Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Matematik Kaygı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 4, 819 - 841, 23.10.2023
https://doi.org/10.34056/aujef.1254390

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilkokulda öğrenim görmekte olan öğrencilerin matematik kaygı düzeylerini ölçmek için Mutlu ve Söylemez (2018) tarafından geliştirilmiş testin psikometrik özelliklerini Rasch Ölçme Teorisi çerçevesinde incelemektir. Bu amaçla test, madde uyum indeksleri, kategori yapısının işlevselliği, madde ve kişilere yönelik güvenirlik ve ayırt edicilik indeksleri, örneklemi hedefleme yeterliği, maddelerin dağılımı, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleri açısından test maddelerinin yanlılık gösterip göstermediği ve boyut yapısı bileşenleri bağlamında analiz edilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını Trabzon ilinde farklı ilkokullarda öğrenim görmekte olan 1110 (581 kız, 529 erkek) üçüncü sınıf ve 946 (518 kız, 428 erkek) dördüncü sınıf olmak üzere toplamda 2056 öğrenci oluşturmaktadır. Test öğrencilere uygulandıktan sonra maddelere ve kişilere yönelik ölçüler Derecelendirme Ölçeği Modeli ile Winsteps (Sürüm: 3.91) yazılımı kullanılarak hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular benimsenen kategori yapısının önerilen bazı kriterleri ihlal ettiğini, testin tek boyutluluk kriterini sağladığını, maddelerin ölçülen değişkenin farklı seviyelerini kapsadığını, kişi ve madde güvenirlik indekslerinin uygun olduğunu, maddelerin kişileri ayırt etmede düşük performans gösterdiği ve maddelerin cinsiyet ve sınıf düzeyi açısından yanlılık sergilemediğini göstermiştir. Bununla birlikte testin uygulandığı grubu hedeflemede kayda değer bir isabetsizlik sergilediği ortaya çıkmıştır. Elde edilen bulgular temelinde test maddelerine ve maddeleri cevaplamak için benimsenen kategori yapısına ilişkin önerilerde bulunulmuştur.

