This paper reports the adaptation study of the Beliefs about Inquiry-based Teaching Scale to Turkish
language. Data in the study were collected from 372 preservice science teachers studying at three
different state universities during the academic year 2012-2013. The original scale consisted of two
parts. Factor analysis results indicated that the first part is a single factor about characteristics of
inquiry-based teaching. Similar analyses showed that a two-factor solution was the best for the second
part of the scale. This part was about barriers to implementation of inquiry. The first factor was related
to barriers due to lack of teacher skills about inquiry and the second factor was related to barriers
about application of inquiry as a teaching method. Internal consistency reliability analysis indicated
that Cronbach’s alpha was 0.87 for the first part and 0.83 for the second part of the scale. Item-total
correlation coefficients were investigated for further reliability analyses. The correlations ranged from
0.30 to 0.55 for the first part and 0.30 to 0.58 for the second part of the scale. The results of this study
imply that the adaptation of the scale was successful and its Turkish version can be used a valid and
reliable measurement tool to determine in-service and pre-service teachers’ beliefs about inquirybased
teaching. The paper concludes with a discussion of possible uses of the scale.
Inquiry-based teaching Science education Belief Scale adaptation.
Bu çalışma, Sorgulamaya Dayalı Öğretime Yönelik İnanç Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması
çalışmalarını rapor etmektedir. Çalışmada veriler, 2012-2013 öğretim yılında üç farklı devlet
üniversitesinde öğrenim gören 372 fen bilgisi öğretmen adayından toplanmıştır. Yapılan faktör
analizi, ölçeğin birinci bölümünün “sorgulamanın özellikleri” ile ilgili tek faktörden oluştuğunu
göstermektedir. Ayrıca analizler ölçeğin ikinci bölümü için iki faktörlü yapının en uygun olduğunu
göstermektedir. Ölçeğin ikinci bölümü sorgulamanın uygulanmasına yönelik engeller ile ilgilidir. Bu
bölümün birinci faktörü pedagojik bilgi eksikliğinden kaynaklı engeller iken, ikinci faktörü yöntemin
uygulanmasından kaynaklı engellerle ilgilidir. Ölçeğin güvenirlik çalışmaları kapsamında birinci
bölüm için iç tutarlık katsayısı 0.87; ikinci bölüm için ise 0.83 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca ölçeğin iç
tutarlığına kanıt sağlamak amacıyla madde test toplam korelasyonları da incelenmiştir. Ölçeğin
birinci bölümü için korelasyon katsayıları 0.30 ile 0.55; ikinci bölümü için ise 0.30 ile 0.58 arasında
değerler almıştır. Verilerden elde edilen sonuçlar, uyarlaması yapılan ölçeğin öğretmenler ve
öğretmen adayları için sorgulamaya dayalı öğretime yönelik inançların belirlenmesinde geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabileceğini göstermektedir. Çalışma ölçeğin olası kullanımları
ile ilgili tartışma ile sonlanmaktadır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 14 |