Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Hukuk ve Adalet Dersine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 20, 541 - 576, 15.08.2018

Öz

Eğitim ve öğretim en temelde ailede başlayacak ve devamında da okul yaşamıyla olgunlaşmaya başlamaktadır. Çocuk önce aileden aldığı eğitimi okulla devam
ettirir. Çocuğun gelişimini tamamlayan bu süreçte eğitimde bir aksamanın olması
çocuğun hak arama, demokrasi bilinci gibi konularda yeteri düzeyde gelişimini engelleyecektir. Tamda bu noktada Hukuk ve Adalet dersinin amacı toplumda hukuk
ve adalet bilincini küçük yaşlardan itibaren oluşmasını sağlamaktır. Günümüzde
demokrasinin sağlıklı bir şekilde işleyebilmesi Hukuk ve Adalet bilincinin oluşturulduğu bireylere bağlıdır. Bu çalışma kapsamında da ortaokul öğrencilerinin
Hukuk ve Adalet dersine ilişkin görüşleri değerlendirilmiştir. Araştırmada tarama
modelinde nitel ve nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini ülkemiz genelinde Hukuk ve Adalet dersini alan öğrenciler oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemini ise Tokat ilinde Hukuk ve Adalet dersini alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen “Hukuk
ve Adalet dersine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi” anketi ile elde
edilmiştir. Ankette yer alan nicel veriler SPSS 22.0 istatistik analiz programı kullanılarak tablo haline getirilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma kapsamında elde
edilen nitel maddelere ilişkin veriler ise kategorilere ayrılarak, tablo haline getirilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen sonuçlara göre Hukuk
ve Adalet dersine ilişkin öğrenci görüşlerinde dersin katkısının olduğu yönünde
sonuçlar ortaya çıkmış ve Öğrencilerin dersi günlük hayatla bağdaştırabilmelerine yardımcı olmak için ders esnasında örnek olay, drama, ilgi çekici hikâyeler ve
çeşitli görsellerle desteklenmiş bir eğitim ortamı sunulması gerektiği önerilmiştir.
Anahtar sözcükler: Hukuk, Adalet bilinci, Adalet, Hak
Abstract:
Education and teaching start in the family and begin to mature with school life.
The child gets the education from the family before the school. In this process, which completes the child’s development, having a disruption in education will prevent
the child from a sufficient level of development in rights, democracy awareness. At
this point, the aim of the Law and Justice course is to enable the consciousness of
law and justice in society from an early age. Today, the healthy functioning of democracy depends on the individuals in which the consciousness of Law and Justice
is formed. Within the scope of this study, the opinions of secondary school students
about the Law and Justice course were evaluated. Qualitative and quantitative research methods were used in the survey model. The universe of the study consists
of students taking Law and Justice course in our country. The sample of the study
consisted of students taking Law and Justice course in Tokat. The research data
were obtained by the Evaluation of students’ opinions about Law and Justice course
“developed by the researcher. Quantitative data in the questionnaire were tabulated
and interpreted by using SPSS 22.0 statistical analysis program. The data on the
qualitative substances obtained within the scope of the research were categorized
and tabulated and interpreted. According to the results of the study, it is suggested
that there is a contribution of the course in the opinions of students about the Law
and Justice course, and it is suggested that the students should be provided with a
education environment supported by case studies, drama, interesting stories and
various visuals.
Keywords: Law , Justice Consciousness, Justice, Due( Right )

Kaynakça

  • BEKDAŞ, Fatih (2012), İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlerin Öğrenci Boyutunda Kazanım Düzeylerinin Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu. ÇAKIROĞLU, Osman. (1987), “Cumhuriyet Döneminden Bu Yana Sosyal Bilgiler Öğretmeni Yetiştirmenin Dünü, Bu Günü, Yarını”, Gazi Üniversitesi Öğretmen Yetiştiren Yükseköğretim Kurumlarının Dünü-Bugünü Geleceği Sempozyumu. Ankara. ERDEN, Münire (1996),. Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Alkım Yayınları. ERTÜRK, Selahattin (1998), Eğitimde Program Geliştirme, Başarı Yayınevi, Ankara. KOLUMAN, Sadri, (2011), İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanına Yönelik Öğretmen Görüşleri ( Balıkesir İli Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir. MEB. (2005), İlköğretim Sosyal Bilgiler 4.-5. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu (Taslak Basım), Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara. MEB. (2005), İlköğretim Sosyal Bilgiler 6.-7. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu (Taslak Basım), Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara. MEB. (2007), İlköğretim Halk Kültürü (6. Sınıf) Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (Taslak Basım), Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara. MEB. (2007), İlköğretim Halk Kültürü (7. Sınıf) Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara. MEB. (2007), İlköğretim Halk Kültürü (8. Sınıf) Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara. MEB. (2005), Sosyal Bilgiler 6. – 7. Sınıf Programı. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü. SÖNMEZ, Veysel (1999), Sosyal Bilgiler Öğretimi Kılavuzu. MEB: Öğretim Kitapları Dizisi. SÖNMEZ , Veysel (1999), Sosyal Bilgiler Ögretimi ve Ögretmen Kılavuzu, İstanbul:MEB Yayınları. ÖZTÜRK, Cemil (2006), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Pegem Yayıncılık, Ankara. PAYKOÇ, Fersun (1991), Tarih Öğretimi. Eskişehir: A.Ü. Açıköğretim Fakültesi Yayınları YILDIRIM, Cemal (2006), Bilim Tarihi. Ankara: Remzi Kitabevi. YILDIRIM, Cemal (2004), Bilim Felsefesi. Ankara: Remzi Kitabevi. ZAYİMOĞLU ÖZTÜRK, Fatma. (2011), Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Ve Öğretmen Adaylarının İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Öğrenme Alanlarına İlişkin Özyeterlik Düzeylerinin İncelenmesi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim ve Toplum Sayı 20
Yazarlar

Ömer Faruk Sönmez 0000-0002-8910-2817

Sümeyye Aycil Bu kişi benim 0000-0002-4195-1692

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2018
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Sönmez, Ö. F., & Aycil, S. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Hukuk ve Adalet Dersine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 7(20), 541-576.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.