Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ergenlerin İnternet Kavramına İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 129 - 147, 19.10.2022
https://doi.org/10.53506/egitim.1145038

Öz

Bu araştırmanın amacı ergenlerin internet kavramına ilişkin algılarının metaforlar aracılılığıyla incelenmesidir. Araştırma, betimsel bir çalışma olup nitel araştırma yöntemi esas alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında eğitim gören 200 lise öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar hazırladıkları iki bölümden meydana gelen bir anket formu kullanmıştır. Bu formun ilk bölümünde demografik (cinsiyet, yaş, okul, sınıf vb.) sorular yer almıştır. İkinci bölümde ise, “İnternet ………. gibidir / benzer; çünkü ……….” şeklindeki ifadeyi tamamlamaları istenmiştir. Katılımcılardan elde veriler içerik analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmada ergenlerden internet kavramına ilişkin 107 adet metafora elde edilmiştir. Metaforlar arasında en sık kullanılanların “kitap (%6.9)”, “su (%4.9)”, “sigara (%4.4)”, “öğretmen (%3.9)”, “çikolata (%3.9)” metaforlarının olduğu belirlenmiştir. Ergenlerin metaforları açıklama nedenlerine bağlı olarak, mutluluk kaynağı internet, hayatın vazgeçilmez parçası internet, zarar veren internet, fayda veren internet, zaman tüketen internet olmak üzere 6 kavramsal kategoriye ulaşılmıştır. Kavramsal kategorilerden en çok fayda veren internet, en az ise mutluluk kaynağı internet kategorisinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca ergenlerin internete yükledikleri anlamların içeriğine bakıldığında % 64’ünün (n= 128) internete olumlu anlam yüklediği, % 30.5’inin (n= 60) internete olumsuz anlam yüklediği, %6’nın (n=12) ise internete hem olumlu hem olumsuz anlam yüklediği sonucuna varılmıştır.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Ateş, B., & Sağar, M. E. (2021). Üniversite öğrencilerinde bilişsel esneklik ve duygu düzenleme becerilerinin internet bağımlılığı üzerindeki yordayıcı rolü. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 87-102. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usakead/issue/61365/887799
  • Bari, N., Mani, G., & Berkovich, S. (2013, July). Internet of things as a methodological concept. In 2013 Fourth International Conference on Computing for Geospatial Research and Application (pp. 48-55). IEEE.
  • Fırat, M., & Yurdakul, K. I. (2012). Analysis of internet metaphors: Case for information technology students. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 36(2), 263-273.
  • Geray, H. (2002). İletişim ve teknoloji. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Goel, D., Subramanyam, A. and Kamath, R. (2013). A study on the prevalence of internet addiction and its association with psychopathology in Indian adolescents. Indian Journal of Psychiatry, 55(2), 140-143.
  • Gross, E. F. (2004). Adolescent Internet use: What we expect, what teens report. Journal of applied developmental psychology, 25(6), 633-649. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2004.09.005.
  • Jamet, D. L., & Moulin–Lyon, J. (2010). What do Internet metaphors reveal about the perception of the Internet. Metaphorik. de, 18(2), 17-32.
  • Johnston, R. (2009). Salvation or destruction: Metaphors of the Internet. First Monday, 14(4). https://doi.org/10.5210/fm.v14i4.2370.
  • Kaya, S., & Durmuş, A. (2009, October). Öğretmen adaylarının internet ve bilgisayar hakkındaki metaforlarının incelenmesi. In 3 th International Computer & Instructional Technologies Symposium (pp. 07-09).
  • Kocadağ, T., Aksoy, M. E., & Zengin, K. (2014). BÖTEB öğrencilerinin internet metaforlarının belirlenmesi: Gaziosmanpaşa Üniversitesi örneği. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(3), 18-29. https://dergipark.org.tr/en/pub/goputeb/issue/33496/372281.
  • Köseoğlu, P. (2018). An analysis of prospective teachers' perceptions concerning the concept of" social media" through metaphors. Eurasıa Journal of Mathematıcs Scıence and Technology Educatıon, 14(1), 45-52. DOI: 10.12973/ejmste/79325.
