Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Coğrafya Ders Kitaplarında Kullanılan Metin Türleri / Types of Texts That Have Been Used In Secondary Edcuation Geography Course Books

Yıl 2012, Sayı: 48, 17 - 39, 21.03.2018

Öz

Ö Z E T

Bu çalışmanın amacı, yapılandırmacı yaklaşımı esas alan 2005 Coğrafya dersi

programına uygun hazırlanmış ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’ndan onay

almış, ortaöğretim Coğrafya ders kitaplarını metin türleri ve özellikleri açısından

incelemektir. Bu çalışmada da içerik analizi yöntemi uygulanarak günümüzdeki

ortaöğretim Coğrafya ders kitaplarında yer alan edebi ürünler araştırılmaya

çalışılmıştır. 2005 Coğrafya öğretim programı öncesi hazırlanan ortaöğretim

Coğrafya ders kitaplarında şiir, karikatür, biyografi, hikâye, röportaj gibi edebi

ürünlere neredeyse hiç yer verilmemekteydi. Bunun en önemli nedeni davranışçı

yaklaşıma göre hazırlanan ders kitaplarında bu edebi ürünler sadece Türkçe ve

Edebiyat derslerinin ana materyali gibi düşünülmekteydi. Yapılandırmacı

yaklaşıma göre hazırlanan Coğrafya dersi öğretim programı ile birlikte edebi

metinler Coğrafya ders kitaplarında da kullanılmaya başlandı. Eskiye oranla büyük

gelişme olsa da, günümüzde ortaöğretim Coğrafya ders kitapları olarak okutulan

ders kitaplarının bu edebi ürünler (metin türleri) açısından zengin olduğu

söylenemez.

Anahtar Kelimeler: Coğrafya, Coğrafya Öğretimi, Edebi Metinler, Coğrafya Ders Kitabı

AB S T R AC T

The purpose of this study is to analyze secondary education Geography course

books in terms of their text types and text properties which have been approved by

Head Council of Education and Morality and prepared in accordance with 2005

Geography curriculum based upon constructivist approach. In this study, literary

texts that take place within secondary education Geography course books have

been tried to be researched performing content analysis method. In secondary

education Geography course books that were prepared before 2005 Geography

curriculum, there were not included literary genres such as poem, cartoon,

biography, story and interview. The most important reason of this that those

literary genres have only been thought as the main material of Turkish and

Literature courses in course books prepared according to behavioral approach.

Along with the Geography curriculum prepared in accordance with the

constructivist approach, literary texts have been started to be used in Geography

course books, as well. Although there is a great improvement in contrast to old

times, there cannot be said that course books studied as secondary Education Geography course books are not affluent in terms of those literary genres (text

types).

Keywords: Geography, Geography Teaching, Literary Texts, Geography Course Book

Kaynakça

  • Adalı, O. (2003). Anlamak ve Anlatmak, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Akyol, H.(2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri, Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Akyol, H.(1999). “Bilgi Vermeye Dayalı Metinler ve Öğretimi”. Çağdaş Eğitim Dergisi. 253, 7-13.
  • Baranaydın, M. (2010). Ortaöğretim Coğrafya 11. Sınıf Ders Kitabı, Lider Yayıncılık, Ankara.
  • Bilgin, N. (2006), Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar, Siyasal Kitapevi, Ankara.
  • Binyazar, A.(1998). Ana Dili Öğretiminde Yazınsal Alanlara Açılım, (Editör: Ayşe Kilimci). Anadilinde Çocuk Olmak, Papirüs Yayınları, 327-339.İstanbul.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Koç

Ömer Faruk Sönmez

Taner Çifçi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Koç, H., Sönmez, Ö. F., & Çifçi, T. (2018). Ortaöğretim Coğrafya Ders Kitaplarında Kullanılan Metin Türleri / Types of Texts That Have Been Used In Secondary Edcuation Geography Course Books. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(48), 17-39.
AMA Koç H, Sönmez ÖF, Çifçi T. Ortaöğretim Coğrafya Ders Kitaplarında Kullanılan Metin Türleri / Types of Texts That Have Been Used In Secondary Edcuation Geography Course Books. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Mart 2018;12(48):17-39.
Chicago Koç, Hakan, Ömer Faruk Sönmez, ve Taner Çifçi. “Ortaöğretim Coğrafya Ders Kitaplarında Kullanılan Metin Türleri / Types of Texts That Have Been Used In Secondary Edcuation Geography Course Books”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 12, sy. 48 (Mart 2018): 17-39.
EndNote Koç H, Sönmez ÖF, Çifçi T (01 Mart 2018) Ortaöğretim Coğrafya Ders Kitaplarında Kullanılan Metin Türleri / Types of Texts That Have Been Used In Secondary Edcuation Geography Course Books. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 12 48 17–39.
IEEE H. Koç, Ö. F. Sönmez, ve T. Çifçi, “Ortaöğretim Coğrafya Ders Kitaplarında Kullanılan Metin Türleri / Types of Texts That Have Been Used In Secondary Edcuation Geography Course Books”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 12, sy. 48, ss. 17–39, 2018.
ISNAD Koç, Hakan vd. “Ortaöğretim Coğrafya Ders Kitaplarında Kullanılan Metin Türleri / Types of Texts That Have Been Used In Secondary Edcuation Geography Course Books”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 12/48 (Mart 2018), 17-39.
JAMA Koç H, Sönmez ÖF, Çifçi T. Ortaöğretim Coğrafya Ders Kitaplarında Kullanılan Metin Türleri / Types of Texts That Have Been Used In Secondary Edcuation Geography Course Books. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;12:17–39.
MLA Koç, Hakan vd. “Ortaöğretim Coğrafya Ders Kitaplarında Kullanılan Metin Türleri / Types of Texts That Have Been Used In Secondary Edcuation Geography Course Books”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 12, sy. 48, 2018, ss. 17-39.
Vancouver Koç H, Sönmez ÖF, Çifçi T. Ortaöğretim Coğrafya Ders Kitaplarında Kullanılan Metin Türleri / Types of Texts That Have Been Used In Secondary Edcuation Geography Course Books. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;12(48):17-39.