Teşekkür

Trabzon İl Millî Eğitim Müdürlüğü'ne araştırmanın gerçekleştirilmesinde sunduğu katkılardan dolayı teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Andrich, D. (1978). Application of a psychometric rating model to ordered categories which are scored with successive integers. Applied Psychological Measurement, 2(4), 581-594.
  • Andrich, D. (1996). A hyperbolic cosine latent trait model for unfolding polytomous responses: Reconciling Thurstone and Likert methodologies. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 49(2), 347-365.
  • Bekdemir, M. (2009). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin ve başarılarının değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 169-189.
  • Bond, T. G. ve Fox, C. M. (2007). Applying the Rasch model: Fundamental measurement in the human sciences. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Bond, T. G., Yan, Z. ve Heene, M. (2021). Applying the Rasch model: Fundamental measurement in the human sciences. New York: NY: Routledge.
  • Boone, W. J. (2020). Rasch basics for the novice. M. S. Khine (Ed.). İçinde Rasch measurement : Applications in quantitative educational research (s. 9-30). Singapore : Springer.
  • Boone, W. J., Staver, J. R. ve Yale, M. S. (2014). Rasch analysis in the human sciences. Dordrecht: Springer.
  • Boone, W. J. ve Staver, J. R. (2020). Advances in Rasch analysis in the human sciences. Cham, Switzerland: Springer.
  • Brentari, E. ve Silvia, G. (2007). Unidimensionality in the Rasch model : How to detect and interpret. Statistica, 67(3), 253-261.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Carlson, M., Wilcox, R., Chou, C.-P., Chang, M., Yang, F., Blanchard, J., . . . Clark, F. (2011). Psychometric properties of reverse-scored items on the CES-D in a sample of ethnically diverse older adults. Psychological Assessment, 23(2), 582-562. doi: 10.1037/a0022484.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Duncan, P. W., Bode, R. K., Lai, S. M. ve Perera, S. (2003). Rasch analysis of a new stroke-specific outcome scale: the stroke impact scale. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 84(7), 950-963. doi:10.1016/S0003-9993(03)00035-2
  • Linacre, J. M. (1998). Structure in Rasch residuals: Why principal components analysis (PCA)? Rasch Measurement Transactions, 12(2), 636.
  • Linacre, J. M. (2002). Optimizing rating scale category effectiveness. Journal of Applied Measurement, 3(1), 85-106.
  • Linacre, J. M. (2022). A user’s quide to Winsteps Ministeps Rasch model computer programs. Erişim adresi : https://www.winsteps.com/a/Winsteps-Manual.pdf
  • Ma, X. (1999). A meta-analysis of the relationship between anxiety toward mathematics and achievement in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 30(5), 520-540.
  • Manav, F. (2011). Kaygı kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi, 5(9), 201-211.
  • Mutlu, Y. ve Söylemez, İ. (2018). İlkokul 3. ve 4. sınıf çocukları için matematik kaygı ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 22(73), 429-440.
  • Mutlu, Y., Söylemez, İ. ve Yasul, A. F. (2017). İlkokul öğrencilerinin matematik kaygısı ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 4425-4434.
  • Oon, P. T. ve Subramaniam, R. (2011). Rasch modelling of a scale that explores the take-up of physics among school students from the perspective of teachers. R. F. Cavanagh, ve R. F. Waugh (Ed.). İçinde Applications of Rasch Measurement in Learning Environments Research (s. 119-139). Rotterdam: Sense Pub.
  • Smith Jr, E. V., Conrad, K. M., Chang, K. ve Piazza, J. (2002). An introduction to Rasch measurement for scale development and person assessment. Journal of Nursing Measurement, 10(3), 189-206.
  • Suárez-Alvarez, J., Pedrosa, I., Lozano, L. M., García-Cueto, E., Cuesta, M. ve Muñiz, J. (2018). Using reversed items in Likert scales: A questionable practice. Psicothema, 30(2), 149-158. doi: 10.7334/psicothema2018.33
  • Türk, C. ve Bedir, G. (2021). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik kaygısı ile ders başarısı arasındaki ilişki. Journal of Educational Reflections, 5(2), 73-88.
  • Wright, B. D. ve Linacre, J. M. (1994). Reasonable mean-square fit values. Rasch Measurement Transactions, 8(3), 370.
  • Wright, B. D. ve Masters, G. N. (1990). Computation of outfit and infit statistics, Rasch Measurement Transactions, 3(4), 84.
  • Wright, B. D. ve Stone, M. H. (1979). Best test design. Chicago : Mesa Press.
  • Wright, B.D. ve Stone, M.H. (2004). Making measures. Chicago : Phaneron Press.
  • Yenilmez, K. ve Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 431-448.
  • Zeng, B., Wen, H. ve Zhang, J. (2020). How does the valence of wording affect features of a scale? The method effects in the undergraduate learning burnout scale. Frontiers in Psychology, 11, 26-38.

Investigation of the Psychometric Properties of a Mathematics Anxiety Test for 3rd and 4th Grade Primary School Students

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 4, 819 - 841, 23.10.2023
https://doi.org/10.34056/aujef.1254390

Öz

The aim of this study is to investigate the psychometric properties of the mathematics anxiety test developed by Mutlu and Söylemez (2018) to measure the anxiety levels of 3rd and 4th grade students towards mathematics within the framework of Rasch Measurement Theory. To this aim, the test was analyzed in terms of item fit indices, functionality of the category structure, reliability and separation indexes of items and persons, sample targeting efficacy, distribution of items, unidimensionality, and whether the items show differential item functioning with respect to gender and grade level. The participants of the study consisted of 1110 (581 girls, 529 boys) third grade and 946 (518 girls, 428 boys) fourth grade, 2056 in total, students studying in different primary schools in Trabzon region. Upon the administration of the test, item calibrations and person measures were calculated by using the Rating Scale Model and Winsteps (version: 3. 91) software. The findings showed that the category structure adopted to respond the test items violated some of the suggested criteria in the literature, the test met the assumption of unidimensionality, the item and person reliability indexes were acceptable, the items covered a wide range of the latent variable, the items showed poor performance in separating persons, the items did not show differential item functioning in terms of gender and grade level variables, In addition to these, the test exhibited a remarkable inaccuracy in targeting the sample. Based on the findings, some suggestions were put forth regarding test items and the category structure adopted to respond to test items.