  • Lakoff, George & Johnson, Mark (1980): Metaphors We Live By, The University of Chicago Press, Chicago. Ong, S. H., & Tan, Y. R. (2014). Internet addiction in young people. Ann Acad Med Singapore, 43(7), 378-82.
  • Oxford, R. L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A., & Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26(1), 3-50. https://doi.org/10.1016/S0346-251X(97)00071-7.
  • Özen, Y., Gülaçtı, F., & Çakıllı, Y. (2004). Eğitim bilimleri ve internet. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 3(1), 52-57.
  • Papacharissi, Z., & Rubin, A. M. (2000). Predictors of Internet Use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44(2), 175–196. DOI:10.1207/s15506878jobem4402_2.
  • Rębisz, S. and Sikora, I. (2016). Internet addiction in adolescents. Practice and Theory in Systems of Education, 11(3), 194-204.
  • Sağar, M. E. (2019). Yetişkin bireylerde sosyal medya bağımlılığının irdelenmesi. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 1(2), 29-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jedihes/issue/52054/635201.
  • Sağar, M. E. (2021). Predictive role of cognitive flexibility and self-control on social media addiction in university students. International Education Studies, 14(4), 1-10. DOI:10.5539/ies.v14n4p1
  • Sağar, M. E. (2022a). Yetişkinlerde sosyal medya bağımlılığının yordayıcısı olarak psikolojik esneklik ve problem çözme becerileri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 179-192. DOI:10.20875/makusobed.1080674.
  • Sağar, M. E. (2022b). Öğretmen adaylarının problemli internet kullanımlarının internet kullanım sıklıklarına göre incelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 44-67. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1078819.
  • Sağar, M. E., & Kök Eren, H. (2018). Bir grup üniversite öğrencisinin internet bağımlılıklarının incelenmesi. ASOS JOURNAL The Journal of Academic Social Science, 80, 523-534. DOI:10.16992/ASOS.14232.
  • Sağar M. E. ve Kök Eren H. (2022). Relationship between internet addiction and sleep quality in university students. Bağımlılık Dergisi, 23(3), 362-368. DOI:10.51982/bagimli.1033761.
  • Sağar, M. E., & Özabacı, N. (2022). Investigating the effectiveness of solution-focused group counselling and group guidance programs to promote healthy internet use of university students. African Educational Research Journal, 10(1), 14-27. DOI:10.30918/AERJ.101.21.156.
  • Sharma, P. and De Sousa, A. (2016). Internet addiction in adolescents–an overview. Indian Journal of Mental Health, 3(4), 394-404.
  • Suris, J. C., Akre, C., Piguet, C., Ambresin, A. E., Zimmermann, G., & Berchtold, A. (2014). Is Internet use unhealthy? A cross-sectional study of adolescent Internet overuse. Swiss medical weekly, 144, 1-7.
  • Süer, S., Sezgin, K., & Oral, B. (2017). Z kuşağındaki öğrencilerin internete ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor çalışması. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(12), 190-203. https://dergipark.org.tr/en/pub/ejedus/issue/31928/343544
  • Şahin, Ş., & Baturay, M. H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 177-192.
  • Senyuva, E., & Kaya, H. (2013). Metaphors for the internet used by nursing students in Turkey: A qualitative research. Eurasian Journal of Educational Research, 50, 87-106.
  • Tserkovnikova, N. G., Shchipanova, D. Y., Uskova, B. A., Puzyrev, V. V. and Fedotovskih, O. (2016). Psychological aspects of internet addiction of teenagers. International Journal of Environmental and Science Education, 11(16), 8846-8857.
  • Wang, E. S. T. (2010). Internet usage purposes and gender differences in the effects of perceived utilitarian and hedonic value. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13(2), 179-183. doi:10.1089/cyber.2009.0200.
  • Yaman, İ. (2016). Exploring prospective English Language teachers’ perceptions of the ‘Internet’ through metaphorical conceptualizations. Educational Research and Reviews, 11(8), 499-507. doi: 10.5897/ERR2016.2681
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (2. Basım). Seçkin Yayınları
  • Young, K. S. (2004). Internet Addiction: A New Clinical Phenomenon and Its Consequences. American Behavioral Scientist, 48(4), 402–415. https://doi.org/10.1177/0002764204270278.

