Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Metinlere Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 19 - 38, 31.05.2018
https://doi.org/10.32433/eje.399939

Öz


 

Okuma becerisi eğitim-öğretim
sürecinde bireylere kazandırılması amaçlanan en önemli hedeflerin başında
gelir. Özellikle toplumsal açıdan iyi bir okur olabilme eğitim sistemlerinin
temel amaçlarındandır. Düzenli okuma alışkanlığının kazanılması bireylerin çocukluk
dönemine kadar uzanan bir süreçten oluşmaktadır. Araştırmacılar bu
alışkanlığın kazanılmasında ebeveynlerin tutumlarının etkili olduğunu
belirtmektedirler. Ayrıca bireylerin ilerleyen dönemlerde okumaktan zevk
aldıkları türlerin kapsamında yer alan kitapları daha çok tercih ettikleri görülmektedir.
Araştırma sürecinde ortaokul öğrencilerinin Türkçe ders kitaplarında yer alan
metinlere yönelik tutumları incelenmiştir. Bu amaçla içerisinde hem nitel hem
de nicel ögeler barındıran bir anket geliştirilmiştir. Nitel araştırma
yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme ve değer anketi bu araştırma
sürecinde kullanılan veri toplama araçlarıdır. Elde edilen veriler betimsel
analiz ile değerlendirilmiştir. Ayrıca elde edilen sonuçlar sınıf düzeyleri
açısından karşılaştırılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf düzeyinde farklılıklar
olduğu görülmüştür. Örneğin 5. sınıf öğrencilerinin en beğendiği metin
türleri içinde masallar, hikâyeler yer alırken, 8. sınıf öğrencileri ise daha
çok bilgi verici metinleri beğenmektedir. Öğrencilerin Türkçe ders
kitaplarında yer alan metinleri değerlendirirken farklı ölçütler
geliştirdikleri görüldü. Özellikle beşinci ve altıncı sınıflar metinleri
değerlendirirken daha öznel ve ölçülmesi zor olan duygusal ögeleri
kullanırken, yedinci ve sekizinci sınıfların ise ölçülmesi daha kolay ve
öznel olan ögeleri ölçüt olarak kullandıkları sonucuna ulaşıldı. Bu nedenle
özellikle alt sınıf kademelerinde daha nesnel değerlendirmeler sağlayabilmek
için öğretmenlerin metin değerlendirme yöntemleri açısından öğrencilerle
ortak çalışmalar yapmaları önerilmektedir.



Kaynakça

  • Aksaçlıoğlu, A., Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin televizyon izlemeleri ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 21 (1), 3-28.Arıcı, A. F., (2008). Okumayı niye sevmiyoruz? Üniversite öğrencileri ile mülakatlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (10), 91-100.Bozkurt, B. Ü., Canlı, S. (2017). İlköğretim Türkçe 6. sınıf ders kitabı. Ankara: Başak Matbaacılık.Büyüköztürk, Ş. vd. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (11. Basım). Ankara: Pegem Yayınevi. Can, R., Türkyılmaz, M., Karadeniz, A., Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 1-21.Çakmak, T., Yılmaz, B. (2009). Okul öncesi dönem çocuklarının okuma alışkanlığına hazırlık durumları üzerine bir araştırma: Hacettepe Üniversitesi Beytepe Anaokulu örneği. Türk Kütüphaneciliği, 23 (3), 489-509.Çekerol, G. S., Kurulgan, M. (2008). Öğrencilerin okuma ve kütüphane alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 237-258.Erdal, N. (2017). İlköğretim Türkçe 8 ders kitabı. Ankara: Dörtel Yayıncılık.Fidan, M. (2017). Hikmet Temel Akarsu’nun eserlerindeki fantastik ögeler ve eğitim odaklı değerler. Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. ErzurumHaykır, H. A., Kaplan, H., Kıryar, A. (2017). Ortaokul Türkçe 5 ders kitabı. İstanbul: Bilnet Matbaacılık.Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. (27. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Saban A., Saban A. ve Koçbeker B. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 461-522.Sever, S., (1995). Çocuk kitaplarında bulunması gereken yapısal ve eğitsel özellikler. Abece, 107, 14-15.Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.Tanju, E. H., (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış. Aile ve Toplum, 6 (22), 39-39.Yıldırım, R. (2017). İlköğretim Türkçe 7 ders kitabı. Ankara: Ez- De Yayıncılık

