Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 Salgınında Okul Öncesi Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Ele Aldıkları Matematik Kavramları ve Kazanımları

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 2, 161 - 179, 24.07.2023
https://doi.org/10.12984/egeefd.1114602

Öz

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda COVID-19 salgını sürecinde uzaktan eğitimde günlük eğitim akışı ve aylık planlarında ele aldıkları matematik kazanımlarına ve kavramlarına yer verme durumlarının incelenmesidir. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması türlerinden açıklayıcı durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Katılımcıları, ölçüt örnekleme ve kartopu örnekleme yöntemleriyle seçilen 50 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve anket kullanılmıştır. Verilerin analizinde nitel veri analizi yöntemlerinden betimsel analiz ve içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde, daha kolay işleyebilecekleri ve uzaktan eğitime başlamadan önce yüz yüze eğitim sürecinde işlemiş oldukları kavram ve kazanımları tercih ettikleri görülmüştür. Öğretmenlerin büyük bir kısmı uzaktan eğitim ile ele alınmasının zor olduğu gerekçesiyle günlük eğitim akışlarında çocuk ‘Zaman ile ilgili kavramları açıklar.’; çocuk ‘Nesne grafiği hazırlar.’ kazanımlarına yer vermemiştir. Okul öncesi öğretmenlerine salgın gibi olağan dışı durumlarda uzaktan eğitim gibi alternatif öğretim yöntem ve teknikleri konularında hizmet içi eğitimler verilebilir.

Kaynakça

  • Akın, F. ve Aslan, N. (2021). COVID-19 pandemisinde okul öncesi dönemdeki öğrencilerin uzaktan eğitimi: Bir eylem araştırması. Eğitim Bilimleri Eleştirel İnceleme Dergisi, 2(1), 8-17. doi: 10.22596/cresjournal. 0201.7.14
  • Akıncı-Coşgun, A. ve Yılmaz, M. M. (2021). Planlamadan uygulamaya: Okul öncesi öğretmenlerinin matematik etkinliklerine yaklaşımı. The Journal of International Education Science, 8(29), 248-273. doi: 10.29228/INESJOURNAL.54080
  • Akkaş-Baysal, E, Ocak, G. ve Ocak, İ. (2020). Covid-19 salgını sürecinde okul öncesi çocuklarının EBA ve diğer uzaktan eğitim faaliyetlerine ilişkin ebeveyn görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 185-214. doi: 10.47615/issej.835211
  • Akman, B. (1995). Anaokuluna devam eden 40-69 ayl›k çocuklar›n kavram gelişimlerinde kavram eğitiminin etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Akman, B. (2002). Okul öncesi dönemde matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 244-248. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7815/102644 adresinden elde edildi.
  • Akman, B. (2019). Erken çocuklukta matematik eğitimi (8. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aktaş- Arnas. Y. (2013). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Anders, Y., & Rossbach, H. G. (2015). Preschool teachers’ sensitivity to mathematics in children’s play: The influence of math-related school experiences, emotional attitudes, and pedagogical beliefs. Journal of Research in Childhood Education, 29(3), 305-322. doi: 10.1080/02568543.2015.1040564
  • Aral, N. ve Kadan, G. (2021). Pandemi sürecinde okul öncesi öğretmenlerinin yaşadığı sorunların incelenmesi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 99-144. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ahievransaglik/issue/64371/906874 adresinden elde edildi.
  • Aral, N., Fındık, E., Öz, S., Kurtoğlu- Karataş, B., Güneş, L. C. ve Kadan, G. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde okul öncesi dönemde uzaktan eğitim: Deneysel bir çalışma. Turkish Studies Education, 16(2), 1105- 1124. doi: 10.47423/TurkishStudies.49289
  • Arı, M., Üstün, E., Akman, B. ve Etikan, İ. (2000). 4-6 Yaş grubu çocuklarda kavram gelişimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 8, 5-18. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/296578 adresinden elde edildi.