Evaluation of Adolescents' Perceptions of the Concept of Internet: A Metaphor Analysis Study

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 129 - 147, 19.10.2022
https://doi.org/10.53506/egitim.1145038

Öz

The aim of this study is to examine adolescents' perceptions of the concept of the internet through metaphors. The research is a descriptive study and based on the qualitative research method.The study group of the research consisted of 200 high school students studying in the 2021-2022 academic year. As a data collection tool in the research, the researchers used a questionnaire consisting of two parts that they prepared. The first part of this form included demographic (gender, age, school, class, etc.) questions. In the second part, “Internet is like / similar……….; because ……….” were asked to complete the statement. The data obtained from the participants were analyzed by content analysis method. In the study, 107 metaphors related to the concept of internet were obtained from adolescents. In the study, 107 metaphors related to the concept of internet were obtained from adolescents. It has been determined that the most frequently used metaphors are “book (%6.9)”, “water (%4.9)”, “cigarette (%4.4)”, “teacher (%3.9)”, “chocolate (%3.9)”. Depending on the reasons for the adolescents to explain the metaphors, 6 conceptual categories were reached: the internet as a source of happiness, the internet as an indispensable part of life, the internet that harms, the internet that gives benefits, and the internet that consumes time. It has been determined that the internet category is the most beneficial among the conceptual categories, and the internet category is the least source of happiness. In addition, when we look at the content of the meanings that adolescents attribute to the internet, it is concluded that 64% (n= 128) ascribe a positive meaning to the internet, 30.5% (n= 60) ascribe a negative meaning to the internet, and 6% (n= 12) ascribe both positive and negative meanings to the internet.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Ateş, B., & Sağar, M. E. (2021). Üniversite öğrencilerinde bilişsel esneklik ve duygu düzenleme becerilerinin internet bağımlılığı üzerindeki yordayıcı rolü. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 87-102. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usakead/issue/61365/887799
  • Bari, N., Mani, G., & Berkovich, S. (2013, July). Internet of things as a methodological concept. In 2013 Fourth International Conference on Computing for Geospatial Research and Application (pp. 48-55). IEEE.
  • Fırat, M., & Yurdakul, K. I. (2012). Analysis of internet metaphors: Case for information technology students. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 36(2), 263-273.
  • Geray, H. (2002). İletişim ve teknoloji. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Goel, D., Subramanyam, A. and Kamath, R. (2013). A study on the prevalence of internet addiction and its association with psychopathology in Indian adolescents. Indian Journal of Psychiatry, 55(2), 140-143.
  • Gross, E. F. (2004). Adolescent Internet use: What we expect, what teens report. Journal of applied developmental psychology, 25(6), 633-649. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2004.09.005.
  • Jamet, D. L., & Moulin–Lyon, J. (2010). What do Internet metaphors reveal about the perception of the Internet. Metaphorik. de, 18(2), 17-32.
  • Johnston, R. (2009). Salvation or destruction: Metaphors of the Internet. First Monday, 14(4). https://doi.org/10.5210/fm.v14i4.2370.
  • Kaya, S., & Durmuş, A. (2009, October). Öğretmen adaylarının internet ve bilgisayar hakkındaki metaforlarının incelenmesi. In 3 th International Computer & Instructional Technologies Symposium (pp. 07-09).
  • Kocadağ, T., Aksoy, M. E., & Zengin, K. (2014). BÖTEB öğrencilerinin internet metaforlarının belirlenmesi: Gaziosmanpaşa Üniversitesi örneği. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(3), 18-29. https://dergipark.org.tr/en/pub/goputeb/issue/33496/372281.
  • Köseoğlu, P. (2018). An analysis of prospective teachers' perceptions concerning the concept of" social media" through metaphors. Eurasıa Journal of Mathematıcs Scıence and Technology Educatıon, 14(1), 45-52. DOI: 10.12973/ejmste/79325.
  • Lakoff, George & Johnson, Mark (1980): Metaphors We Live By, The University of Chicago Press, Chicago. Ong, S. H., & Tan, Y. R. (2014). Internet addiction in young people. Ann Acad Med Singapore, 43(7), 378-82.