Kaynakça

  • Andrich, D. (1978). Application of a psychometric rating model to ordered categories which are scored with successive integers. Applied Psychological Measurement, 2(4), 581-594.
  • Andrich, D. (1996). A hyperbolic cosine latent trait model for unfolding polytomous responses: Reconciling Thurstone and Likert methodologies. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 49(2), 347-365.
  • Bekdemir, M. (2009). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin ve başarılarının değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 169-189.
  • Bond, T. G. ve Fox, C. M. (2007). Applying the Rasch model: Fundamental measurement in the human sciences. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Bond, T. G., Yan, Z. ve Heene, M. (2021). Applying the Rasch model: Fundamental measurement in the human sciences. New York: NY: Routledge.
  • Boone, W. J. (2020). Rasch basics for the novice. M. S. Khine (Ed.). İçinde Rasch measurement : Applications in quantitative educational research (s. 9-30). Singapore : Springer.
  • Boone, W. J., Staver, J. R. ve Yale, M. S. (2014). Rasch analysis in the human sciences. Dordrecht: Springer.
  • Boone, W. J. ve Staver, J. R. (2020). Advances in Rasch analysis in the human sciences. Cham, Switzerland: Springer.
  • Brentari, E. ve Silvia, G. (2007). Unidimensionality in the Rasch model : How to detect and interpret. Statistica, 67(3), 253-261.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Carlson, M., Wilcox, R., Chou, C.-P., Chang, M., Yang, F., Blanchard, J., . . . Clark, F. (2011). Psychometric properties of reverse-scored items on the CES-D in a sample of ethnically diverse older adults. Psychological Assessment, 23(2), 582-562. doi: 10.1037/a0022484.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Duncan, P. W., Bode, R. K., Lai, S. M. ve Perera, S. (2003). Rasch analysis of a new stroke-specific outcome scale: the stroke impact scale. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 84(7), 950-963. doi:10.1016/S0003-9993(03)00035-2
  • Linacre, J. M. (1998). Structure in Rasch residuals: Why principal components analysis (PCA)? Rasch Measurement Transactions, 12(2), 636.
  • Linacre, J. M. (2002). Optimizing rating scale category effectiveness. Journal of Applied Measurement, 3(1), 85-106.
  • Linacre, J. M. (2022). A user’s quide to Winsteps Ministeps Rasch model computer programs. Erişim adresi : https://www.winsteps.com/a/Winsteps-Manual.pdf
  • Ma, X. (1999). A meta-analysis of the relationship between anxiety toward mathematics and achievement in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 30(5), 520-540.
  • Manav, F. (2011). Kaygı kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi, 5(9), 201-211.
  • Mutlu, Y. ve Söylemez, İ. (2018). İlkokul 3. ve 4. sınıf çocukları için matematik kaygı ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 22(73), 429-440.
  • Mutlu, Y., Söylemez, İ. ve Yasul, A. F. (2017). İlkokul öğrencilerinin matematik kaygısı ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 4425-4434.
  • Oon, P. T. ve Subramaniam, R. (2011). Rasch modelling of a scale that explores the take-up of physics among school students from the perspective of teachers. R. F. Cavanagh, ve R. F. Waugh (Ed.). İçinde Applications of Rasch Measurement in Learning Environments Research (s. 119-139). Rotterdam: Sense Pub.
  • Smith Jr, E. V., Conrad, K. M., Chang, K. ve Piazza, J. (2002). An introduction to Rasch measurement for scale development and person assessment. Journal of Nursing Measurement, 10(3), 189-206.
  • Suárez-Alvarez, J., Pedrosa, I., Lozano, L. M., García-Cueto, E., Cuesta, M. ve Muñiz, J. (2018). Using reversed items in Likert scales: A questionable practice. Psicothema, 30(2), 149-158. doi: 10.7334/psicothema2018.33
  • Türk, C. ve Bedir, G. (2021). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik kaygısı ile ders başarısı arasındaki ilişki. Journal of Educational Reflections, 5(2), 73-88.
  • Wright, B. D. ve Linacre, J. M. (1994). Reasonable mean-square fit values. Rasch Measurement Transactions, 8(3), 370.
  • Wright, B. D. ve Masters, G. N. (1990). Computation of outfit and infit statistics, Rasch Measurement Transactions, 3(4), 84.
  • Wright, B. D. ve Stone, M. H. (1979). Best test design. Chicago : Mesa Press.
  • Wright, B.D. ve Stone, M.H. (2004). Making measures. Chicago : Phaneron Press.
  • Yenilmez, K. ve Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 431-448.
  • Zeng, B., Wen, H. ve Zhang, J. (2020). How does the valence of wording affect features of a scale? The method effects in the undergraduate learning burnout scale. Frontiers in Psychology, 11, 26-38.
Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 4, 819 - 841, 23.10.2023
https://doi.org/10.34056/aujef.1254390