  • Aunio, P., & Niemivirta., M. (2010). Predicting children’s mathematical performance in grade one by early numeracy. Learning and Individial Differences, 20(5), 427-435. doi: 10.1016/j.lindif.2010.06.00
  • Aunola, K., Leskinen, E., Lerkkanen, M. K., & Nurmi, J. E. (2004). Developmental dynamics of math performance from preschool to grade 2. Journal of Educational Psychology, 96(4), 699. doi: 10.1037/0022-0663.96.4.699
  • Aydın, S. (2009). Okul öncesi eğitimcilerinin matematik öğretimiyle ilgili düşünceleri ve uygulamalarının değerlendirmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Baki, A. ve Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2013). Okul öncesi eğitim programının matematik uygulama sürecinden yansımalar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2). 619-636. https://docplayer.biz.tr/6514722-Okul-oncesi-egitim-programinin-matematik-uygulama-surecinden-yansimalar-1.html adresinden elde edildi.
  • Barlovits, S., Jablonski, S., Lázaro, C., Ludwig, M., & Recio, T. (2021). Teaching from a distance-Math lessons during COVID-19 in Germany and Spain. Education Scienses, 11(8), 1-17. doi: 10.3390/educsci11080406
  • Barnett, W. S., & Jung, K. (2020). Understanding and responding to the pandemic’s impacts on preschool education: What can we learn from last spring? National Institute for Early Education Research, Rutgers University.1-9. Retrieved from https://nieer.org/wp-content/uploads/2020/08/NIEER-Special-Report-July-2020-What-Can-We-Learn-From-Last-Spring.pdf
  • Browder, D. M., & Snell, M. E. (2002). Teaching functional academics. In M. E. Snell & F. Brown (Eds.), Instruction of students with severe disabilities (5th ed.), (pp. 493-542). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Bulut, Z. A., Tekinbaş, F. ve Babacan, M. (2014). Okul öncesi yaş grubu çocukların pazarlama kavramları farkındalığı. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 27-49. http://betadergi.com/ttad/yonetim/icerik/makaleler/44-published.pdf adresinden elde edildi.
  • Claessens, A., & Engel, M. (2013). How important is where you start? Early matehematics knowledge and later school success. Teachers Collage Record, 115(6), 1-29. doi: 10.1177%2F016146811311500603
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2007). Effects of a preschool mathematics curriculum: Summative research on the Building Blocks Project. Journal for Research in Mathematics Education, 38, 136-163. doi: 10.2307/30034954
  • Çelik, M. (2017). Okul öncesi öğretmenlerin erken matematik eğitimine ilişkin özyeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. e–Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-10. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kafkasegt/issue/28192/299870 adresinden elde edildi.
  • Dayal, H. C., & Tiko, L. (2020). When are we going to have the real school? A case study of early childhood education and care teachers’ experiences surrounding education during the COVID-19 pandemic. Australasian Journal of Early Childhood, 45(4), 336-347. doi: 10.1177/1836939120966085
  • Dong, C., Cao, S., & Li, H. (2020). Young children’s online learning during COVID19 pandemic: Chinese parents’ beliefs and attitudes. Children and Youth Services Review, 118, 1-9. doi: 10.1016/j.childyouth.2020.105440
  • Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., ... Sexton, H. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428-1446. doi: 10.1037/0012-1649.43.6.1428
  • Duran, M. (2021). The effects of COVID-19 pandemic on preschool education. International Journal of Educational Methodology, 7(2), 249-260. doi: 10.12973/ijem.7.2.249
  • Egeli, S. ve Özdemir, M. B. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin KKTC eğitim sistemine yansımalarına genel bir bakış. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(27), 779-804. https://dergipark.org.tr/en/pub/egitimvetoplum/issue/60522/889516 adresinden elde edildi.
  • Erbaş, D. (2008). Özel gereksinimli öğrencilere genel para kullanımını öğretme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(1), 35-52. doi: 10.1501/Ozlegt_0000000113
  • Ford, A., Davern, L., Schnorr, R., Black, J., & Kaiser, K. (1989). Chapter 8: Money handling. In A. Ford, R. Schnorr, L. Meyer, L. Davern, J. Black, & P. Dempsey (Eds.). The Syracuse Community-Referenced Curriculum guide (pp. 117-148). Baltimore: Paul H. Brookes.
  • Friedman-Krauss, A. H., Barnett, W. S., Garver, K. A., Hodges, K. S., Weisenfeld, G. G., & Gardiner, B. A. (2021). The State of Preschool 2020: State Preschool Yearbook. National Institute for Early Education Research.