  • Oxford, R. L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A., & Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26(1), 3-50. https://doi.org/10.1016/S0346-251X(97)00071-7.
  • Özen, Y., Gülaçtı, F., & Çakıllı, Y. (2004). Eğitim bilimleri ve internet. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 3(1), 52-57.
  • Papacharissi, Z., & Rubin, A. M. (2000). Predictors of Internet Use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44(2), 175–196. DOI:10.1207/s15506878jobem4402_2.
  • Rębisz, S. and Sikora, I. (2016). Internet addiction in adolescents. Practice and Theory in Systems of Education, 11(3), 194-204.
  • Sağar, M. E. (2019). Yetişkin bireylerde sosyal medya bağımlılığının irdelenmesi. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 1(2), 29-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jedihes/issue/52054/635201.
  • Sağar, M. E. (2021). Predictive role of cognitive flexibility and self-control on social media addiction in university students. International Education Studies, 14(4), 1-10. DOI:10.5539/ies.v14n4p1
  • Sağar, M. E. (2022a). Yetişkinlerde sosyal medya bağımlılığının yordayıcısı olarak psikolojik esneklik ve problem çözme becerileri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 179-192. DOI:10.20875/makusobed.1080674.
  • Sağar, M. E. (2022b). Öğretmen adaylarının problemli internet kullanımlarının internet kullanım sıklıklarına göre incelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 44-67. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1078819.
  • Sağar, M. E., & Kök Eren, H. (2018). Bir grup üniversite öğrencisinin internet bağımlılıklarının incelenmesi. ASOS JOURNAL The Journal of Academic Social Science, 80, 523-534. DOI:10.16992/ASOS.14232.
  • Sağar M. E. ve Kök Eren H. (2022). Relationship between internet addiction and sleep quality in university students. Bağımlılık Dergisi, 23(3), 362-368. DOI:10.51982/bagimli.1033761.
  • Sağar, M. E., & Özabacı, N. (2022). Investigating the effectiveness of solution-focused group counselling and group guidance programs to promote healthy internet use of university students. African Educational Research Journal, 10(1), 14-27. DOI:10.30918/AERJ.101.21.156.
  • Sharma, P. and De Sousa, A. (2016). Internet addiction in adolescents–an overview. Indian Journal of Mental Health, 3(4), 394-404.
  • Suris, J. C., Akre, C., Piguet, C., Ambresin, A. E., Zimmermann, G., & Berchtold, A. (2014). Is Internet use unhealthy? A cross-sectional study of adolescent Internet overuse. Swiss medical weekly, 144, 1-7.
  • Süer, S., Sezgin, K., & Oral, B. (2017). Z kuşağındaki öğrencilerin internete ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor çalışması. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(12), 190-203. https://dergipark.org.tr/en/pub/ejedus/issue/31928/343544
  • Şahin, Ş., & Baturay, M. H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 177-192.
  • Senyuva, E., & Kaya, H. (2013). Metaphors for the internet used by nursing students in Turkey: A qualitative research. Eurasian Journal of Educational Research, 50, 87-106.
  • Tserkovnikova, N. G., Shchipanova, D. Y., Uskova, B. A., Puzyrev, V. V. and Fedotovskih, O. (2016). Psychological aspects of internet addiction of teenagers. International Journal of Environmental and Science Education, 11(16), 8846-8857.
  • Wang, E. S. T. (2010). Internet usage purposes and gender differences in the effects of perceived utilitarian and hedonic value. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13(2), 179-183. doi:10.1089/cyber.2009.0200.
  • Yaman, İ. (2016). Exploring prospective English Language teachers’ perceptions of the ‘Internet’ through metaphorical conceptualizations. Educational Research and Reviews, 11(8), 499-507. doi: 10.5897/ERR2016.2681
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (2. Basım). Seçkin Yayınları
  • Young, K. S. (2004). Internet Addiction: A New Clinical Phenomenon and Its Consequences. American Behavioral Scientist, 48(4), 402–415. https://doi.org/10.1177/0002764204270278.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Enes Sağar 0000-0003-0941-5301

Tuğba Özçelik 0000-0002-8291-6826

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sağar, M. E., & Özçelik, T. (2022). Ergenlerin İnternet Kavramına İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 129-147. https://doi.org/10.53506/egitim.1145038