) and courage (f=10) are foremost among the values that makes Turks, Turks, think that Turks left warrior spirit and spread fear in the world, think that Turks are barely valued in the world (f=20) currently, however they take pride in being a Turk (f=30). The elements such as our glorious past, dignity and personality appear foremost among the elements which they take pride in.

Kaynakça

  • Acat, M. B. ve Aslan, M. (2012). A New Classification of Value and The Values Students Should Gain Depending on This Classification, Education Science in Theory and Practice, 12(2), 1460-1474
  • Erkenekli, M. (2013). Toplumsal Kültür Araştırmaları İçin Değer Merkezli Bütünleşik Bir Kültür Modeli Önerisi, Savunma Bilimleri Dergisi, 12 (1), 147-172
  • Gökalp, Z. (1999). Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak, Yayına hazırlayan: Latif Uğurtekin, İstanbul: Kamer Yayınları
  • Gündüz, M. (2016). Classifying Values by Categories, Journal of Education and Training Studies, 4 (10): 212- 220
  • Huddy, L. and Khatib, N. (2007). American Patriotism, National Identity and Political Involvement, American Journal of Political Science, 51(1), 63–77.
  • İnalcık, H. (2 009). Doğu Batı Makaleler I, Ankara: Doğu Batı Yayınları
  • İnanç, H. (2005). AB’ye Entegrasyon Sürecinde Türkiye’nin Kimlik Problemleri, Ankara: Adres Yayınları
  • Kafesoğlu, İ. (1998). Türk Milli Kültürü, İstanbul: Ötüken Yayınları
  • Kaplan, M.(2005). Kültür ve Dil, İstanbul: Dergâh Yayınları
  • Kıncal, R.(2015). Vatandaşlık bilgisi, Ankara: Nobel Yayınevi
  • Mahiroğulları, A.(2005). Küreselleşmenin Kültürel Değerler Üzerine Etkisi, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 50 (1), 1275-1288
  • Memiş, E. ve Köstüklü, N. (2005).Yeni ve Yakınçağda Türk Dünyası, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Roux, J. P. (2007).Türklerin Tarihi Pasifik’den Akdenize 2000 Yıl, (Çev: Aykut Kazancıgil, Lale Arslan Özcan). İstanbul: Kabalcı Yayınları
  • Sungu, İ. ve Ata, B. (2002). Tarih Öğretimi Hakkında, Milli Eğitim Dergisi, S.153-154: s.52-59.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B.(2015). Değerler Eğitimi, Ankara: Pegem Akademi
  • Ünveren Kapanadze, D. (2018). Dil ve Kültür Aktarımında İşlevsel Bir Araç Olarak Ders Kitapları: Türkçe Ders Kitapları Örneği, Turkish Studies Educational Sciences Dergisi, 13(27), 1575-1592.
  • Yeuk Shing, M.(2007). Charles Taylor’s Notion of Identity, Nursing Philosophy, 8 (1), 60-63
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mevlüt Gündüz 0000-0001-5823-190X

Dudu Gündüz Bu kişi benim 0000-0002-5224-9719

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Kabul Tarihi 14 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gündüz, M., & Gündüz, D. (2020). “Türk Olma” Değerine Yönelik Algıların Tespit Edilmesi. Eurasian Journal of Teacher Education, 1(1), 59-69.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .