Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Öğretmen Adaylarının Geometrik Cisimler Konusuna Yönelik Tutumları ve Geometriye Yönelik Öz-Yeterlikleri

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 2, 369 - 387, 29.12.2018
https://doi.org/10.12984/egeefd.421345

Öz

Geometri, gerek matematik
öğretiminde, gerekse günlük yaşamda önemli bir yer teşkil etmektedir. Ancak,
geometri dersi öğrenciler tarafından zor olarak nitelendirilmektedir. Bir diğer
taraftan da geometrik cisimler ve geometrik şekiller arasındaki farklılıklar
kavram olarak karıştırılmaktadır. Bu karmaşıklığı gidermede ve temel bilgiyi
vermede, öğretmenlere büyük görev düşmektedir. Bu bağlamda; bu araştırma,
matematik öğretmen adaylarının geometrik cisimler konusuna yönelik tutumları ve
geometriye yönelik öz-yeterliklerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma,
2016-2017 bahar yarıyılında İstanbul ilindeki bir üniversitenin İlköğretim Matematik
Öğretmenliği programında öğretmen adaylarıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma
verileri, “Geometri Öz-yeterlik Ölçeği” ve “Geometrik Cisimler Konusuna Yönelik Tutum Ölçeği” ile
toplanmıştır. Tarama modeli ile yürütülen bu araştırma verileri SPSS 16 ile
analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde Mann-Whitney U Testi, Kruskal
Wallis Testi ve Spearman Sıra Korelasyon Katsayısı Tekniği istatistiksel
yöntemleri kullanılmıştır. Matematik
öğretmen adaylarının geometrik cisimler konusuna yönelik tutumlarının ve
geometri öz-yeterliklerinin yüksek olduğu; cinsiyete göre farklılaşmadığı,
geometri öğretmeyi seven öğretmen adayları lehine tutumların ve
öz-yeterliklerin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aiken, L.R. (1970). Attitudes towards mathematics. Review Educational Research, 40, 551-596.
  • Altun, M. (2004). Matematik öğretimi. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Bal, A. P. (2012). Öğretmen adaylarının geometrik düşünme düzeyleri ve geometriye yönelik tutumları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi-Uluslararası e-Dergi, 2(1), 17-34.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, New Jersey:Prentice-Hall, Inc.
  • Battista, M. T. (2007). The development of geometric and spatial thinking. In F. K. Lester (Ed.),Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp.843-909). NCTM, Information Age Publishing.
  • Battista, M. T. & Clements, D. H. (1996). Students’ understanding of three-dimensional rectangular arrays of cubes. Journal of Research in Mathematics Education, 27(3), 258-292.
  • Ben-Chaim, D., Lappan, G., & Houang, R. (1989). Adolescent’s ability tocommunicate spitial information: Analyzing and effecting students’ performance. Educational Studies in Mathematics, 20, 121-146.
  • Carter, G. & Norwood, K. S. (1997). The relationship between teacher and student beliefs about mathematies. School Science and Mathematics, 97(2), 62-67.
  • Cantürk-Günhan, B. & Başer, N. (2007). Geometriye Yönelik Öz-yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 68-76.
  • Çetin, Ö. F. & Dane, A. (2004). Sınıf öğretmenliği 3. sınıf öğrencilerinin geometrik bilgilere erişi düzeyleri üzerine. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2), 427-436.
  • Gökbulut, Y. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının geometrik cisimler konusundaki pedagojik alan bilgileri. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gutierrez, A. (1992). Exploring the links between Van Hiele levels and 3-dimensional geometry. Structural Topology, 18, 31-48.
  • Gündüz, N., Bulut, A. S., & Dündar, S. (2017). Öğretmen adaylarının geometrik cisimler konusundaki bilgi düzeyleri, problem çözme düzeyleri ve tutumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 01-15. DOI: 10.17679/inuefd.323363
  • Gürefe, N. & Kan, A. (2013). Öğretmen Adayları için Geometrik Cisimler Konusuna Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 12(2), 356-366.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Marchis, I. (2012). Preservice primary school teachers’ elementary geometry knowledge. Acta Didactica Napocensia, 5(2), 33-40.
  • Mitchelmore, M. C. (1997).Children’s informal knowledge of physical angle situations. Cognition and Instruction, 7 (1), 1-19.
  • NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Olkun, S. (2001). Öğrencilerin hacim formülünü anlamlandırmalarına yardım edelim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 181-190.
  • Olkun, S. & Sinoplu, N. B. (2008). The effect of pre-engineering activities on 4th and 5th grade students’ understanding of rectangular solids made of small cubes. International Online Journal of Science and Mathematics Education, 8, 1-9.
  • Olkun, S. & Uçar, Toluk, Z. (2007). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. (3.Baskı). Ankara: Maya Akademi.
  • Özsoy, N. & Kemankaşlı, N. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin çember konusundaki temel hataları ve kavram yanılgıları. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(4), 140-147.
  • Paksu, A. D. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının geometri hazırbulunuşlukları, düşünme düzeyleri, geometriye karşı özyeterlikleri ve tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 203-218.
  • Pickreign, J. (2007). Rectangle and rhombi: How well do pre-service teachers know them? Issues in The Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, V(1), 1-7.
  • Tekin, H. (1993). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Toluk, Z., Olkun, S. & Durmuş, S. (2002). Problem merkezli ve görsel modellerle destekli geometri öğretiminin sınıf öğretmenliği öğrencilerinin geometrik düşünme düzeylerinin gelişimine etkisi. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, Ankara.
  • Turgut, M., Cantürk-Günhan & Yılmaz, S. (2009). Uzamsal yetenek hakkında bir bilgi seviyesi incelemesi. E Journal of New World Sciences Academy, 4 (2), 317-326.
  • Ubuz, B. (1999). 10. ve 11. sınıf öğrencilerin temel geometri konularındaki hataları ve kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 95-104.
  • Ubuz, B. & Ustun, I. (2004). Figural and conceptual aspects in defining and identifying Polygons. Eurasian Journal of Educational Research, 16, 15-26.
  • Yenilmez, K. & Uygan, C. (2010). Yaratıcı drama yönteminin ilköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin geometriye yönelik öz-yeterlik inançlarına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 931-942.
  • Yenilmez, K. & Yaşa, E. (2008). İlköğretim öğrencilerinin geometrideki kavram yanılgıları. Uludağ Eğitim Fakültesi Dergisi, XXI (2), 461-483.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Çağırgan 0000-0002-8212-4968

Güneş Yavuz 0000-0003-0450-5332

Yasemin Deringöl Bu kişi benim 0000-0003-3030-7049

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çağırgan, D., Yavuz, G., & Deringöl, Y. (2018). Matematik Öğretmen Adaylarının Geometrik Cisimler Konusuna Yönelik Tutumları ve Geometriye Yönelik Öz-Yeterlikleri. Ege Eğitim Dergisi, 19(2), 369-387. https://doi.org/10.12984/egeefd.421345