  • Gifford, S. (2005). Teaching Mathematics 3 – 5: Developing learning in the foundation stage, open. University Press, Columbus: McGrawHill Publications.
  • Gönen, M., Ünüvar, P., Bıçakçı, M., Koçyiğit, S., Yazıcı, Z., Orçan, M., ... Özyürek, A. (2010). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin dil etkinliklerini uygulama biçimlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (19), 23-40. https://dergipark.org.tr/en/pub/maeuefd/issue/19391/205941 adresinden elde edildi.
  • Greszler, R., & Burke, L. M. (2020). Rethinking early childhood education and childcare in the COVID-19 Era. Heritage Foundation Backgrounder, (3533), 2020-09. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED609729.pdf
  • Gündoğdu, S. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde uyguladıkları aile katılım çalışmalarının incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(35), 1849-1874. doi: 10.26466/opus.827530
  • Gündüz, H. B. (2003). Bir meslek olarak öğretmenlik. M. D. Karslı (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Öğreti Yayınları.
  • Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içi matematik uygulamalarının okul öncesi eğitim programına uyumluluğu. (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Healy, J. M. (1999). Çocuğunuzun gelişen aklı (Doğumdan ergenliğe öğrenme ve beyin gelişimi). İstanbul: Boyner Holding Yayınları.
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Nabors Oláh, L., & Locuniak, M. N. (2006). Number sense growth in kindergarten: A longitudinal investigation of children at risk for mathematics difficulties. Child Development, 77(1), 153-175. doi: 10.1111/j.1467-8624.2006.00862.x
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Locuniak, M. N., & Ramineni, C. (2007). Predicting first‐grade math achievement from developmental number sense trajectories. Learning Disabilities Research & Practice, 22(1), 36-46. doi: 10.1111/j.1540-5826.2007.00229.x
  • Kılıç, Ç. ve Özcan, Z. Ç. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin ve ebeveynlerin okul öncesinde verilen matematik eğitimine yönelik görüşleri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 46-55. https://dergipark.org.tr/en/pub/mead/issue/56310/749749 adresinden elde edildi.
  • Krajewski, K., & Schneider, W. (2009). Exploring the impact of phonological awareness, visual–spatial working memory, and preschool quantity–number competencies on mathematics achievement in elementary school: Findings from a 3-year longitudinal study. Journal of Experimental Child Psychology, 103(4), 516-531. doi: 10.1016/j.jecp.2009.03.009
  • LeFevre, J. A., Skwarchuk, S. L., Smith-Chant, B. L., Fast, L., Kamawar, D., & Bisanz, J. (2009). Home numeracy experiences and children’s math performance in the early school years. Canadian Journal of Behavioural Science, 41(2), 55-56. doi: 10.1037/a0014532
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Directions for Program Evaluation, 30, 73-84. doi: 10.1002/ev.1427
  • Mayring, P. (2004). Qualitative content analysis. A Companion to Qualitative Research, 1(2), 159-176. Retrieved from https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1089/2385
  • Melhuish, E. C., Sylva, K., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., Taggart, B., Phan, M. B., & Malin, A. (2008). Preschool influences on mathematics achievement. Science, 321(5893), 1161-1162. doi: 10.1126/science.1158808
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma (S. Turan, çev. ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: Millî Eğitim Yayınevi. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf adresinden elde edildi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2020). Bakan Selçuk 23 Mart’ta başlayacak uzaktan eğitime ilişkin detayları anlattı. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr adresinden elde edildi.
  • Muhdi, Nurkolis, & Yuliejantiningsih, Y. (2020). The implementation of online learning in early childhood education during the Covid-19 pandemic. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 14(2), 247-261. doi: 10.21009/jpud.142.04
  • Orçan-Kaçan, M. ve Karayol, S. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimi için ayırdıkları süre ve matematik eğitimine ilişkin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(12), 172-186. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inesj/issue/40054/476477 adresinden elde edildi.
  • Palinkas L. A, Horwitz, S. M., Green, C. A., Wisdom, J. P, Duan, N., & Hoagwood, K. (2015). Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method ımplementation research. Adm Policy Ment Health, 42, 533-544. doi: 10.1007/s10488-013-0528-y
  • Pekince, P. ve Avcı, N. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin erken çocukluk matematiği ile ilgili uygulamaları: Etkinlik planlarına nitel bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2391-2408. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/27735/317889 adresinden elde edildi.
  • Sa’ida, N., & Kurniawati, T. (2020). Introduction of early childhood mathematics thorugh online learning (e-learning) during the Covid-19 pandemic period. Proceeding: International Webinar On Education, 272-280. Retrieved from http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Pro/article/view/5987
  • Sarama, J. (2002). Listening to teachers: Planning for professional development. Teaching Children Mathematics, 9, 36-39. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/41199677
  • Sarama, J., & Clements, D. H. (2009). Early childhood mathematics education research: Learning trajectories for Young Children. New York, NY: Routledge.
  • Seefeldt, C. (2005). How to work with standards in the early childhood classroom? New York and London: Teachers College Press.
  • Sheridan, S., Samuelsson, I. P., & Johansson, E. (2009). Barns tidiga lärande: En tvärsnittsstudie om förskolan som miljö för barns lärande. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.
  • Sözen, N. (2020). Covid 19 sürecinde uzaktan eğitim uygulamalari üzerine bir inceleme. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(12), 302-319. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1381890 adresinden elde edildi.
  • Stites, M. L., Sonneschein, S. ve Galczyk, S. H. (2021). Preschool parents’ views of distance learning during COVID-19. Early Education and Development, 32(7), 923-939. doi: 10.1080/10409289.2021.1930936
  • Stoiljković, Č. (2020). The impact of the Covid-19 pandemic on the educational work of kindergarten teachers. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 8(3), 123-133. doi:10.23947/2334-8496-2020-8-3-123-133
  • Szente, J. (2020). Live virtual sessions with toddlers and preschoolers amid Covid-19: Implications for early childhood teacher education. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 373-380. Retrieved from https://www.learntechlib.org/primary/p/216174/
  • Tantekin-Erden, F. ve Tonga, F. E. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimine ilişkin görüşleri: Matematik öğretimi, cinsiyet farklılıkları, öğretmenin rolü. Balikesir University Journal Of Social Sciences Institute, 23(44). doi: 10.31795/baunsobed.698618
  • Tarım, K. ve Bulut, M. S. (2006). Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), 152-164. https://arastirmax.com/en/system/files/dergiler/240/makaleler/2/32/arastirmax-okuloncesi-ogretmenlerinin-matematik-matematik-ogretimine-iliskin-algi-tutumlari.pdf adresinden elde edildi.
  • Thiel, O. (2010) Teachers’ attitudes towards mathematics in early childhood education. European Early Childhood Education Research Journal, 18(1), 105-11. doi: 10.1080/13502930903520090
  • Trochim, W. M., & Donnelly, J. P. (2001). Research methods knowledge base (Vol. 2). New York: Macmillan Publishing Company, Atomic Dog Pub.
  • Uttal, D. H., & Wellman, H. M. (1989). Young children’s representation of spatial information acquired from maps. Developmental Psychology, 25, 128-138.
  • Üstün, E. ve Akman, B. (2003). Üç yaş grubu çocuklarda kavram gelişimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24), 137-141. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/877-published.pdf adresinden elde edildi.
  • Xie, Z., & Yang, J. (2020). Autonomous learning of elementary students at home during the COVID-19 epidemic: A case study of the Second Elementary School in Daxie, Ningbo, Zhejiang Province, China. Best Evidence of Chinese Education, 4(2), 535-541.
  • Yazlık, D. Ö. ve Öngören, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik etkinliklerine ilişkin görüşlerinin ve sınıf içi uygulamalarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1264-1283.
  • Yıldırım, B. (2021). Preschool education in Turkey during the Covid-19 Pandemic: A Phenomenological study. Early Childhood Education Journal, 49, 947-963. doi: 10.1007/s10643-021-01153-w
  • Yin, R. K. (2018). Case study methods: Design and methods (6th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Zach, S., Inglis, V., Fox, O., Berger, I., & Stahl, A. (2015). The effect of physical activity on spatial perception andattention in early childhood. Cognitive Development 36, 31-39.

Mathematical Concepts and Learning Outcomes Preschool Teachers Covered via Distance Education During the COVID-19 Pandemic

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 2, 161 - 179, 24.07.2023
https://doi.org/10.12984/egeefd.1114602

Öz

This study aimed to examine what mathematic learning outcomes and concepts preschool teachers used in their daily education program and monthly plans in distance education during the pandemic. The current study adopted an explanatory case study design. The 50 preschool teachers selected by criterion sampling and snowball sampling methods participated in the study. The researchers used personal information form and questionnaire to collect data. In the data analysis, descriptive and content analysis were performed. The findings highlighted that the participants preferred the concepts and objectives that they could handle more easily during the distance education, which they had taught during the face-to-face education before starting the distance education. Preschool teachers listed the concepts in mathematics in order of importance as numbers/counting, geometric shapes, quantity, directions, location in space, and size. Teachers did not include the learning outcomes of ‘Children will be able to explain concepts related to time’ and ‘Children will be able to prepare an object graph’ in their daily education program and monthly plans because they were difficult to deal with during the distance education. Preschool teachers can receive in-service training on alternative teaching methods and techniques such as distance education for extraordinary situations such as pandemics.

Kaynakça

  • Akın, F. ve Aslan, N. (2021). COVID-19 pandemisinde okul öncesi dönemdeki öğrencilerin uzaktan eğitimi: Bir eylem araştırması. Eğitim Bilimleri Eleştirel İnceleme Dergisi, 2(1), 8-17. doi: 10.22596/cresjournal. 0201.7.14
  • Akıncı-Coşgun, A. ve Yılmaz, M. M. (2021). Planlamadan uygulamaya: Okul öncesi öğretmenlerinin matematik etkinliklerine yaklaşımı. The Journal of International Education Science, 8(29), 248-273. doi: 10.29228/INESJOURNAL.54080
  • Akkaş-Baysal, E, Ocak, G. ve Ocak, İ. (2020). Covid-19 salgını sürecinde okul öncesi çocuklarının EBA ve diğer uzaktan eğitim faaliyetlerine ilişkin ebeveyn görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 185-214. doi: 10.47615/issej.835211
  • Akman, B. (1995). Anaokuluna devam eden 40-69 ayl›k çocuklar›n kavram gelişimlerinde kavram eğitiminin etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Akman, B. (2002). Okul öncesi dönemde matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 244-248. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7815/102644 adresinden elde edildi.
  • Akman, B. (2019). Erken çocuklukta matematik eğitimi (8. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aktaş- Arnas. Y. (2013). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Anders, Y., & Rossbach, H. G. (2015). Preschool teachers’ sensitivity to mathematics in children’s play: The influence of math-related school experiences, emotional attitudes, and pedagogical beliefs. Journal of Research in Childhood Education, 29(3), 305-322. doi: 10.1080/02568543.2015.1040564
  • Aral, N. ve Kadan, G. (2021). Pandemi sürecinde okul öncesi öğretmenlerinin yaşadığı sorunların incelenmesi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 99-144. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ahievransaglik/issue/64371/906874 adresinden elde edildi.
  • Aral, N., Fındık, E., Öz, S., Kurtoğlu- Karataş, B., Güneş, L. C. ve Kadan, G. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde okul öncesi dönemde uzaktan eğitim: Deneysel bir çalışma. Turkish Studies Education, 16(2), 1105- 1124. doi: 10.47423/TurkishStudies.49289
  • Arı, M., Üstün, E., Akman, B. ve Etikan, İ. (2000). 4-6 Yaş grubu çocuklarda kavram gelişimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 8, 5-18. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/296578 adresinden elde edildi.
  • Aunio, P., & Niemivirta., M. (2010). Predicting children’s mathematical performance in grade one by early numeracy. Learning and Individial Differences, 20(5), 427-435. doi: 10.1016/j.lindif.2010.06.00
  • Aunola, K., Leskinen, E., Lerkkanen, M. K., & Nurmi, J. E. (2004). Developmental dynamics of math performance from preschool to grade 2. Journal of Educational Psychology, 96(4), 699. doi: 10.1037/0022-0663.96.4.699
  • Aydın, S. (2009). Okul öncesi eğitimcilerinin matematik öğretimiyle ilgili düşünceleri ve uygulamalarının değerlendirmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Baki, A. ve Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2013). Okul öncesi eğitim programının matematik uygulama sürecinden yansımalar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2). 619-636. https://docplayer.biz.tr/6514722-Okul-oncesi-egitim-programinin-matematik-uygulama-surecinden-yansimalar-1.html adresinden elde edildi.
  • Barlovits, S., Jablonski, S., Lázaro, C., Ludwig, M., & Recio, T. (2021). Teaching from a distance-Math lessons during COVID-19 in Germany and Spain. Education Scienses, 11(8), 1-17. doi: 10.3390/educsci11080406
  • Barnett, W. S., & Jung, K. (2020). Understanding and responding to the pandemic’s impacts on preschool education: What can we learn from last spring? National Institute for Early Education Research, Rutgers University.1-9. Retrieved from https://nieer.org/wp-content/uploads/2020/08/NIEER-Special-Report-July-2020-What-Can-We-Learn-From-Last-Spring.pdf
  • Browder, D. M., & Snell, M. E. (2002). Teaching functional academics. In M. E. Snell & F. Brown (Eds.), Instruction of students with severe disabilities (5th ed.), (pp. 493-542). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Bulut, Z. A., Tekinbaş, F. ve Babacan, M. (2014). Okul öncesi yaş grubu çocukların pazarlama kavramları farkındalığı. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 27-49. http://betadergi.com/ttad/yonetim/icerik/makaleler/44-published.pdf adresinden elde edildi.
  • Claessens, A., & Engel, M. (2013). How important is where you start? Early matehematics knowledge and later school success. Teachers Collage Record, 115(6), 1-29. doi: 10.1177%2F016146811311500603
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2007). Effects of a preschool mathematics curriculum: Summative research on the Building Blocks Project. Journal for Research in Mathematics Education, 38, 136-163. doi: 10.2307/30034954
  • Çelik, M. (2017). Okul öncesi öğretmenlerin erken matematik eğitimine ilişkin özyeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. e–Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-10. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kafkasegt/issue/28192/299870 adresinden elde edildi.
  • Dayal, H. C., & Tiko, L. (2020). When are we going to have the real school? A case study of early childhood education and care teachers’ experiences surrounding education during the COVID-19 pandemic. Australasian Journal of Early Childhood, 45(4), 336-347. doi: 10.1177/1836939120966085
  • Dong, C., Cao, S., & Li, H. (2020). Young children’s online learning during COVID19 pandemic: Chinese parents’ beliefs and attitudes. Children and Youth Services Review, 118, 1-9. doi: 10.1016/j.childyouth.2020.105440
  • Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., ... Sexton, H. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428-1446. doi: 10.1037/0012-1649.43.6.1428
  • Duran, M. (2021). The effects of COVID-19 pandemic on preschool education. International Journal of Educational Methodology, 7(2), 249-260. doi: 10.12973/ijem.7.2.249
  • Egeli, S. ve Özdemir, M. B. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin KKTC eğitim sistemine yansımalarına genel bir bakış. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(27), 779-804. https://dergipark.org.tr/en/pub/egitimvetoplum/issue/60522/889516 adresinden elde edildi.
  • Erbaş, D. (2008). Özel gereksinimli öğrencilere genel para kullanımını öğretme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(1), 35-52. doi: 10.1501/Ozlegt_0000000113
  • Ford, A., Davern, L., Schnorr, R., Black, J., & Kaiser, K. (1989). Chapter 8: Money handling. In A. Ford, R. Schnorr, L. Meyer, L. Davern, J. Black, & P. Dempsey (Eds.). The Syracuse Community-Referenced Curriculum guide (pp. 117-148). Baltimore: Paul H. Brookes.
  • Friedman-Krauss, A. H., Barnett, W. S., Garver, K. A., Hodges, K. S., Weisenfeld, G. G., & Gardiner, B. A. (2021). The State of Preschool 2020: State Preschool Yearbook. National Institute for Early Education Research.
  • Gifford, S. (2005). Teaching Mathematics 3 – 5: Developing learning in the foundation stage, open. University Press, Columbus: McGrawHill Publications.