Öz

Kaynakça

  • Andrich, D. (1978). Application of a psychometric rating model to ordered categories which are scored with successive integers. Applied Psychological Measurement, 2(4), 581-594.
  • Andrich, D. (1996). A hyperbolic cosine latent trait model for unfolding polytomous responses: Reconciling Thurstone and Likert methodologies. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 49(2), 347-365.
  • Bekdemir, M. (2009). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin ve başarılarının değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 169-189.
  • Bond, T. G. ve Fox, C. M. (2007). Applying the Rasch model: Fundamental measurement in the human sciences. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Bond, T. G., Yan, Z. ve Heene, M. (2021). Applying the Rasch model: Fundamental measurement in the human sciences. New York: NY: Routledge.
  • Boone, W. J. (2020). Rasch basics for the novice. M. S. Khine (Ed.). İçinde Rasch measurement : Applications in quantitative educational research (s. 9-30). Singapore : Springer.
  • Boone, W. J., Staver, J. R. ve Yale, M. S. (2014). Rasch analysis in the human sciences. Dordrecht: Springer.
  • Boone, W. J. ve Staver, J. R. (2020). Advances in Rasch analysis in the human sciences. Cham, Switzerland: Springer.
  • Brentari, E. ve Silvia, G. (2007). Unidimensionality in the Rasch model : How to detect and interpret. Statistica, 67(3), 253-261.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Carlson, M., Wilcox, R., Chou, C.-P., Chang, M., Yang, F., Blanchard, J., . . . Clark, F. (2011). Psychometric properties of reverse-scored items on the CES-D in a sample of ethnically diverse older adults. Psychological Assessment, 23(2), 582-562. doi: 10.1037/a0022484.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Duncan, P. W., Bode, R. K., Lai, S. M. ve Perera, S. (2003). Rasch analysis of a new stroke-specific outcome scale: the stroke impact scale. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 84(7), 950-963. doi:10.1016/S0003-9993(03)00035-2
  • Linacre, J. M. (1998). Structure in Rasch residuals: Why principal components analysis (PCA)? Rasch Measurement Transactions, 12(2), 636.
  • Linacre, J. M. (2002). Optimizing rating scale category effectiveness. Journal of Applied Measurement, 3(1), 85-106.
  • Linacre, J. M. (2022). A user’s quide to Winsteps Ministeps Rasch model computer programs. Erişim adresi : https://www.winsteps.com/a/Winsteps-Manual.pdf
  • Ma, X. (1999). A meta-analysis of the relationship between anxiety toward mathematics and achievement in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 30(5), 520-540.
  • Manav, F. (2011). Kaygı kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi, 5(9), 201-211.
  • Mutlu, Y. ve Söylemez, İ. (2018). İlkokul 3. ve 4. sınıf çocukları için matematik kaygı ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 22(73), 429-440.
  • Mutlu, Y., Söylemez, İ. ve Yasul, A. F. (2017). İlkokul öğrencilerinin matematik kaygısı ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 4425-4434.
  • Oon, P. T. ve Subramaniam, R. (2011). Rasch modelling of a scale that explores the take-up of physics among school students from the perspective of teachers. R. F. Cavanagh, ve R. F. Waugh (Ed.). İçinde Applications of Rasch Measurement in Learning Environments Research (s. 119-139). Rotterdam: Sense Pub.
  • Smith Jr, E. V., Conrad, K. M., Chang, K. ve Piazza, J. (2002). An introduction to Rasch measurement for scale development and person assessment. Journal of Nursing Measurement, 10(3), 189-206.
  • Suárez-Alvarez, J., Pedrosa, I., Lozano, L. M., García-Cueto, E., Cuesta, M. ve Muñiz, J. (2018). Using reversed items in Likert scales: A questionable practice. Psicothema, 30(2), 149-158. doi: 10.7334/psicothema2018.33
  • Türk, C. ve Bedir, G. (2021). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik kaygısı ile ders başarısı arasındaki ilişki. Journal of Educational Reflections, 5(2), 73-88.
  • Wright, B. D. ve Linacre, J. M. (1994). Reasonable mean-square fit values. Rasch Measurement Transactions, 8(3), 370.
  • Wright, B. D. ve Masters, G. N. (1990). Computation of outfit and infit statistics, Rasch Measurement Transactions, 3(4), 84.
  • Wright, B. D. ve Stone, M. H. (1979). Best test design. Chicago : Mesa Press.
  • Wright, B.D. ve Stone, M.H. (2004). Making measures. Chicago : Phaneron Press.
  • Yenilmez, K. ve Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 431-448.
  • Zeng, B., Wen, H. ve Zhang, J. (2020). How does the valence of wording affect features of a scale? The method effects in the undergraduate learning burnout scale. Frontiers in Psychology, 11, 26-38.
Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 4, 819 - 841, 23.10.2023
https://doi.org/10.34056/aujef.1254390

Öz

Kaynakça

  • Andrich, D. (1978). Application of a psychometric rating model to ordered categories which are scored with successive integers. Applied Psychological Measurement, 2(4), 581-594.
  • Andrich, D. (1996). A hyperbolic cosine latent trait model for unfolding polytomous responses: Reconciling Thurstone and Likert methodologies. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 49(2), 347-365.
  • Bekdemir, M. (2009). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin ve başarılarının değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 169-189.
  • Bond, T. G. ve Fox, C. M. (2007). Applying the Rasch model: Fundamental measurement in the human sciences. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Bond, T. G., Yan, Z. ve Heene, M. (2021). Applying the Rasch model: Fundamental measurement in the human sciences. New York: NY: Routledge.
  • Boone, W. J. (2020). Rasch basics for the novice. M. S. Khine (Ed.). İçinde Rasch measurement : Applications in quantitative educational research (s. 9-30). Singapore : Springer.
  • Boone, W. J., Staver, J. R. ve Yale, M. S. (2014). Rasch analysis in the human sciences. Dordrecht: Springer.
  • Boone, W. J. ve Staver, J. R. (2020). Advances in Rasch analysis in the human sciences. Cham, Switzerland: Springer.
  • Brentari, E. ve Silvia, G. (2007). Unidimensionality in the Rasch model : How to detect and interpret. Statistica, 67(3), 253-261.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Carlson, M., Wilcox, R., Chou, C.-P., Chang, M., Yang, F., Blanchard, J., . . . Clark, F. (2011). Psychometric properties of reverse-scored items on the CES-D in a sample of ethnically diverse older adults. Psychological Assessment, 23(2), 582-562. doi: 10.1037/a0022484.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Duncan, P. W., Bode, R. K., Lai, S. M. ve Perera, S. (2003). Rasch analysis of a new stroke-specific outcome scale: the stroke impact scale. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 84(7), 950-963. doi:10.1016/S0003-9993(03)00035-2
  • Linacre, J. M. (1998). Structure in Rasch residuals: Why principal components analysis (PCA)? Rasch Measurement Transactions, 12(2), 636.
  • Linacre, J. M. (2002). Optimizing rating scale category effectiveness. Journal of Applied Measurement, 3(1), 85-106.
  • Linacre, J. M. (2022). A user’s quide to Winsteps Ministeps Rasch model computer programs. Erişim adresi : https://www.winsteps.com/a/Winsteps-Manual.pdf
  • Ma, X. (1999). A meta-analysis of the relationship between anxiety toward mathematics and achievement in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 30(5), 520-540.
  • Manav, F. (2011). Kaygı kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi, 5(9), 201-211.
  • Mutlu, Y. ve Söylemez, İ. (2018). İlkokul 3. ve 4. sınıf çocukları için matematik kaygı ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 22(73), 429-440.
  • Mutlu, Y., Söylemez, İ. ve Yasul, A. F. (2017). İlkokul öğrencilerinin matematik kaygısı ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 4425-4434.
  • Oon, P. T. ve Subramaniam, R. (2011). Rasch modelling of a scale that explores the take-up of physics among school students from the perspective of teachers. R. F. Cavanagh, ve R. F. Waugh (Ed.). İçinde Applications of Rasch Measurement in Learning Environments Research (s. 119-139). Rotterdam: Sense Pub.
  • Smith Jr, E. V., Conrad, K. M., Chang, K. ve Piazza, J. (2002). An introduction to Rasch measurement for scale development and person assessment. Journal of Nursing Measurement, 10(3), 189-206.
  • Suárez-Alvarez, J., Pedrosa, I., Lozano, L. M., García-Cueto, E., Cuesta, M. ve Muñiz, J. (2018). Using reversed items in Likert scales: A questionable practice. Psicothema, 30(2), 149-158. doi: 10.7334/psicothema2018.33
  • Türk, C. ve Bedir, G. (2021). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik kaygısı ile ders başarısı arasındaki ilişki. Journal of Educational Reflections, 5(2), 73-88.
  • Wright, B. D. ve Linacre, J. M. (1994). Reasonable mean-square fit values. Rasch Measurement Transactions, 8(3), 370.
  • Wright, B. D. ve Masters, G. N. (1990). Computation of outfit and infit statistics, Rasch Measurement Transactions, 3(4), 84.
  • Wright, B. D. ve Stone, M. H. (1979). Best test design. Chicago : Mesa Press.
  • Wright, B.D. ve Stone, M.H. (2004). Making measures. Chicago : Phaneron Press.
  • Yenilmez, K. ve Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 431-448.
  • Zeng, B., Wen, H. ve Zhang, J. (2020). How does the valence of wording affect features of a scale? The method effects in the undergraduate learning burnout scale. Frontiers in Psychology, 11, 26-38.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erdem Çekmez 0000-0001-8684-2820