Evaluation of Secondary School Students' Attitudes Towards Texts in Turkish Textbooks

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 19 - 38, 31.05.2018
https://doi.org/10.32433/eje.399939

Öz

Reading skills are one of the most important goals that are aimed at bringing
individuals into the educational process. Being a good reader especially in society
is the main aim of education systems. Acquisition of regular reading habits
consists of a process that extends from the childhood. Researchers indicate that
parents' attitudes are influential in winning this habit. It is also seen that
individuals prefer books more frequently in the range of species they enjoy in the
future. In the research process, the attitudes of middle school students towards
texts in Turkish textbooks were examined. For this purpose, a questionnaire
containing both qualitative and quantitative items was developed. Semistructured
interview and value survey of qualitative research methods are data
collection tools used in this research process. The obtained data were evaluated
by descriptive analysis. In addition, the results obtained were compared in terms
of class levels. As a result of the research, it is seen that there are differences at the
class level. For example, while most of 5th grade students liked the tale , the 8th
grade students liked more informative texts. It was seen that the students
developed different criteria while evaluating the texts in the Turkish textbooks.
Particularly in the fifth and sixth classes, while evaluating the texts, the emotional
subjects, which are more subjective and difficult to measure, are used, while the
seventh and eighth classes have reached the result that they use the criteria which
are easier and more subjective to measure. For this reason, it is suggested that
teachers should cooperate with the students in terms of text evaluation methods
in order to provide more objective evaluations especially in lower grades. 

Kaynakça

  • Aksaçlıoğlu, A., Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin televizyon izlemeleri ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 21 (1), 3-28.Arıcı, A. F., (2008). Okumayı niye sevmiyoruz? Üniversite öğrencileri ile mülakatlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (10), 91-100.Bozkurt, B. Ü., Canlı, S. (2017). İlköğretim Türkçe 6. sınıf ders kitabı. Ankara: Başak Matbaacılık.Büyüköztürk, Ş. vd. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (11. Basım). Ankara: Pegem Yayınevi. Can, R., Türkyılmaz, M., Karadeniz, A., Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 1-21.Çakmak, T., Yılmaz, B. (2009). Okul öncesi dönem çocuklarının okuma alışkanlığına hazırlık durumları üzerine bir araştırma: Hacettepe Üniversitesi Beytepe Anaokulu örneği. Türk Kütüphaneciliği, 23 (3), 489-509.Çekerol, G. S., Kurulgan, M. (2008). Öğrencilerin okuma ve kütüphane alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 237-258.Erdal, N. (2017). İlköğretim Türkçe 8 ders kitabı. Ankara: Dörtel Yayıncılık.Fidan, M. (2017). Hikmet Temel Akarsu’nun eserlerindeki fantastik ögeler ve eğitim odaklı değerler. Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. ErzurumHaykır, H. A., Kaplan, H., Kıryar, A. (2017). Ortaokul Türkçe 5 ders kitabı. İstanbul: Bilnet Matbaacılık.Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. (27. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Saban A., Saban A. ve Koçbeker B. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 461-522.Sever, S., (1995). Çocuk kitaplarında bulunması gereken yapısal ve eğitsel özellikler. Abece, 107, 14-15.Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.Tanju, E. H., (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış. Aile ve Toplum, 6 (22), 39-39.Yıldırım, R. (2017). İlköğretim Türkçe 7 ders kitabı. Ankara: Ez- De Yayıncılık
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

MEHMET Fidan 0000-0002-9347-2992

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2018
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2018
Kabul Tarihi 30 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Fidan, M. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Metinlere Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Erciyes Journal of Education, 2(1), 19-38. https://doi.org/10.32433/eje.399939

ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Map             erihplus.png