  • Gönen, M., Ünüvar, P., Bıçakçı, M., Koçyiğit, S., Yazıcı, Z., Orçan, M., ... Özyürek, A. (2010). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin dil etkinliklerini uygulama biçimlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (19), 23-40. https://dergipark.org.tr/en/pub/maeuefd/issue/19391/205941 adresinden elde edildi.
  • Greszler, R., & Burke, L. M. (2020). Rethinking early childhood education and childcare in the COVID-19 Era. Heritage Foundation Backgrounder, (3533), 2020-09. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED609729.pdf
  • Gündoğdu, S. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde uyguladıkları aile katılım çalışmalarının incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(35), 1849-1874. doi: 10.26466/opus.827530
  • Gündüz, H. B. (2003). Bir meslek olarak öğretmenlik. M. D. Karslı (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Öğreti Yayınları.
  • Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içi matematik uygulamalarının okul öncesi eğitim programına uyumluluğu. (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Healy, J. M. (1999). Çocuğunuzun gelişen aklı (Doğumdan ergenliğe öğrenme ve beyin gelişimi). İstanbul: Boyner Holding Yayınları.
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Nabors Oláh, L., & Locuniak, M. N. (2006). Number sense growth in kindergarten: A longitudinal investigation of children at risk for mathematics difficulties. Child Development, 77(1), 153-175. doi: 10.1111/j.1467-8624.2006.00862.x
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Locuniak, M. N., & Ramineni, C. (2007). Predicting first‐grade math achievement from developmental number sense trajectories. Learning Disabilities Research & Practice, 22(1), 36-46. doi: 10.1111/j.1540-5826.2007.00229.x
  • Kılıç, Ç. ve Özcan, Z. Ç. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin ve ebeveynlerin okul öncesinde verilen matematik eğitimine yönelik görüşleri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 46-55. https://dergipark.org.tr/en/pub/mead/issue/56310/749749 adresinden elde edildi.
  • Krajewski, K., & Schneider, W. (2009). Exploring the impact of phonological awareness, visual–spatial working memory, and preschool quantity–number competencies on mathematics achievement in elementary school: Findings from a 3-year longitudinal study. Journal of Experimental Child Psychology, 103(4), 516-531. doi: 10.1016/j.jecp.2009.03.009
  • LeFevre, J. A., Skwarchuk, S. L., Smith-Chant, B. L., Fast, L., Kamawar, D., & Bisanz, J. (2009). Home numeracy experiences and children’s math performance in the early school years. Canadian Journal of Behavioural Science, 41(2), 55-56. doi: 10.1037/a0014532
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Directions for Program Evaluation, 30, 73-84. doi: 10.1002/ev.1427
  • Mayring, P. (2004). Qualitative content analysis. A Companion to Qualitative Research, 1(2), 159-176. Retrieved from https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1089/2385
  • Melhuish, E. C., Sylva, K., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., Taggart, B., Phan, M. B., & Malin, A. (2008). Preschool influences on mathematics achievement. Science, 321(5893), 1161-1162. doi: 10.1126/science.1158808
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma (S. Turan, çev. ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: Millî Eğitim Yayınevi. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf adresinden elde edildi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2020). Bakan Selçuk 23 Mart’ta başlayacak uzaktan eğitime ilişkin detayları anlattı. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr adresinden elde edildi.
  • Muhdi, Nurkolis, & Yuliejantiningsih, Y. (2020). The implementation of online learning in early childhood education during the Covid-19 pandemic. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 14(2), 247-261. doi: 10.21009/jpud.142.04
  • Orçan-Kaçan, M. ve Karayol, S. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimi için ayırdıkları süre ve matematik eğitimine ilişkin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(12), 172-186. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inesj/issue/40054/476477 adresinden elde edildi.
  • Palinkas L. A, Horwitz, S. M., Green, C. A., Wisdom, J. P, Duan, N., & Hoagwood, K. (2015). Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method ımplementation research. Adm Policy Ment Health, 42, 533-544. doi: 10.1007/s10488-013-0528-y
  • Pekince, P. ve Avcı, N. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin erken çocukluk matematiği ile ilgili uygulamaları: Etkinlik planlarına nitel bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2391-2408. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/27735/317889 adresinden elde edildi.