Gamze Tuti 0000-0001-8831-6613

Samet Yavuz Terzi 0000-0002-4403-7759

Yayımlanma Tarihi 23 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çekmez, E., Tuti, G., & Terzi, S. Y. (2023). İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Matematik Kaygı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(4), 819-841. https://doi.org/10.34056/aujef.1254390
AMA Çekmez E, Tuti G, Terzi SY. İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Matematik Kaygı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Ekim 2023;7(4):819-841. doi:10.34056/aujef.1254390
Chicago Çekmez, Erdem, Gamze Tuti, ve Samet Yavuz Terzi. “İlkokul 3. Ve 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Matematik Kaygı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, sy. 4 (Ekim 2023): 819-41. https://doi.org/10.34056/aujef.1254390.
EndNote Çekmez E, Tuti G, Terzi SY (01 Ekim 2023) İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Matematik Kaygı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7 4 819–841.
IEEE E. Çekmez, G. Tuti, ve S. Y. Terzi, “İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Matematik Kaygı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 4, ss. 819–841, 2023, doi: 10.34056/aujef.1254390.
ISNAD Çekmez, Erdem vd. “İlkokul 3. Ve 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Matematik Kaygı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/4 (Ekim 2023), 819-841. https://doi.org/10.34056/aujef.1254390.
JAMA Çekmez E, Tuti G, Terzi SY. İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Matematik Kaygı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2023;7:819–841.
MLA Çekmez, Erdem vd. “İlkokul 3. Ve 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Matematik Kaygı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 4, 2023, ss. 819-41, doi:10.34056/aujef.1254390.
Vancouver Çekmez E, Tuti G, Terzi SY. İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Matematik Kaygı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2023;7(4):819-41.

Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Tel: +90 222 335 05 79          Faks: +90 222 335 05 73          E-posta: aujef@anadolu.edu.tr

İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.