  • Sa’ida, N., & Kurniawati, T. (2020). Introduction of early childhood mathematics thorugh online learning (e-learning) during the Covid-19 pandemic period. Proceeding: International Webinar On Education, 272-280. Retrieved from http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Pro/article/view/5987
  • Sarama, J. (2002). Listening to teachers: Planning for professional development. Teaching Children Mathematics, 9, 36-39. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/41199677
  • Sarama, J., & Clements, D. H. (2009). Early childhood mathematics education research: Learning trajectories for Young Children. New York, NY: Routledge.
  • Seefeldt, C. (2005). How to work with standards in the early childhood classroom? New York and London: Teachers College Press.
  • Sheridan, S., Samuelsson, I. P., & Johansson, E. (2009). Barns tidiga lärande: En tvärsnittsstudie om förskolan som miljö för barns lärande. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.
  • Sözen, N. (2020). Covid 19 sürecinde uzaktan eğitim uygulamalari üzerine bir inceleme. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(12), 302-319. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1381890 adresinden elde edildi.
  • Stites, M. L., Sonneschein, S. ve Galczyk, S. H. (2021). Preschool parents’ views of distance learning during COVID-19. Early Education and Development, 32(7), 923-939. doi: 10.1080/10409289.2021.1930936
  • Stoiljković, Č. (2020). The impact of the Covid-19 pandemic on the educational work of kindergarten teachers. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 8(3), 123-133. doi:10.23947/2334-8496-2020-8-3-123-133
  • Szente, J. (2020). Live virtual sessions with toddlers and preschoolers amid Covid-19: Implications for early childhood teacher education. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 373-380. Retrieved from https://www.learntechlib.org/primary/p/216174/
  • Tantekin-Erden, F. ve Tonga, F. E. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimine ilişkin görüşleri: Matematik öğretimi, cinsiyet farklılıkları, öğretmenin rolü. Balikesir University Journal Of Social Sciences Institute, 23(44). doi: 10.31795/baunsobed.698618
  • Tarım, K. ve Bulut, M. S. (2006). Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), 152-164. https://arastirmax.com/en/system/files/dergiler/240/makaleler/2/32/arastirmax-okuloncesi-ogretmenlerinin-matematik-matematik-ogretimine-iliskin-algi-tutumlari.pdf adresinden elde edildi.
  • Thiel, O. (2010) Teachers’ attitudes towards mathematics in early childhood education. European Early Childhood Education Research Journal, 18(1), 105-11. doi: 10.1080/13502930903520090
  • Trochim, W. M., & Donnelly, J. P. (2001). Research methods knowledge base (Vol. 2). New York: Macmillan Publishing Company, Atomic Dog Pub.
  • Uttal, D. H., & Wellman, H. M. (1989). Young children’s representation of spatial information acquired from maps. Developmental Psychology, 25, 128-138.
  • Üstün, E. ve Akman, B. (2003). Üç yaş grubu çocuklarda kavram gelişimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24), 137-141. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/877-published.pdf adresinden elde edildi.
  • Xie, Z., & Yang, J. (2020). Autonomous learning of elementary students at home during the COVID-19 epidemic: A case study of the Second Elementary School in Daxie, Ningbo, Zhejiang Province, China. Best Evidence of Chinese Education, 4(2), 535-541.
  • Yazlık, D. Ö. ve Öngören, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik etkinliklerine ilişkin görüşlerinin ve sınıf içi uygulamalarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1264-1283.
  • Yıldırım, B. (2021). Preschool education in Turkey during the Covid-19 Pandemic: A Phenomenological study. Early Childhood Education Journal, 49, 947-963. doi: 10.1007/s10643-021-01153-w
  • Yin, R. K. (2018). Case study methods: Design and methods (6th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Zach, S., Inglis, V., Fox, O., Berger, I., & Stahl, A. (2015). The effect of physical activity on spatial perception andattention in early childhood. Cognitive Development 36, 31-39.
Toplam 72 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berrin Akman 0000-0001-5668-4382

Ensar Yıldız 0000-0003-3741-1121

Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akman, B., & Yıldız, E. (2023). COVID-19 Salgınında Okul Öncesi Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Ele Aldıkları Matematik Kavramları ve Kazanımları. Ege Eğitim Dergisi, 24(2), 161-179. https://doi.org/10.12984/egeefd.1114602